Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
reindriftsavtalen 2003/2004 og om dekning av kostnader
vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt, med forslag
om endrede bevilgninger over statsbudsjettet for 2003.
Stortinget godkjente 1. juni 1993 Hovedavtale
for reindriften (St.prp. nr. 66 (1992-1993)) og ga Landbruksdepartementet
fullmakt til å forhandle med Norske Reindriftsamers Landsforbund
(NRL) om ettårige avtaler for reindriftsnæringen.
Reindriftsavtalen er, ved siden av reindriftsloven,
det viktigste operative redskap for å følge opp
målene og retningslinjene i reindriftspolitikken. I forhandlingene om
reindriftsavtalen mellom Norske Reindriftsamers Landsforbund og
staten ved Landbruksdepartementet, drøftes de sentrale økonomiske
spørsmål som knytter seg til utviklingen i reindriften.
Bruken av de økonomiske virkemidler fastsettes bl.a. ut
fra reindriftslovens intensjon og bestemmelser.
Spesielt reintallstilpasningen i Finnmark, men
også reintalls- og inntektsfordeling, har stått
sentralt når man har drøftet innretningen av de økonomiske
virkemidlene over reindriftsavtalen på 1990-tallet. På samme
måte har produksjonsoptimalisering vært et fokusert
delmål.
Inneværende reindriftsavtale har en
bevilgning på 100,9 mill. kroner over statsbudsjettets
kap. 1151 Til gjennomføring av reindriftsavtalen. Dette
beløpet er ført opp i vedtak om Landbruksdepartementets
budsjett for 2003 under kap. 1151 (St.prp. nr. 1 (2002-2003)).
Partene kom til enighet om ny avtale i avsluttende forhandlingsmøte
den 19. februar 2003. Avtalen gjelder for perioden 1. juli 2003
- 30. juni 2004. Det ble videre drøftet finansiering av
tiltak mot radioaktiv forurensning av reinkjøtt som er
gjennomført i slaktesesongen 2002/2003, samt foreløpig
finansiering for slaktesesongen 2003/2004.
Før staten la fram sitt tilbud i forhandlingene
vedtok Regjeringen å innføre tilsvarende skattefradrag
for reindriften som for jordbruket. Skatteordningen er rettet inn
mot alle reindriftsutøvere med inntekt fra reindriften
og ikke bare mot driftsenheter. Skattefradraget innebærer
et bunnfradrag i næringsinntekt på 36 000 kroner
pluss et prosentfradrag på 19 pst. for inntekt mellom 36
000 kroner og om lag 170 000 kroner. Reindriftsfradraget vil fungere
som et supplement til andre ordninger over reindriftsavtalen og
et viktig bidrag i en helhetlig reindriftspolitikk.
Rammen for Reindriftsavtalen 2003/2004
er på 95,0 mill. kroner og er redusert tilsvarende provenyvirkningen
av skattefradraget i forhold til inneværende avtale.
De senere års reindriftsavtaleforhandlinger
er gjennomført med basis i gjeldende mål og retningslinjer
for reindriftspolitikken som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991-1992),
En bærekraftig reindrift, og Stortingets behandling av
denne, jf. Innst. S. nr. 167 (1991-1992). Stabile rammebetingelser
for reindriftsnæringen er en nødvendig forutsetning
for å kunne skape trygghet og forutsigbarhet innenfor reindriftsnæringen.
Reindriftsutøvere som utøver sin reindrift i områder
der rammebetingelsene er fastsatt har en bedre lønnsomhet
enn utøvere der slike fundamentale spørsmål
er uavklart. For reinbeiteområdene i Finnmark er det derfor
viktig å få disse rammebetingelsene på plass.
De økonomiske virkemidlene over reindriftsavtalen har
ikke hatt den ønskede effekt på reintallstilpasningen
fordi dette er frivillige ordninger som den enkelte reindriftsutøver
ut fra sine vurderinger og forutsetninger velger å forholde
seg til. I forbindelse med forhandlingene for reindriftsavtalen
1999/2000 ble det foretatt en avklaring om at tiltak for
tilpasning av reintallet til beiteressursene skal følges
opp gjennom reindriftslovens virkemidler. Reindriftsstyret fattet
den 30. januar 2002 vedtak om 63 700 rein som høyeste reintall for
sommerbeitedistriktene i Vest-Finnmark reinbeiteområde
med virkning fra 1. april 2001. Det forutsettes videre at Reindriftsforvaltningen
gjennomfører utredningsprosessen for høyeste reintall
for distriktene i Øst-Finnmark, og at Reindriftsstyret
fastsetter øvre reintall for disse distriktene i løpet
av 2003.
For Troms reinbeiteområde er hovedutfordringen
et underskudd på vinterbeiter, store rovvilttap og svak økonomi.
For Nordland og Nord-Trøndelag reinbeiteområder
er hovedutfordringene rovvilttap og sikring av reindriftens arealer.
For Sør-Trøndelag/Hedmark reinbeiteområde
er hovedutfordringene å sikre reindriften gode driftsmessige
forhold, samt tilstrekkelige arealer etter at reindriften gjennom
flere rettighetstvister med grunneierne har mistet beiteland i området. Videre
er det en utfordring innenfor samtlige reinbeiteområder å få til økt
verdiskaping for næringsutøvere bl.a. gjennom økt
lokal foredling, samt en bedre markedsføring av reinens
produkter. Sentralt i en positiv utvikling av reindriften er økt
kompetanse. Det er viktig å dokumentere og videreutvikle
den kompetanse som er i reindriften, og bruke denne kunnskapen i
forskning og i forvaltningen av næringen.
Den økonomiske situasjonen i reindriften
er bedre enn på flere år. Totalregnskapet for
reindriften 2001 viser en vesentlig forbedring i resultatmålene
fra 2000 til 2001. Vederlag for arbeid og egenkapital øker
fra 82,2 mill. kroner i 2000 til 142,8 mill. kroner i 2001. Målt
per årsverk øker vederlag for arbeid og egenkapital
fra 84 509 kroner i 2000 til 145 084 kroner i 2001. Det totale økonomiske
resultatet for næringen må samlet sett fortsatt
karakteriseres som svakt, men det er store regionale og lokale forskjeller.
Forhandlingene for avtalen for 2003/2004 er basert på Stortingets
forutsetninger og den situasjon man står overfor i næringen. Avtalens
viktigste mål er derfor å stimulere til størst mulig
verdiskaping i næringen innenfor gitte rammer, tilpasse
antall driftsenheter til ressursgrunnlaget og bidra til inntektsfordeling.
Videre er det viktig gjennom reindriftsavtalen å ha fortsatt
fokus på kvinners situasjon og følge opp de kvinnerettede
tiltakene som er igangsatt. De økonomiske virkemidlene
over avtalen bør stimulere til høyt slakteuttak,
tidligere gjennomføring av slaktingen og satsing på utviklings-
og investeringstiltak. Dette er helt nødvendig for å sikre
en bærekraftig utvikling i reindriftsnæringen.
Ved forhandlingene for avtaleåret 2002/2003
ble partene enige om å gi Norsk institutt for landbruksøkonomisk
forskning (NILF) i oppdrag å gjennomgå ordningene
med tilskudd til driftsenheter og tamreinlag. Gjennomgangen skulle
ta sikte på å foreslå omlegginger som
gjør at ordningene i større grad stimulerer til
en reindrift som har markedsrettet produksjon og verdiskaping som
mål. Rapporten "Reindrift - nye virkemidler, økt verdiskaping"
ble overlevert partene i november 2002.
Reindriftsavtalen 2003/2004 er i vesentlig
grad basert på anbefalingene fra NILF og innebærer
at tilskuddene til driftsenheter og tamreinlag legges vesentlig
om - fra ordninger som i stor grad har vært faste beløp
per driftsenhet til ordninger som premierer produksjon og verdiskaping.
Det innføres en produksjonspremie, der hensikten er å premiere
innsats, produksjon og videreforedling i næringen. Produksjonspremien
vil medføre at driftsenheter får utbetalt et prosentvist
tillegg på 25 pst. av bl.a. salget fra kjøtt, videreforedlede
kjøttprodukter og biprodukter som registreres som avgiftspliktig
inntekt i næringsoppgaven. Denne ordningen vil også gjelde
for inntekter relatert til salg av duodji-produkter. Omleggingen medfører
en avvikling av produksjons- og produktivitetskravene, og innebærer
en betydelig forenkling av dagens tilskuddssystem, samtidig som
flere vil få mulighet til å få tilskudd.
Det innføres videre et flatt driftstilskudd. Det totale
driftstilskuddet vil da bestå av en flat komponent som
utbetales til alle driftsenheter, uavhengig av område,
samt en differensiert komponent som varierer avhengig av hvilket
reinbeiteområde driftsenheten befinner seg i. Med de omleggingene
av støtteordningene over reindriftsavtalen som dette innebærer,
samt innføringen av skattefradraget, er det etter Regjeringens
mening lagt til rette for en økt produksjon og verdiskaping
fra næringen og dermed på sikt en større økonomisk
bærekraft.
I tillegg til selve avtalen er det i sluttprotokollen
til avtalen enighet om finansiering av tiltak mot radioaktivitet
i reinkjøtt.
Videre har partene protokollført enighet
om å gi NILF i oppdrag å foreta en gjennomgang
av dagens ordninger og avsetninger over Reindriftens utviklingsfond
(RUF), samt den tidligere avsetningen til markedsfremmende tiltak.
Gjennomgangen skal se virkemidlene over RUF, Verdiskapingsprogrammet
for rein (VPR) og tilskuddet til Samisk utviklingsfond (SUF) i en
sammenheng og derigjennom foreslå eventuelle endringer
slik at effekten av RUF og VPR blir størst mulig.
Videre skal NILF foreta en gjennomgang av dagens velferdsordninger
i reindriften, samt en gjennomgang av dagens frakttilskuddordning.
Gjennomgangen av frakttilskuddordningen skal ta sikte på å foreslå endringer
som bedre ivaretar de små slakteriene, herunder forslag
til kompensasjon for veterinærutgifter og premiering for
slakting der transport av levende rein unngås.
Hovedrapporten fra NILF forutsettes fremlagt
for avtalepartene i forkant av forhandlingene om Reindriftsavtalen
2003/2004.
I tillegg har avtalepartene protokollert enighet
om en engangsoverføring på 10 mill. kroner fra
kapittel 1151 post 51 Reindriftens Utviklingsfond til post 75 Kostnadssenkende
og direkte tilskudd. Engangsoverføringen skal dekke beregnet
overforbruk på post 75 i 2003.
Den inngåtte avtalen har en egen protokolltilførsel fra
NRL angående næringens tap av rein til rovvilt. NRL
understreker at reindriftens evne til å overleve, både
kulturelt og økonomisk er alvorlig truet i flere områder
og forutsetter at rovviltproblematikken finner sin løsning
under arbeidet med ny rovviltmelding.
Som vedlegg til proposisjonen følger
reindriftsavtalen for 2003/2004, sluttprotokollen til avtalen
og en oversikt over fordelingen av avtalemidlene.
Under fjorårets forhandlinger ble avtalepartene
enige om at målprisen for reinkjøtt skulle oppheves
for avtaleåret 2002/2003. Dette innebar fri prisdannelse for
reinkjøtt innenfor den beskyttelse importvernet gir. Ved
fastsettelse av importbestemmelsene for reinkjøtt har Landbruksdepartementet
lagt til grunn at tollsatsene innenfor importkvotene i perioden
1. juli 2002-30. juni 2003 skal fastsettes slik at importprisen
inkl. toll utgjør minimum 60 kroner per kg for helt slakt.
Til sammenligning var målpris for avtaleåret 2001/2002 fastsatt
til 58 kroner per kg. Denne ordningen vil bli videreført
for avtaleåret 2003/2004.
Det ble for avtaleperioden 2002/2003
gitt en ordinær bevilgning til Reindriftens Utviklingsfond
(RUF) på 45,3 mill. kroner. For avtaleperioden 2003/2004 foreslås
en bevilgning på 36,5 mill. kroner. Partene er enige om å avsette
4,5 mill. kroner til forskning og veiledning i 2003. Dette tilsvarer
1,0 mill. kroner mindre enn i 2002. Det har de senere år
vært bevilget midler fra RUF til Samisk Utviklingsfond
(SUF) for å støtte opp under kombinasjonsnæringer
hvor reindrift inngår som en komponent. Overføringen
er også i år 2,0 mill. kroner. Avsetningen til
konfliktforebyggende tiltak er lagt inn med 1,0 mill. kroner for
2003. Dette er en reduksjon på 0,5 mill. kroner i forhold
til fjorårets avsetning. Partene er videre enige om å sette
av inntil 10,0 mill. kroner over RUF til innløsning av
driftsenheter og andre strukturtiltak i distrikter med behov for tiltak
for tilpasning av antall driftsenheter og reintall. Dette er tilsvarende
bevilgning som for inneværende avtale. Avsetningen til
kvinnerettede tiltak er videreført med 1 mill. kroner.
Partene er enige om en videreføring av fagbrevordningen
med en bevilgning på 1,5 mill. kroner, hvorav 310 000 kroner
bevilges til fortsatt drift av opplæringskontoret. Partene
er enige om at reindriften blir med som en aktør i utviklingen
og utprøvingen av radiobjeller. Radiobjellene har til hensikt å være
en rovdyr- og helsealarm for husdyr og rein på beite. Det
avsettes 500 000 kroner til dette prosjektet over reindriftsavtalen.
Det ble for avtaleåret 2002/2003
bevilget 48,2 mill. kroner etter vedtatt budsjett til ulike kostnadssenkende tilskudd,
kapittel 1151 post 75. For avtaleperioden 2003/2004 foreslås
bevilgningen til kostnadssenkende og direkte tilskudd økt
med 2,9 mill. kroner til 51,1 mill. kroner. Bevilgningen er beregnet å dekke
kostnadene ved ordningene som blir å gjelde slaktesesongen
2002/2003.
Det avsettes 17,0 mill. kroner til ordningen
med en produksjonspremie. Det utbetales ikke produksjonspremie for
avgiftspliktig inntekt som overstiger 400 000 kroner per driftsenhet
og 1 000 000 kroner per tamreinlag.
Det avsettes 7,2 mill. kroner til ordningen
med et driftstilskudd. For å bedre inntektsutjevningen
i reindriften differensieres driftstilskuddet mellom reinbeiteområdene.
Det gis et ekstra driftstilskudd til ungdom i etableringsfasen som
får overdratt driftsenheten permanent. Det avsettes 3,0
mill. kroner til ordningen med ektefelletillegg. Som et ledd i en
kvinne- og familiepolitikk utbetales det et ekstra driftstilskudd
med en sats på 25 000 kroner til de driftsenhetene hvor
begge ektefellene utøver aktiv reindrift.
Det avsettes 5 mill. kroner til ordningen med kalveslaktetilskudd.
Satsen for tilskuddet er redusert fra 225 kroner til 150 kroner
per kalv. Det avsettes 4,9 mill. kroner til ordningen med tidligslaktetilskudd
for rein i Vest-Finnmark, Øst-Finnmark og Troms reinbeiteområder.
Satsene på 10 kroner per kg slakt videreføres.
Bevilgningen til frakttilskudd settes til 2,0 mill. kroner for kommende
avtaleperiode, som er tilsvarende bevilgning som i gjeldende avtale.
Under fjorårets forhandlinger ble partene
enige om at Reindriftsforvaltningen Alta skulle gjennomgå gjeldende
regelverk. Forvaltningen foreslår å videreføre dagens
tiltak mot forurensing av reinkjøtt. Imidlertid foreslås
det bl.a. at bruken av vombulus fases ut, og at man isteden velger
andre alternativer som er mer skånsomme for dyrene. Videre
foreslår forvaltningen flere tiltak for å bedre
samordningen og informasjonen i forhold til rein og radioaktivitet.
Med bakgrunn i de høye måleverdiene
med påfølgende høy andel av kassasjon
av reinkjøtt i slaktesesongen 2002/2003 foreslår
departementet en bevilgning på 5,0 mill. kroner i slaktesesongen
2003/2004.
I samsvar med St.prp. nr. 1 (2002-2003) har
Stortinget vedtatt bevilgninger over kapittel 1151 Til gjennomføring
av reindriftsavtalen med i alt 100,9 mill. kroner. Den nye avtalen
har en ramme på 95,0 mill. kroner, dvs. en reduksjon på 5,9
mill. kroner. Bevilgningene til de ulike tiltak på reindriftsavtalen foreslås
innarbeidet med halv virkning i statsbudsjettet for 2003 og innbærer
en reduksjon for midler på statsbudsjettet for 2003 med
2,95 mill. kroner. Videre foreslås en disposisjonsbevilgning
på 5,0 mill. kroner til dekning av tiltak mot radioaktivitet.
I tillegg foreslås en engangsoverføring på 10
mill. kroner fra kapittel 1151 post 51 Tilskudd til Reindriftens
Utviklingsfond til post 75 Kostnadssenkende og direkte tilskudd. Fordelingen
av reindriftsavtalens ramme, utenom engangsoverføringen,
på de ulike postene for 2003 vil bli innarbeidet ved den
ordinære fremleggingen av statsbudsjettet for 2004 (St.prp.
nr. 1 (2003-2004)).