Finansdepartementet foreslår følgende
endringer i bevilgningene for skatter og avgifter for 1998 (mill.
kroner):
Kap. | Post | | |
5501 | 70 | Skatter på formue
og inntekt, toppskatt m.v. | 153 |
| 72 | Fellesskatt . | 3 737 |
5506 | 70 | Avgift av arv og gaver
| -200 |
5507 | 71 | Skatt og avgift på utvinning
av petroleum, ord. skatt | -5 400 |
| 72 | Sørskatt oljeinntekter
| -8 500 |
| 73 | Produksjonsavgift | -1 300 |
| 74 | Arealavgift | -150 |
5508 | 70 | Avgift på utslipp
av CO2 | 100 |
5511 | 70 | Tollinntekter, toll | -173 |
| 71 | Auksjonsinntekter av tollkvoter
| 2 |
5521 | 70 | Merverdiavgift og avgift
på investeringer m.v. | 3 900 |
5526 | | Avgifter på alkohol: | |
| 71 | Avgift på brennevin,
vin m.m. | -175 |
| 72 | Avgift på øl
| -110 |
| 73 | Emballasjeavgift på brennevin,
vin m.m. | 7 |
| 74 | Emballasjeavgift på øl
| -1 |
| 75 | Grunnavgift på engangsemballasje
for drikkevarer | 10 |
5527 | 73 | Vinmonopolavgiften | 6 |
5531 | 70 | Avgift på tobakkvarer
| -177 |
5536 | | Avgift på motorvogner
m.m.: | |
| 71 | Engangsavgift på motorvogner
m.m. | 450 |
| 72 | Årsavgift | 130 |
| 73 | Vektårsavgift
| -1 |
| 75 | Omregistreringsavgift | 5 |
| 76 | Avgift på bensin
....................................................................................... | -350 |
| 77 | Avgift på mineralolje
til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 188 |
5537 | | Avgift på båter
m.v.: | |
| 71 | Avgift på båtmotorer
| 20 |
5541 | 70 | Avgift på elektrisk
kraft, forbruksavgift | -215 |
5542 | 70 | Avgift på mineralolje
m.v. | -230 |
| 71 | Avgift på smøreolje
| -4 |
5544 | 70 | Avgift på kull
og koks | -5 |
5545 | 71 | Miljøavgift, plantevernmidler
| 19 |
5555 | 70 | Sjokolade- og sukkeravgift
| 11 |
5556 | 70 | Avgift på kullsyreholdige,
alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften | 25 |
| 71 | Emballasjeavgift | -2 |
5557 | 70 | Avgift på sukker
| -45 |
5558 | 70 | Avgift på kullsyrefrie,
alkoholfrie drikkevarer m.m., produktavgiften | -4 |
| 71 | Emballasjeavgift | 3 |
5565 | 70 | Dokumentavgift | 390 |
5571 | 70 | Totalisatoravgift | -5 |
5577 | 70 | Apotekavgift | 5 |
5578 | 71 | Farmasøytiske
spesialpreparater, kontrollavgift | 3 |
5580 | 72 | Avgift på flyging
av passasjerer | 22 |
5581 | 70 | Avgift på utstyr
for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder, avgift
kassetter | 4 |
| 72 | Avgift radio og fjernsynsmateriell
| -40 |
5583 | 70 | Avgift på telefrekvenser
| 10 |
5700 | 71 | Trygdeavgift | 1 555 |
5700 | 72 | Arbeidsgiveravgift
| 1 725 |
| | Sum: | -4 607 |
Anslaget for samlede skatter og avgifter fra
Fastlands-Norge foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner
i proposisjonen. Oppjusteringen er basert på en gjennomgang
av statistikken for innbetalte skatter og avgifter til og med oktober
måned, samt statistikken for utliknede skatter for inntektsåret
1997.
Anslagene for direkte skatter medregnet trygdeavgiften
til folketrygden er økt med 5,2 mrd. kroner siden vedtatt
budsjett. Anslaget for arbeidsgiveravgiften til folketrygden er økt
med 1,7 mrd. kroner. Oppjusteringen av anslagene for direkte skatter
og arbeidsgiveravgift til folketrygden må sees på bakgrunn
av at inntektsveksten og veksten i antall sysselsatte personer er
blitt høyere enn lagt til grunn når budsjettet
for 1998 opprinnelig ble vedtatt. Avgiftsprovenyet foreslås økt med
3,7 mrd. kroner. Økningen gjelder i særlig grad merverdi-
og investeringsavgift som foreslås satt opp med 3,9 mrd.
kroner. Øvrige særavgifter foreslås satt ned
med netto om lag 0,2 mrd. kroner.
Betalte skatter og avgifter, inkludert CO2-avgift, fra petroleumsvirksomheten i
1998 anslås nå til 27,7 mrd. kroner. Anslaget
er 15,3 mrd. kroner lavere enn anslått i vedtatt budsjett.
Nedjusteringen skyldes en reduksjon i anslaget for innbetalte direkte
skatter (ordinær skatt og særskatt) på 13,9
mrd. kroner, en nedjustering i anslaget for innbetalt produksjonsavgift
på 1,3 mrd. kroner og en nedjustering av anslaget for innbetalt
arealavgift på 150 mill. kroner. Innbetalt avgift på utslipp av
CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
anslås nå til 3,2 mrd. kroner, 100 mill. kroner høyere
enn i vedtatt budsjett. Anslagene for betalte skatter og avgifter
er bl.a. basert på innbetalingene så langt i år,
utlignet skatt for 1997 og pris- og produksjonsutviklingen hittil
i år.
Nedjusteringen av anslaget for betalte skatter
og avgifter skyldes både lavere priser og en svakere produksjonsutvikling
enn lagt til grunn i vedtatt budsjett.
I forbindelse med Stortingets behandling av
Revidert nasjonalbudsjett 1998 ble det vedtatt å øke
avgiften på CO2-utslipp fra
oljevirksomhet. Den økte avgiften innbetales i 1999. Innbetalingsordningen
for oljeskatter førte imidlertid til at bokførte
direkte skatter fra oljevirksomheten isolert sett ble redusert med
110 mill. kroner i 1998 som følge av dette vedtaket.
I St.prp. nr. 65 (1997-98) Omprioriteringer
og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet for 1998 ble
det varslet en sammenslåing av poster under kap. 5501 Skatter
på inntekt og formue. Det foreslås derfor i denne
proposisjonen å slå sammen post 70, Ordinær statsskatt
med post 71 Toppskatt, til en ny post 70 som benevnes Toppskatt
m.v.
Komiteen sluttar seg
til framlegget frå Regjeringa om endringar i skattar og
avgifter under dei postane som er nemnde ovanfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at anslaget for samlede skatter og avgifter fra Fastlands-Norge
foreslås netto satt opp med 10,6 mrd. kroner, og konstaterer at
dette avviket i forhold til vedtatt budsjett er svært stort
sett i forhold til den finjusteringen av budsjettbalansen som diskuteres
når statsbudsjettet vedtas.