Dårlig lønnsomhet er en trussel
mot næringenes konkurranseevne på lengre sikt,
og gjør det vanskelig for bedriftene å arbeide
systematisk og framtidsrettet med produkt- og markedsutvikling.
Situasjonen er spesielt vanskelig for mange av de små bedriftene,
og for bedrifter i distriktene. Reisemål med et helhetlig
produkttilbud og klar profil står sterkere i markedet enn mer
fragmenterte produkter. God og profesjonell samordning er nødvendig
for å lykkes med dette. Omfanget av turister som vil oppleve
Norge, vil i økende grad avhenge av reiselivsnæringenes
eget markedsarbeid og aktive tilstedeværelse i markedene.
Innsatsen må konsentreres om grupper med stor interesse
og høy betalingsevne for norske reiselivsprodukter.
Rekrutteringsproblemene i reiselivsnæringene
har blant annet sammenheng med et stramt arbeidsmarked, lite attraktive
lønnsbetingelser og ubekvem arbeidstid. Høy "turn-over"
innebærer behov for korte opplæringsprogrammer
som gir den enkelte medarbeider innføring i de oppgavene
som skal utføres. At arbeidstakerne er så vidt
unge, medfører også spesielle utfordringer. Reiselivsbedriftene
står videre overfor store oppgaver når det gjelder å nyttiggjøre
seg teknologiens muligheter. Spesielt gjelder dette små bedrifter
uten tilknytning til allianser eller nettverk med skreddersydde løsninger.
Den økende oppmerksomheten om miljø og ressursbruk
har konsekvenser også for reiselivsvirksomhet. Miljøtilpasning
av produktene vil derfor være like viktig som andre produktutviklingstiltak.
Markedets krav til innhold og kvalitet krever
en kontinuerlig utvikling i næringen. Norges beliggenhet, topografi
og kostnadsnivå gjør at konkurranse utelukkende
på pris er vanskelig. Komiteen vil peke på kultur og
natur som Norges konkurransefortrinn.
God markedsføring vil være
avgjørende i kampen om de reisende. Mange av våre
små bedrifter har problemer med alene å drive
en aktiv markedsføring og profilering i det internasjonale
markedet. Komiteen vil peke på behovet for å samle
ressurser til felles markedsframstøt. Felles profilering
og markedsføring av Norge vil være en hovedutfordring
fremover.
Komiteen påpeker at
dette krever at de årlige offentlige tilskuddene til markedsføring
av Norge i utlandet ligger på et høyt og forutsigbart
nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at NTR må få en vesentlig styrking av sine budsjetter. Disse
medlemmer vil i denne forbindelse påpeke at kampanjer
brukt i utlandet vil ha liten innvirkning på presset i
norsk økonomi.
Komiteen vil også trekke
frem utfordringen innen kompetanse. Det generelle utdanningsnivået
er lavere innen mange bedrifter i reiselivsnæringen, sammenlignet
med mange andre private tjenesteytende bedrifter. Dette henger bl.a.
sammen med deltidsarbeid og sesongarbeid. Utvidelse av sesongen
vil gi mulighet for flere heltidsansatte.
Som alle andre næringer, møter
også reiselivsnæringen utfordringer når
det gjelder bruk av ny teknologi. Bruk av IKT vil særlig
ha betydning for markedsføring og salg av reiselivstjenester. Komiteen ønsker
en samordning av markedsføring av Norge på Internett.
Komiteen mener bygdeturismen
er en viktig del av det totale reiselivet og bygger på bygdenes
naturgitte og kulturelle ressurser og bæreevne. Komiteen har
registrert at bygdeturisme har vært en relativt ukjent
næring sett i lys av det store reiselivsbildet. Komiteen mener
likevel at bygdeturismen har et omfang og et mangfold som beriker
det totale reiselivsmarkedet. Komiteen mener at bygdeutviklingsmidlene
(BU) som er en del av omstillinga innen jordbruk, er viktig i denne
sammenheng. Også for bygdeturisme er hovedutfordringene
produktutvikling, markedsføring, distribusjon, kvalitetssikring,
statistikk og kompetanseutbygging. Komiteen vil understreke
at det ikke er noen klare forskjeller mellom bygdeturisme og tradisjonelt
reiseliv, men at de erfaringene som er gjort i forbindelse med handlingsplanen
for den delen som kommer inn under BU-forskriftene, må kunne
brukes til en verdiøkning også for resten av bygdeturismen.
Blant annet mener komiteen at
dersom enkeltbedriftene skal få solgt sine reiselivsprodukt
på markedet, er de ofte avhengig av samarbeid. Dette har
betydning også for å kunne markedsføre
regionene som et attraktivt sted.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er opptatt av at også den
svakere organiserte delen av reiselivet har økonomisk mulighet
til å markedsføre sine produkter og tjenester
i utlandet. Dissemedlemmermener at tiltak for å styrke
den verdiskapning denne delen av reiselivet står for, må styrkes
gjennom tiltak i kommunene, fylkene eller fra statens side. Disse
medlemmerpåpeker verdien
av midler fra sentrale myndigheter til markedsføring og
profilering av distriktene på utvalgte markeder, også for
den svakere organiserte delen av reiselivet.
Komiteen vil understreke
at det overordnede mål for myndighetenes innsats rettet
mot reiselivsnæringa er å stimulere til en markedsrettet
og lønnsom næringsutvikling.
Komiteen er opptatt av å få frem
den økte verdiskapningen reiselivsnæringen samlet
representerer. Komiteen understreker viktigheten
av å få frem den verdiskapningen som skjer når
man regner med samspilleffekter mellom reiselivsnæringene
og andre sektorer. I Norge som i andre land det er naturlig å sammenligne
seg med, spiller lokalt frivillig kulturliv en stor rolle for turistenes
totale tilbud og opplevelse. Komiteen påpeker
viktigheten av at dette samspillet blir styrket.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på strukturutfordringen i
reiselivsnæringen, med større markedsmakt til
de store aktørene og konsentrasjon av næringen
i byer og tyngre reisemål. Flertallet er
oppmerksom på de ulike utfordringene de forskjellige delene
av reiselivsnæringene står overfor. De større
hotellene får skjerpet konkurranse på grunn av
kjededannelse og internasjonalisering. Småhoteller, gjestegårder,
campingplasser og hytteformidling er ofte mindre familiebedrifter
som står overfor andre utfordringer og retter seg mot et annet
segment i markedet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre er av den oppfatning
at for å få gode beslutningsgrunnlag nasjonalt
og regionalt, er det viktig å kategorisere de ulike overnattingstilbudene
da de faktisk profilerer ulike produkter.
Komiteen mener at
et samspill mellom natur, kulturlandskap og samisk kulturutøvelse
i vid forstand kan legge grunnlaget for opplevelser og aktivitetstilbud i
samiske lokalsamfunn.
Komiteen mener at reiseliv også i
de samiske områdene vil kunne bli en bærekraftig
næring, som kan sikre sysselsetting og bosetting. Komiteen ser
positivt på en utvikling av samiske reiselivstilbud. Det
vil være viktig at samisk kultur gjenspeiles i dette tilbudet.
Komiteen mener at reiselivsvirksomhet
i kombinasjon med andre næringer, har et stort potensial
i samiske områder.
Komiteen vil vektlegge at målet
for samisk reiseliv må være lønnsomme
og konkurransedyktige bedrif-ter av høy kvalitet. Komiteen ser
det som viktig at samiske miljøer både lokalt,
regionalt og nasjonalt er med å utvikle samisk reiseliv
og nye reiselivsprodukter. En helhetlig samisk reiselivsplan kan
her være en pre-missleverandør for reiselivets
plass i samisk nærings- og kulturliv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, understreker den private
eiendomsrettens og råderettens betydning for utvikling
av nye reiselivsprodukter. For at grunneiere skal ha interesse av å legge
forholdene til rette for naturopplevelser i utmark må de
også sikres sin andel av det økonomiske utbyttet
fra slike aktiviteter. Dersom organisert, kommersiell utnyttelse
av utmarksressursene uten grunneiers samtykke aksepteres, vil det
redusere verdien av eiendommene og fjerne grunneiers motivasjon
for å til-rettelegge for kvalitetsopplevelser. Flertallet viser til
at lokale grunneiere og næringsliv ofte ser de store næringsmulighetene
den økende interessen for bl.a. friluftsliv, jakt og fiske
fører med seg. Privat, lokal eiendomsrett til utmarksressursene
vil styrke næringslivet og sysselsettingen i mange distriktskommuner.
Styrking av eiendomsretten kan derfor bidra til en bedre koordinering
av kommunenes og grunneiernes satsing på friluftsliv og
naturopplevelser. Økte muligheter for grunneiere til utvikling
av naturbasert reiseliv vil samtidig styrke interessen for å ta
vare på miljøkvaliteter som urørt natur
og biologisk mangfold. Flertallet ber på denne
bakgrunn Regjeringen ta initiativ til å klargjøre
grensegangen mellom allemannsretten og grunneierrettigheter i forhold
til kommersiell utnytting av utmark.
Norge har stor tilgang til natur
og friområder. Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det representerer store muligheter for rekreasjon, aktiviteter og
opplevelser som er viktige ressurser for norsk reiseliv. Disse
medlemmer ber Regjeringen tilrettelegge slik at mulighetene
kan utnyttes både for reiselivsnæringen og lokalbefolkningen.
Disse medlemmer viser til at
det gjennom de lokale areal- og reguleringsplanprosessene må kunne gjøres
avklaringer av arealbruken som skaper ryddige forhold mellom reiselivs-,
frilufts- og andre arealbrukerinteresser.