Regjeringen vil vise til at følgende
forhold gjør det nødvendig med en nærmere
vurdering av den regionale lufthavnstruktur i planperioden:
– Siden
etableringen av kortbanenettet på slutten av 1960-tallet
og begynnelsen av 1970-tallet har det funnet sted en betydelig utvikling
av veginfrastrukturen i distriktene, noe som har ført til
redusert reisetid langs veg mellom flere av de regionale lufthavnene.
– Utgiftene til kjøp
av regionale flyruter og lufthavntjenester på de regionale
lufthavnene har økt sterkt de siste årene. Et
generelt etterslep i vedlikehold og investeringer vil øke
infrastrukturkostnadene ytterligere i framtida. Dette må avveies
mot behovet for økt statlig innsats i andre deler av transportsektoren,
blant annet i forhold til veginvesteringer.
– Fra 1. januar 2005 skal EUs
regler for beredskapstiltak mot terror og sabotasje etter planen
innføres på regionallufthavnene. Dette vil medføre
en betydelig kostnadsøkning.
– Flere av de regionale lufthavnene
er operativt krevende. Den pågående revisjonen
av forskrift om utforming av flyplasser kan medføre et
betydelig investeringsbehov, eller føre til at dagens transportstandard
må endres.
I vurderingen av framtidig regional lufthavnstruktur vil
Regjeringen legge vekt på de totale samfunnsmessige hensyn.
Regjeringen vil i denne sammenheng ta utgangspunkt i besparelsene
ved nedlegging, mulighet for alternative transporttilbud, flyoperative
forhold, samt muligheten for å tilpasse lufthavna til forventet
revisjon av forskrift om utforming av flyplasser. Disse kriteriene vil
bli veid mot vurderinger av regionale effekter på bosetting
og sysselsetting, samt helsetjenestens behov for akuttmedisinsk
beredskap. I tråd med Stortingets vedtak vil Regjeringen
legge vekt på avbøtende tiltak og dialog med berørte
parter. Det er en særlig stor utfordring å skaffe
midler til å møte nye sikkerhetskrav.
Ut fra vurderingen omtalt i meldingen vil Regjeringen
foreslå at Narvik lufthavn, Framnes, blir lagt ned når
dagens anbudskontrakt går ut 31. mars 2006.
Ut fra vurderingen i meldingen går
Regjeringen inn for at anbudsruta Leirin-Gardermoen opphører
når dagens kontrakt utgår 31. mars 2006. I perioden
2006-2009 foreslår Regjeringen prosjektet Fønhus-Bagn
på E16 til 70 mill. kroner som kompensasjon for nedlegging
av flyruta.
Fagernes lufthavn, Leirin, kan ha en framtid
som charterlufthavn. Etter Regjeringens vurdering kan imidlertid
andre eiere enn Avinor være bedre i stand til å utvikle
lufthavna til dette formålet. Lufthavna vil derfor bli
nærmere vurdert med tanke på en eventuell overtakelse
av andre interessenter.
Regjeringen vil utrede om en av de eksisterende
flyplassene i Vardø og Vadsø kan bli framtidig
felles lufthavn for dette området.
De utredningene som hittil er utført,
peker i retning av at foruten lufthavna i Narvik - som nå foreslås
nedlagt - vil lufthavnene i Honningsvåg, Svolvær,
Sandane og Førde være mest krevende å opprettholde
som følge av nye krav i forventet revisjon av forskrift
om utforming av flyplasser. Ved eventuelle framtidige strukturendringer
vil det bli lagt vekt på å finne gode transportalternativer
og kompenserende tiltak, herunder vurderinger av felles flyplass
for Lofoten. For Honningsvåg vises det til utredningen
av ny flyplass på Porsangnesryggen.
Det kan være aktuelt å komme
tilbake til Stortinget med en ytterligere vurdering av den framtidige
regionale lufthavnstruktuen i løpet av 2005, jf. at Luftfartstilsynet
tar sikte på å sette i verk revidert forskrift
om utforming av flyplasser for de regionale lufthavnene fra 1. januar
2005 og at de fleste av dagens anbudskontrakter om ruteflyging på de
regionale lufthavnene går ut 31. mars 2006. Lufthavnstrukturen
for neste anbudsperiode bør være fastlagt før
flygingene starter opp.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til følgjande merknader
og forslag til vedtak frå eit fleirtal i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterparti, i Innst. S. nr. 269 (2001-2002), vedkomande spørsmål
om nedlegging av anbodsrutene på tre regionale lufthamner:
"Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, meiner
at framlegget om at anbodsrutene på Fagernes, Narvik og
Vardø flyplass skal opphøyra frå 1. april
2003, ikkje på nokon måte er tilfredsstillande
utgreidd. I tillegg er saka lagt fram for Stortinget så seint
i sesjonen at det er umogleg å handsama ho på ein
forsvarleg måte. Fleirtalet vil på denne bakgrunn fremja
fylgjande forslag til vedtak:"1. Stortinget går
imot at lufthamnene Fagernes, Narvik og Vardø ikkje skal
omfattast av systemet med anbodsruter frå 1. april 2003.
2.
Stortinget ber om at det i rulleringa av Nasjonal transportplan
vert innarbeidd fylgjande:
a) ein grundig informasjon
og ei vurdering av situasjonen på heile luftfartsområdet
i Noreg,
b) ei vurdering av den einskilde flyplass
ut frå totale samfunnsmessige omsyn.
c) ei
særskilt vurdering av luftfarten si rolle i distrikta.
3.
Dersom Regjeringa vel å koma tilbake til Stortinget med
forslag til strukturelle endringar i flyplasstrukturen, er det ein
føresetnad at
a) avbøtande tiltak
er på plass før eventuell nedlegging av ein flyplass
dersom ikkje noko anna er akseptert i kommunar/område
som er omfatta av slik nedlegging,
b) det vert lagt
opp til ein tett dialog med involverte partar for å sikra
løysingar alle kan leva med."
Fleirtalet viser til at Stortinget
fatta vedtak i samsvar med forslaget.
Fleirtalet kan ikkje på nokon
måte sjå at dette er fylgt opp då det
– ikkje
er gjort nye samfunnsøkonomiske vurderingar,
– dialogen med partar som er omfatta
av nedlegginga har avgrensa seg til eitt orienteringsmøte
med partane rett før planen vart lagt fram,
– dei avbøtande tiltaka
vert å utføra etter nedlegginga og
– dei avsette rammene til løyvingar
til avbøtande tiltak er ikkje på nokon måte
aksepterte.
Fleirtalet står fast
ved Stortinget sitt vedtak i samband med behandlinga av Innst. S.
nr. 269 (2001-2002).
Komiteen har merka
seg orienteringa om andre mogelege endringar i den regionale flyplasstrukturen.
Komiteen vil vurdera dette når
ny sak vert lagt fram. Komiteen ser det som svært
viktig å ha eit godt utbygd flyplassnett over heile landet,
og vil peika på at flytransport på mange måtar
fungerer som kollektivtransport på kortbanenettet.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet meiner at det
skal svært gode grunnar til å leggja ned ein flyplass,
og at dette må skje etter ein grundig prosess.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til at siden etableringen
av kortbanenettet på 1960- og 1970-tallet har det skjedd
en betydelig utbygging og forbedring av vegnettet. Det har ført
til reduksjon i reisetider og redusert trafikkgrunnlag for en del
regionale lufthavner.
Daværende Luftfartsverket foretok i
2001 en analyse av samfunnsnytten ved 10 regionale lufthavner, og Stortinget
ba ved behandlingen av St.prp. nr. 61 (2001-2002), jf. Innst. S.
nr. 269 (2001-2002), Regjeringen å komme tilbake til strukturen
på kortbanenettet i Nasjonal transportplan 2006-2015.
Narvik Lufthavn, Framnes var den lufthavnen
som kom dårligst ut i Luftfartsverkets analyse. Trafikkutviklingen
har vært negativ de siste årene og kun 20 pst. av
de som reiser med fly til eller fra Narvik benytter Narvik lufthavn,
Framnes. Hele 80 pst. benytter Harstad-Narvik lufthavn, Evenes.
Narvik Lufthavn, Framnes har krevende operasjonelle forhold, innsparingene ved
nedlegging er betydelige og reiseavstanden til Harstad-Narvik lufthavn,
Evenes er kun 75 km, og det går allerede i dag flybuss
mellom denne lufthavnen og Narvik.
Disse medlemmer finner det urimelig å skulle benytte
knappe offentlige ressurser til å opprettholde to lufthavner
i Narvik-området og støtter derfor Regjeringens
forslag om å nedlegge Narvik lufthavn, Framnes når
dagens anbudskontrakt går ut 31. mars 2006.
Disse medlemmer støtter
Regjeringens forslag til kompensasjon for nedleggelsen, som innebærer
en bevilgning på 50 mill. kroner til utbedringer av veien mellom
Narvik og Evenes.
Trafikkgrunnlaget for ruteflyving ved Fagernes Lufthavn,
Leirin har vist seg å være begrenset til tross for
en viss vekst den siste tiden. Vegstandarden er forbedret, ved blant
annet utbygging av rv 35 Roa-Gardermoen, og reisetiden til Gardermoen
er redusert siden byggingen av Fagernes Lufthavn, Leirin.
Disse medlemmer støtter
på denne bakgrunn Regjeringens forslag om å innstille
anbudsruten Fagernes Lufthavn, Leirin - Gardermoen når
dagens kontrakt utløper 31. mars 2006.
Disse medlemmer støtter
også Regjeringens forslag om å kompensere for
rutenedleggelsen ved å bevilge 70 mill. kroner til parsellen
Fønhus-Bagn på E16.
Disse medlemmer er positivt innstilt
til at andre enn Avinor kommer inn på eiersiden for å utvikle Fagernes
lufthavn, Leirin som charterlufthavn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiethar merket seg Avinors beslutning om å legge
ned luftfartskontrollen ved Trondheim Lufthavn Værnes og
flytte denne til Bodø. Imidlertid forutsetter dette at
flyttingen er sikkerhetsmessig forsvarlig.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen legger opp til en debatt om den fremtidige flyplasstrukturen
for regionalnettet. Disse medlemmer vil ikke ta stilling
til en fremtidig flyplasstruktur før nye anbud for kortbanenettet
skal lyses ut.
Disse medlemmer viser
til kapittel 5.3.2 når det gjelder Rygge Sivile Lufthavn,
Rygge.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil be om ei vurdering av om eit system tilsvarande alternativ bruk
av ferjesubsidiar kan etablerast ved nedlegging av flyplassar. Det
vil seie at kommunar, ev. regionar ved nedlegging av ein flyplass,
kan få bruke dei statlege overføringane til den
aktuelle flyplassen og den statlege støtta til flyrutene
der til andre samferdselsføremål, ut over dei
vanlege løyvingane i ein 15-årsperiode.