7. Økonomiske og administrative konsekvenser

   Samferdselsdepartementet har med foreliggende melding ikke forutsatt noen endret prioritering av tiltak innenfor de økonomiske planrammer som ble fastsatt i forbindelse med St.meld. nr. 47 (1991-1992) Norsk Luftfartsplan 1993-97.

       Spørsmålet om økonomisk oppgjør mellom staten og flyplasseierne i forbindelse med at staten overtar ikke-statlige flyplasser, må avklares gjennom forhandlinger.

       Ved overtagelse av de regionale flyplassene fra og med driftsåret 1996 vil departementet for årene 1996 og 1997 kjøpe tjenester fra Luftfartsverket ved å overføre midler tilsvarende de beløp som uten overtagelse ville blitt bevilget over kap. 1311 Tilskudd til ikke-statlige flyplasser. Det statlige AFIS-tilskuddet til flyplasser som har rutetrafikk og som ikke overføres til staten, vil også dekkes over dette kapitlet. Ved overtagelse av flyplassene i Vardø og Hasvik fra og med 1996 må Luftfartsverkets budsjett styrkes mot at overføringene til disse plassene over Kommunaldepartementets budsjett bortfaller.

       Det foreslåtte driftstilskudd til Skien lufthavn, Geiteryggen, på 1/3 av driftsunderskuddet opp til 0,5 mill. kroner pr. år inntil 10 år, vil komme til utbetaling første gang i 1996 og utbetales i tillegg til lufthavnens AFIS-tilskudd.

       Investeringspolitikken overfor de regionale flyplassene med ny teknisk/operativ standard vil bli vurdert som ledd i et helhetlig statlig flyplassnett i forbindelse med kommende langtidsplan.

       Forslaget om at ansvaret for de regionale flyplassene skal overføres til staten vil på sikt kunne skape effektiviseringsgevinster.

Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at det statlige AFIS-tilskuddet til flyplasser som har rutetrafikk og som ikke overføres til staten, fortsatt vil bli dekket av staten.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, støtter en samlet statlig overtaking av de regionale flyplassene fra og med driftsåret 1996, forutsatt at avtalemessige forhold kan avklares innen den tid.

       Flertallet har forståelse for at de økonomiske konsekvensene av statlig overtaking av de regionale flyplassene ikke vil bli klarlagt før forhandlingene er avsluttet. Flertallet ber om å få en oversikt over det økonomiske resultatet så snart forhandlingene er avsluttet.

       Flertallet er av den oppfatning at statlig overtaking av de regionale flyplassene og rutetilbudet på sikt vil føre til bedre effektivitet og lønnsomhet, samt et bedre rutetilbud til et prisnivå som er til beste for både befolkning og næringsliv i Distrikts-Norge.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at departementet i meldingen ikke har foretatt endringer av Luftfartsverkets inntektsnivå eller prioriteringer på tjenesteområdene som fastlagt i perioden 1993-97. Disse medlemmene viser til sine merknader under pkt. 2 i innstillingen, hva gjelder eierskap til de regionale lufthavnene, og forutsetter at lokalt eierskap kan opprettholdes der dette er et ønske fra eierne og økonomiske forhold tilsier det, og at overføringer til lufthavner under lokalt eierskap der staten er engasjert i luftfarten videreføres.

       Disse medlemmene forutsetter at investeringspolitikken overfor de regionale flyplassene med ny teknisk/operativ standard vil bli vurdert som ledd i et helhetlig flyplassnett, med variert eierskap, i forbindelse med kommende langtidsplan.