Hovedmålene i Regjeringens økonomiske
politikk er arbeid til alle, videreutvikling av det norske velferdssamfunnet,
rettferdig fordeling og en bærekraftig utvikling. Et sterkt
og konkurransedyktig næringsliv er en forutsetning for å nå disse
målene. Norge skal ligge i tet på viktige områder
innenfor kunnskap, teknologi og verdiskaping.
Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
innretning og organisering av det næringsrettede virkemiddelapparatet.
Følgende institusjoner og virkemidler omtales i proposisjonen
og inngår i begrepet "virkemiddelapparatet":
Institusjoner:
– Argentum
Fondsinvesteringer AS
– Garanti-Instituttet for Eksportkreditt
(GIEK)
– GIEK Kredittforsikring AS
– INTSOK
– NORAD
– Norfund
– Norges Eksportråd
– Norges Turistråd
– Norsk Designråd
– Norsk Romsenter
– SIVA - Selskapet for industrivekst
SF
– Statens nærings- og
distriktsutviklingsfond
– Statens veiledningskontor for
oppfinnere
– Utenrikstjenesten
Virkemidler som ikke forvaltes av ovenstående
institusjoner:
– Bedriftsinformasjon
på Internett (BEDIN)
– Bevilgning til Euro-Info Centres
– Næringsrettede virkemidler
i Norges forskningsråd
– Offentlig støttede
eksportkreditter
– Offentlige oppdrag om rådgivning
og teknologiformidling gjennom Teknologisk Institutt (TI) og Veiledningstjenesten
i Nord-Norge (VINN)
I 2003 er det bevilget om lag 3,1 mrd. kroner
over statsbudsjettet til virkemiddelapparatet. I tillegg kommer
bevilgninger til fylkeskommunene som igjen vil fordele midler til
noen institusjoner.
Det legges til grunn at innovasjon skal være
det sentrale målet for de næringsrettede virkemidlene
sett under ett. Konklusjonene i proposisjonen er en del av Regjeringens
arbeid med en helhetlig innovasjonspolitikk.
Et høyt innovasjonsnivå er
avgjørende for økonomisk vekst. Et godt samspill
mellom næringsliv og offentlig sektor er viktig for å oppnå dette.
Regjeringen legger opp til at både nærings- og
regionalpolitikken skal ha økt fokus på innovasjon.
Mens gode rammebetingelser skal sørge for økt
innovasjon i bredden av norsk næringsliv skal virkemiddelapparatet
bidra til å utløse konkrete prosjekter med potensial
for verdiskaping. Målrettingen av de direkte virkemidlene
for næringslivet skal medføre en klarere avgrensning
og prioritering av innsatsen slik at virkemidlene blir effektive
verktøy i en helhetlig innovasjonspolitikk. Målsettingen
innebærer at det etableres et felles overordnet rammeverk
for hele virkemiddelapparatet. Brukerne skal stå i fokus
for virkemiddelapparatet. Dette betyr at virkemidlene skal tilbys
gjennom en enhetlig brukerfront hvor så mange av de direkte
virkemidlene som mulig er tilgjengelige.
Det sentrale målet for virkemiddelapparatet
skal være å bidra til økt innovasjon
i næringslivet over hele landet. Regjeringen foreslår
videre at hovedmålet for virkemidlene suppleres med tre
fokusområder og fem prioriterte målgrupper. Dette
skal gi innsatsen en klarere retning og sørge for at ressursinnsatsen
blir mer helhetlig og konsistent. Målrettingen skal sikre
at ressursene går til formål som gir mest mulig
verdiskaping i Norge. Fokusområdene er pekt ut både
fordi disse områdene har stor betydning for innovasjonsevnen
og fordi direkte virkemidler kan bidra til å utløse økt
verdiskaping innenfor disse feltene. Målgruppene representerer
aktører som står for mye nyskaping og som ofte
har prosjekter der offentlig innsats kan utløse økt verdiskaping.
Vektleggingen på fokusområder og målgrupper
bør variere i tråd med næringslivets
ulike utfordringer over hele landet. Regionale strategier skal derfor
spille en viktig rolle for virkemiddelbruken.
Regjeringen foreslår i proposisjonen
en ny organisering som vil styrke virkemiddelapparatets evne til å oppnå de
målsettinger som skisseres og rette innsatsen mot de utpekte
fokusområdene. En god organisering med brukerne i sentrum
skal sørge for at overordnede prioriteringer og tildelte
ressurser benyttes så effektivt som mulig til beste for
verdiskaping over hele landet. Den viktigste organisatoriske endring
som foreslås er å opprette en ny enhet for innovasjon
og internasjonalisering basert på virkemidlene i dagens
SND, Norges Eksportråd og Statens veiledningskontor for
oppfinnere (SVO).
Både innenfor nærings- og
handelspolitikk, forskningspolitikk, regionalpolitikk,
fiskeripolitikk og landbrukspolitikk legges nå mange av
de samme premisser til grunn for virkemiddelbruk. Dette er en utvikling
som er tydeliggjort de siste årene ved at aktørene
i stadig flere sektorer finner at innovasjon er svært viktig
for å nå overordnede målsettinger. Det
gjelder både målsettinger om verdiskaping, bosetting
og levedyktige primærnæringer. En har dermed et
godt grunnlag for å utvikle et mer helhetlig virkemiddelapparat
og for å få ressursene på ulike områder
til å trekke i samme retning.
I proposisjonen fremmes følgende forslag:
– Hovedmålet
for virkemiddelapparatet skal være å bidra til økt
innovasjon i næringslivet over hele landet.
– Virkemiddelapparatet skal fokusere
på områdene:
– Virkemiddelapparatet skal prioritere
følgende målgrupper:
– Virkemiddelapparatet skal ha
en felles front mot brukerne hvor de fleste bedriftsrettede virkemidler skal
være tilgjengelige. Det framtidige virkemiddelapparatet
bør utvikle virkemidler innenfor følgende fire
kategorier:
– Finansiering.
– Rådgivning og kompetansehevende
tiltak.
– Nettverk og infrastruktur.
– Profilering av norsk næringsliv
i utlandet.
– Det opprettes fra 1. januar
2004 en ny enhet for innovasjon og internasjonalisering basert på virkemidlene
i dagens SND, Norges Eksportråd og SVO. Den nye enheten
vil ta opp i seg enkelte av Forskningsrådets innovasjonstiltak.
Regjeringen vil komme tilbake til hvilke konkrete program som bør
overføres når de berørte departement
i samarbeid med den nye enheten og Norges forskningsråd har
vurdert saken nærmere. Det kan videre være aktuelt å overføre
oppgaver knyttet til forvaltning av enkelte virkemidler fra Nærings-
og handelsdepartementet til den nye innovasjons- og internasjonaliseringsenheten.
I første omgang vil Regjeringen overføre tilskuddet
til programvirksomheten i regi av Teknologisk Institutt (TI) og
VINN til den nye enheten. På sikt vil man også vurdere
om forvaltningen av hele eller deler av bevilgningene til designformål
og reiseliv bør overføres til den nye innovasjons-
og internasjonaliseringsenheten.
– Rammen for distriktsrettede
fond utvides fra 500 mill. kroner til 1 mrd. kroner. For å gjøre
fondene operative i forhold til målsettingen vil det bli
vurdert om utvidelsen bør komme gjennom en økning av
såkornfondene, andre ordninger, eller en kombinasjon av
disse. Regjeringen vil komme tilbake til konkrete forslag vedrørende
utvidelsen av fondene senest i statsbudsjettet for 2004.
– Eierskapet til Argentum Fondsinvesteringer
AS overføres til Nærings- og handelsdepartementet.
– Investeringsfondet for Øst-Europa
skal kunne investere i landene i Samveldet av uavhengige stater
(SUS), Albania, Bulgaria, Bosnia-Hercegovina, Kroatia, Makedonia,
Romania og Serbia og Montenegro.
– Den nye innovasjons- og internasjonaliseringsenhetens
utsendinger i utlandet integreres i utenrikstjenesten og får
status som spesialutsendinger.
– Den nye innovasjons- og internasjonaliseringsenheten
organiseres som et særlovsselskap.
– Norsk Romsenter omdannes til
et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter.
– SIVA arbeider for å utvikle
sterke regionale og lokale verdiskapingsmiljøer over hele
landet og har utviklet et omfattende nettverk av innovasjonsselskap
som legger til rette for nyskaping. SIVA har utviklet seg fra å være
eiendomsaktør til et moderne innovasjons- og investeringsselskap.
SIVA er et konsern som, foruten morselskapet som er organisert som
et statsforetak, består av ca. 35 datterselskaper. I tillegg
kommer omlag 65 tilknyttede og felleskontrollerte selskaper samt
ca. 20 andre nærstående selskaper. SIVAs arbeid
har grenseflater både mot Norges forskningsråd
og den nye innovasjons- og internasjonaliseringsenheten. SIVA spiller
i dag en rolle både som eier av fysisk infrastruktur, tilrettelegger
gjennom innovasjonsselskaper, og som investor i såkorn-
og venturefond. Departementet vil gjennomgå SIVAs virksomhet
med sikte på en avklaring av SIVAs framtidige rolle, herunder
en eventuell omdanning til statsaksjeselskap som omtalt i St.meld.
nr. 22 (2001-2002). I proposisjonen foreslås at SIVAs engasjement
i tre næringsparker i Balticum avvikles på sikt.
En sammenslåing av SND, Norges Eksportråd
og SVO vil kunne gi stordriftsfordeler, herunder besparelser knyttet
til samkjøring av administrative funksjoner og en eventuell
reduksjon i antall ansatte på hovedkontoret. Videre kan
det komme til nedbemanning som følge av at Norges Eksportråds
privatfinansierte konsulenttjenester skal overlates til det private markedet.
Når det gjelder mulige innsparinger
tilknyttet distriktskontorene og utekontorene vil dette avhenge
av hvilken struktur styret for den nye institusjonen velger å utvikle
for å oppfylle de politiske styringssignalene.
Sammenslåingen vil kunne bli betraktet
som virksomhetsoverdragelse i henhold til arbeidsmiljølovens § 73.
I så tilfelle vil de tre institusjonenes ansatte stille likt
med hensyn til muligheter i den nye enheten og ansattes opparbeidede
rettigheter vil videreføres.
Selv om det er mulig å hente ut synergigevinster
ved den type sammenslåinger som det legges opp til i proposisjonen,
viser forskning at å lykkes med slike prosesser krever
meget godt gjennomførte integreringsprosesser. På det
nåværende tidspunkt finnes ingen fullstendig oversikt
over hva omorganiseringen vil koste eller mulige gevinster. En slik
oversikt må utarbeides i tett samarbeid med de berørte
institusjonene.
De kostnader som vil kunne påløpe
kan deles i tre kategorier: avgangsstimulerende tiltak og flytting, systemrelaterte
kostnader og andre engangskostnader. Systemrelaterte kostnader som
vil følge med en integrering er utgifter til integrering
av IT-systemer, opplæring og arkivfunksjoner. Andre engangskostnader
innebærer frikjøp av lokaler, omprofilering og
et eget integrasjonsprosjekt.
De største fordelene ved en ny organisering
vil tilfalle brukerne gjennom mer integrerte virkemidler, mer fleksibel
kompetanse i virkemiddelapparatet og en mer enhetlig inngangsport
til institusjonene. De økonomiske gevinstene relaterer
seg til en eventuell reduksjon i antall ansatte, innsparinger i
leie av lokaler, mer effektiv drift av IT-systemer, og en samordning
av administrative tjenester. Disse gevinstene vil komme årlig
i form av reduserte administrasjonskostnader.
Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med forslag til særlov for den nye enheten for innovasjon
og internasjonalisering.
Lov om Statens nærings- og distriktsutviklingsfond skal
oppheves. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med denne
saken.
Forvaltningsorganet Norsk Romsenter vil bli opprettet
den 1. januar 2004.
I henhold til stiftelsesloven tilligger det
en stiftelses styre å oppheve stiftelsen. Denne prosessen
kan ikke styres av stifterne. Regjeringen vil holde Stortinget orientert
om hva som videre vil skje med stiftelsene Norges Eksportråd
og Norsk Romsenter.