8.4 Kap. 521 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521)

Sammendrag

Post 60 Integreringstilskudd

I budsjettet for 2000 er det bevilget kr 1 591,7 mill. kroner på kap. 521 post 60 Integreringstilskudd.

Bevilgningen var bl.a. basert på at det ville bli bosatt 8 500 flyktninger i kommunene i 1999, og 8 100 flyktninger i inneværende år. I 1999 ble det imidlertid kun bosatt 6 738 flyktninger i kommunene og for 2000 er prognosen for bosetting nedjustert til totalt 6 800, inklusive familiegjenforente og overføringsflyktninger, jf. kap. 520 post 21 Spesielle driftsutgifter, statlige mottak.

Raskere bosetting

På grunn av den betydelige økningen i tilstrømningen av asylsøkere til Norge de siste årene har det vært store problemer med å finne tilstrekkelig antall plasser i kommunene for å bosette personer som har fått innvilget oppholdstillatelse. Selv om det i 1999 ble bosatt vesentlig flere flyktninger i kommunene enn tidligere år lykkes det derfor ikke å få bosatt alle som hadde fått innvilget oppholdstillatelse. I 2000 vil det trolig være behov for å bosette omlag 8 500 flyktninger i tillegg til familiegjenforente. Hittil har imidlertid kommunene kun gjort vedtak om å bosette ca. 5 000. Dette vil bidra til at mange flyktninger med oppholdstillatelse får lenger ventetid i mottak enn nødvendig. Dette forsinker integreringsarbeidet og medfører utgifter for staten.

Tidlig i 2000 ble det derfor nedsatt en tverrdepartemental arbeidsgruppe som skulle vurdere tiltak for å sikre raskere bosetting med sikte på en vellykket integrering i bosettingskommunen.

Arbeidsgruppen har bl.a. vurdert ulemper og fordeler med dagens bosettingsordning der kommunene står fritt til å velge om de vil bosette flyktninger og har sammenlignet med modeller for fordeling og bosetting av flyktninger i andre land. Videre har arbeidsgruppen bl.a. vurdert behovet for en styrking av kommunenes rammebetingelser. På bakgrunn av dette anbefaler arbeidsgruppen bl.a. å innføre en ny modell for bosetting av flyktninger i kommunene i større grad tar et kollektivt og solidarisk ansvar for fordelingen av flyktningene som skal bosettes.

På bakgrunn av signaler fra kommunesektoren anbefaler arbeidsgruppen også en styrking av tilskudd til norskundervisning av flyktninger. Arbeidsgruppen mener dette vil føre til raskere bosetting av flyktninger, raskere gjennomføring av norskopplæring og kvalifisering for arbeidslivet. På bakgrunn av dette fremmer Regjeringen forslag om at tilskuddet til norskundervisning for voksne innvandrere økes fra 346 kroner til 380 kroner pr. undervisningstime og fra 16 kroner til 18 kroner pr. deltakertime. Bevilgningen på kap. 254 post 60 Tilskudd til opplæring for innvandrere foreslås dermed økt med 16,8 mill. kroner for 2000. I den forbindelse vises til kap. 254 post 60 Tilskudd til opplæring for innvandrere under Kirke-, utdannings- og forsk-ningsdepartementet.

Kommunal- og regionaldepartementet og Utlendingsdirektoratet vil ta initiativet til en dialog med kommunesektoren om et tettere og mer forpliktende samarbeid om bosetting av flyktninger.

I Innst. S. nr. 87 (1999-2000) ble det avsatt 170 mill. kroner som skulle overføres til 2000, for å dekke utbetaling av integreringstilskudd, dersom bosetting av flyktningene fra Kosovo skulle bli aktuelt. Siden det fortsatt er stor usikkerhet med hensyn til hvor mange av flyktningene fra Kosovo som vil søke om asyl, og som vil få innvilget oppholdstillatelse på individuelt grunnlag, foreslås det at disse midlene fortsatt holdes av til utbetaling av integreringstilskudd dersom bosetting skulle bli aktuelt.

På bakgrunn av ovenstående foreslår Regjeringen at bevilgningen på kap. 521 post 60 Integreringstilskuddet reduseres med 290 mill. kroner i inneværende år.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 521 pkt 60 med 290 mill. kroner. Komiteen viser når det gjelder kap. 254 post 60 til merknader under avsnitt 5.13.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at det ikke er noen lovhjemmel til å vedta bosetting av flere flyktninger enn det antall kommunene selv gjør vedtak om å bosette. Disse medlemmer mener at det heller ikke er flertall i Stortinget for en lov som pålegger kommunene bosetting av flyktninger.

Disse medlemmer er ikke enig i at Regjeringen ikke har foreslått tiltak for raskere bosetting. Disse medlemmer viser til at kommunene lenge har vist til at tilskuddet til norskundervisning av voksne har vært lavere enn utgiftene, og dermed en utgift for kommunene. Disse medlemmer viser til at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett blant annet har foreslått å styrke bevilgningen til norskundervisning for voksne med 16,8 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til at det er opprettet en god og konstruktiv dialog med kommunesektoren når det gjelder bosetting av flyktninger, blant annet gjennomfører Regjeringen i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund i disse dager 6 regionale bosettingskonferanser for å få til både raskere bosetting og flere kommuneplasser. Disse medlemmer viser til at Regjeringen vil videreføre denne dialogen etter konferansen.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til at Arbeiderpartiet i opposisjon ved flere anledninger kritiserte at bosetting av flyktninger i kommunene ikke gikk tilstrekkelig raskt. Disse medlemmer merker seg at Arbeiderpartiregjeringen i St.prp. nr. 61 (1999-2000) peker på flere problemer med å få bosatt alle som har fått innvilget oppholdstillatelse og at det ikke fremmes forslag om å bosette flere enn de 5 000 flyktningene som kommunene til nå har fattet vedtak om. Disse medlemmer mener derimot at det er klokt å forsøke å øke tempoet i bosetningen gjennom en dialog med kommunene. Det er også en del av de konkrete forslagene som er blitt framlagt av en arbeidsgruppe nedsatt av regjeringen Bondevik, som er godt egnet til å sørge for å øke tempoet i bosetning av flyktninger.

Post 71 Kunnskapsutvikling

Sammendrag

Det foregår i dag forsøksprosjekter i 16 kommuner for å prøve ut alternativer til dagens kvalifisering av nyankomne flyktninger og innvandrere. I den forbindelse vises det til Budsjett-innst. S. nr. 5 (1999-2000) der komiteens flertall mener flere kommuner bør få delta i slike forsøksprosjekter.

Regjeringen forslår at bevilgningen på kap. 521 post 71 økes med 3 mill. kroner til igangsetting av 10 nye forsøksprosjekter i 2000.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil gå imot Regjeringens forslag om å øke bevilgningen på kap. 521 post 71 med 3 mill. kroner.