3.1 Kap. 100 Utenriksdepartementet

Sammendrag

Statsminister Bondevik har sammen med tidligere fredsprisvinner Elie Wiesel tatt initiativet til en konferanse om internasjonal terrorisme i New York i forbindelse med FNs generalforsamling til høsten. Konferansen vil finne sted 22. september 2003, og det planlegges deltakelse fra flere stats- og regjeringssjefer.

Det foreslås bevilget 4,1 mill. kroner under kap. 100 Utenriksdepartementet post 21 Spesielle driftsutgifter til dekning av utgifter i forbindelse med konferansen.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 100 post 21 med 4,1 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad om Europaprogrammet under punkt 21.1.

3.2 Internasjonal bistand

Sammendrag

Bistandsrammen foreslås økt med til sammen 337,4 mill. kroner i denne proposisjonen. Dette omfatter tilleggsbevilgninger til tiltak i Irak og økte midler til dekning av ODA-godkjente flyktningeutgifter i Norge.

ODA-godkjente flyktningeutgifter har økt betydelig i løpet av året. Dette innebærer et merbehov på til sammen 437,9 mill. kroner. Av dette merbehovet foreslås bistandsrammen økt med 237,4 mill. kroner, mens under halvparten foreslås dekket ved omdisponeringer innenfor bistandsrammen. Disse omdisponeringene er det redegjort nærmere for nedenfor.

Komiteens merknader

Komiteen viser til merknader under de enkelte punkter nedenfor.

3.2.1 Kap. 140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

Sammendrag

Regjeringen foreslår å styrke arbeidet med oppfølging av handlingsplanen mot fattigdom, arbeidet med næringsutvikling i tilknytning til primærnæringene, samt hiv/aids-arbeidet og arbeidet overfor frivillige organisasjoner i utviklingsarbeidet. Samlet foreslås en styrking av ovennevnte arbeidsområder med tre årsverk, i sum kostnadsberegnet til 2 mill. kroner i 2003. Tiltakene foreslås gjennomført ved at kap. 140 Utenriks­departementets administrasjon av utviklingshjelpen post 1 Driftsutgifter økes med 2 mill. kroner, mens kap. 166 Tilskudd til ymse tiltak post 70 Ymse tilskudd, reduseres med tilsvarende beløp.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 140 post 1 med 2 mill. kroner.

3.2.2 Kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter

Sammendrag fra St.prp. nr. 65

Det internasjonale samfunn er opptatt av å avhjelpe de humanitære behovene i Irak og vil også aktivt ta del i gjenoppbyggingsarbeidet. Regjeringen har varslet en ekstra innsats overfor landet på 250 mill. kroner. Av disse midlene foreslår Regjeringen nå å øke bevilgningen under kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter post 71 Humanitær bistand og menneskerettigheter med 100 mill. kroner, hvorav 40 mill. kroner går til humanitært hjelpearbeid i regi av FN og humanitære organisasjoner.

For å sikre den humanitære innsatsen og gjennomføringen av de omfattende gjenoppbyggingsoppgavene legges det opp til at det vil bli etablert en internasjonal stabiliseringsstyrke i Irak i juni-juli i år. Fra norsk side er det signalisert vilje til å delta i stabiliseringsstyrken under forutsetning av at de norske bidragene er i overensstemmelse med folkeretten, og at Norge ikke får status som okkupasjonsmakt i henhold til 4. Genevekonvensjon.

Det norske bidraget vil være knyttet til humanitære formål og bestå av et ingeniørkompani som bl.a. vil utføre minerydding og eksplosivrydding. Videre tas det sikte på å bidra på sanitetssiden og med personell med spesialkompetanse på masseødeleggelsesvåpen. Det vil også bli gitt ytterligere humanitær bistand knyttet særlig til helsesektoren, minerydding og distribusjon av matvarer i FN-regi. Disse utgiftene er ODA-godkjente.

Behovet for og innretning på annen bistand til Irak er vanskelig å anslå på det nåværende tidspunkt. I tillegg til ovennevnte bevilgningsforslag foreslår Regjeringen derfor en fullmakt til å overskride bevilgningene under kap. 162 Overgangsbistand (gap) post 70 Overgangsbistand (gap), kap. 163 Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter post 71 Humanitær bistand og menneskerettigheter, og kap. 164 Fred, forsoning og demokrati post 70 Fred, forsoning og demokratitiltak, med til sammen inntil 80 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Regjeringen vil til høsten komme tilbake til Stortinget når det gjelder bruken av fullmakten, og eventuelt fremme forslag om ytterligere bevilgninger til bistand til Irak på inntil 70 mill. kroner dersom dette viser seg nødvendig.

Sammendrag fra St.prp. nr. 75 (2002-2003)

Bistand til Irak

I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen bl.a. at Norge skulle bidra med spesialkompetanse på masseødeleggelsesvåpen. Behovet for denne type ekspertbistand er senere blitt redusert. Regjeringen tar i stedet sikte på å bidra med et mindre antall stabsoffiserer særlig med tanke på sivilt-militært samarbeid (CIMIC) innenfor ansvarsområdet til den polskledete divisjonen i stabiliseringsstyrken i Irak. Utgiftene er anslått til 3 mill. kroner for en seksmåneders periode og forutsettes dekket innenfor rammen av den foreslåtte bevilgningsøkningen på 100 mill. kroner. Ettersom utgiftene til stabsoffiserene i sin helhet ikke er ODA-godkjente, foreslås bevilgningen under kap. 163 post 71 redusert med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag i St.prp. nr. 65 (2002-2003), mot tilsvarende økning under kap. 197 Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak post 71 Fred og demokratitiltak (ikke-ODA-land).

Komiteens merknader

Standpunkttabell, punkt 3.2.2

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag 1 000 kr

H, KrF, V

Ap

FrP

SV

Sp

Kp

163

Nødhjelp, humanitær bistand

og menneskerettigheter

71

Humanitær bistand

1

St.prp. nr. 65

+100 000

+100 000

+100 000

+100 000

+100 000

+40 000

+40 000

2

St.prp. nr. 75

-3 000

-3 000

-3 000

-3 000

0

-3 000

-3 000

+97 000

+97 000

+97 000

+97 000

+100 000

+37 000

+37 000

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 163 post 71 med 97 mill. kroner.

Flertallet slutter seg dessuten til Regjeringens forslag om overskridelsesfullmakt, jf. forslag IV nr. 1 under kapittel 23 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti går imot at Norge skal delta i en stabiliseringsstyrke i Irak. Disse medlemmer støtter forslaget om en økt bevilgning til humanitær hjelp og gjenoppbygging i Irak, men mener at disse midlene i sin helhet bør kanaliseres gjennom FN og de humanitære organisasjonene.

Disse medlemmer mener at Norge i langt større grad bør prioritere deltakelse i FN-ledede fredsoperasjoner, og viser til at det er et stort behov for en styrket FN-innsats i Kongo. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til merknad under punkt 21.1 Fredsbevarende styrker i Kongo.

Disse medlemmer går imot at Norge skal bidra militært i stabiliseringsstyrken i Irak, og går derfor mot å ompostere 3 mill. kroner fra kap. 163 post 71 til kap. 197 post 71.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter:

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, forhøyes med

100 000 000

fra kr 1 143 000 000 til kr 1 243 000 000"

Komiteens medlem fra Senterpartiet og Kystpartiet går imot Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener Norge bør konsentrere seg om humanitært hjelpearbeid i regi av FN og humanitære organisasjoner i Irak, og at de midler som er avsatt til bidrag til stabiliseringsstyrken bør brukes til FN-formål. Denne posten forslås dermed redusert med 60 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Av denne grunn ser ikke disse medlemmer at det skal være behov for noen overskridelsesfullmakt.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

163

Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter:

71

Humanitær bistand og menneskerettigheter, kan overføres, forhøyes med

37 000 000

fra kr 1 143 000 000 til kr 1 180 000 000"

3.2.3 Kap. 164 Fred, forsoning og demokrati

Sammendrag fra St.prp. nr. 65

Etter en samlet vurdering foreslås bevilgningen under kap. 164 Fred, forsoning og demokrati post 71 ODA-godkjente land på Balkan og andre ODA-godkjente OSSE-land, redusert med til sammen 100 mill. kroner. Dette gjøres ved å redusere aktiviteter og gjennomførings­takt både på tematiske og geografiske satsingsområder.

Sammendrag fra St.prp. nr. 75

I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen å redusere bevilgningen på posten med 100 mill. kroner. Etter en samlet vurdering foreslås bevilgningen på posten redusert med ytterligere 5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, ønsker en sterkere satsning på Fred, forsoning og demokrati (kap. 164). Flertallet foreslår derfor å bevilge 50 mill. kroner mer enn Regjeringen til kap. 164.71 ODA-godkjente land på Balkan og andre ODA-godkjente land, og foretar nedenfor tilsvarende alternative kutt.

Flertallet viser til Stortingets forretningsorden § 19, og vil fremme et forslag til endringer i statsbudsjettet for 2003, som flertallet motsetter seg at det voteres særskilt over.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

164

Fred, forsoning og demokrati:

71

ODA-godkjente land på Balkan og andre ODA-godkjente

55 000 000

OSSE-land, kan overføres, nedsettes med

fra kr 922 000 000 til kr 867 000 000

171

Multilaterale finansinstitusjoner:

70

Verdensbanken, kan overføres, nedsettes med

70 000 000

fra kr 584 000 000 til kr 514 000 000

170

FN-organisasjoner mv.:

76

Tilleggsmidlere via FN-systemet mv., kan overføres, nedsettes med

40 000 000

fra kr 1 340 000 000 til kr 1 300 000 000

151

Bistand til Asia:

78

Regionbevilgning for Asia, kan overføres, nedsettes med

10 000 000

fra kr 333 000 000 til kr 323 000 000

153

Bistand til Mellom-Amerika:

78

Regionbevilgning for Mellom-Amerika, kan overføres,

nedsettes med

10 000 000

fra kr 131 000 000 til kr 121 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 164 post 71 med 105 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

164

Fred, forsoning og demokrati:

71

ODA-godkjente land på Balkan og andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres, nedsettes med

105 000 000

fra kr 922 000 000 til kr 817 000 000"

3.2.4 Kap. 165 Forskning, kompetanseheving og evaluering

Sammendrag

Post 1 foreslås redusert med 5 mill. kroner. Midlene er ikke bundet opp i inngåtte avtaler, og forslaget vil således ikke være til hinder for utviklingssamarbeidet inneværende år.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 165 post 1.

3.2.5 Kap. 166 Tilskudd til ymse tiltak

Sammendrag

Bevilgningen under post 70 foreslås redusert med 24,5 mill. kroner. Etter dette gjenstår 20,6 mill. kroner på posten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen med 24,536 mill. kroner under kap. 166 post 70.

3.2.6 Kap. 167 Flyktningetiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

Sammendrag

Anslaget over utgifter til flyktninger i Norge har økt betraktelig siden budsjettet for 2003 ble vedtatt. Enkelte utgifter knyttet til flyktningers opphold i Norge det første året er godkjent som offisiell utviklingshjelp (ODA) og blir dekket under kap. 167Flyktningetiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) post 21 Spesielle driftsutgifter. Dette gjelder bl.a. oppholdsutgifter, utgifter til opplæring av barn i mottak og andre opplæringsformål. Merutgiftene til slike formål er beregnet til 437,9 mill. kroner i 2003. Av dette foreslås 237,4 mill. kroner dekket gjennom å øke bistandsrammen med samme beløp. Resterende beløp foreslås dekket ved omdisponeringer innenfor bistandsrammen. Det vises for øvrig til omtale under Kommunal- og regionaldepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet og Barne- og familiedepartementets kapitler.

Bevilgningen på posten foreslås økt med 437,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under kap. 167 post 21 med 437,936 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til sin motstand mot å ta imot et så stort antall flyktninger, og foreslår derfor posten redusert.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

167

Flyktningetiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA):

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

200 536 000

fra kr 644 500 000 til kr 845 036 000"

3.2.7 Kap. 170 FN-organisasjoner mv.

Sammendrag

Bevilgningen på post 76 foreslås redusert med 20 mill. kroner. Samlet bevilgning på posten er på 1,340 mrd. kroner, og går til tiltak innenfor prioriterte utvik­lingsformål gjennom det multilaterale systemet, bl.a. FN-organisasjoner og WTO. Kursutviklingen, spesielt for USD, har bidratt til å gjøre det mulig å foreta slike omdisponeringer.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknad og forslag under punkt 3.2.3, jf. kap. 164 post 71.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 170 post 76.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

170

FN-organisasjoner mv.:

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres, nedsettes med

20 000 000

fra kr 1 340 000 000 til kr 1 320 000 000"

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener Norge bør signalisere økt vilje til å støtte opp under FN-systemet. Posten foreslås økt med 60 mill. kroner, sammenlignet med Regjeringens forslag, for å styrke FNs arbeid med institusjonsbygging i utvik­lingsland med svakt utbygde administrative strukturer.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

170

FN-organisasjoner mv.:

76

Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres, forhøyes med

40 000 000

fra kr 1 340 000 000 til kr 1 380 000 000"

3.2.8 Kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner

Sammendrag fra St.prp. nr. 65

Under IDA 13-forhandlingene forpliktet Norge seg til å bidra med til sammen kr 1 751 270 000 over treårsperioden 2002-2004. I budsjettet for 2003 er det bevilget kr 584 000 000 til dette formål. Det foreslås at en mindre del av bidraget skyves til et senere tidspunkt, slik at utbetalingen av 40 mill. kroner utsettes til primo 2004.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 40 mill. kroner.

Sammendrag fra St.prp. nr. 75

Under IDA 13-forhandlingene forpliktet Norge seg til å bidra med til sammen 1 751,3 mill. kroner over treårsperioden 2002-2004. I budsjettet for 2003 er det bevilget 584 mill. kroner til dette formålet. I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen at 40 mill. kroner av bidraget skyves til et senere tidspunkt. Det foreslås at ytterligere 20 mill. kroner skyves til utbetaling i 2004.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, punkt 3.2.8

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag 1 000 kr

H, KrF, V

Ap

FrP

SV

Sp

Kp

171

Mulitlaterale finansinstitusjoner

70

Verdensbanken

1

St.prp. nr. 65

-40 000

-40 000

-40 000

-40 000

-40 000

-40 000

-40 000

2

St.prp. nr. 75

-20 000

-20 000

-20 000

-20 000

-20 000

-20 000

-20 000

3

Ytterligere kutt

-10 000

-10 000

-10 000

Sum

-60 000

-60 000

-70 000

-70 000

-70 000

-60 000

-60 000

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til merknad og forslag under punkt 3.2.3, jf. kap. 164 post 71.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 171 post 70 med i alt 60 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

171

Multilaterale finansinstitusjoner:

70

Verdensbanken, kan overføres, nedsettes med

60 000 000

fra kr 584 000 000 til kr 524 000 000"

3.2.9 Kap. 172 Gjeldslette

Sammendrag fra St.prp. nr. 65

Fond for multilaterale gjeldsoperasjoner (Gjeldsfondet) foreslås redusert med 13 mill. kroner fra 350 til 337 mill. kroner under post 70. Det meste av støtten over denne budsjettposten blir gitt på grunnlag av beslutninger tatt fra år til år. Reduksjonen vil således ikke gå ut over tidligere inngåtte forpliktelser. Det er så langt i år ikke inngått nye forpliktelser som vil bli rammet av den foreslåtte reduksjonen. Kursutviklingen, spesielt for USD, har også bidratt til å gjøre det mulig å foreta slike omdisponeringer.

Sammendrag fra St.prp. nr. 75

I St.prp. nr. 65 (2002-2003) foreslo Regjeringen å redusere bevilgningen på posten med 13 mill. kroner. Etter en samlet vurdering foreslås bevilgningen på posten redusert med ytterligere 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, punkt 3.2.9

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag 1 000 kr

H, KrF, V

Ap

FrP

SV

Sp

Kp

172

Gjeldslette

70

Gjeldslettetiltak

1

St.prp. nr. 65

-13 000

-13 000

-3 000

-13 000

-13 000

-13 000

2

St.prp. nr. 75

-20 000

-20 000

0

-20 000

Sum

-33 000

-33 000

-13 000

-13 000

-13 000

-33 000

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningene under kap. 172 post 70 med i alt 33 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen mener at et kutt på 13 mill. kroner ikke vil gå ut over inngåtte forpliktelser. Disse medlemmer går imidlertid imot Regjeringens forslag til ytterligere kutt på kap. 172 post 70.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at Regjeringen ikke hadde finansiert trygdeoppgjøret i tilstrekkelig grad og derved foreslår en rekke endringer på statsbudsjettet for 2003. Disse medlemmer mener Regjeringen argumenterer svært dårlig for sine bevilgningsreduksjoner, og vil derfor stemme mot endringsforslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

172

Gjeldslette:

70

Gjeldslettetiltak, kan overføres, nedsettes med

13 000 000

fra kr 350 000 000 til kr 337 000 000"

3.3 Andre saker

3.3.1 Kap. 161 Næringsutvikling

Sammendrag

Ifølge omtale i St. prp. nr. 1 (2002-2003) under kap. 161 Næringsutvikling foreslås i 2003 inntil 29 mill. kroner av bevilgningen over postene 70, 72 og 73 nyttet til næringslivstiltak i Sørøst-Europa. Tiltak i Sørøst-Europa forutsettes imidlertid f.o.m. 2003 dekket over kap. 164 Fred, forsoning og demokrati post 71 ODA-godkjente land på Balkan og andre ODA-godkjente OSSE-land, og næringslivstiltak i dette området vil således i sin helhet bli dekket over kap. 164 post 71.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.