Vedlegg 1: Brev fra Forsvarsdepartementet v/statsråden til forsvarskomiteen, datert 18. februar 2003

Departementets oppfølging av Innst. S. nr. 314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001) og senere merknader fra Stortingets forsvarskomité

Jeg viser til brev fra forsvarskomiteens leder av 4. februar 2003 vedrørende Innst. S. nr. 314 (2000-2001) og senere merknader frå forsvarskomitéen.

Arbeidet både med gjennomgang av de kulturhistoriske eiendommer i statlig eie og spørsmål om fremtidig eierskap og forvaltning av slike eiendommer er ledet av Arbeids- og administrasjonsdepartementet og med deltakelse blant annet fra Forsvarsdepartementet. I arbeidet legges det vekt på å følge merknadene i Innst. S. nr. 314 (2000-2001) og innstillingen til årets budsjett fra forsvarskomiteen, Budsjett-innst. S. nr. 7 (2002-2003). Arbeids- og administrasjonsministeren har meddelt at han tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med saken så raskt som mulig.

Hovedutfordringen knyttet til de nasjonale festningsverk som er besluttet tatt ut av militær bruk, er å legge forholdene til rette for en verdig alternativ bruk av festningsverkene. Eksisterende kulturell og annen virksomhet må gis gode betingelser også i fremtiden. Det er selvsagt ikke slik at disse eiendommene er tenkt solgt ut av statlig eie.

Frem til Stortinget har vedtatt ny fremtidig forvaltning av statens kulturhistoriske eiendommer, vil Forsvarsbygg i en interimsperiode forvalte nasjonale festningsverk som ikke har militær bruk. Festningsverkene skal i henhold til Stortingets forutsetninger forbli i statlig eie. Ved å vise kreativitet og finne løsninger gjennom utvikling og utleie vil man tilstrebe å få til levende festningsverk som gjør det mulig å videreføre historien til nye generasjoner, samtidig som tilgjengeligheten sikres for allmennheten. Det arbeidet som nå gjøres med Oscarsborg er etter min oppfatning helt i tråd med dette, og kan sammenlignes med det som er gjort i forbindelse med to andre nasjonale festningsverk, nemlig Fredrikstad festning og Fredriksvern i Stavern. Fredriksvern er nærmest i sin helhet utleid til Justisdepartementets aktiviteter. I Gamlebyen i Fredrikstad er man kommet langt i å leie ut lokalene, primært til kulturformål, noe som også er i tråd med kommunens ønsker.

Det er en helt spesiell historisk utfordring å omdanne festningene til attraktive sivile anlegg. Dagens situasjon åpner for visjoner om å:

  • – Foredle våre nasjonale landemerker på linje med de beste internasjonale eksempler.

  • – Utvikle stedene som levende lokalmiljøer og berike regionene, på en måte som er attraktiv for fremtiden.

  • – Utnytte festningenes rom for opplevelse i forhold til stedenes egenart, mulighet for underholdning, sted for læring og ny kunnskap.

I dette ligger ambisjonen om at festningene utvikles med respekt for deres egenart som kulturminner.

Utvikling og revitalisering av festningsverkene forutsetter at eiendommenes inntektspotensial utnyttes på en måte som aktivt ivaretar deres verneverdi. Forsvarsbygg arbeider nå med å skaffe leietakere/brukere til Oscarsborg festning. Arbeidet med Oscarsborg festning går i korthet ut på å:

  • – videreføre rollen som nasjonalt historisk festningsverk

  • – sikre en forvaltning som viderefører verdier og tradisjoner på en etisk og estetisk forsvarlig måte

  • – skaffe brukere til bygninger og uteareal, for hele anlegget

  • – gjøre Oscarsborg til et levende festningsverk

  • – sikre tilgjengeligheten for allmennheten

Til grunn for interimsforvaltningen ligger blant annet Riksantikvarens føringer for forvaltning og utvikling av fredete og verneverdige eiendommer. Med utgangspunkt i dette og Forsvarets egne ambisjoner innen miljøsektoren, mener jeg at interimsforvaltningen vil bevare festningsverkene som viktige nasjonale symboler og sikre allmennhetens interesser.