Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
I
I lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
gjøres det følgende endringer:
Lovens tittel skal lyde:
Lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler
(universitets-
og høyskoleloven)§ 1-4 Særlig ansvar for enkelte institusjoner
annet ledd skal lyde:
(2) Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, Universitetet
i Tromsø og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har et
særskilt nasjonalt ansvar for å bygge opp, drive og vedlikeholde
museer med vitenskapelige samlinger og publikumsutstillinger. Departementet
kan gi nærmere forskrift om samarbeid og arbeidsdeling mellom universitetene
på dette området.
§ 3-2 Grader, yrkesutdanninger og titler første ledd skal
lyde:
(1) Kongen bestemmer hvilke grader og yrkesutdanninger
en institusjon kan gi, den tid det enkelte studium skal kunne gjennomføres
på, og hvilken tittel graden eller yrkesutdanningen gir rett til.
Departementet kan gi forskrift om et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
og om institusjonenes adgang til å gi grader og yrkesutdanninger
i samarbeid med andre institusjoner. Departementet kan gi forskrift
om krav til høyere grad og om omfang av selvstendig arbeid i høyere
grad.
§ 3-4 skal lyde:§ 3-4 Generell godkjenning
NOKUT avgjør, etter søknad fra enkeltpersoner, om utdanning
fra utenlandsk høyere utdanningsinstitusjon eller norsk institusjon
som ikke går inn under loven, skal gis generell godkjenning
slik at utdanningen i nivå og omfang godkjennes som likestilt med akkreditert
norsk høyere utdanning. Departementet kan gi forskrift om saksbehandling
og klageadgang etter denne bestemmelsen.
§ 3-5 skal lyde:§ 3-5 Godskriving og faglig godkjenning
(1) Universiteter og høyskoler som tilbyr akkrediterte
studier etter denne lov, skal godskrive beståtte emner, fag, eksamener
eller prøver fra andre universiteter og høyskoler som tilbyr akkrediterte
studier med samme antall studiepoeng i den utstrekning de oppfyller
de faglige krav for en bestemt eksamen, grad eller utdanning ved
institusjonen. Vedkommende institusjon skal påse at det ikke gis
dobbel uttelling for samme faginnhold.
(2) Universiteter og høyskoler som tilbyr akkrediterte
studier etter denne lov, kan gi fritak for deler av utdanning på
grunnlag av annen velegnet eksamen eller prøve. Dokumentasjon av
realkompetanse kan også gi grunnlag for fritak. Departementet kan pålegge
institusjonene å samordne sin praksis.
(3) Universiteter og høyskoler som er akkrediterte
etter denne lov avgjør selv søknader fra enkeltpersoner
om godkjenning av annen høyere utdanning som faglig jevngod med
utdanning som tilbys ved den enkelte institusjon. Godkjenning etter
denne bestemmelsen gir rett til å bruke den tittel som er fastsatt
for den utdanningen det er jevnført med.
(4) I særlige tilfeller kan godkjenning etter
tredje ledd gis helt eller delvis på grunnlag av kunnskaper som
er dokumentert på annen måte enn ved eksamen. Prøve til kontroll
av de dokumenterte kunnskaper eller tilleggsprøve kan kreves avlagt.
(5) NOKUT har ansvar for å formidle informasjon
om institusjonenes vedtak om godkjenning av høyere utdanning etter
tredje ledd og skal legge til rette for en samordnet nasjonal praksis.
Departementet kan i forskrift gi regler om NOKUTs ansvar og myndighet.
(6) For vurdering av utenlandsk doktorgrad i andre
tilfeller enn ved søknad på utlyst stilling ved institusjonen, kan
styret ved institusjonen fastsette at søkeren skal betale et vederlag
som dekker institusjonens utgifter for vurderingen.
(7) Departementet kan gi forskrift om
saksbehandling og klageadgang etter denne bestemmelsen.
§ 3-7 Studentopptak mv. sjette,
syvende og åttende ledd skal lyde:
(6) Bruk av falske vitnemål eller andre falske
dokumenter er forbudt. Tilsvarende gjelder for dokumenter utstedt
fra falske institusjoner. Departementet kan i forskrift gi utfyllende
bestemmelser om hva som anses som falske vitnemål, falske dokumenter
og dokumenter utstedt fra falske institusjoner etter denne bestemmelsen.
(7) Dersom en institusjon under denne lov, NOKUT
eller Samordna opptak oppdager at en søker har levert
falskt vitnemål eller andre falske dokumenter eller dokumenter utstedt
fra falske institusjoner, skal de gjensidig informere hverandre
etter at forholdet er anmeldt til politiet. Departementet kan i
forskrift gi utfyllende bestemmelser om informasjonsutvekslingen
mv.
(8) Den som har søkt opptak eller godkjenning
etter §§ 3-4 og 3-5 ved bruk av falskt vitnemål eller andre falske
dokumenter eller dokumenter utstedt fra falske institusjoner, vil
få nevnte papirer inndratt og vil ikke gis opptak eller få godkjent
utdanning i inntil ett år. Vedtak om inndragning og vedtak om karantenetid
etter denne bestemmelse treffes av styret selv eller institusjonens
klagenemnd med to tredels flertall. Departementet eller særskilt
klageorgan oppnevnt av departementet, jf. § 5-1 sjuende ledd, er
klageinstans.
Nåværende syvende ledd blir nytt niende ledd.
§ 4-5 Rett til fødselspermisjon første ledd skal
lyde:
(1) En student som får barn under studiene, skal gis rett
til permisjon fra studiene under svangerskap og til omsorg for barn.
I permisjonsperioden har studenten fortsatt status som
student ved institusjonen og har rett til å gjenoppta
sine studier på tilsvarende nivå som før permisjonen. Departementet
kan gi forskrift om studenters adgang til utsatt eksamen i forbindelse
med fødsel. Bestemmelsene i arbeidsmiljøloven §§ 12-1
til 12-5 og § 12-7 gjelder så langt de passer.
§ 4-8 Utestenging og bortvisning første og annet
ledd skal lyde:
(1) En student som tross skriftlig advarsel fra styret
gjentatte ganger opptrer på en måte som virker grovt forstyrrende
for medstudenters arbeid eller for virksomheten ved institusjonen
ellers, kan etter vedtak av styret selv eller institusjonens klagenemnd,
jf. § 5-1, bortvises fra nærmere bestemte områder ved institusjonen
for inntil ett år. Hvis en student etter skriftlig advarsel fra
styret fortsatt ikke respekterer slik bortvisning, kan styret selv
eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, utestenge ham eller
henne fra studiet og fratas retten til å gå opp til eksamen
ved institusjoner under denne lov i inntil ett år. Andre
universiteter og høyskoler under denne lov skal informeres om vedtaket.
(2) En student som grovt klanderverdig har opptrådt på
en slik måte at det er skapt fare for liv eller helse for pasienter,
klienter, barnehagebarn, elever eller andre som studenten har å
gjøre med som del i klinisk undervisning eller praksisopplæring,
eller som gjør seg skyldig i grove brudd på taushetsplikt eller
i grovt usømmelig opptreden overfor disse, kan etter vedtak av styret
selv eller institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, utestenges fra studier
med klinisk undervisning og praksisopplæring og fratas retten til å
gå opp til eksamen i disse studiene ved institusjoner under denne
lov i inntil tre år. Andre universiteter og høyskoler
under denne lov skal informeres om vedtaket. Institusjonen
skal informere Sosial- og helsedirektoratet om utestenging etter
dette alternativ når det gjelder studenter som følger utdanninger
som kan utløse rett til autorisasjon etter helsepersonelloven §
48 første ledd.
§ 5-3 Klage over karakterfastsetting – rett til
begrunnelse første ledd skal lyde:
(1) Studenten har rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen
av sine prestasjoner. Ved muntlig eksamen eller bedømmelse av praktiske
ferdigheter må krav om slik begrunnelse fremsettes umiddelbart etter
at karakteren er meddelt. Ved annen bedømmelse må krav om begrunnelse, dersom
studenten får meddelt karakteren elektronisk og kan fremsette krav
om begrunnelse på tilsvarende måte, fremsettes innen én
uke fra karakteren ble kunngjort. Ved annen type kunngjøring
må krav om begrunnelse fremsettes innen én uke fra kandidaten fikk
kjennskap til karakteren, likevel ikke mer enn tre uker fra karakteren
ble kunngjort.
§ 6-5 Midlertidig ansettelse i undervisnings- og
forskerstillinger første ledd skal lyde:
(1) Dersom det til fast undervisnings- og forskerstilling
ved en høyere utdanningsinstitusjon ikke har meldt seg søker som
etter fastsatte vilkår eller ansettelsesmyndighetens vurdering
er klart kvalifisert for fast ansettelse, og det ikke er sannsynlig
at kvalifisert søker vil melde seg ved ny kunngjøring, kan likevel en
søker ansettes for begrenset tid når:
a) muligheten for tidsbegrenset ansettelse er
nevnt i kunngjøringen, og
b) vedkommende, etter ansettelsesmyndighetens vurdering,
har forutsetninger for å skaffe seg de nødvendige kvalifikasjoner
i løpet av ansettelsesperioden.
Ansettelsesmyndigheten fastsetter ansettelsesperioden,
som ikke må vare over tre år. Ansettelsesperioden kan dog forlenges
med den tid det tar å få gjennomført en forsvarlig vurdering av
vedkommendes kvalifikasjoner, men ikke ut over seks måneder. Tidsrommet
kan deretter ikke forlenges, og ny tidsbegrenset ansettelse av vedkommende
kan heller ikke skje. Ved utløpet av ansettelsesperioden har vedkommende
krav på å bli vurdert for fast ansettelse før stillingen kunngjøres
på ny.
§ 11-1 Særskilte ansettelsesbestemmelser for
statlige universiteter og høyskoler tredje, fjerde og sjette ledd
skal lyde:
(3) Ansettelse av prorektor, leder for avdeling og grunnenhet
og administrerende direktør etter § 10-3 skal
skje på grunnlag av innstilling fra et innstillingsutvalg. Styret
selv fastsetter innstillingsutvalgets sammensetning og nærmere regler
om innstilling m.m. Studentene skal være representert i innstillingsutvalget,
hvis ikke styret enstemmig bestemmer noe annet.
(4) Når særlige grunner taler for det, kan styret selv
foreta ansettelse i stilling som prorektor eller leder for avdeling
og grunnenhet uten forutgående kunngjøring.
(6) Hvis styret ansetter i annen administrativ
lederstilling enn nevnt i tredje ledd, skal
dette skje på grunnlag av innstilling fra administrerende direktør eller
rektor når rektor er ansatt som daglig leder.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.