6. Teknisk/operativ standard på regionale flyplasser

    Samferdselsdepartementet anbefaler i meldingen at det blir foretatt en oppgradering av den teknisk/operative standarden på de regionale flyplassene som foreslås overført til staten.

       Gevinstene knyttet til en ny teknisk/operativ standard består i en kombinasjon av flysikkerhet, økt lastekapasitet, regularitet, og at forholdene kan legges til rette for at flere flytyper kan trafikkere flyplassene i fremtiden.

       Departementet tilrår i samsvar med forslag fra Luftfartsverket at det etableres ny teknisk/operativ standard, med 1.000 m rullebane og tilhørende lysanlegg og vindmåler på flyplassene:

       Vadsø, Honningsvåg, Hammerfest, Stokmarknes, Leknes, Mo i Rana, Sandnessjøen, Mosjøen, Brønnøysund, Namsos, Ørsta/Volda, Florø, Førde og Sogndal.

       Sandnessjøen og Brønnøysund har allerede vel 1.000 m rullebane.

       Elektronisk glidebane vil bli vurdert installert der dette er teknisk mulig, såfremt ikke utviklingen innen satellittnavigasjon gjør det ønskelig å velge dette system.

       Vindmåler og lysanlegg anbefales installert på flyplassene: Berlevåg, Mehamn, Sørkjosen, Narvik, Svolvær, Røst, Rørvik og Sandane.

       Begrensede naturgitte utviklingsmuligheter og lavt trafikkomfang gjør at Luftfartsverket ikke anbefaler at rullebanene på disse flyplassene forlenges.

       Flyplassen i Vardø har allerede vel 1.000 m lang rullebane. Det anbefales etablert belysning og vindmålere på flyplassen.

       På flyplassen i Hasvik anbefales installasjon av navigasjonsutstyr og utbedring av ekspedisjonsbygg og tårn.

       Det kan være nødvendig å foreta visse utbedringer av banesystemene på Båtsfjord og Hasvik for at disse skal kunne trafikkeres av Dash-8. Utgiftene for slike tiltak må i første omgang dekkes av flyplasseier.

       Røros har elektronisk glidebane og vel 1.700 m lang rullebane. Det anbefales installert belysning og vindmålere på flyplassen.

       Fagernes lufthavn har om lag 2.000 m lang rullebane. Det anbefales installert vindmålere på flyplassen.

       I løpet av få år vil det kunne avgjøres om satellittnavigasjon kan prioriteres som presisjonsinnflygingshjelpemiddel for fly. Kvaliteten på et slikt system vil kunne bli bedre enn det som kan oppnås ved bruk av dagens bakkebaserte navigasjonshjelpemidler, eventuelt også på de flyplasser som ikke egner seg for installasjon av elektronisk glidebane. For øvrig vil både investerings- og driftskostnadene være betydelig lavere ved satellittnavigasjon enn ved elektronisk glidebane. Det er derfor naturlig at den endelige beslutning om valg av utstyr/standard for presisjonsinnflygingshjelpemidler på de regionale flyplassene utsettes inntil bruken av slikt utstyr blir nærmere avklart.

       Nødvendige investeringskostnader for å oppgradere den teknisk/operative standarden på de regionale flyplassene som foreslås overført til staten er av Luftfartsverket foreløpig anslått til om lag 125 mill. kroner (1994-kroner). Kostnadene ved eventuell elektronisk glidebane er da ikke inkludert for noen av flyplassene.

       Det vil være viktig å utnytte den flyplasskapasiteten som allerede finnes mest mulig effektivt. Før det settes i gang større arbeider med å oppgradere den teknisk/operative standarden i en region vil det i aktuelle tilfeller vurderes om det i stedet for å utbedre standarden på to eller flere flyplasser, kan være mer rasjonelt å utbedre bare en plass, eventuelt å bygge en helt ny flyplass med oppgradert teknisk/operativ standard til erstatning for andre. Som eksempel kan det pekes på flyplassene Ørsta/Volda og Sandane. Det er komplisert og kostnadskrevende å oppgradere spesielt Sandane til ny teknisk/operativ standard. Dersom det blir bygget ny veg gjennom Kviven mellom Hornindal og Fyrde/Volda bør det vurderes å bygge en ny flyplass i Markane i Stryn til erstatning for de to eksisterende flyplassene.

       Investeringspolitikken overfor de regionale flyplassene med ny teknisk/operativ standard vil bli vurdert som ledd i et helhetlig statlig flyplassnett i forbindelse med kommende langtidsplan 1998-2001. Departementet vil i den endelige prioriteringen av tiltak legge vekt på sikkerhetsmessige aspekter. Dessuten vil regularitet og fremtidig transportstandard ha betydning.

       Installasjon av vindmåler og forbedring av visse typer belysning på enkelte flyplasser kan betraktes som rene sikkerhetsmessige forbedringer som bør prioriteres. Totalkostnaden for slike tiltak på de regionale flyplassene som foreslår overført til staten, er anslått til om lag 15 mill. kroner. Tidspunkt for gjennomføring av tiltak vil departementet komme tilbake til i budsjettmessig sammenheng.

Komiteens merknader

       Komiteen vil understreke at investeringer i sikkerheten ved de regionale lufthavnene skal gis høyeste prioritet. Sikkerheten ivaretas av de krav som staten ved Luftfartsverket til enhver tid setter.

       Komiteen vil peke på at mer enhetlige sikkerhetsprosedyrer vil bidra til økt sikkerhet og bedre regularitet.

       Komiteen slutter opp om at banesystemer og innflygingsprosedyrer etableres for å få dette mest mulig i henhold til ICAOs krav og anbefalinger og ønske om å forbedre og forenkle start- og landingsprosedyrer ved å installere navigasjonshjelpemidler som tilleggsutstyr i kombinasjon med endrede prosedyrer og forlengede rullebaner.

       Komiteen viser til departementets beskrivelse av behovet for ny teknisk/operativ standard hvorigjennom oppnås bedre flysikkerhet, bedre regularitet, større lasteevne og muligheter for at flere flytyper kan trafikkere flyplassene i fremtiden.

       Komiteen viser videre til meldingens investeringsplaner for teknisk-operativ standard. Komiteen slutter seg til disse planene.

       Komiteen har merket seg at det av meldingen går fram at utviklingen innen satellittnavigasjon har gått raskt de siste årene, og at denne utviklingen antas å ville fortsette. Det vises også i meldingen til at EU har tatt initiativ til et europeisk bidrag til utvikling av et satellittbasert navigasjonssystem for sivilt bruk.

       Komiteen viser til Luftfartsverkets uttalelse om at man i løpet av de nærmeste 2 - 3 årene sannsynligvis vil kunne se om utvikling av satellittnavigasjon tilsier fortsatt utbygging av glidebaner eller ikke. Komiteen er enig i at utviklingen innen satellittnavigasjon følges nøye og har merket seg at Luftfartsverket vil godkjenne satellittnavigasjon i Norge når systemet er internasjonalt godkjent gjennom ICAO.

       Komiteen viser til de betydelige kostnadsbesparelser som bruk av satellittnavigasjon vil kunne medføre, og slutter seg av den grunn til at beslutning om valg av utstyr/standard for presisjonsflygingshjelpemidler utsettes inntil bruken av satellittnavigasjon blir avklart.

       Komiteen vil be departementet komme tilbake til spørsmålet om presisjonsflygingsutstyr/standard senest ved utgangen av inneværende stortingsperiode.

       Komiteen har merket seg at oppgradering av den teknisk/operative standarden som angitt i meldingen på kategori 1 flyplassene foreløpig er anslått til ca 160 mill. kroner og ca 10 mill. kroner for kategori 2 flyplassene, gitt i 1994-kroner.

       Komiteen vil be departementet vurdere de forhold som er tatt opp av flyselskaper og flygerorganisasjonene vedrørende utrustning på de regionale lufthavnene. Komiteen vil bl.a. nevne problemer med innflygingshjelpemidler på Sogndal, etablering av kontrollerte luftrom over Helgeland og over Troms/Hammerfest, avbrutt inn- og utflyging ved Mosjøen, samt innflygingshjelpemiddel ved Båtsfjord.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti mener at godt vintervedlikehold er viktig for sikkerhet og regularitet.

       Disse medlemmene mener det bør gjennomføres pilotprosjekter med tanke på isfrie rullebaner gjennom oppvarming basert på sjøvann. Isete og glatte rullebaner legger vektbegrensninger, samt begrensninger vedr. sidevind. Oppvarmede rullebaner vil også ha positiv miljøeffekt.

       Disse medlemmene viser til reasfaltering av Framneslia (Narvik) og at det kan gjennomføres et pilotprosjekt knytta til det teknologiske miljø i Narvik. For at utredning av et pilotprosjekt ikke skal utsette reasfaltering, bør varmerør legges i rullebanen ved reasfaltering i år.

       Disse medlemmene viser til at innfasinga av Dash-8 tilsier av sikkerhets- og regularitetsmessige grunner forlengelse av rullebanene til 1000 meter.

       Disse medlemmene går inn for at rullebanene på de regionale flyplassene i kategori 2 bygges ut til 1000 meter, der hvor det er topografisk mulig innenfor en realistisk økonomisk ramme.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser ikke i dag grunnlag for forlengelse av rullebaner på regionale flyplasser ut over 1000 meter i statlig regi.