I kap. 4 i proposisjonen, omtales byggeprosjektets mål, romprogram og kostnadsanslag med tilhørende risikoanalyse. Under prosjektorganiseringen er spørsmål omkring byggherrefunksjonen, brukermedvirkningen og arkitektkonkurransen sentrale i denne fasen. Dimensjoneringen av nytt operahus vil ha visse direkte konsekvenser for Den Norske Operas driftsøkonomi og vil gi rammer som innebærer muligheter og begrensninger for dens fremtidige virksomhet. Driftskonsekvensene omtales til slutt i kapitlet.
Kulturdepartementet ga i september 1998 Den
Norske Opera i oppdrag å utarbeide et detaljert romprogram
innenfor de rammene som ble lagt i St.prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt
operahus. Programarbeidet er gjennomført med bistand fra
internasjonal ekspertise. Gjennom dette arbeidet er det blitt nærmere
klarlagt hvilke funksjoner som det er naturlig å programmere nå.
Andelen av ikke-programmert areal er nå noe høyere
enn i St.prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt operahus. Brutto/nettofaktoren
er derfor økt fra 1,55 til 1,60. For å unngå en økning
av bruttoarealet med tilsvarende kostnadsvekst, er romprogrammet
derfor redusert med 700 m2 nettoareal.
På grunn av operaens omprioritering fra rimelige arealer
(lager etc.) mot dyrere arealer som øvingsrom og verksteder,
har det videre vært nødvendig å redusere
rammen for bruttoarealet med 500 m2, tilsvarende
en ytterligere reduksjon på 300 m2 nettoareal.
Statsbygg redegjør for programrevisjonen i vedlegg 1 i
proposisjonen.
Etter slik bearbeidelse har styret for Den Norske Opera
avgitt innstilling vedrørende nytt nasjonalt opera- og
balletthus i Oslo med et revidert romprogram pr. januar 1999 på tilsammen
21 900 m2 nettoareal innenfor en ramme
for bygningens bruttoareal på 35 000 m2.
Romprogrammet omfatter en hovedscene med 1 400 sitteplasser i salen,
og en mindre biscene med 400 publikumsplasser, som tidligere forutsatt.
Tabell 4.1: Romprogram
for et nytt operahus pr. januar 1999. Sammenligning med Helsinki,
Gøteborg og St.prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt operahus
| Helsinki | pst.- andel | Gøteborg | pst.- andel | St.prp. 37 (1997-98) | pst.- andel | Rom Program jan. 1999 | pst.- andel |
Publikumsareal (i m2) | | | | | | | | |
A Vestibyle, foajeer, saler
| 5650 | 22 | 4370 | 22 | 4800 | 21 | 4590 | 21 |
Produksjonsdelen | | | | | | | | |
B1 Hovedscene, sceneområder
| 2180 | 9 | 1880 | 10 | 2250 | 10 | 2280 | 10 |
B2 Biscene | 600 | 2 | 300 | 2 | 550 | 2 | 290 | 1 |
C Prøvelokaler
| 2320 | 9 | 2590 | 13 | 2700 | 12 | 2860 | 13 |
D Artistgarderober | 1560 | 6 | 1060 | 5 | 1700 | 7 | 1480 | 7 |
E Personalgarderober
| 440 | 2 | 345 | 2 | 300 | 1 | 400 | 2 |
F Personalrom | 1260 | 5 | 1030 | 5 | 900 | 4 | 960 | 4 |
G Teaterledelse, adm. | 1500 | 6 | 715 | 4 | 1300 | 6 | 1380 | 6 |
H Verksteder | 2500 | 10 | 3060 | 16 | 2800 | 12 | 3020 | 14 |
I Magasin og lager | 6250 | 25 | 2440 | 12 | 4000 | 17 | 3300 | 15 |
J Øvrige rom | 300 | 1 | 1800 | 9 | 700 | 3 | 700 | 3 |
K Scenetekniske rom | | | | | 300 | 1 | 160 | 1 |
L Ballettskole
| 620 | 2 | | | 600 | 3 | 480 | 2 |
Sum netto
romprogram | 25 180 | 100 | 19 590 | 100 | 22 900 | 100 | 21 900 | 100 |
Brutto areal | 40 300 | 160 | 30 326 | 155 | 35 500 | 155 | 35 000 | 160 |
Kunstnerisk utsmykking har tidligere vært
holdt utenfor kostnadsrammene for statlige bygg og bevilget over
en egen post i statsbudsjettet. I henhold til nye regler skal de
nå inngå i prosjektkostnadene. I samsvar med familie-,
kultur- og administrasjonskomiteens innstilling til St.prp. nr.
37 (1997-98) Om nytt operahus er det satt av 15 mill. kroner, tilsvarende
1,5 pst. av byggekostnader etter fradrag av sceneteknisk utstyr.
Kostnadsanslag for prosjektkostnader og anslag
for ervervskostnader i prisnivå januar 1999 for de tre
lokaliseringsalternativene er vist i tabell 4.2. Anslaget for Bjørvika
inkluderer tilleggskostnader til midlertidige infrastrukturtiltak
som påløper for å ivareta en forsvarlig
fremdrift for operahusprosjektet, jf. omtale under kap. 7. Anslaget
for opera i Folketeaterkvartalet gjelder hovedalternativet.
Anslaget for byggekostnader på 1 395
mill. kroner pr. januar 1999 for Bjørvika og Vestbanen
er sammenlignbart med kostnadsanslaget på 1 170 mill. kroner
pr. januar 1997 i St.prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt operahus. Tallene
viser en stigning på 19 pst. i perioden fra januar 1997
til januar 1999.
Offentlige prisindekser kan ikke uten videre bekrefte
en så sterk prisutvikling. Statistisk sentralbyrås
byggekostnadsindeks for boligblokk måler prisutviklingen
til innsatsfaktorene. Indeksen blir blant annet ikke påvirket
av endret produktivitet eller endringer i entreprenørenes
fortjenestemarginer. Det har i perioden fra 1997 til 1999 vært
en betydelig prisstigning i entreprisemarkedet. Statsbygg har på grunnlag av
ulike analyser funnet det rimelig å anta at den samlede
prisstigningen fra januar 1997 til januar 1999 for et operabygg
har vært rundt 20 pst, som svarer til stigningen fra kostnadsanslaget
i 1997 til anslaget pr. januar 1999.
Byggekostnadene for Folketeaterkvartalets hovedalternativ
er økt mer enn hva prisstigningen skulle tilsi. En ny gjennomgåelse
av kostnadsanslaget fra 1996 viser at hovedalternativet var vurdert
for lavt. Det er også lagt inn kostnader til refundamentering
under eksisterende bygninger. Kostnadsanslaget forutsetter for øvrig
nå en bygningsmessig standard som skal gjøre det
mest mulig sammenlignbart med de andre alternativene, noe som ikke
i samme grad var tilfelle i St.prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt operahus.
Det er grunn til å understreke at selv
om kostnadsanslaget pr. januar 1999 er basert på en mer
treffsikker beregningsmetode enn anslaget pr. januar 1997, er det
fortsatt usikkerhet knyttet til beregningene og viktige kostnadsfaktorer
i prosjektet. Det knytter seg særlig usikkerhet til byggeprosessen
videre for prosjekter på et så tidlig stadium.
Kostnadsanslagene er basert på erfaringstall fra relevante
prosjekter, justert til prisnivået i anbudsmarked pr. januar
1999, men inneholder ikke reserver/marginer slik en bindende kostnadsramme
vil måtte ha.
Tabell 4.2 Sammenligning
av areal og kostnadsanslag for de tre lokaliseringsalternativene
(pr. januar 1999)
| Vestbanen | Bjørvika | Folketeaterkvartalet |
| St.prp. nr. 37 (1997-98) | Jan. 1999 | St.prp.
nr. 37 (1997-98) | Jan. 1999 Frakoplet øvrig
byutvikling | St.prp.
nr. 37 (1997-98) (hovedalt.) | Jan. 1999
(revidert hovedalt.) |
Areal (i m2): | | | | | | |
Brutto | 35 500 | 35 000 | 35 500 | 35 000 | 35 5001 | 35 0002 |
Netto | 22 900 | 21 900 | 22 900 | 21 900 | 22 040 | 21 100 |
| | | | | | |
Kostnader (i mill. kroner): | | | | | | |
Byggekostnader | 1 170 | 1 395 | 1 170 | 1 395 | 880 | 1 280 |
Tomteavhengige tilleggs- kostnader | 15 | 15 | 180 | 265 | 20 | 45 |
Midlertidig
infrastruktur | | | | 50 | | |
Sum kostnader
ekskl. tomt | 1 185 | 1 410 | 1 350 | 1 710 | 900 | 1 325 |
Anslått tomteerverv/-verdi3 | 150 | 175 | 50 | 75 | 1254 | 2005 |
Kunstnerisk
utsmykking | | 15 | | 15 | | 15 |
Sum kostnader
| 1 335 | 1 600 | 1 400 | 1 800 | 1 025 | 1 540 |
Kostnader
ved utflytting
i byggeperioden | | | | | 1506 | 1906 |
Sum kostnader | 1 3357 | 1 6007 | 1 4007 | 1 8007 | 1 175 | 1 730 |
1Hvorav 4 500 m2 verksteder lokaliseres utenfor
Folketeaterkvartalet.
2Hvorav 4 000 m2 verksteder lokaliseres utenfor
Folketeaterkvartalet.
3Kostnadsanslagene for januar 1999 er basert
på middelverdien av det intervall som Statsbygg opererer
med i sin kostnadsvurdering pr. januar 1999.
4I disse beregningene var det forutsatt at staten
ikke skulle betale vederlag for overtakelse av de lokaler som Den
Norske Opera disponerer i Folketeaterbygningen i dag.
5 Erverv av dagens operalokaler (16 200 m2)
er ikke inkludert, selv om det nå er klarlagt at eierne
av Folketeaterbygningen vil kreve vederlag. Dette vil komme i tillegg.
Deler av eiendommene vil senere trolig kunne tilbakeføres
til forretningsdrift (anslått til 2-3 000 m2), og disse
ervervskostnadene vil derfor ikke bli belastet operaprosjektet til
slutt.
6Kilde: Den Norske Opera og ECON.
7Eventuelle kostnader til bygningsmessige tilbakeføringer
av Folketeaterbygningen vil komme i tillegg hvis operahuset lokaliseres
til Vestbanetomten eller Bjørvika.
På det nåværende
stadium i prosjektet foreligger det et forholdsvis detaljert romprogram.
Grunnforholdene og kostnadsmessige konsekvenser av reguleringsplanprosessen
er utredet så langt det har vært mulig og bidratt
til et sikrere kalkylegrunnlag. Usikkerhet knyttet til lokaliseringsavhengige
kostnader drøftes under omtalen av lokaliseringsalternativene.
Generelt vil det alltid knytte seg stor usikkerhet
til byggeprosessens videre forløp. Forhold utenfor byggherrens
kontroll representerer en reell kostnadsrisiko som er vanskelig å estimere.
Prisnivået i anbudsmarkedet ved kontrahering fanges bare
delvis opp av tilgjengelige offentlige kostnadsindekser.
Det er utarbeidet kostnadsanslag og risikoanalyser for
byggekostnadene både av Statsbygg og av rådgivende
ingeniørfirma AS Bygganalyse for Kulturdepartementet. AS
Bygganalyses kostnadsanslag for investeringskostnadene eksklusiv
tomteerverv viser følgende avvik i forhold til Statsbyggs
beregninger:
Disse avvikene er godt innenfor den usikkerhet
som kostnadsanslagene har på det nåværende
stadium.
Statsbyggs risikoanalyser viser større
spredning, men noe lavere gjennomsnitt enn AS Bygganalyses vurderinger.
Risikoen for kostnadsøkninger og mulighetene for besparelser
vurderes altså som større av Statsbygg enn av
AS Bygganalyse.
Risikoanalysene bekrefter at usikkerheten går
i begge retninger, både høyere og lavere kostnader
er mulig. I mange prosjekteringsbeslutninger vil byggherrens evne
til å fremskaffe kostnadseffektive løsninger gjennom
de utførende arkitekter og konsulenter kunne gi innsparinger.
Byggherrens styringsevne og prioriteringer representerer derfor
ikke bare en kostnadsrisiko, men også et innsparingspotensial.
Selv om det knytter seg stor usikkerhet til
kostnadsanslagene på det nåværende stadium,
vil disse være styrende for den videre utvikling av prosjektet frem
til bindende kostnadsramme. Rammen for bruttoarealet er utvilsomt
det viktigste kostnadsparameter. Kostnadsanslagene bygger dessuten
på forutsetninger om arkitektonisk og teknisk ambisjonsnivå,
som også forutsettes å bli holdt under kontroll,
slik at prosjektets reelle kostnadsnivå ikke økes.
Anslagene er basert på prisnivået i anbudsmarkedet
pr. januar 1999. Det vil være den reelle prisutviklingen
i anbudsmarkedet frem til bindende kostnadsramme fastsettes, som
vil bli lagt til grunn for prisomregning av kostnadsanslaget.
En sterk styring av byggeprosjekter i forhold
til kvalitetskrav og kostnader vil kreve noe mer tid i fremdriftsplanen
for å kunne gjennomføre de bearbeidelser og korreksjoner
som styringen tilsier. Dette betyr noe langsommere fremdrift, men
vil gi redusert usikkerhet for kostnadene og for prosjektets kvalitet.
Programmeringsarbeider, arkitektkonkurranse
og prosjektering frem til godkjent forprosjekt er anslått
av Statsbygg til ca. 50 mill. kroner, som utgjør om lag
3 pst. av total investering. Dette vil gi et vesentlig mer forsvarlig
beslutningsgrunnlag for fastsettelse av bindende kostnadsramme.
Det tas sikte på at reguleringsplanen for operahusprosjektet
da kan være vedtatt, og at usikkerheten i andre forhold
som påvirker kostnadsbildet da er så sterkt redusert
at det kan fastsettes en bindende kostnadsramme, uten at rammen
skal representere en risikofaktor i seg selv i forhold til prosjektets verdi.
Bindende kostnadsramme fremmes for Stortinget etter
at forprosjekt er utarbeidet.
I tråd med merknaden fra komitéflertallet
i Innst. S. nr. 225 (1997-98) vil Kulturdepartementet foreslå at prosjektet
finansieres over Arbeids- og administrasjonsdepartementets budsjett
kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen.
For å sikre at de store verdier et
operahus representerer blir vedlikeholdt på en betryggende
måte, vil departementet likevel foreslå at forvaltningen
av eiendommen legges til Statsbygg og at kostnadene til huseiers drift
og vedlikehold dekkes over kap. 2445 mot en kostnadsdekkende leie
fra Den Norske Opera. Foreløpige anslag viser at en slik
leie til dekning av drift og vedlikehold ikke vil være
vesentlig høyere enn Den Norske Operas kostnader til tilsvarende
formål i dag.
Det er vanlig ved nyere operahus at det innpasses ulike
former for kommersielt begrunnet virksomhet, som restaurantdrift,
butikker og lignende. Arealer til funksjoner som primært
tar sikte på å gi en forretningsmessig lønnsom
drift, bør prinsipielt ikke finansieres av statlige tilskudd.
En reell lønnsomhetsvurdering må inkludere investeringskostnadene.
Disse bør derfor ikke inngå i den rammen som bevilges
over kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen, men kan enten dekkes over
kap. 2445 eller ved låneopptak. Omfanget av kommersielle
funksjoner vil i noen grad være avhengig av hvilken lokalisering
operahuset får, men vil uansett ikke ha noe stort omfang.
En ramme for areal til kommersielt begrunnete funksjoner bør
fastsettes ved forprosjekt, for å unngå fordyrende
endringer i gjennomføringen av prosjektet.
Organisering av byggherreansvaret, brukermedvirkning
og arkitektkonkurransen er viktige spørsmål for prosjektets
utvikling og risikoen både i forhold til prosjektets kvalitet
og kostnader.
Det er forutsatt at operahuset skal eies av
staten. Dette innebærer at staten i utgangspunktet bærer
det fulle ansvar for og risiko knyttet til prosjektet. Statens byggherreansvar
må derfor organiseres på en måte som sikrer
styringskompetanse, og at det gjennom hele byggeprosessen søkes
etter kvalitetsmessig tilfredsstillende løsninger innenfor
prosjektets økonomiske forutsetninger.
Prosjektrisikoen overføres delvis på andre
gjennom de avtaler som inngås med aktører som
bidrar til byggeprosessen. De kvalitetsmessige og økonomiske
mål som staten har for prosjektet, vil bli prioritert og
ivaretatt på ulik måte avhengig av hvordan organiseringen av
byggeprosessen fordeler styringsrett, ansvar og risiko på ulike
aktører. Prosjektorganiseringen, kontraktstrategi og inngåelse
av avtaler med de aktørene som bidrar til byggeprosessen,
er sentrale problemstillinger som hører inn under byggherrens
ansvar og styringsrett. Det er derfor maktpåliggende å sikre
at byggherrefunksjonen organiseres på en betryggende måte.
Ordningen med Statsbygg som byggherre for statens byggeprosjekter
har gjennom en lang årrekke vist høy grad av sikkerhet
i prosjektstyringen med få problemer for kostnader og kvalitet.
Flertallet av store og krevende byggeoppgaver er løst på en
god måte i forhold til statens interesser. Erfaringer fra
enkelte nyere prosjekter har imidlertid vist at det er nødvendig å gjennomgå Statsbyggs
styringssystemer, prosjektorganisering og rammebetingelser for å sikre
at også et nytt operahusprosjekt blir styrt på en
måte som fullt ut ivaretar statens interesser. Med bakgrunn
i dette og de merknader som ble gitt i Innst. S. nr. 225 (1997-98), har
departementet vurdert alternative modeller for organiseringen av
byggherreansvaret, gjennom etablering av en særskilt prosjektorganisering.
Følgende hovedvalg drøftes
nærmere:
– En særskilt
prosjektorganisering under Statsbyggs ansvar.
– Etablering av et særskilt
utbyggingsselskap "Operahuset A/S" med staten v/Kulturdepartementet som
eier, og statsråden som generalforsamling.
Andre modeller, som å overlate byggherreansvaret
til Den Norske Opera, eller å legge byggherrefunksjonen til
en egen prosjektenhet innenfor Kulturdepartementet, vil komme i
konflikt med de hovedoppgaver henholdsvis Den Norske Opera og Kulturdepartementet har
generelt og spesielt i forhold til byggesaken. Disse alternativene
drøftes derfor ikke videre.
Etter en samlet vurdering av de forholdene som
taler for og mot en alternativ organisering av byggherrefunksjonen,
er departementet kommet til at prosjektet nytt operahus bør
gjennomføres med Statsbygg som ansvarlig byggherre på vegne
av staten som eier av prosjektet. Kulturdepartementet forutsetter
at Statsbyggs interne prosjektorganisasjon blir tilpasset størrelsen, kompleksiteten
og betydningen av prosjektet nytt operahus.
Det etableres en styringsgruppe under ledelse
av Kulturdepartementet. Foruten Kulturdepartementet vil styringsgruppen
bestå av representanter fra Statsbygg, Den Norske Opera
og eventuelt Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Styringsgruppen
vil ha følgende hovedoppgaver:
– godkjenne
prosjektet ved avslutning av hver prosjektfase,
– ta stilling til nye krav eller
endrede forutsetninger for prosjektet,
– overordnet oppfølging
av prosjektets fremdrift,
– godkjenne kunstnerisk utsmykking.
Det føres protokoll fra styringsgruppens
møter. Saker som fremmes for beslutning i styringsgruppen, skal
forberedes av Statsbygg. Verken Statsbygg eller styringsgruppen
har fullmakt til å fatte vedtak som kan innebære
at kostnadsrammen for prosjektet overskrides.
En nær oppfølging av prosjektet
fra Kulturdepartementets side vil ikke bare ha til hensikt å sikre
at de overordnete kulturpolitiske målene for prosjektet
blir ivaretatt, men vil også gi departementet større
trygghet for at hensynet til kostnadsstyringen blir tillagt avgjørende
vekt i utviklingen av prosjektet. Et aktivt tilsyn med prosjektet,
eventuelt ved bruk av egne eksterne rådgivere slik departementet
praktiserte ved oppfølgingen av prosjektene under OL-94,
vil ha til formål å styrke kostnadsstyringen,
uten at departementet skal kunne bli oppfattet å gripe
styrende inn på en måte som kan skape uklarhet
om Statsbyggs byggherreansvar.
Et nytt operahus vil i seg selv innebære økt
kunstnerisk kvalitet for Den Norske Operas produksjoner. I tillegg
vil operahuset gi mulighet for økt aktivitet, blant annet
fordi huset vil ha to scener, noe som gir rom for flere produksjoner
og forestillinger. Økt aktivitet vil videre medføre økte
driftskostnader for Den Norske Opera. Dette må dekkes dels
gjennom de økte egeninntektene som aktiviteten vil generere
og dels gjennom økt driftstilskudd fra staten. Størrelsen
på det statlige driftstilskuddet må vurderes årlig
som del av budsjettbehandlingen.
Den Norske Opera foretok i 1995 en analyse av driftskonsekvensene
som lå til grunn for St. prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt
operahus. I vedlegg 6 til St.prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt operahus
uttaler Den Norske Opera at
«økningen i driftstilskuddene under "minimums"-
og "normal"-alternativene minst må beregnes til 50 mill., resp.
30 mill. (1995-) kroner.»
Kulturdepartementet anslo på denne
bakgrunn at det årlige driftstilskuddet til Den Norske
Opera vil måtte økes med ca. 40 mill. kroner,
jf. St.prp. nr. 37 (1997-98) Om nytt operahus.
Den Norske Opera har oppdatert sin analyse av driftskonsekvensene
ved innflytting i nytt bygg. Analysen skisserer to driftsalternativer,
minimums- og normalnivå. Den Norske Operas analyse gir
anslag for økning i tilskuddsbehov som er reelt uendret
i forhold til det de la til grunn i forbindelse med St.prp. nr.
37 (1997-98) Om nytt operahus. I tillegg til at det er foretatt
en prisjustering, er det lagt inn en økning som følge av økte
pensjonskostnader.
Den Norske Opera har lagt opp til en økt
bemanning i forhold til driften i 1998 på 180 og 145 stillinger
for henholdsvis normalnivået og minimumsnivået.
Dette vil medføre økte lønnskostnader
på mellom ca. 60 mill. kroner og 45 mill. kroner. Videre
er det lagt opp til en økning i antall forestillinger fra
gjennomsnittlig 170 på dagens nivå, inklusiv turnévirksomheten,
til 380 ved et driftsmessig normalnivå og 310 ved et driftsmessig minimumsnivå.
Forestillingskostnadene øker fra ca. 25 mill. kroner i
1998 til henholdsvis ca. 40 mill. kroner og 33 mill. kroner for
de to driftsnivåene. Andre utgiftsposter, som produksjonskostnader,
variable lønns- og personalkostnader og administrasjonskostnader, øker
med ca. 25 mill. kroner for et driftsmessig normalnivå og
ca. 14 mill. kroner for et driftsmessig minimumsnivå.
I tillegg til økte kostnader som følge
av økt aktivitetsnivå vil kostnadene til forvaltning,
drift og vedlikehold øke ved innflytting i nytt hus. Kostnader
til forvaltning, drift og vedlikehold vil dekkes i form av husleie
til Statsbygg, og Den Norske Opera må få kompensert
for disse utgiftene gjennom økt statlig tilskudd. Statsbygg har
anslått forvaltnings-, drifts- og vedlikeholdskostnadene
for et nytt operahus til 15 mill. kroner. I 1998 var forvaltnings-,
drifts- og vedlikeholdskostnadene (inklusiv husleie) på til
sammen 11,7 mill. kroner.
Med de anslag Den Norske Opera har lagt til
grunn vil egeninntektene øke fra ca. 35 mill. kroner i
1998 til ca. 80 mill. kroner ved et driftsmessig normalnivå og ca.
70 mill. kroner ved et driftsmessig minimumsnivå. De økte
egeninntektene skyldes i hovedsak økte publikumstall.
Når Den Norske Operas analyse legges
til grunn, blir økt statlig tilskuddsbehov ca. 35 mill.
kroner ved et driftsmessig minimumsnivå og 58 mill. kroner
ved et driftsmessig normalnivå.
Kulturdepartementet har engasjert ECON for å vurdere
Den Norske Operas analyse. ECON konkluderer i sin vurdering at Operaens
driftsopplegg for de to driftsalternativene i all hovedsak synes
realistisk og gjennomførbart innenfor de rammene for årlige
tilskuddsbehov som budsjettet legger opp til.
ECON diskuterer imidlertid usikkerhetsmomenter
i forhold til driftsbudsjettet. Dette gjelder i særlig
grad billettinntekter på inntektssiden og personalkostnader på utgiftssiden.
Sammendrag og konklusjoner i ECONs vurdering er tatt inn som vedlegg
5 til proposisjonen.
Med de publikumstall som Den Norske Opera har lagt
til grunn, vil økte egeninntekter gi rom for økt
aktivitetsnivå i et nytt operahus. I tillegg legger Den
Norske Opera opp til en betydelig økning i det statlige driftstilskuddet.
Kulturdepartementet forstår det ikke slik at 560 stillinger,
slik det er anbefalt i Den Norske Operas minimumsnivå,
er en absolutt nedre grense for et nytt operahus. Til sammenligning
kan nevnes at operaen i Helsinki hadde 520 årsverk i 1995,
som var det andre året i nytt hus. Det må likevel
være en ambisjon å utnytte de muligheter som et
nytt operahus vil gi. På bakgrunn av Den Norske Operas
og ECONs analyse anslår Kulturdepartementet økt
statlig tilskuddsnivå til i størrelsesorden 40-45
mill. kroner. Kulturdepartementet vil imidlertid understreke at
statens tilskuddsnivå vil bli fastsatt i de årlige
statsbudsjettene.
I Folketeaterkvartalet vil, ifølge
Statsbygg, salen ha 1 000 plasser. Inntektene vil derfor bli lavere
enn i et nybygg med 1 400 plasser.