Statsminister Bondevik har sammen med tidligere fredsprisvinner
Elie Wiesel tatt initiativet til en konferanse om internasjonal
terrorisme i New York i forbindelse med FNs generalforsamling til
høsten. Konferansen vil finne sted 22. september 2003,
og det planlegges deltakelse fra flere stats- og regjeringssjefer.
Det foreslås bevilget 4,1 mill. kroner
under kap. 100 Utenriksdepartementet post 21 Spesielle driftsutgifter til
dekning av utgifter i forbindelse med konferansen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen
under kap. 100 post 21 med 4,1 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad om Europaprogrammet under punkt 21.1.
Bistandsrammen foreslås økt
med til sammen 337,4 mill. kroner i denne proposisjonen. Dette omfatter
tilleggsbevilgninger til tiltak i Irak og økte midler til
dekning av ODA-godkjente flyktningeutgifter i Norge.
ODA-godkjente flyktningeutgifter har økt
betydelig i løpet av året. Dette innebærer
et merbehov på til sammen 437,9 mill. kroner. Av dette
merbehovet foreslås bistandsrammen økt med 237,4
mill. kroner, mens under halvparten foreslås dekket ved
omdisponeringer innenfor bistandsrammen. Disse omdisponeringene
er det redegjort nærmere for nedenfor.
Komiteen viser til
merknader under de enkelte punkter nedenfor.
Regjeringen foreslår å styrke
arbeidet med oppfølging av handlingsplanen mot fattigdom,
arbeidet med næringsutvikling i tilknytning til primærnæringene, samt
hiv/aids-arbeidet og arbeidet overfor frivillige organisasjoner
i utviklingsarbeidet. Samlet foreslås en styrking av ovennevnte
arbeidsområder med tre årsverk, i sum kostnadsberegnet
til 2 mill. kroner i 2003. Tiltakene foreslås gjennomført
ved at kap. 140 Utenriksdepartementets administrasjon
av utviklingshjelpen post 1 Driftsutgifter økes med 2 mill.
kroner, mens kap. 166 Tilskudd til ymse tiltak post 70 Ymse tilskudd,
reduseres med tilsvarende beløp.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 140 post 1 med 2 mill. kroner.
Det internasjonale samfunn er opptatt av å avhjelpe de
humanitære behovene i Irak og vil også aktivt
ta del i gjenoppbyggingsarbeidet. Regjeringen har varslet en ekstra
innsats overfor landet på 250 mill. kroner. Av disse midlene
foreslår Regjeringen nå å øke
bevilgningen under kap. 163 Nødhjelp, humanitær
bistand og menneskerettigheter post 71 Humanitær bistand
og menneskerettigheter med 100 mill. kroner, hvorav 40 mill. kroner
går til humanitært hjelpearbeid i regi av FN og
humanitære organisasjoner.
For å sikre den humanitære
innsatsen og gjennomføringen av de omfattende gjenoppbyggingsoppgavene legges
det opp til at det vil bli etablert en internasjonal stabiliseringsstyrke
i Irak i juni-juli i år. Fra norsk side er det signalisert
vilje til å delta i stabiliseringsstyrken under forutsetning
av at de norske bidragene er i overensstemmelse med folkeretten,
og at Norge ikke får status som okkupasjonsmakt i henhold
til 4. Genevekonvensjon.
Det norske bidraget vil være knyttet
til humanitære formål og bestå av et
ingeniørkompani som bl.a. vil utføre minerydding og
eksplosivrydding. Videre tas det sikte på å bidra
på sanitetssiden og med personell med spesialkompetanse
på masseødeleggelsesvåpen. Det vil også bli
gitt ytterligere humanitær bistand knyttet særlig
til helsesektoren, minerydding og distribusjon av matvarer i FN-regi.
Disse utgiftene er ODA-godkjente.
Behovet for og innretning på annen
bistand til Irak er vanskelig å anslå på det
nåværende tidspunkt. I tillegg til ovennevnte
bevilgningsforslag foreslår Regjeringen derfor en fullmakt
til å overskride bevilgningene under kap. 162 Overgangsbistand
(gap) post 70 Overgangsbistand (gap), kap. 163 Nødhjelp,
humanitær bistand og menneskerettigheter post 71 Humanitær
bistand og menneskerettigheter, og kap. 164 Fred, forsoning og demokrati post
70 Fred, forsoning og demokratitiltak, med til sammen inntil 80
mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Regjeringen vil til høsten komme tilbake
til Stortinget når det gjelder bruken av fullmakten, og
eventuelt fremme forslag om ytterligere bevilgninger til bistand til
Irak på inntil 70 mill. kroner dersom dette viser seg nødvendig.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen
bl.a. at Norge skulle bidra med spesialkompetanse på masseødeleggelsesvåpen.
Behovet for denne type ekspertbistand er senere blitt redusert.
Regjeringen tar i stedet sikte på å bidra med
et mindre antall stabsoffiserer særlig med tanke på sivilt-militært
samarbeid (CIMIC) innenfor ansvarsområdet til den polskledete
divisjonen i stabiliseringsstyrken i Irak. Utgiftene er anslått
til 3 mill. kroner for en seksmåneders periode og forutsettes dekket
innenfor rammen av den foreslåtte bevilgningsøkningen
på 100 mill. kroner. Ettersom utgiftene til stabsoffiserene
i sin helhet ikke er ODA-godkjente, foreslås bevilgningen
under kap. 163 post 71 redusert med 3 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag i St.prp. nr. 65 (2002-2003), mot tilsvarende økning under
kap. 197 Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak post
71 Fred og demokratitiltak (ikke-ODA-land).
Standpunkttabell, punkt
3.2.2
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag 1 000 kr | H, KrF,
V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
163 | | Nødhjelp, humanitær bistand | | | | | | | |
| | og menneskerettigheter | | | | | | | |
| 71 | Humanitær bistand | | | | | | | |
| 1 | St.prp. nr. 65 | +100 000 | +100 000 | +100 000 | +100 000 | +100 000 | +40 000 | +40 000 |
| 2 | St.prp. nr.
75 | -3 000 | -3 000 | -3 000 | -3 000 | 0 | -3 000 | -3 000 |
| | | +97 000 | +97 000 | +97 000 | +97 000 | +100 000 | +37 000 | +37 000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 163 post 71 med 97 mill. kroner.
Flertallet slutter seg dessuten
til Regjeringens forslag om overskridelsesfullmakt, jf. forslag
IV nr. 1 under kapittel 23 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går
imot at Norge skal delta i en stabiliseringsstyrke i Irak. Disse
medlemmer støtter forslaget om en økt
bevilgning til humanitær hjelp og gjenoppbygging i Irak,
men mener at disse midlene i sin helhet bør kanaliseres
gjennom FN og de humanitære organisasjonene.
Disse medlemmer mener at Norge
i langt større grad bør prioritere deltakelse
i FN-ledede fredsoperasjoner, og viser til at det er et stort behov
for en styrket FN-innsats i Kongo. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til merknad under punkt 21.1 Fredsbevarende styrker
i Kongo.
Disse medlemmer går
imot at Norge skal bidra militært i stabiliseringsstyrken
i Irak, og går derfor mot å ompostere 3 mill.
kroner fra kap. 163 post 71 til kap. 197 post 71.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
163 | | Nødhjelp, humanitær
bistand og menneskerettigheter: | |
| 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter, kan overføres,
forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 143 000 000 til
kr 1 243 000 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet
og Kystpartiet går imot Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener
Norge bør konsentrere seg om humanitært hjelpearbeid
i regi av FN og humanitære organisasjoner i Irak, og at
de midler som er avsatt til bidrag til stabiliseringsstyrken bør
brukes til FN-formål. Denne posten forslås dermed
redusert med 60 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Av denne grunn ser ikke disse medlemmer at det skal være
behov for noen overskridelsesfullmakt.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
163 | | Nødhjelp, humanitær
bistand og menneskerettigheter: | |
| 71 | Humanitær bistand
og menneskerettigheter, kan overføres, forhøyes
med | 37 000 000 |
| | fra kr 1 143 000 000 til
kr 1 180 000 000" | |
Etter en samlet vurdering foreslås
bevilgningen under kap. 164 Fred, forsoning og demokrati post 71 ODA-godkjente
land på Balkan og andre ODA-godkjente OSSE-land, redusert
med til sammen 100 mill. kroner. Dette gjøres ved å redusere
aktiviteter og gjennomføringstakt både
på tematiske og geografiske satsingsområder.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen å redusere
bevilgningen på posten med 100 mill. kroner. Etter en samlet
vurdering foreslås bevilgningen på posten redusert
med ytterligere 5 mill. kroner.
Komiteen flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, ønsker
en sterkere satsning på Fred, forsoning og demokrati (kap.
164). Flertallet foreslår derfor å bevilge
50 mill. kroner mer enn Regjeringen til kap. 164.71 ODA-godkjente land
på Balkan og andre ODA-godkjente land, og foretar nedenfor
tilsvarende alternative kutt.
Flertallet viser til Stortingets
forretningsorden § 19, og vil fremme et forslag til endringer
i statsbudsjettet for 2003, som flertallet motsetter
seg at det voteres særskilt over.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
164 | | Fred, forsoning og demokrati: | |
| 71 | ODA-godkjente land på Balkan og
andre ODA-godkjente | 55 000 000 |
| | OSSE-land, kan
overføres, nedsettes med | |
| | fra kr 922 000 000 til
kr 867 000 000 | |
| | | |
171 | | Multilaterale finansinstitusjoner: | |
| 70 | Verdensbanken, kan overføres, nedsettes med
| 70 000 000 |
| | fra kr 584 000 000 til
kr 514 000 000 | |
| | | |
170 | | FN-organisasjoner mv.: | |
| 76 | Tilleggsmidlere via FN-systemet
mv., kan overføres, nedsettes med | 40 000 000 |
| | | |
| | fra kr 1 340 000 000 til
kr 1 300 000 000 | |
| | | |
151 | | Bistand til Asia: | |
| 78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres, nedsettes med
| 10 000 000 |
| | fra kr 333 000 000 til
kr 323 000 000 | |
| | | |
153 | | Bistand til Mellom-Amerika: | |
| 78 | Regionbevilgning for Mellom-Amerika, kan overføres, | |
| | nedsettes med | 10 000 000 |
| | fra kr 131 000 000 til
kr 121 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 164 post
71 med 105 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
164 | | Fred, forsoning og demokrati: | |
| 71 | ODA-godkjente land på Balkan og
andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres, nedsettes med | 105 000 000 |
| | fra kr 922 000 000 til
kr 817 000 000" | |
Post 1 foreslås redusert med 5 mill.
kroner. Midlene er ikke bundet opp i inngåtte avtaler,
og forslaget vil således ikke være til hinder
for utviklingssamarbeidet inneværende år.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 165 post 1.
Bevilgningen under post 70 foreslås
redusert med 24,5 mill. kroner. Etter dette gjenstår 20,6
mill. kroner på posten.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen med
24,536 mill. kroner under kap. 166 post 70.
Anslaget over utgifter til flyktninger i Norge
har økt betraktelig siden budsjettet for 2003 ble vedtatt. Enkelte
utgifter knyttet til flyktningers opphold i Norge det første året
er godkjent som offisiell utviklingshjelp (ODA) og blir dekket under
kap. 167Flyktningetiltak i Norge, godkjent
som utviklingshjelp (ODA) post 21 Spesielle driftsutgifter. Dette
gjelder bl.a. oppholdsutgifter, utgifter til opplæring
av barn i mottak og andre opplæringsformål. Merutgiftene
til slike formål er beregnet til 437,9 mill. kroner i 2003. Av
dette foreslås 237,4 mill. kroner dekket gjennom å øke
bistandsrammen med samme beløp. Resterende beløp
foreslås dekket ved omdisponeringer innenfor bistandsrammen.
Det vises for øvrig til omtale under Kommunal- og regionaldepartementet,
Utdannings- og forskningsdepartementet og Barne- og familiedepartementets
kapitler.
Bevilgningen på posten foreslås økt
med 437,9 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter
seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 167 post 21 med 437,936 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til sin motstand mot å ta
imot et så stort antall flyktninger, og foreslår
derfor posten redusert.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
167 | | Flyktningetiltak i Norge,
godkjent som utviklingshjelp (ODA): | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter,
forhøyes med | 200 536 000 |
| | fra kr 644 500 000 til
kr 845 036 000" | |
Bevilgningen på post 76 foreslås
redusert med 20 mill. kroner. Samlet bevilgning på posten
er på 1,340 mrd. kroner, og går til tiltak innenfor
prioriterte utviklingsformål gjennom det multilaterale
systemet, bl.a. FN-organisasjoner og WTO. Kursutviklingen, spesielt for
USD, har bidratt til å gjøre det mulig å foreta
slike omdisponeringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til merknad og forslag under punkt 3.2.3, jf. kap. 164 post
71.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 170 post 76.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
170 | | FN-organisasjoner mv.: | |
| 76 | Tilleggsmidler via FN-systemet
mv., kan overføres, nedsettes
med | 20 000 000 |
| | fra kr 1 340 000 000 til
kr 1 320 000 000" | |
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
Norge bør signalisere økt vilje til å støtte
opp under FN-systemet. Posten foreslås økt med
60 mill. kroner, sammenlignet med Regjeringens forslag, for å styrke
FNs arbeid med institusjonsbygging i utviklingsland med
svakt utbygde administrative strukturer.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
170 | | FN-organisasjoner mv.: | |
| 76 | Tilleggsmidler via FN-systemet
mv., kan overføres, forhøyes
med | 40 000 000 |
| | fra kr 1 340 000 000 til
kr 1 380 000 000" | |
Under IDA 13-forhandlingene forpliktet Norge
seg til å bidra med til sammen kr 1 751 270 000 over treårsperioden
2002-2004. I budsjettet for 2003 er det bevilget kr 584 000 000
til dette formål. Det foreslås at en mindre del
av bidraget skyves til et senere tidspunkt, slik at utbetalingen
av 40 mill. kroner utsettes til primo 2004.
Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 40 mill. kroner.
Under IDA 13-forhandlingene forpliktet Norge
seg til å bidra med til sammen 1 751,3 mill. kroner over
treårsperioden 2002-2004. I budsjettet for 2003 er det bevilget
584 mill. kroner til dette formålet. I St.prp. nr. 65 (2002-2003)
foreslo Regjeringen at 40 mill. kroner av bidraget skyves til et
senere tidspunkt. Det foreslås at ytterligere 20 mill.
kroner skyves til utbetaling i 2004.
Standpunkttabell, punkt
3.2.8
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag 1 000 kr | H, KrF,
V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
171 | | Mulitlaterale finansinstitusjoner | | | | | | | |
| 70 | Verdensbanken | | | | | | | |
| 1 | St.prp. nr. 65 | -40 000 | -40 000 | -40 000 | -40 000 | -40 000 | -40 000 | -40 000 |
| 2 | St.prp. nr. 75 | -20 000 | -20 000 | -20 000 | -20 000 | -20 000 | -20 000 | -20 000 |
| 3 | Ytterligere
kutt | | | -10 000 | -10 000 | -10 000 | | |
| | Sum | -60 000 | -60 000 | -70 000 | -70 000 | -70 000 | -60 000 | -60 000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
merknad og forslag under punkt 3.2.3, jf. kap. 164 post 71.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 171 post
70 med i alt 60 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
171 | | Multilaterale finansinstitusjoner: | |
| 70 | Verdensbanken, kan overføres, nedsettes med
| 60 000 000 |
| | fra kr 584 000 000 til
kr 524 000 000" | |
Fond for multilaterale gjeldsoperasjoner (Gjeldsfondet)
foreslås redusert med 13 mill. kroner fra 350 til 337 mill.
kroner under post 70. Det meste av støtten over denne budsjettposten
blir gitt på grunnlag av beslutninger tatt fra år
til år. Reduksjonen vil således ikke gå ut
over tidligere inngåtte forpliktelser. Det er så langt
i år ikke inngått nye forpliktelser som vil bli
rammet av den foreslåtte reduksjonen. Kursutviklingen, spesielt
for USD, har også bidratt til å gjøre
det mulig å foreta slike omdisponeringer.
I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen å redusere
bevilgningen på posten med 13 mill. kroner. Etter en samlet
vurdering foreslås bevilgningen på posten redusert
med ytterligere 20 mill. kroner.
Standpunkttabell, punkt
3.2.9
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag 1 000 kr | H, KrF,
V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
172 | | Gjeldslette | | | | | | | |
| 70 | Gjeldslettetiltak | | | | | | | |
| 1 | St.prp. nr. 65 | -13 000 | | -13 000 | -3 000 | -13 000 | -13 000 | -13 000 |
| 2 | St.prp. nr.
75 | -20 000 | | -20 000 | | 0 | | -20 000 |
| | Sum | -33 000 | | -33 000 | -13 000 | -13 000 | -13 000 | -33 000 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere
bevilgningene under kap. 172 post 70 med i alt 33 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen mener at et kutt
på 13 mill. kroner ikke vil gå ut over inngåtte
forpliktelser. Disse medlemmer går imidlertid
imot Regjeringens forslag til ytterligere kutt på kap.
172 post 70.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i
tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer
på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener
Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine
bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2003 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
172 | | Gjeldslette: | |
| 70 | Gjeldslettetiltak, kan overføres, nedsettes med
| 13 000 000 |
| | fra kr 350 000 000 til
kr 337 000 000" | |
Ifølge omtale i St. prp. nr. 1 (2002-2003)
under kap. 161 Næringsutvikling foreslås i 2003
inntil 29 mill. kroner av bevilgningen over postene 70, 72 og 73
nyttet til næringslivstiltak i Sørøst-Europa.
Tiltak i Sørøst-Europa forutsettes imidlertid
f.o.m. 2003 dekket over kap. 164 Fred, forsoning og demokrati post
71 ODA-godkjente land på Balkan og andre ODA-godkjente OSSE-land,
og næringslivstiltak i dette området vil således
i sin helhet bli dekket over kap. 164 post 71.
Komiteen tar dette
til etterretning.