Før de konkrete tiltak presenteres
(kapittel 5), redegjøres det i meldingen pkt. 4 for en
del grunnleggende premisser og forutsetninger som departementet
mener bør være på plass under omstilling
av politi- og lensmannsetaten. Forutsetninger for ønskede
resultater er en god og samlende organisasjonskultur og ansvarlige ledere
må pekes ut til å lede omstillingsarbeidet. Organisatoriske
endringer må iverksettes med stor grad av delegert gjennomføringsansvar.
De ansatte bør spille en viktig rolle under iverksettingen
av omstillingsprosesser.
Departementet har som en viktig forutsetning
for de strukturelle endringsforslagene at de ikke skal svekke nærvær
og tilgjengelighet. Politiet vil bli å finne på minst
like mange steder som i dag. Departementet forutsetter ytterligere økt
delegasjon av ansvar til distriktene, og at frigjorte ressurser
blir omdisponert til publikumsrettet, forebyggende og kriminalitetsbekjempende tjeneste.
Politimesteren skal være øverste
administrative leder for et politidistrikt og øverste ansvarlige
for den påtalemessige tjenesteutøvelsen.
Politimesterens særegne og "personifiserte"
rolle er av mange sett på som svært viktig for å oppnå den ønskede
nærhet mellom leder, medarbeider og publikum. Det at politimesteren
befinner seg litt lenger unna behøver etter departementets
syn ikke å påvirke den politioperative og publikumsrettede
tjenesteutførelsen i uheldig retning.
Departementet og riksadvokaten er enige om at
gode resultater over tid i straffesaksbehandlingen er avhengig av
to faktorer; en politimester som er engasjert i straffesaksbehandlingen
og et velfungerende integrert påtaleledd. Juristene i et
politidistrikt må som utgangspunkt være plassert
der sakene er, dvs. på samme sted(er) som de største
etterforskingsavdelingen(e) er lokalisert. Det er påkrevd
at politimesteren selv deltar aktivt på overordnet nivå,
og det må være tilstrekkelig nærhet mellom
den saksansvarlige politijurist og den nærmeste overordnede
i påtalemyndigheten.
Etter departementets oppfatning vil større
påtaleenheter i politidistriktene gi mindre sårbarhet
og bedre mulighet til fleksibel ressursutnyttelse.
Departementet vil arbeide for at politimesterrollen blir
videreutviklet og bedre tilpasset politireformens krav og forutsetninger
til lederskap. Det vil blant annet innebære økt
bruk av delegerte påtalefunksjoner og mindre bruk av andre
personavhengige lederfunksjoner. Evalueringer viser at ledergruppene
i mange politidistrikt oppleves som svært (for) store,
og med en for uensartet sammensetning. Enkelte politidistrikt har funnet
det hensiktsmessig å legge opp til interne regionordninger.
Departementet legger til grunn at den sentrale
politiledelsen og politidistriktene må gå gjennom
dagens driftsenhetsstruktur, og i en del tilfeller komme fram til nye,
alternative distriktsinterne organisasjonsmodeller. Driftsenheten
er en styringsenhet som skal omfatte ett eller flere tjenestesteder
hvor lederen har en ressursmessig og administrativ samordningsfunksjon,
direkte underlagt politimesteren. Det forutsettes at antallet tjenestesteder
opprettholdes. De service- og tjenesteoppgavene som utføres
i dag ved driftsenhetene, bør i enda større utstrekning
ivaretas av sivilt personell og bli mer tilgjengelig. Departementet
ser det som naturlig å vurdere politiets delaktighet i
kommunale eller statlige servicekontorer, eventuelt opprettelse
av mindre tjenestesteder eller kontaktpunkter på andre
steder enn der kontorlokalitetene i dag befinner seg. Departementet
forutsetter økt delegasjon fra den sentrale politiledelsen
til de ulike styringsnivåene i etaten.
Statskonsult har utarbeidet en rapport som vurderer resultatene
av organisasjonsendringen som ble foretatt i 1994. Statskonsults
anbefaling av tiltak for å oppnå en mer effektiv
ressursutnyttelse var å slå sammen politidistrikter,
men at antall driftsenheter forblir uforandret. Det burde dessuten
foretas en grundig gjennomgang av de administrative oppgaver, og
ledergruppen.
Langt de fleste politimestre mener at distriktene
nok kunne bli mer kostnadseffektive å drive med større enheter,
men stiller spørsmål ved omstillingskostnadene
i forhold til gevinstene. Den største effekten av en strukturreform
vil etter de flestes mening først og fremst komme til syne
hvis man samtidig endrer og/eller reorganiserer driftsenhetsstrukturen.
Flere påpeker betydningen av nærhet mellom politimester, befolkning,
medarbeidere og i særlig grad deres behov for nærhet
til lokal påtaleleder. Det pekes på at et stort problem
i dag er at det generelt er dårlig kompetanse, og at man
derfor ikke får utnyttet ressursene optimalt.
Det er delte oppfatninger hva angår
Statskonsults konklusjon om at ressurser viet til administrativ
oppfølging har økt kraftig de senere år.
Flere mener man fortsatt kan sentralisere en del administrative
oppgaver. De fleste støtter forslaget om at det bør
foretas en kritisk vurdering av ledergruppen.
Komiteen støtter forutsetningen
for reformen om at politiet skal finnes på minst like mange
steder som i dag. Videre støttes forutsetningen om at påtalejuristene skal
være tilgjengelige der sakene produseres, gjerne mer tilgjengelig
enn i dag, ved at for eksempel en politijurist kan ha kontordag
ved et lensmannskontor en dag eller noen timer i uken. Politiet
skal være til stede i lokalsamfunnet, både fordi
publikum er politiets viktigste ressurs, samtidig som det er publikum
politiet er til for. Samspill med publikum er avgjørende
for å lykkes i så vel etterforskningsarbeid som
forebygging.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, mener imidlertid at det
må delegeres fullmakter til den enkelte politimester når
det gjelder hvordan publikums kontakt med politiet organiseres.
Komiteen peker på at
bemanningsutfordringen knyttet til små enheter kan motvirkes
ved hensiktsmessige vaktsamarbeidsordninger.
Komiteen viser til evalueringer
som dokumenterer at ledergruppene i mange politidistrikter oppleves som
altfor store. I komiteens høringer er det
fremkommet synspunkter om at svært mye tid går
med til å delta på møter som oppleves
unødige. Det er derfor helt nødvendig med en ny
og kritisk vurdering av ledergruppenes sammensetning, arbeidsform
og oppgaver. Komiteen understreker særlig
behovet for å forhindre at nye og større politidistrikter
fører til oppbygging av nye administrative enheter eller
nye unødige ledd mellom ledelsen og tjenestemennene. Det
vil være store variasjoner i distriktenes behov, og komiteen vil
særlig advare mot oppbygging av nye standardiserte og byråkratiske
organisasjonsmodeller i distrikter med svært ulike behov.
Komiteen ønsker videre
en tilpasset driftsenhetsstrukturtil
de nye politidistriktene. Et mål må være
at færre steder enn i dag har administrative oppgaver,
og at flere konsentrerer seg om service- og tjenesteoppgaver rettet
mot publikum. Komiteen er positiv til så vel
samlokalisering med kommunale og statlige servicekontorer, som opprettelse
av nye tjenestesteder eller f.eks. politiposter ved andre lokaliteter
enn i dag. Komiteen er enig med flere av høringsinstansene
i at den største effekten av strukturreformen først
kommer til syne når man samtidig gir desentralisert ansvar for
tilpassing av driftsenhets- og tjenestestedsstrukturen. Målet
er tilgjengelighet for publikum, ikke flest mulig selvadministrerende
enheter.
Komiteen har merket seg at det
legges opp til en distriktsledelse og en driftsenhetsledelse som
tar utgangspunkt i at innbyggerne i de enkelte kommuner skal kunne
forholde seg til et nærpoliti med et godt tilbud om polititjenester
og politinærhet. Samtidig legges det opp til mer rasjonelle
styringsrutiner og sentralisering og samordning av enkelte av de
administrative gjøremålene i dagens driftsenheter
(politistasjoner og lensmannskontorer). Komiteen forutsetter
at det ikke bygges nye nivåer eller etableres nye ressurskrevende
staber. Komiteen mener politidistriktenes administrative
enhet i større grad skal avlaste de operative enhetene.
Komiteen mener et godt nærpoliti
betinger tjenestesteder som publikum har tillit til, bl.a. gjennom
de fullmaktene lensmennene i dag er gitt gjennom det gjeldende lovverket,
og i de mulighetene som politimestrene i tillegg har gjennom delegasjon. Komiteen ønsker
større grad av delegering av ansvar og myndighet til tjenestestedene.
Komiteen er opptatt av å videreutvikle
nærpolitimodellen som en del av denne omorganiseringen.
Når en sentraliserer administrasjonen er det viktig å ta
ut ressurser for å styrke det operative nærpolitiet.
Det er viktig med en organisering som sikrer at politi- og lensmannsetaten
er etablert med tjenestesteder som i hovedsak samsvarer med kommunegrensene,
og for å få dette til er det viktig med gode samarbeidsordninger og
god ansvarsfordeling mellom tjenestestedene. I større byer
er det viktig å bygge ut nærpolitiet med flere
organiserte treffpunkt mellom publikum og politi.
Komiteen mener rasjonelle administrative
rutiner og gode styringsmekanismer kan løses gjennom den regionmessige
samordning som beskrives i meldingen, i tråd med forsøk
som allerede er gjort ved flere politidistrikter - herunder Fjordane
politidistrikt. Komiteen mener også at den
samordning av den politioperative tjenesten som er innført
en rekke steder bør utvikles videre. Det vil frigjøre
lensmennene ved de mindre kontorene til enda mer publikumsrettet
tjeneste enn i dag, samtidig som de enkelte kommunene beholder sin
myndighetsperson innen politiet som i dag.
Komiteen mener at det må være
opp til det enkelte distrikt, og en del av distriktets desentrale
ansvar, å finne frem til en hensiktsmessig organisering
av vaktarrestene ut fra tjenestlige behov, ikke standardmodeller.
Likeså må det i hovedsak være det enkelte
distrikts ansvar å se hvor mange tjenestesteder som skal
være nattåpne, basert på faktiske behov.
Her kan det også være betydelige sesongvariasjoner,
særlig på typiske turiststeder. F.eks. vil Hemsedal
om sommeren eller Stryn om vinteren ha andre behov enn i høysesongen. Det
viktigste for publikum er at noen kommer innen rimelig tid når
man trenger assistanse fra politiet om natta, ikke hvor de kommer
fra. For mange vil en polititjenestebil hjem eller til et åsted
kunne være like viktig som å ha tilgang til en
nærliggende nattåpen stasjon. Det primære
her er å betjene publikums behov, og at responstiden ikke
blir for lang.
Komiteen understreker at hovedmålet
bak meldingen om flere politifolk tilgjengelig for å hjelpe publikum,
ikke må settes til side ved overdreven bruk av bilkjøring
ved transport av fanger mv. mellom ulike tjenestesteder. Dette er
primært et ledelsesansvar, der resultatene etter omstillingen
både mht. responstid og frigjøring av politiressurser
bør måles for hvert enkelt politidistrikt for å etterse
at målene nås.
Komiteen understreker at politimesterens
lokalisering i seg selv ikke påvirker politioperative,
publikumsrettede tjenester.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, peker imidlertid
på at gode resultater er avhengig av at politimesteren
er engasjert i straffesaksbehandlingen, og lykkes i å etablere
et velfungerende integrert påtaleleddmed
gode samarbeids-relasjoner mellom etterforskere og politijurister
under etterforskningens gang. Dette forutsetter at begge grupper
kjenner hverandre og respekterer hverandres oppgaver, kvalifikasjoner
og erfaringer. Flertallet er kjent med at samarbeidet
fungerer utmerket svært mange steder, og ser det som en
viktig ledelsesoppgave å sikre at samarbeidet fungerer
som det skal i hvert enkelt distrikt.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen legger stor vekt på fremskutt integrert påtale
i etterforskningen for å bedre effektiviteten i straffesaksarbeidet,
og er enig i dette. Effektivitet er viktig, men dette må ikke gå ut
over kvaliteten på arbeidet eller svekke rettssikkerheten.
Under omorganiseringen må en ivareta rollefordelingen mellom
den politifaglige etterforskningen og påtalejuristene i
politiet, bl.a. i forhold til kvalitetssikring, bruk av tvangsmidler
m.m. Det må være et godt samarbeid mellom etterforsker
og politijurist, men med klar rollefordeling. Politifaglig kompetanse er
viktig når en skal lykkes med en kvalitativ god etterforskning.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet mener
at det er ønskelig med et klart skille mellom politi- og
påtalemyndighet, slik at påtalemyndighetens kvalitetssikring
av politietatens arbeid blir reell. Dagens modell, hvor påtalemyndigheten
er integrert i politietaten, er en rettssikkerhetsrisiko. Påtalemyndighetens
kontrollfunksjon kan lett bli illusorisk når påtalemyndighetens
tjenestemenn sitter med det direkte ansvaret for politiets etterforskningsarbeid.
Kontrolløren havner ofte i en "bukken passer havresekken"-situasjon.
Dette medlem er derfor uenig
i forslaget til såkalt "fremskutt påtalemyndighet".
Påtalemyndigheten bør samles under ledelse av
Riksadvokaten, og politimyndigheten under ledelse av Politidirektøren, og
disse myndigheter bør holdes klart adskilt fra hverandre.