2. Anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike

      Det er i proposisjonen redegjort for dagens transportkapasitet for gass, fremtidige kontraktsfestede leveranseforpliktelser for gass og fremtidig behov for transportkapasitet.

       Departementet viser til at det ut fra kontraktsforpliktelser vil være behov for å øke transportkapasiteten til kontinentet fra 1998 både i vestlig retning mot Belgia eller Frankrike, og i østlig retning mot Tyskland. Totalt udekket transportbehov er anslått til ca 22 mrd. Sm3/år, hvorav ca 10 mrd. Sm3/år skal leveres i Belgia eller Frankrike og opptil ca 12 mrd. Sm3/år i Emden.

       Det er i proposisjonen også redegjort for beslutningen om utbygging av ny transportkapasitet til kontinentet, alternative utbyggingsløsninger, forsyningsutvalgets anbefaling og plan for anlegg og drift av et nytt transportsystem til Dunkerque i Frankrike.

       Nærings- og energidepartementet foreslår i proposisjonen at det gis tilslutning til at et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike blir bygget i henhold til den plan for anlegg og drift som rettighetshaverne har fremlagt, og som er presentert i proposisjonen.

       Departementet viser til at Kommunal- og arbeidsdepartementet anser de sikkerhetsmessige forhold ivaretatt ved den fremlagte plan for anlegg og drift.

       Departementet anmoder selskapene om at de innen godkjennelse av avtaleverket for den nye rørledningen fremlegger for departementet en avtale som regulerer en fusjon med Zeepipe, slik at denne løsningen kan vurderes nærmere. Videre bes selskapene om å vurdere hensiktsmessigheten av å inkludere andre eksisterende transportsystemer i en slik prosess. Departementet tar sikte på å sette som vilkår for deltakelse i det nye transportsystemet til Frankrike at departementet eventuelt kan justere eierinteressene for å sikre løsninger som ivaretar behovet for en effektiv utnyttelse av det samlede transportsystemet for gass fra norsk kontinentalsokkel.

       Departementet vil stille blant annet følgende vilkår for godkjennelse av plan for anlegg og drift:

- Konsesjonstiden settes til 31. desember 2020.
- SDØEs andel settes til 60 %. Departementet forbeholder seg retten til å kunne justere SDØEs andel.
- Eventuelle endringer og presiseringer i plan for anlegg og drift skal forelegges departementet til godkjennelse, herunder valg av startpunkt, rørledningsdimensjon og trasé.
- Departementet vil på et senere tidspunkt ta stilling til operatørskap for transportsystemet i driftsfasen.
- Avtaler om transport- og terminalytelser for petroleum av enhver art skal godkjennes av departementet.
- Senest ett år etter at legging av rørledningen er utført, må det gjennomføres en undersøkelse langs traseen og av ankergropene langs rørledningen, med sikte på å registrere eventuelle hindringer for fisket.

       Departementet viser til at de bevilgningsmessige konsekvenser for SDØE i 1995 som følge av anlegg og drift av et nytt transportsystem for naturgass til Frankrike vil være:

- Kap. 2440, post 24 Driftsresultat, foreslås økt med 24 mill. kroner som følge av at driftsutgiftene øker med 16 mill. kroner og kalkulatoriske renter øker med 8 mill. kroner
- Kap. 2440, post 30 Investeringer, foreslås økt med 268 mill. kroner som følge av investeringer i rørledningen og terminalen i Dunkerque
- Kap. 5440, post 80 Renter, foreslås økt med 8 mill. kroner.

       Endringene vil medføre en reduksjon av statens samlede kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten på 284 mill. kroner. I samsvar med dette foreslås kap. 2800, post 50 Overføringer til fondet, og kap. 5800, Overføring fra fondet, redusert med 284 mill. kroner.

       Det vises til at de budsjettmessige endringer er gjort i forhold til gjeldende bevilgning og i forhold til endringer foreslått i St.prp. nr. 36 (1994-1995) Om disponering av innretningene på Nordaust Frigg og sal av statlige eigardelar i Smørbukk og Smørbukk sør.