Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen,
Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, og fra Senterpartiet,
Trygve Slagsvold Vedum, støtter Regjeringens forslag om lov
om endringer i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader.
Lovendringen vil gi et forbud om synlig oppstilling av tobakksvarer
og røykeutstyr. Formålet med lovendringen er å bidra til redusert
andel røykere og snusbrukere i befolkningen generelt og blant barn
og unge spesielt. Flertallet har merket seg
at intensjonen ved forbudet er å bidra til å beskytte barn og unge
mot de helseskadelige virkningene av tobakksbruk. Ifølge tobakksskadeloven
oppstiller § 2 et totalforbud mot reklame for tobakksvarer, og synlig
oppstilte tobakksvarer innebærer en reklameeffekt for disse varene. Flertallet er enig i at en reduksjon
av antallet barn og unge som begynner å røyke og/eller bruke snus,
på sikt vil føre til en reduksjon i andelen voksne røykere og snusbrukere.
I tillegg vil et forbud mot synlig oppstilling kunne bidra til å
gjøre det enklere for personer som forsøker å slutte eller har sluttet
med tobakk.
Flertallet mener Norge med denne
lovendringen følger internasjonale trender for oppmerksomheten rundt
tobakksbruk og de negative konsekvensene slik dette har for folks
helse. Helsefarene ved røyking er godt kjent. Røyking er en av de
viktigste enkeltfaktorene som det er mulig å forebygge med størst
innflytelse på helsetilstanden til den enkelte. Rapport 2006:04
"Hvor dødelig er røyking?" fra Nasjonalt folkehelseinstitutt viser
at det årlig er ca. 6 700 dødsfall som skyldes røykerelatert sykdom
i Norge. I tillegg dør ca. 350–550 personer av passiv røyking hvert
år. Flertallet mener det er viktig å
benytte alle mulige midler i kampen mot at flere blir syke og dør
som en følge av røyking.
Flertallet viser til at forslaget
ikke er til hinder for voksne som ønsker å kjøpe tobakksvarer. De
fleste voksne tobakksbrukere vet hvilke produkter de foretrekker,
og trenger ingen visuell påminnelse om dette. Prislistene vil gi
kundene mulighet til å orientere seg om utvalg og priser. Forslaget
innebærer ikke noen begrensning av produktutvalget eller av antall
utsalgssteder. Flertallet påpeker at
de praktiske konsekvensene av det foreslåtte forbudet er at utsalgsstedene
må oppbevare de aktuelle varene slik at de ikke er synlige for kundene.
Så lenge plasseringen oppfyller kriteriet om at varene ikke skal
være synlige for forbrukerne, vil hvert enkelt utsalgssted stå fritt
til å velge en hensiktsmessig løsning.
Flertallet har merket seg de mange
høringssvarene som viser at det er bred oppslutning blant høringsinstansene
om at det er viktig å forebygge de helseskadelige virkningene av
tobakk. Høringsinstansene er imidlertid delt i synet på høringsnotatets forslag
om å innføre et forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer og
røykeutstyr. Av de 47 høringsinstansene som uttalte seg om forslaget,
er omtrent halvparten positive eller nøytrale, og halvparten er negative. Flertallet merker seg videre at det i
all hovedsak er høringsinstansene fra handelsnæringen og tobakksindustrien
som er negative til det foreslåtte forbudet. Selv om de trekker
frem sider som kan være relevante for deres bransjer, mener flertallet det vil være galt å ivareta
disse hensyn fremfor behovet for å forebygge tobakksrelaterte skader
i befolkningen og hindre at flere unge begynner å røyke eller snuse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik,
er av den oppfatning at de lovendringer som foreslås i proposisjonen,
ikke nødvendigvis medfører den måloppnåelsen man ønsker for å redusere
bruk av tobakksvarer blant befolkningen. Disse
medlemmer vil vise til at dette er lovlig omsettbare varer
som ethvert menneske over 18 år har lov til å anskaffe seg. Disse medlemmer er enig i at målet må
være å få folk til å slutte å røyke, men mener at dette må skje
gjennom positive incentiver fremfor tiltak som er med på å bidra
til å umyndiggjøre mennesker over 18 år. Erfaringer fra andre land som
Island og deler av Canada kan ikke påvise noen markant nedgang i
salget av tobakksvarer til tross for at tobakksvarer har vært "ikke
synlige" i mange år.
Disse medlemmer viser videre til
den pågående debatten knyttet til å forby salg av røyk på bensinstasjoner
og kiosker. Dersom man på dette tidspunkt krever at det foretas
ombygginger til en kostnad på rundt 30 000 kroner for disse virksomhetene, for
så senere å forby deres mulighet til å selge disse varene, så vil
det være en dobbelt kostnad. Disse medlemmer vil
understreke at disse virksomhetene, og spesielt de som har en beliggenhet
i distriktene, har sin hovedinntekt basert på salg av tobakksvarer
og ringvirkninger av dette. Dersom denne lovendringen medfører at
disse virksomhetene må legge ned, medfører dette mindre tilgjengelighet
for personer som bor i distriktene. Dette kan igjen medføre en større
omsetning av illegale varer. Disse medlemmer viser
til at de konkurransemessige konsekvensene ikke er vurdert utover
at saken har vært på såkalt EØS-høring. Konkurransen mellom ulike
produkter og mellom ulike butikker er ikke vurdert, og endringen
vil kunne ha utilsiktede konsekvenser. Erfaringer fra land som har
gjennomført en slik ordning, tilsier at salget blir vridd fra de
små butikkene til de store, med de negative konsekvenser dette får for
butikker i distriktene.
Disse medlemmer viser videre til
de problemer som oppstår ved at de som røyker, oppholder seg ved
inngangspartier til restauranter og andre offentlig tilgjengelige
bygg. Disse medlemmer mener derfor det
må åpnes for bruk av ubetjente røykerom, som ikke er til sjenanse
for andre enn dem som av fri vilje velger å benytte seg av slike
rom. Dette vil, slik disse medlemmer ser
det, bidra til å hensynta både de som røyker og de som ikke røyker.
Disse medlemmer mener at forskningen
på nåværende tidspunkt ikke er entydig når det gjelder helseskader
knyttet til bruk av snus, og at det derfor ikke er grunn til å likestille
snus og tobakk med hensyn til merking av pakkene. Disse
medlemmer viser også til at snus ikke er et produkt som plager
andre hva gjelder passiv bruk.
Disse medlemmer vil stemme mot proposisjonens
forslag til endring av tobakksskadeloven.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring av tobakksskadeloven
§ 6 slik at loven åpner for bruk av ubetjente røykerom som ikke
er til sjenanse for andre enn dem som frivillig benytter seg av
slike rom."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Inge
Lønning og Sonja Irene Sjøli, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen,
støtter intensjonene i forslaget om å redusere helseskader som knytter
seg til tobakksbruk. Det vises til at forbudet mot røyking på serveringssteder,
som ble innført under Samarbeidsregjeringen, har hatt en svært positiv
effekt for å redusere helseskadelig tobakksbruk. Disse
medlemmer kan imidlertid ikke se at det er tilstrekkelig godtgjort
at forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer vil være effektivt
for å redusere røyking. Det er allerede innført et totalforbud mot
reklame for tobakksvarer, som skal sikre at helseskadelige tobakksprodukter
ikke markedsføres. Samtidig vil et slikt forbud innebære omkostninger og
utgifter for handelsnæringen. Det fremstår ikke som rimelig å påføre
næringslivet slike ulemper så lenge det er uklart om dette gir helsemessige
gevinster. På bakgrunn av dette vil disse
medlemmer stemme mot de forslag til endringer i tobakksskadeloven
§ 5, som innebærer forbud mot synlig oppstilling av tobakk og røykeutstyr.