5.1 NORFUND

5.1.1 Engasjement i Statkraft NORFUND Power Invest AS (SN Power AS)

NORFUND engasjerte seg i løpet av 2002 med 50 pst. av risikokapitalen på totalt 1 mrd. kroner i forbindelse med etableringen av SN Power AS. Det nye selskapet skal investere i energisektoren i utviklingsland.

NORFUNDs andel i selskapet overskrider begrensningene som er satt i instruks for NORFUND av 9. mai 1997, jf. lov om NORFUND av 9. mai 1997 nr. 26. Riksrevisjonen ba om en vurdering av engasjementet i brev av 15. august 2003 til Utenriksdepartementet.

Departementet svarer i brev av 9. september 2003 at engasjementet i SN Power AS er en strategisk investering, og at selskapet er et forretningsinstrument for NORFUND. Det er videre pekt på at selskapets investeringer i energiprosjekter normalt vil være eierandeler på 20-50 pst., og at NORFUNDs andel av disse investeringene da normalt vil være 10-25 pst., noe som er innenfor instruksens begrensninger.

Det er opplyst at NORFUND ikke har forpliktet seg til kapitaltilførsel til SN Power Invest AS utover det som er skutt inn. Videre fremgår det av svaret at det kan være behov for at instruksen for NORFUND også omtaler selskapets engasjement i strategiske allianser. Utenriksdepartementet vil i samråd med Finansdepartementet vurdere behovet for å klargjøre instruksen på dette området.

Riksrevisjonen tar departementets svar til etterretning.

5.1.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at NORFUNDs andel av risikokapitalen i forbindelse med etableringen av SN Power AS beløper seg til 50 pst. av risikokapitalen på 1 mrd. kroner i selskapet og følgelig overskrider begrensningene i instruks for selskapet, jf. Instruks for statens investeringsfond for næringsvirksomhet i utviklingsland (NORFUND) § 7, hvor etter:

"fondets egenkapitalinnskudd i en virksomhet ikke skal overstige 35 pst. av virksomhetens samlede egenkapital. I særlige tilfeller kan fondets samlede egenkapitalandel være høyere, men likevel slik at fondets samlede egenkapitalandel ikke overstiger 49 pst. av virksomhetenes samlede egenkapital. Hvis det også ytes lån eller garanti fra fondet, skal fondets egenkapital sammen med ovennevnte lån eller garantier for lån ikke under noen omstendighet overstige 49 pst. av den totale investering i virksomheten."

Flertalletlegger til grunn at gjeldende regelverk skal overholdes og finner svaret fra Utenriksdepartementet lite opplysende. Flertallet ber om å bli orientert om forholdet mellom begrensningene i instruksen og bruk av midler på såkalte "strategiske investeringer".

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg Norfunds andel av risikokapitalen i forbindelse med etableringen av SN Power AS. Etableringen av Statkraft Norfund Power Invest har sin bakgrunn i at Norfund over statsbudsjettene for henholdsvis 2002 og 2003 ble tilført øremerket kapital til en satsing på investeringer i energisektoren. Økt satsing på denne sektoren i utviklingsland tillegges betydelig vekt.

Disse medlemmermerker seg videre at departementet i sitt svar av 9. september 2003 til Riksrevisjonen understreker at dette ikke er å betrakte som en direkte investering i utviklingsland, som omfattes av Norfunds gjeldende instruks, men som et redskap for å kunne gjennomføre slike investeringer med den nødvendige faglige tyngde og trygghet. SN Power AS vil kunne bli et viktig redskap i NORFUNDs arbeid med å oppfylle de utviklingspolitiske målsettinger i forhold til energiforsyning i utviklingsland.

Man har på denne bakgrunn forståelse for at Norfund gjennom en eierfordeling på 50/50 har sikret likevekt mellom partnerne, og dermed også kontroll over selskapets investeringer. Denne eierfordelingen gjenspeiles forøvrig også i Norfunds samarbeid med det britiske selskapet CDC Capital Partners om fondsforvaltningsselskapet Aureos Capital, som omtalt i St.prp. nr. 1 (2002-2003) programkategori 03.30, kap. 160, post 90 (s. 113).

Disse medlemmer legger til grunn at evt. behov for å klargjøre NORFUNDs instruks på dette punkt vil bli vurdert av departementet.

5.1.3 NORFUND - styremedlemmenes oppdrag i underliggende selskaper

Ved behandlingen av Dokument nr. 3:2 (2002-2003) presiserte kontroll- og konstitusjonskomiteen at styremedlemmer eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag eller andre særskilt honorerte oppdrag for det selskapet de sitter i styret til. I NORFUNDs årsrapport for 2002 gis det opplysninger om at enkelte av NORFUNDs styremedlemmer har mottatt honorarer for oppdrag utover det som er godtgjørelse for styrevervet. I brev av 15. august 2003 til Utenriksdepartementet stilte Riksrevisjonen spørsmål vedrørende styremedlemmenes honorerte oppdrag for virksomheten.

Det fremgår av departementets svarbrev av 9. september 2003 til Riksrevisjonen at enkelte av NORFUNDs styremedlemmer har blitt benyttet som styremedlemmer i to felleskontrollerte virksomheter der NORFUND eier 50 pst. I egenskap av eier skulle NORFUND av oppstartsmessige hensyn dekke honoraret for sine styremedlemmers deltakelse i virksomhetenes styrer fram til virksomhetene kom over i ordinær drift. Styremedlemmenes deltakelse blir begrunnet med at det ble vurdert å være av stor betydning å benytte seg av styremedlemmenes faglige og ledelsesmessige innsikt i en overgangsfase.

Departementet uttaler at hovedregelen bør være at man ikke bruker personer fra NORFUNDs styre i underliggende selskaper, og at dette synet legges generelt til grunn for NORFUNDs virksomhet. Det opplyses videre at ett av styrevervene i de underliggende selskapene nå er blitt avviklet som planlagt, og at ett av de øvrige styrevervene vil bli avviklet i løpet av 2003. I brev oktober 2003 fra Utenriksdepartementet går det frem at det siste av de aktuelle styrevervene vil bli avvik­let ved utløpet av valgperioden i juni 2004.

Riksrevisjonen har merket seg departementets svar og at styrevervene i underliggende virksomheter skal avvikles innen første halvår 2004.

5.1.4 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, konstaterer at enkelte av NORFUNDs styremedlemmer også er blitt benyttet som styremedlemmer i underliggende selskaper og at honorar for dette er dekket over NORFUNDs budsjett. Flertallet viser til tidligere understrekning av at styremedlemmer eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag eller andre særskilt honorerte oppdrag for det selskapet de sitter i styret til og finner det kritikkverdig at slik praksis er videreført. Flertallet forutsetter at samtlige oppdrag, både konsulent- og andre honorerte oppdrag, umiddelbart bringes til opphør.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti konstaterer at enkelte av NORFUNDs styremedlemmer er blitt benyttet som styremedlemmer under oppstart av to felleskontrollerte selskaper der NORFUND eier 50 pst, og at honorar for dette arbeidet er dekket over NORFUNDs budsjett. Disse medlemmer viser til tidligere understrekning av at styremedlemmer eller virksomheter disse er tilknyttet, ikke bør utføre konsulentoppdrag eller andre særskilt honorerte oppdrag for det selskapet de sitter i styret til. Selv om oppstart av et selskap kan innebære et særskilt behov for styring og faglig kompetanse, er komiteen av den oppfatning at man her burde ha funnet en annen løsning. Disse medlemmer er derfor tilfreds med at departementet kan opplyse at denne ordningen vil opphøre.