Sammendrag

For å dekke opp nødvendige utgiftsøkninger foreslår Regjeringen at bevilgningen til regional- og distriktspolitikk reduseres med 85 mill. kroner. Reduksjonen fordeles på kapitler og poster som følger (tall i tusen kroner):

Kap.

Post

Betegnelse

Reduksjon

550

Lokal næringsutvikling

60

Tilskudd til utkantkommuner, kan overføres

2 200

551

Regional utvikling i fylker og kommuner

51

Tilrettelegging for næringsutvikling, fond, kan nyttes under kap. 2425 post 51

12 900

55

Etablererstipend, fond

4 900

57

Tilskudd til INTERREG, inkl. pilotprosjekter, fond

2 800

58

Regionale samordningstilak, fond

3 100

552

Nasjonale program og tiltak for regional utvikling

53

Program for kompetanseutvikling, fond

6 200

54

Program for vannforsyning, fond

3 100

55

SIVA, fond

1 600

56

Omstilling og nyskaping, fond

4 200

2425

SND og fylkeskommunene

51

Distriktsutviklingstilskudd, fond, kan nyttes under kap. 551 post 51

39 000

53

Tilskudd til dekning på tap på lån

5 000

13.50

Regional- og distriktspolitikk

85 000

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 8.10

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

550

60

1

Utkantkommuner

-2,2

-2,2

0

0

-2,2

0

0

2

Til kap. 2410, jf. avsnitt 8.7

-3,0

-3,0

0

0

-3,0

0

0

Ytterligere kutt

0

0

-2,0

0

0

Sum

-5,2

-5,2

0

0

-7,2

0

0

551

51

Næringsutvikling

-12,9

-12,9

-12,9

0

-42,9

0

0

55

Etablererstipend

-4,9

-4,9

0

0

-4,9

0

0

57

INTERREG

-2,8

-2,8

-2,8

0

-22,8

0

0

58

Regionale samordningstiltak

-3,1

-3,1

-3,1

0

-3,1

0

0

552

53

Kompetanseutvikling

-6,2

-6,2

0

0

-6,2

0

0

54

Vannforsyning

-3,1

-3,1

-3,1

0

0

0

0

55

SIVA

-1,6

-1,6

0

0

-1,6

0

0

56

Omstilling og nyskaping

-4,2

-4,2

0

0

-4,2

0

0

2425

51

Distriktsutviklingstilskudd

-39,0

-39,0

0

0

-239,0

0

0

53

Dekning av tap på lån

-5,0

-5,0

0

0

-30,0

0

0

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Generelt om forslagene til inndekninger

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Regjeringens forslag til inndekning av utgiftsøkninger på til sammen 85 mill. kroner. Dette medlem er sterkt uenig i at disse skal dekkes fra viktige poster for næringssatsing i distriktene. Alle de kapittel og poster Regjeringen foreslår redusert, er viktige i distrikts- og regionalpolitisk næringssammenheng, for nyskaping av arbeidsplasser og dermed å opprettholde bosetting i distriktene.

Dette medlem går derfor imot alle de foreslåtte reduksjonene, jf. de ulike forslag under kapittel og post.

Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å redusere bevilgningene til kap. 550, 551, 552 og 2425 med 323,9 mill. kroner utover Regjeringens forslag til reduksjon. Høyre bruker disse midlene til å styrke vegbudsjettet med 317 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Disse medlemmer viser til at Høyre legger opp til en satsing som styrker grunnlaget for bosettingen og et levedyktig næringsliv i distriktene, samtidig som distriktenes avhengighet av særskilte offentlige støtteordninger reduseres. I sin distriktspolitikk prioriterer Høyre økt veibygging, økt satsing på forskning og utdanning og bedre rammevilkår for små og mellomstore bedrifter. Denne satsingen skjer på bekostning av direkte subsidier til utvalgte bedrifter, næringer og geografiske områder.

Kap. 550 post 60

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, går imot Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 550 post 60 med 5,2 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 550 post 60.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 550

Lokal næringsutvikling:

60

Tilskudd til utkantkommuner, kan overføres, nedsettes med

kr 5 200 000

fra kr 26 000 000 til kr 20 800 000

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre peker på at ordningen med nedskrivning av lån for låntakere i Indre Namdal er satt i gang etter initiativ fra regjeringen Bondevik. Ordningen er en del av utkantsatsingen til den forrige regjeringen, som har vist seg å være målrettet. Disse medlemmer går derfor imot kuttet i kap. 550 post 60 med 5,2 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til behovet for omdisponeringer på statsbudsjettet og fremmer følgende forslag:

Kap. 550

Lokal næringsutvikling:

60

Tilskudd til utkantkommuner, kan overføres, nedsettes med

kr 7 200 000

fra kr 26 000 000 til kr 18 800 000

Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet.

Kap. 551 postene 51 og 57

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 551 postene 51 og 57.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil redusere bevilgningen under postene 51 og 57 ut over Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 551

Regional næringsutvikling i fylker og kommuner:

51

Tilrettelegging for næringsutvikling, fond, kan nyttes under kap. 2425 post 51, nedsettes med

kr 42 900 000

fra kr 239 000 000 til kr 196 100 000

57

Tilskudd til INTERREG, inkl. pilotprosjekter, fond, nedsettes med

kr 22 800 000

fra kr 60 000 000 til kr 37 200 000

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen vil gå imot Regjeringens forslag under kap. 551 postene 51 og 57.

Kap. 551 post 55

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 551 post 55.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen vil gå imot Regjeringens forslag til reduksjon under post 55.

Kap. 551 post 58

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 551 post 58.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens forslag til kuttet i fondet for regionale samordningstiltak, kap. 551 post 58. Etter disse medlemmers oppfatning bidrar kuttet til å svekke den distriktsmessige og nyskapingsmessige delen av distriktspolitikken.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen vil gå imot Regjeringens forslag under kap. 551 post 58.

Kap. 552 post 53

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen vil gå imot Regjeringens forslag til reduksjon under kap. 552 post 53.

Kap. 552 post 54

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen går imot å redusere bevilgningen til kap. 552, post 54, program for vannforsyning-fond, med 3,1 mill. kroner.

Disse medlemmervil i denne sammenheng vise til Regjeringens svarbrev til Høyres stortingsgruppe hvor det kommer frem at nye prosjekter vil bli utsatt hvis bevilgningen blir redusert, og at det kan ramme blant annet næringsmiddelindustrien i Nord-Norge.

For næringsmiddelindustriens konkurranseevne er det avgjørende å ha vannforsyning av høy kvalitet og en reduksjon av denne bevilgningen kan gå utover kvaliteten på vannforsyningen. Det er overraskende at Regjeringen fremmer forslag som vil svekke mulighetene for næringsutvikling i distriktene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Kap. 552 post 55

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under post 55.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen vil stemme imot Regjeringens forslag under post 55.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Kap. 552 post 56

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag under post 56.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen går imot Regjeringens forslag til kutt på fondet for omstilling og nyskaping, kap. 552 post 56.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Kap. 2425 postene 51 og 53

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 2425 postene 51 og 53.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere post 51 med 39 mill. kroner og post 53 med 5 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 2425

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene:

51

Distriktsutviklingstilskudd, fond, kan nyttes under kap. 551 post 51, nedsettes med .......

kr 39 000 000

fra kr 819 000 000 til kr 780 000 000

53

Tilskudd til dekning av tap på lån, nedsettes med........

kr 5 000 000

fra kr 105 000 000 til kr 100 000 000

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Komiteens medlemmer fra Høyre understreker at det er det ordinære bankvesenet som må være den viktigste finansieringskilden for norsk næringsliv. For å unngå uheldige konkurransevridninger og at ressurser bindes opp i ulønnsomme prosjekter, er det viktig at Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) ikke gir varige subsidier til bedrifter i form av tilskudd og rimelige lån. Bedrifter som er i konsolideringsfasen av sin utvikling bør derfor ikke motta støtte fra SND. Disse medlemmer har lagt til grunn reduserte bevilgninger til SND og fylkeskommunene på 200 mill. kroner sammenlignet med Regjeringens forslag. Innenfor et forsvarlig finanspolitisk opplegg vil disse medlemmer i stedet bruke pengene på å opprettholde samferdselsbevilgningene. Gode veiforbindelser reduserer avstandsulemper og bedriftenes transportkostnader. Satsing på veibygging er etter Høyres mening nødvendig for effektiv utnyttelse av naturressursene og for å utvikle og opprettholde et levedyktig næringsliv i distriktene.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 2425

Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene:

51

Distriktsutviklingstilskudd, fond, kan nyttes under kap. 551 post 51, nedsettes med ........

kr 239 000 000

fra kr 819 000 000 til kr 580 000 000

53

Tilskudd til dekning av tap på lån, nedsettes med ........

kr 30 000 000

fra kr 105 000 000 til kr 75 000 000

Disse medlemmer vil melde subsidiær støtte til forslagene fra Arbeiderpartiet under kap. 2425 postene 51 og 53.