I budsjettet for 2000 er det bevilget kr 1 591,7
mill. kroner på kap. 521 post 60 Integreringstilskudd.
Bevilgningen var bl.a. basert på at
det ville bli bosatt 8 500 flyktninger i kommunene i 1999, og 8 100 flyktninger
i inneværende år. I 1999 ble det imidlertid kun
bosatt 6 738 flyktninger i kommunene og for 2000 er prognosen for
bosetting nedjustert til totalt 6 800, inklusive familiegjenforente og
overføringsflyktninger, jf. kap. 520
post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.
På grunn av den betydelige økningen
i tilstrømningen av asylsøkere til Norge de siste årene
har det vært store problemer med å finne tilstrekkelig
antall plasser i kommunene for å bosette personer som har
fått innvilget oppholdstillatelse. Selv om det i 1999 ble
bosatt vesentlig flere flyktninger i kommunene enn tidligere år
lykkes det derfor ikke å få bosatt alle som hadde
fått innvilget oppholdstillatelse. I 2000 vil det trolig
være behov for å bosette omlag 8 500 flyktninger
i tillegg til familiegjenforente. Hittil har imidlertid kommunene kun
gjort vedtak om å bosette ca. 5 000. Dette vil bidra til
at mange flyktninger med oppholdstillatelse får lenger
ventetid i mottak enn nødvendig. Dette forsinker integreringsarbeidet
og medfører utgifter for staten.
Tidlig i 2000 ble det derfor nedsatt en tverrdepartemental
arbeidsgruppe som skulle vurdere tiltak for å sikre raskere
bosetting med sikte på en vellykket integrering i bosettingskommunen.
Arbeidsgruppen har bl.a. vurdert ulemper og
fordeler med dagens bosettingsordning der kommunene står fritt
til å velge om de vil bosette flyktninger og har sammenlignet
med modeller for fordeling og bosetting av flyktninger i andre land.
Videre har arbeidsgruppen bl.a. vurdert behovet for en styrking
av kommunenes rammebetingelser. På bakgrunn av dette anbefaler arbeidsgruppen
bl.a. å innføre en ny modell for bosetting av
flyktninger i kommunene i større grad tar et kollektivt
og solidarisk ansvar for fordelingen av flyktningene som skal bosettes.
På bakgrunn av signaler fra kommunesektoren anbefaler
arbeidsgruppen også en styrking av tilskudd til norskundervisning
av flyktninger. Arbeidsgruppen mener dette vil føre til
raskere bosetting av flyktninger, raskere gjennomføring
av norskopplæring og kvalifisering for arbeidslivet. På bakgrunn
av dette fremmer Regjeringen forslag om at tilskuddet til norskundervisning
for voksne innvandrere økes fra 346 kroner til 380 kroner
pr. undervisningstime og fra 16 kroner til 18 kroner pr. deltakertime.
Bevilgningen på kap. 254 post 60 Tilskudd til opplæring
for innvandrere foreslås dermed økt med 16,8 mill.
kroner for 2000. I den forbindelse vises til kap. 254 post 60 Tilskudd
til opplæring for innvandrere under Kirke-, utdannings-
og forsk-ningsdepartementet.
Kommunal- og regionaldepartementet og Utlendingsdirektoratet vil
ta initiativet til en dialog med kommunesektoren om et tettere og
mer forpliktende samarbeid om bosetting av flyktninger.
I Innst. S. nr. 87 (1999-2000) ble det avsatt
170 mill. kroner som skulle overføres til 2000, for å dekke
utbetaling av integreringstilskudd, dersom bosetting av flyktningene fra
Kosovo skulle bli aktuelt. Siden det fortsatt er stor usikkerhet
med hensyn til hvor mange av flyktningene fra Kosovo som vil søke
om asyl, og som vil få innvilget oppholdstillatelse på individuelt grunnlag,
foreslås det at disse midlene fortsatt holdes av til utbetaling
av integreringstilskudd dersom bosetting skulle bli aktuelt.
På bakgrunn av ovenstående
foreslår Regjeringen at bevilgningen på kap. 521
post 60 Integreringstilskuddet reduseres med 290 mill. kroner i
inneværende år.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 521 pkt 60 med 290 mill. kroner. Komiteen viser
når det gjelder kap. 254 post 60 til merknader under avsnitt
5.13.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det ikke er noen lovhjemmel til å vedta bosetting
av flere flyktninger enn det antall kommunene selv gjør
vedtak om å bosette. Disse medlemmer mener
at det heller ikke er flertall i Stortinget for en lov som pålegger
kommunene bosetting av flyktninger.
Disse medlemmer er ikke enig
i at Regjeringen ikke har foreslått tiltak for raskere
bosetting. Disse medlemmer viser til at kommunene
lenge har vist til at tilskuddet til norskundervisning av voksne
har vært lavere enn utgiftene, og dermed en utgift for
kommunene. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i Revidert nasjonalbudsjett blant annet har foreslått å styrke
bevilgningen til norskundervisning for voksne med 16,8 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
det er opprettet en god og konstruktiv dialog med kommunesektoren når det
gjelder bosetting av flyktninger, blant annet gjennomfører
Regjeringen i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund i disse dager
6 regionale bosettingskonferanser for å få til
både raskere bosetting og flere kommuneplasser. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen vil videreføre
denne dialogen etter konferansen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til at Arbeiderpartiet i
opposisjon ved flere anledninger kritiserte at bosetting av flyktninger i
kommunene ikke gikk tilstrekkelig raskt. Disse medlemmer merker seg
at Arbeiderpartiregjeringen i St.prp. nr. 61 (1999-2000) peker på flere
problemer med å få bosatt alle som har fått
innvilget oppholdstillatelse og at det ikke fremmes forslag om å bosette
flere enn de 5 000 flyktningene som kommunene til nå har
fattet vedtak om. Disse medlemmer mener derimot at
det er klokt å forsøke å øke
tempoet i bosetningen gjennom en dialog med kommunene. Det er også en
del av de konkrete forslagene som er blitt framlagt av en arbeidsgruppe nedsatt
av regjeringen Bondevik, som er godt egnet til å sørge
for å øke tempoet i bosetning av flyktninger.
Det foregår i dag forsøksprosjekter
i 16 kommuner for å prøve ut alternativer til
dagens kvalifisering av nyankomne flyktninger og innvandrere. I
den forbindelse vises det til Budsjett-innst. S. nr. 5 (1999-2000) der
komiteens flertall mener flere kommuner bør få delta
i slike forsøksprosjekter.
Regjeringen forslår at bevilgningen
på kap. 521 post 71 økes med 3 mill. kroner til
igangsetting av 10 nye forsøksprosjekter i 2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
gå imot Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
på kap. 521 post 71 med 3 mill. kroner.