Selskapsskatten ble omgjort til en ren statsskatt
i kommuneopplegget for 1999. Reformen ble vedtatt av Stortinget
i forbindelse med statsbudsjettet for 1999. Etter dette har skatten
for de etterskuddspliktige i sin helhet tilfalt staten. Kommunesektoren
ble kompensert for bortfallet av selskapsskatten i form av økt
skatt fra personlige skattytere tilsvarende om lag 6 mrd. kroner i
1999. På det tidspunktet kommunal selskapsskatt ble avviklet,
utgjorde den kommunale andelen om lag 15 pst., den fylkeskommunale
andelen om lag 9 pst., mens nærmere I-deler av den totale
inngangen av selskapsskatt tilfalt staten.
Regjeringen har som siktemål å tilbakeføre
en andel av selskapsskatten til kommunene, for å styrke
kommunenes incentiver til å drive næringsutvikling
og sikre næringsetablering.
En arbeidsgruppe har vurdert tilbakeføring
av en andel av etterskuddsskatten til kommunene. Det er vurdert
to modeller, en skattesimuleringsmodell og en fondsmodell. Begge
modellene gir kommunene økte insentiver til å legge
til rette for næringsutvikling og lønnsomme arbeidsplasser
i kommunene.
De ulike modellene vil bli sendt på høring
etter at kommuneproposisjonen er lagt fram. Regjeringen vil i lys
av høringsmerknadene komme tilbake med et endelig forslag
i kommuneproposisjonen for 2005. Siktemålet er at endringene
gjennomføres fra 2005.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at selskapsskatten
ble omgjort til en ren statsskatt i kommuneopplegget for 1999. Etter
dette har skatten for de etterskuddspliktige i sin helhet tilfalt
staten. Kommunene fikk kompensert omleggingen gjennom å beholde
en større andel av personbeskatningen. Flertallet slutter
seg til Regjeringens målsetting å tilføre
en andel av selskapsskatten til kommunene for å sikre at
kommunene har incitamenter for å legge til rette for næringsutvikling
lokalt. Flertallet har merket seg at Regjeringen
har igangsatt et utredningsarbeid tilknyttet dette. Flertallet vil
understreke at det er svært viktig at kommunene får uttale
seg om prinsippet om å tilbakeføre deler av selskapsskatten
til kommunene, samt de ulike alternative modeller Regjeringen utreder. Flertallet ber
derfor Regjeringen komme tilbake med et endelig forslag i kommuneproposisjonen
for 2005.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til prinsippet om tilbakeføring av deler av selskapsskatten
til kommunesektoren, og er enig i at saken utredes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
svært opptatt av at den enkelte kommune i større
grad aktiviseres for å legge til rette for næringsutvikling,
og dermed viktige arbeidsplasser. Etter at hele selskapsskatten
i 1999 ble overført til staten, har ikke kommunene hatt
de samme gode incentivene for å drive aktiv næringsutvikling.
Disse medlemmer mener at deler
av selskapsskatten må tilbakeføres til kommunene,
og ser dette som et godt virkemiddel i kampen mot arbeidsløsheten. Disse
medlemmer ser det imidlertid som for passivt at kommunene
skal få slike deler av skatten tilbake så sent
som i 2005. Disse medlemmer viser til at modellene
som skal brukes ligger klare, og at Regjeringen bare behøver å legge slik
sak frem for Stortinget for at kommunene skal få tilbake
de virkningsfulle incentivene for å drive næringsutvikling. Disse
medlemmer viser til Dokument nr. 8:106 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti har
gått inn for å gjøre selskapsskatten
statlig slik den er nå. Dette var begrunnet i rettferdig
fordeling og at næringens lokalisering og inntjeningsevne
er svært ulik i ulike deler av landet. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen nå foreslår å utrede
en ny selskapsskatt etter prinsippet om at deler av skatten skal
tilfalle den kommunen der arbeidsplassene ligger. Det kan ligge
ulike slags inntektsutjevningsnivåer mellom kommuner
i et slikt system.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at den gamle ordningen ga alle
inntektene til hovedkontorkommunen. Flertallet vil
støtte en utredning av en ny ordning der skatten i større
grad skal følge det geografiske området der arbeidsplassene
er lokalisert.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet ber også om at utredningen omfatter
et alternativ der deler av skatten tilfaller fylkeskommunen.
Begrunnelsen for dette er at fylkeskommunene trenger
inntekter og incitamenter for sitt arbeid som den viktigste regionalpolitiske
aktør.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i utredningen
om en ny modell for selskapsskatt også utrede en modell
der deler av skatten tilfaller fylkeskommunen."