For å dekke opp nødvendige
utgiftsøkninger foreslår Regjeringen at bevilgningen
til regional- og distriktspolitikk reduseres med 85 mill. kroner.
Reduksjonen fordeles på kapitler og poster som følger
(tall i tusen kroner):
Kap. | Post | Betegnelse | Reduksjon |
550 | | Lokal næringsutvikling | |
| 60 | Tilskudd til utkantkommuner,
kan overføres | 2 200 |
551 | | Regional utvikling i fylker
og kommuner | |
| 51 | Tilrettelegging
for næringsutvikling, fond, kan nyttes under kap. 2425
post 51 | 12 900 |
| 55 | Etablererstipend, fond | 4 900 |
| 57 | Tilskudd til INTERREG, inkl.
pilotprosjekter, fond | 2 800 |
| 58 | Regionale samordningstilak,
fond | 3 100 |
552 | | Nasjonale program og tiltak
for regional utvikling | |
| 53 | Program for kompetanseutvikling, fond | 6 200 |
| 54 | Program for vannforsyning,
fond | 3 100 |
| 55 | SIVA, fond | 1 600 |
| 56 | Omstilling og nyskaping,
fond | 4 200 |
2425 | | SND og fylkeskommunene | |
| 51 | Distriktsutviklingstilskudd,
fond, kan nyttes under kap. 551 post 51 | 39 000 |
| 53 | Tilskudd til dekning på tap
på lån | 5 000 |
13.50 | | Regional- og distriktspolitikk | 85 000 |
Standpunkttabell, avsnitt
8.10
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | FrP | H | SV | SB |
550 | 60 | | | | | | | | |
| 1 | Utkantkommuner | -2,2 | -2,2 | 0 | 0 | -2,2 | 0 | 0 |
| 2 | Til kap. 2410, jf. avsnitt
8.7 | -3,0 | -3,0 | 0 | 0 | -3,0 | 0 | 0 |
| | Ytterligere kutt | | | 0 | 0 | -2,0 | 0 | 0 |
| | Sum | -5,2 | -5,2 | 0 | 0 | -7,2 | 0 | 0 |
| | | | | | | | | |
551 | 51 | Næringsutvikling | -12,9 | -12,9 | -12,9 | 0 | -42,9 | 0 | 0 |
| 55 | Etablererstipend | -4,9 | -4,9 | 0 | 0 | -4,9 | 0 | 0 |
| 57 | INTERREG | -2,8 | -2,8 | -2,8 | 0 | -22,8 | 0 | 0 |
| 58 | Regionale samordningstiltak | -3,1 | -3,1 | -3,1 | 0 | -3,1 | 0 | 0 |
| | | | | | | | | |
552 | 53 | Kompetanseutvikling | -6,2 | -6,2 | 0 | 0 | -6,2 | 0 | 0 |
| 54 | Vannforsyning | -3,1 | -3,1 | -3,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 55 | SIVA | -1,6 | -1,6 | 0 | 0 | -1,6 | 0 | 0 |
| 56 | Omstilling og nyskaping | -4,2 | -4,2 | 0 | 0 | -4,2 | 0 | 0 |
| | | | | | | | | |
2425 | 51 | Distriktsutviklingstilskudd | -39,0 | -39,0 | 0 | 0 | -239,0 | 0 | 0 |
| 53 | Dekning av tap på lån | -5,0 | -5,0 | 0 | 0 | -30,0 | 0 | 0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Regjeringens forslag til inndekning av utgiftsøkninger
på til sammen 85 mill. kroner. Dette medlem er
sterkt uenig i at disse skal dekkes fra viktige poster for næringssatsing
i distriktene. Alle de kapittel og poster Regjeringen foreslår redusert,
er viktige i distrikts- og regionalpolitisk næringssammenheng,
for nyskaping av arbeidsplasser og dermed å opprettholde
bosetting i distriktene.
Dette medlem går derfor
imot alle de foreslåtte reduksjonene, jf. de ulike forslag
under kapittel og post.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår å redusere
bevilgningene til kap. 550, 551, 552 og 2425 med 323,9 mill. kroner
utover Regjeringens forslag til reduksjon. Høyre bruker
disse midlene til å styrke vegbudsjettet med 317 mill.
kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser til at
Høyre legger opp til en satsing som styrker grunnlaget
for bosettingen og et levedyktig næringsliv i distriktene,
samtidig som distriktenes avhengighet av særskilte offentlige
støtteordninger reduseres. I sin distriktspolitikk prioriterer Høyre økt
veibygging, økt satsing på forskning og utdanning
og bedre rammevilkår for små og mellomstore bedrifter.
Denne satsingen skjer på bekostning av direkte subsidier
til utvalgte bedrifter, næringer og geografiske områder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, går imot Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 550 post
60 med 5,2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag under kap. 550 post 60.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 550 | Lokal næringsutvikling: |
| 60 | Tilskudd til utkantkommuner, kan overføres, nedsettes med
| kr 5 200 000 |
| | fra kr 26 000 000 til kr
20 800 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre peker på at ordningen
med nedskrivning av lån for låntakere i Indre
Namdal er satt i gang etter initiativ fra regjeringen Bondevik.
Ordningen er en del av utkantsatsingen til den forrige regjeringen,
som har vist seg å være målrettet. Disse
medlemmer går derfor imot kuttet i kap. 550 post
60 med 5,2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omdisponeringer på statsbudsjettet og fremmer
følgende forslag:
Kap. 550 | Lokal næringsutvikling: |
| 60 | Tilskudd til utkantkommuner, kan overføres, nedsettes med
| kr 7 200 000 |
| | fra kr 26 000 000 til kr
18 800 000 | |
Disse medlemmer vil
subsidiært støtte forslaget fra komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens forslag under kap. 551 postene 51 og 57.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
redusere bevilgningen under postene 51 og 57 ut over Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 551 | Regional næringsutvikling i
fylker og kommuner: |
| 51 | Tilrettelegging for næringsutvikling, fond, kan nyttes under kap. 2425
post 51,
nedsettes med | kr 42 900 000 |
| | fra kr 239 000 000 til kr
196 100 000 | |
| 57 | Tilskudd til INTERREG, inkl.
pilotprosjekter, fond, nedsettes med | kr 22 800 000 |
| | fra kr 60 000 000 til kr
37 200 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil gå imot
Regjeringens forslag under kap. 551 postene 51 og 57.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 551 post 55.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og representanten Steinar Bastesen vil gå imot
Regjeringens forslag til reduksjon under post 55.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 551 post
58.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre går imot Regjeringens
forslag til kuttet i fondet for regionale samordningstiltak, kap.
551 post 58. Etter disse medlemmers oppfatning bidrar
kuttet til å svekke den distriktsmessige og nyskapingsmessige
delen av distriktspolitikken.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen vil gå imot
Regjeringens forslag under kap. 551 post 58.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og representanten Steinar Bastesen vil gå imot
Regjeringens forslag til reduksjon under kap. 552 post 53.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter
seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen går
imot å redusere bevilgningen til kap. 552, post 54, program
for vannforsyning-fond, med 3,1 mill. kroner.
Disse medlemmervil
i denne sammenheng vise til Regjeringens svarbrev til Høyres
stortingsgruppe hvor det kommer frem at nye prosjekter vil bli utsatt
hvis bevilgningen blir redusert, og at det kan ramme blant annet
næringsmiddelindustrien i Nord-Norge.
For næringsmiddelindustriens konkurranseevne er
det avgjørende å ha vannforsyning av høy
kvalitet og en reduksjon av denne bevilgningen kan gå utover
kvaliteten på vannforsyningen. Det er overraskende at Regjeringen
fremmer forslag som vil svekke mulighetene for næringsutvikling i
distriktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag under post 55.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og representanten Steinar Bastesen vil stemme imot
Regjeringens forslag under post 55.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens
forslag under post 56.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og representanten Steinar Bastesen går imot
Regjeringens forslag til kutt på fondet for omstilling
og nyskaping, kap. 552 post 56.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, vil stemme imot Regjeringens
forslag under kap. 2425 postene 51 og 53.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere post 51 med
39 mill. kroner og post 53 med 5 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2425 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene: | |
| 51 | Distriktsutviklingstilskudd,
fond, kan nyttes under kap. 551
post 51, nedsettes med ....... | kr 39 000 000 |
| | fra kr 819 000 000 til kr
780 000 000 | |
| 53 | Tilskudd til dekning av
tap på lån, nedsettes med........ | kr 5 000 000 |
| | fra kr 105 000 000 til kr
100 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlemmer fra Høyre understreker
at det er det ordinære bankvesenet som må være den
viktigste finansieringskilden for norsk næringsliv. For å unngå uheldige
konkurransevridninger og at ressurser bindes opp i ulønnsomme
prosjekter, er det viktig at Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) ikke
gir varige subsidier til bedrifter i form av tilskudd og rimelige
lån. Bedrifter som er i konsolideringsfasen av sin utvikling
bør derfor ikke motta støtte fra SND. Disse
medlemmer har lagt til grunn reduserte bevilgninger til
SND og fylkeskommunene på 200 mill. kroner sammenlignet
med Regjeringens forslag. Innenfor et forsvarlig finanspolitisk
opplegg vil disse medlemmer i stedet bruke pengene
på å opprettholde samferdselsbevilgningene. Gode
veiforbindelser reduserer avstandsulemper og bedriftenes transportkostnader.
Satsing på veibygging er etter Høyres mening nødvendig
for effektiv utnyttelse av naturressursene og for å utvikle
og opprettholde et levedyktig næringsliv i distriktene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2425 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene: | |
| 51 | Distriktsutviklingstilskudd,
fond, kan nyttes under kap. 551
post 51,
nedsettes med ........ | kr 239 000 000 |
| | fra kr 819 000 000 til kr
580 000 000 | |
| 53 | Tilskudd til dekning av tap
på lån, nedsettes med ........ | kr 30 000 000 |
| | fra kr 105 000 000 til kr
75 000 000 | |
Disse medlemmer vil melde subsidiær
støtte til forslagene fra Arbeiderpartiet under kap. 2425
postene 51 og 53.