Jeg viser til brev fra forsvarskomiteens leder
av 4. februar 2003 vedrørende Innst. S. nr. 314 (2000-2001) og
senere merknader frå forsvarskomitéen.
Arbeidet både med gjennomgang av de
kulturhistoriske eiendommer i statlig eie og spørsmål
om fremtidig eierskap og forvaltning av slike eiendommer er ledet
av Arbeids- og administrasjonsdepartementet og med deltakelse blant
annet fra Forsvarsdepartementet. I arbeidet legges det vekt på å følge
merknadene i Innst. S. nr. 314 (2000-2001) og innstillingen til årets
budsjett fra forsvarskomiteen, Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003).
Arbeids- og administrasjonsministeren har meddelt at han tar sikte
på å komme tilbake til Stortinget med saken så raskt
som mulig.
Hovedutfordringen knyttet til de nasjonale festningsverk
som er besluttet tatt ut av militær bruk, er å legge forholdene
til rette for en verdig alternativ bruk av festningsverkene. Eksisterende
kulturell og annen virksomhet må gis gode betingelser også i
fremtiden. Det er selvsagt ikke slik at disse eiendommene er tenkt solgt
ut av statlig eie.
Frem til Stortinget har vedtatt ny fremtidig
forvaltning av statens kulturhistoriske eiendommer, vil Forsvarsbygg
i en interimsperiode forvalte nasjonale festningsverk som ikke har
militær bruk. Festningsverkene skal i henhold til Stortingets
forutsetninger forbli i statlig eie. Ved å vise kreativitet
og finne løsninger gjennom utvikling og utleie vil man
tilstrebe å få til levende festningsverk som gjør
det mulig å videreføre historien til nye generasjoner,
samtidig som tilgjengeligheten sikres for allmennheten. Det arbeidet
som nå gjøres med Oscarsborg er etter min oppfatning
helt i tråd med dette, og kan sammenlignes med det som
er gjort i forbindelse med to andre nasjonale festningsverk, nemlig Fredrikstad
festning og Fredriksvern i Stavern. Fredriksvern er nærmest
i sin helhet utleid til Justisdepartementets aktiviteter. I Gamlebyen
i Fredrikstad er man kommet langt i å leie ut lokalene,
primært til kulturformål, noe som også er
i tråd med kommunens ønsker.
Det er en helt spesiell historisk utfordring å omdanne festningene
til attraktive sivile anlegg. Dagens situasjon åpner for
visjoner om å:
– Foredle
våre nasjonale landemerker på linje med de beste
internasjonale eksempler.
– Utvikle stedene som levende
lokalmiljøer og berike regionene, på en måte
som er attraktiv for fremtiden.
– Utnytte festningenes rom for
opplevelse i forhold til stedenes egenart, mulighet for underholdning, sted
for læring og ny kunnskap.
I dette ligger ambisjonen om at festningene
utvikles med respekt for deres egenart som kulturminner.
Utvikling og revitalisering av festningsverkene
forutsetter at eiendommenes inntektspotensial utnyttes på en
måte som aktivt ivaretar deres verneverdi. Forsvarsbygg
arbeider nå med å skaffe leietakere/brukere
til Oscarsborg festning. Arbeidet med Oscarsborg festning går
i korthet ut på å:
– videreføre
rollen som nasjonalt historisk festningsverk
– sikre en forvaltning som viderefører
verdier og tradisjoner på en etisk og estetisk forsvarlig
måte
– skaffe brukere til bygninger
og uteareal, for hele anlegget
– gjøre Oscarsborg til
et levende festningsverk
– sikre tilgjengeligheten for
allmennheten
Til grunn for interimsforvaltningen ligger blant
annet Riksantikvarens føringer for forvaltning og utvikling av
fredete og verneverdige eiendommer. Med utgangspunkt i dette og
Forsvarets egne ambisjoner innen miljøsektoren, mener jeg
at interimsforvaltningen vil bevare festningsverkene som viktige
nasjonale symboler og sikre allmennhetens interesser.