NORFUND engasjerte seg i løpet av 2002
med 50 pst. av risikokapitalen på totalt 1 mrd. kroner
i forbindelse med etableringen av SN Power AS. Det nye selskapet
skal investere i energisektoren i utviklingsland.
NORFUNDs andel i selskapet overskrider begrensningene
som er satt i instruks for NORFUND av 9. mai 1997, jf. lov om NORFUND
av 9. mai 1997 nr. 26. Riksrevisjonen ba om en vurdering av engasjementet
i brev av 15. august 2003 til Utenriksdepartementet.
Departementet svarer i brev av 9. september
2003 at engasjementet i SN Power AS er en strategisk investering,
og at selskapet er et forretningsinstrument for NORFUND. Det er
videre pekt på at selskapets investeringer i energiprosjekter
normalt vil være eierandeler på 20-50 pst., og
at NORFUNDs andel av disse investeringene da normalt vil være
10-25 pst., noe som er innenfor instruksens begrensninger.
Det er opplyst at NORFUND ikke har forpliktet
seg til kapitaltilførsel til SN Power Invest AS utover
det som er skutt inn. Videre fremgår det av svaret at det
kan være behov for at instruksen for NORFUND også omtaler
selskapets engasjement i strategiske allianser. Utenriksdepartementet
vil i samråd med Finansdepartementet vurdere behovet for å klargjøre
instruksen på dette området.
Riksrevisjonen tar departementets svar til etterretning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at NORFUNDs andel av risikokapitalen i forbindelse med
etableringen av SN Power AS beløper seg til 50 pst. av
risikokapitalen på 1 mrd. kroner i selskapet og følgelig
overskrider begrensningene i instruks for selskapet, jf. Instruks
for statens investeringsfond for næringsvirksomhet i utviklingsland
(NORFUND) § 7, hvor etter:
"fondets egenkapitalinnskudd i en virksomhet ikke skal
overstige 35 pst. av virksomhetens samlede egenkapital. I særlige
tilfeller kan fondets samlede egenkapitalandel være høyere,
men likevel slik at fondets samlede egenkapitalandel ikke overstiger
49 pst. av virksomhetenes samlede egenkapital. Hvis det også ytes
lån eller garanti fra fondet, skal fondets egenkapital
sammen med ovennevnte lån eller garantier for lån ikke
under noen omstendighet overstige 49 pst. av den totale investering
i virksomheten."
Flertalletlegger
til grunn at gjeldende regelverk skal overholdes og finner svaret
fra Utenriksdepartementet lite opplysende. Flertallet ber
om å bli orientert om forholdet mellom begrensningene i
instruksen og bruk av midler på såkalte "strategiske investeringer".
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har merket seg Norfunds andel av
risikokapitalen i forbindelse med etableringen av SN Power AS. Etableringen
av Statkraft Norfund Power Invest har sin bakgrunn i at Norfund
over statsbudsjettene for henholdsvis 2002 og 2003 ble tilført øremerket
kapital til en satsing på investeringer i energisektoren. Økt
satsing på denne sektoren i utviklingsland tillegges betydelig
vekt.
Disse medlemmermerker
seg videre at departementet i sitt svar av 9. september 2003 til
Riksrevisjonen understreker at dette ikke er å betrakte
som en direkte investering i utviklingsland, som omfattes av Norfunds
gjeldende instruks, men som et redskap for å kunne gjennomføre
slike investeringer med den nødvendige faglige tyngde og
trygghet. SN Power AS vil kunne bli et viktig redskap i NORFUNDs
arbeid med å oppfylle de utviklingspolitiske målsettinger
i forhold til energiforsyning i utviklingsland.
Man har på denne bakgrunn forståelse
for at Norfund gjennom en eierfordeling på 50/50
har sikret likevekt mellom partnerne, og dermed også kontroll
over selskapets investeringer. Denne eierfordelingen gjenspeiles
forøvrig også i Norfunds samarbeid med det britiske
selskapet CDC Capital Partners om fondsforvaltningsselskapet Aureos
Capital, som omtalt i St.prp. nr. 1 (2002-2003) programkategori
03.30, kap. 160, post 90 (s. 113).
Disse medlemmer legger til grunn
at evt. behov for å klargjøre NORFUNDs instruks
på dette punkt vil bli vurdert av departementet.
Ved behandlingen av Dokument nr. 3:2 (2002-2003) presiserte
kontroll- og konstitusjonskomiteen at styremedlemmer eller virksomheter
disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag
eller andre særskilt honorerte oppdrag for det selskapet
de sitter i styret til. I NORFUNDs årsrapport for 2002
gis det opplysninger om at enkelte av NORFUNDs styremedlemmer har mottatt
honorarer for oppdrag utover det som er godtgjørelse for
styrevervet. I brev av 15. august 2003 til Utenriksdepartementet
stilte Riksrevisjonen spørsmål vedrørende
styremedlemmenes honorerte oppdrag for virksomheten.
Det fremgår av departementets svarbrev
av 9. september 2003 til Riksrevisjonen at enkelte av NORFUNDs styremedlemmer
har blitt benyttet som styremedlemmer i to felleskontrollerte virksomheter
der NORFUND eier 50 pst. I egenskap av eier skulle NORFUND av oppstartsmessige
hensyn dekke honoraret for sine styremedlemmers deltakelse i virksomhetenes styrer
fram til virksomhetene kom over i ordinær drift. Styremedlemmenes
deltakelse blir begrunnet med at det ble vurdert å være
av stor betydning å benytte seg av styremedlemmenes faglige
og ledelsesmessige innsikt i en overgangsfase.
Departementet uttaler at hovedregelen bør
være at man ikke bruker personer fra NORFUNDs styre i underliggende
selskaper, og at dette synet legges generelt til grunn for NORFUNDs
virksomhet. Det opplyses videre at ett av styrevervene i de underliggende
selskapene nå er blitt avviklet som planlagt, og at ett
av de øvrige styrevervene vil bli avviklet i løpet
av 2003. I brev oktober 2003 fra Utenriksdepartementet går
det frem at det siste av de aktuelle styrevervene vil bli avviklet
ved utløpet av valgperioden i juni 2004.
Riksrevisjonen har merket seg departementets
svar og at styrevervene i underliggende virksomheter skal avvikles
innen første halvår 2004.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
konstaterer at enkelte av NORFUNDs styremedlemmer også er
blitt benyttet som styremedlemmer i underliggende selskaper og at
honorar for dette er dekket over NORFUNDs budsjett. Flertallet viser
til tidligere understrekning av at styremedlemmer eller virksomheter
disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag
eller andre særskilt honorerte oppdrag for det selskapet
de sitter i styret til og finner det kritikkverdig at slik praksis
er videreført. Flertallet forutsetter at
samtlige oppdrag, både konsulent- og andre honorerte oppdrag, umiddelbart
bringes til opphør.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti konstaterer at enkelte av NORFUNDs
styremedlemmer er blitt benyttet som styremedlemmer under oppstart
av to felleskontrollerte selskaper der NORFUND eier 50 pst, og at
honorar for dette arbeidet er dekket over NORFUNDs budsjett. Disse
medlemmer viser til tidligere understrekning av at styremedlemmer
eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre
konsulentoppdrag eller andre særskilt honorerte oppdrag
for det selskapet de sitter i styret til. Selv om oppstart av et
selskap kan innebære et særskilt behov for styring
og faglig kompetanse, er komiteen av den oppfatning at man her burde
ha funnet en annen løsning. Disse medlemmer er
derfor tilfreds med at departementet kan opplyse at denne ordningen
vil opphøre.