Kontroll- og konstitusjonskomiteen vedtok i
møte 18. februar 2003 å igangsette forberedelser
i en egen sak til Stortinget, jf. Stortingets forretningsorden § 12 pkt.
8 siste ledd, vedrørende Personalsak i Forsvaret - tidligere
omtalt i Årsmelding for 2000 fra Stortingets kontrollutvalg
for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste
(EOS-utvalget) - Dokument nr. 16 (2000-2001), jf. Innst. S. nr.
235 (2000-2001) og EOS-utvalgets årsmelding for 2001 -
Dokument nr. 16 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 273 (2001-2002).
Saken gjelder Owe Ellingsen, som etter å ha
vært ansatt i Forsvaret siden 1963 ble fratatt sikkerhetsklareringen
18. mai 1999. Bakgrunnen for dette var flere registrerte sikkerhetsbrudd.
Som følge av sikkerhetsklareringstapet,
ble Ellingsen sagt opp fra sin stilling som avdelingsdirektør
ved Forsvarets overkommando ved vedtak i tilsettingsrådet 19.
oktober 2000. Oppsigelsesvedtaket ble påklaget til Forsvarsdepartementet,
som 21. mars 2001 stadfestet tilsettingsrådets vedtak.
Ved stevning av 14. mai 2001 reiste Ellingsen
sak mot staten v/Forsvarsdepartementet for å få kjent oppsigelsen
ugyldig. Ved Oslo tingretts dom av 25. april 2002, ble oppsigelsen
av Owe Ellingsen kjent ugyldig.
Staten v/Forsvarsdepartementet anket
dommen, men valgte senere å trekke anken i oppsigelsessaken.
Ved stevning av 27. august 2001 reiste Ellingsen også søksmål
om gyldigheten av å frata ham sikkerhetsklareringen. Denne
saken er foreløpig ikke behandlet i rettsapparatet.
Ellingsen tok tapet av sikkerhetsklarering opp
med Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) ved brev av 23. oktober 1999.
EOS-utvalget tok deretter saken opp med Forsvarsdepartementet. Det
ble blant annet reist spørsmål om ikke Ellingsen
og hans advokat burde få innsyn i sakens dokumenter.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen fikk kjennskap til
saken gjennom EOS-utvalgets årsmeldinger for 2000 og 2001.
EOS-utvalget kom med kritikk mot deler av saksbehandlingen i sikkerhetsklareringssaken. Kritikken
rettet seg særlig mot at Ellingsen fikk mangelfullt innsyn
i sakens dokumenter. I brev av 29. juni 2001 fra EOS-utvalget til
Forsvarsdepartementet, ble departementet anmodet om å foreta
en ny gjennomgang av saken på en mest mulig uhildet måte.
EOS-utvalget har også påpekt det uheldige i at
departementet kun benyttet muntlig saksbehandlingsform overfor vitner
som tidligere i saken hadde gitt skriftlige forklaringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti
fremmet følgende Protokolltilførsel i møtet 18.
februar 2003:
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Martin Engeset og
André Dahl, og medlemmet fra KrF, Modulf Aukan, registrerer
at et flertall i komiteen har vedtatt å åpne sak knyttet
til en konkret personalsak i Forsvaret.
Disse medlemmer
viser til at domstolene, ut fra det maktfordelingsprinsipp som Grunnloven
bygger på, har en stilling som selvstendig statsmakt. Dette
betyr at Stortinget og Regjeringen ikke kan overprøve domstolenes
avgjørelser, eller forsøke å påvirke
disse avgjørelsene. Stortinget har tradisjon for å vise
betydelig tilbakeholdenhet når det gjelder å behandle
temaer som har en tilknytning til en konkret sak som er under domstolsbehandling.
Disse medlemmer viser videre til at for de deler av saken der rettskraftig
dom foreligger må komiteen legge til grunn at dommen er
korrekt.
Disse medlemmer vil derfor vise til at det
er klare betenkeligheter av konstitusjonell art ved at komiteens flertall
nå vil behandle en sak hvor viktige elementer i saken fortsatt
ligger til behandling i rettsapparatet.
Disse medlemmer
har merket seg at flertallet i sin saksavgrensning søker å unngå å komitebehandle
de delene av saken som gjelder angjeldende persons sikkerhetsklarering,
siden dette spørsmålet fortsatt ligger til behandling
i rettsapparatet. Etter disse medlemmers oppfatning er imidlertid
spørsmålet om tap av sikkerhetsklarering en så sentral
del av personalsaken, og at det således vil være
høyst problematisk å behandle personalsaken uten å komme
inn på den delen av saken som står for retten.
Disse
medlemmer vil også på generelt grunnlag advare
sterkt mot å åpne sak i komiteen om et sakskompleks
som delvis er ferdigbehandlet i rettsapparatet og som delvis fortsatt
ligger til behandling i rettsapparatet."
I brev av 6. februar 2003 til Det konstitusjonelle
kontor reiste Høyres stortingsgruppe ved stortingsrepresentantene
Martin Engeset og André Dahl, spørsmål vedrørende
konstitusjonelle og prinsipielle problemstillinger knyttet til å åpne
sak. Dette brevet og svar fra Det konstitusjonelle kontor av 11.
februar 2003, følger som vedlegg 2 og 3.
Statsråd Kristin Krohn Devold ble 13.
mars 2003 tilskrevet om at komiteen hadde igangsatt forberedelser
i en egen sak til Stortinget.