Regjeringen vil føre en offensiv miljøpolitikk
for transportsektoren, med vekt på å redusere
skadelige utslipp fra transport gjennom skjerpede miljøkrav,
satsing på ny, utslippsfri teknologi og overgang til mer kollektivtrafikk,
sykkel og gange i byområdene. Det legges opp til betydelig økning
av bevilgningene til både kollektivformål i byområder
og gang- og sykkelveger.
Regjeringen vil
– følge
opp klimameldingen og tilleggsmeldingen om klima, blant annet gjennom å legge
til rette for økt andel kollektivtransport, sykkel og gange
i byområder og økt satsing på ny, miljøvennlig transportteknologi
som begrenser klimautslipp
– gjennomføre tiltak
som reduserer NOx-utslippene, særlig i ferjesektoren og øvrig
kystfart
– vurdere virkemidler for en renere
busspark, særlig i byene
– legge til rette for at byområdene
kan innføre lavutslippssoner
– videreføre arbeidet
knyttet til oljetransporter langs kysten gjennom forebyggende tiltak
og styrket oljevernberedskap
– gjennomføre nye tiltak
for å innfri forskrifter til forurensningsloven om grenseverdier
for støy og lokal luftkvalitet.
Transport bidrar til globale, regionale og lokale miljøproblemer.
Det siste tiåret har miljøbelastningen
fra transport på enkelte områder blitt betydelig
redusert, blant annet med mindre utslipp av svoveldioksid, nitrogenoksid
og bly. Omfattende statlige investeringer i støyskjerming har
redusert støyplagene for mange.
Dette skyldes blant annet skjerpede miljøkrav
for kjøretøyer og drivstoff, for eksempel krav
om katalysator i personbiler. Miljøkravene vil i årene
framover bli ytterligere skjerpet, blant annet i forhold til avgasskrav fra
busser.
Transportveksten har på den annen side
gitt økte utslipp av klimagassen karbondioksid (CO2). Utslippene av CO2 fra
vegtrafikken økte med om lag 18 pst. i perioden 1990-2001.
Over tid er betydelige reduksjoner i klimagassutslippene fra transportsektoren
en nødvendig forutsetning for å nå internasjonale
forpliktelser i klimapolitikken.
Samferdselsdepartementet er derfor i ferd med å legge
opp en strategi for økt bruk av nullutslippsteknologi i
transportsektoren, for å legge til rette for mindre avhengighet
av fossile drivstoff i Norge over tid.
Norske myndigheter har også som ett
av svært få land innført CO2-avgift på innenlands luftfart
som del av miljøpolitikken, og Norge arbeider internasjonalt for
innføring av klimavirkemidler også for luftfart
over landegrensene.
Samferdselsdepartementet og Fiskeridepartementet legger
også opp til å gjennomføre tiltak som
reduserer NOx-utslippene fra transport,
særlig i ferjesektoren og øvrig kystfart.
Samferdselsdepartementet stiller seg positiv
til at det tas i bruk særskilte miljøkrav ved
utlysning av anbud i ferjesektoren. I enkelte tilfeller kan det
være aktuelt å stille krav om bruk av nye fartøy.
Fiskeridepartementet og Kystverket har startet
et arbeid der det vil bli foretatt en vurdering av miljøavgifter
og miljødifferensierte gebyrer/avgifter rettet
mot sjøtransporten. Et viktig element i denne sammenheng
er at maritim infrastruktur og maritime tjenester i stor grad er
brukerfinansiert.
Regjeringen vil komme tilbake med forslag til virkemidler
som kan bidra til gjennomføring av miljøtiltak
i ferjesektoren og den øvrige kystfarten for å innfri
Gøteborg-protokollens forpliktelser mest mulig kostnadseffektivt,
slik Stortinget også har bedt om i Innst. S. nr. 88 (2000-2001).
Arbeidet med forebyggende tiltak og styrket
oljevernberedskap knyttet til oljetransporter langs kysten vil videreføres.
Fiskeridepartementet har også tatt
initiativ til en bedre koordinering og samordning av beredskapen mellom
de mange ulike aktørene som ønsker å bidra
til en optimal nasjonal oljevernberedskap, herunder Forsvaret, oljeselskapenes
beredskapsorganisasjon NOFO, Fiskebåtredernes Forbund og
Redningsselskapet (NSSR).
Fiskeridepartementet vurderer oljevernberedskapen fortløpende,
og vil i løpet av 2004 legge fram en egen stortingsmelding
om oljevernberedskapen. Nye risikoanalyser basert på utviklingen
i oljetransporter vil stå sentralt i meldingen.
Det vil bli gjennomført nye tiltak
for å innfri forskrifter til forurensningsloven om grenseverdier
for støy og lokal luftkvalitet.
For å bedre luftkvaliteten i byene
vil Samferdselsdepartementet legge økt vekt på å redusere
utslippene ved hjelp av permanente tiltak rettet direkte mot utslippskildene,
framfor ensidig vektlegging av akuttiltak. En politikk som begrenser
veksten i biltrafikken i byer, er i denne sammenheng viktig.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til
at transportsektoren står for store klimautslepp, og ser
det som viktig at sektoren tek sitt ansvar for å redusera
utslepp og støy.
Fleirtalet viser til Innst. S.
nr. 240 (2001-2002), jf. klimameldinga, der energi- og miljøkomiteen
og ulike fleirtal tek til orde for bruk av naturgass i transportsektoren,
her og i ferje- og kystflåten og gassbussar og peikar på ulike
tiltak for å stimulera til dette.
Fleirtalet har merka seg at Regjeringa
vil leggja fram ei eiga sak om oljevernberedskapen, og ber om at dette
skjer så snart som mogleg.
Flertallet viser til at transport
bidrar til lokale, regionale og internasjonale miljøproblemer.
På enkelte områder har miljøbelastningen
blitt betydelig redusert, men det er fortsatt nødvendig
med en offensiv miljøpolitikk for transportsektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at Nasjonal transportplan følger opp St.meld.
nr. 15 (2001-2002) Norsk klimapolitikk der Regjeringen varsler en
samferdselspolitikk som effektivt bidrar til å redusere
klimagassutslippene fra sektoren. Samferdselssektoren (inklusiv
sjøtransport) bidrar totalt med 24 pst. av klimagassutslippene
i Norge. Flertallet støtter derfor Regjeringens
arbeid for økt kollektivandel, skjerpede miljøkrav
og satsing på nullutslippsteknologi.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at transport er en av
de største årsakene til globale, regionale og
lokale miljøproblem. 24 pst. av landets utslipp av klimagasser
kommer fra transportsektoren, og nesten halvparten av landets forsurende
utslipp av nitrogenoksider (NOX) skyldes
samferdsel. Mer enn 700 000 mennesker i Norge bor i områder
med helseskadelig luft. Eksos står for rundt 40 pst. av
partikkelutslippene i de største byene. Statistisk sentralbyrå har
estimert at 80 pst. av støyplagene i Norge kommer fra veitrafikken.
Disse medlemmer viser til at
forskjellige transportformer har ulik belastning på naturmiljøet.
Mens personbil og fly har relativt store belastninger på miljøet,
står jernbane og kollektivtransport for langt mindre forurensning
og utslipp av farlige klimagasser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
under dette avsnitt henlede oppmerksomheten på den enorme
teknologiske utvikling som har funnet sted og som skjer innenfor
nyutvikling av motorer til biler, tog og skip/båter.
Disse medlemmer understreker
at en rask fornyelse av bilpark og flåte i Norge vil være
med på å fremskynde et vesentlig mer miljøvennlig
transportsystem som vil redusere utslippene av NOx, svoveldioksyd
etc.
Disse medlemmer mener at statens
bidrag for å fremskynde denne prosess må være å redusere
de mange avgifter som belastes transportmidlene (importavgifter
på biler, motorer etc.) slik at prisen blir et insitament
for å anskaffe det mest moderne utstyr (biler, båtmotorer
etc.) som forurenser minst.
Disse medlemmerunderstreker
viktigheten av at oljevernberedskapen styrkes med utvidet depot
på Fedje, Ågotnes og Bergen havn.
Disse medlemmermener
at trafikksentralen på Fedje oppgraderes både
med hensyn til utstyr og bemanning.
Disse medlemmer viser for øvrig
til merknader under kap. 1.2.3.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at energieffektivitet er en god indikator på hvor miljøvennlig
en transportform er. Figuren nedenfor viser faktisk energibruk pr.
personkm i 1998:
[Figur:]
Kilde: Statistisk sentralbyrå,
Rapport 2001/16.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at samferdselssektoren
står for nesten en fjerdedel av de samlede utslippene av
klimagasser, og at en klimapolitikk uten troverdige tiltak for samferdselssektoren
ikke gir svar på klimautfordringen.
Disse medlemmer er svært
kritiske til at Regjeringen ikke har lagt fram virkningsberegninger
for klimautslippene fra samferdselssektoren som følge av valgt
strategi i Nasjonal transportplan. Disse medlemmer stiller
seg også undrende til departementets svar på spørsmål
nr. 121 fra komiteen, hvor departementet skriver at:
"Årsaken til at det ikke er vist virkninger
av tiltakene i meldingen på utslipp av klimagasser er at
disse virkningene er svært små, (...)."
Disse medlemmer viser til at
beregningene viser at veksten i klimautslipp fra samferdselssektoren vil
fortsette, og at tiltakene i Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan
vil ha liten eller ingen virkning når det gjelder å snu
denne negative utviklingen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan hvor effektene
for klimautslipp er vurdert. Disse medlemmer viser
til at Regjeringen i St.meld. nr. 15 (2001-2002) slo fast at:
"Regjeringen vil føre en samferdselspolitikk
som aktivt bidrar til å redusere klimagassutslippene fra
sektoren."
Disse medlemmer registrerer at
forslaget til Nasjonal transportplan ikke inneholder noen analyser eller
forslag om nye tiltak for at samferdselssektoren skal ta sin andel
av klimagassutslippene. Disse medlemmer hadde forventet
at Nasjonal transportplan hadde inneholdt en plan for hvordan samferdselssektoren
skal ta sin del av klimaansvaret.
Disse medlemmer vil understreke
at behovet for å ta klimautfordringen på alvor
er større enn noensinne. Norske utslipp av klimagasser øker,
og forventes å øke ytterligere i perioden fram
til 2010, som vist på figuren nedenfor.
[Figur:]
Utslipp 2001-2010 angir
forventet utvikling uten nye tiltak.
Eventuelle gasskraftverk
vil gi en økning på ytterligere 4 prosent ved
utbygging på Kårstø og Kollsnes og 4 prosent
ved utbygging på Skogn.
Kilde: SFT / SSB
Fagetatene skriver i sin rapport:
"Dersom transportsektoren skal ta like stor andel
av Kyoto-avtalen som andre sektorer, må utslippene reduseres
til 11 millioner tonn i 2010, det vil si en reduksjon på nesten
en tredjedel av forventede utslipp i 2010."
Disse medlemmer mener samferdselssektoren skal
ta sin pliktmessige andel av Kyoto-forpliktelsen, og vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en handlingsplan for hvordan samferdselssektoren
effektivt skal redusere utslippene av klimagasser."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at lokal luftforurensning
er et problem i flere av de største byene i Norge, selv
om utviklingen de siste ti årene viser en forbedring. Det
kan bli vanskelig å nå de nasjonale målene
for svevestøv innen 2005 og 2010, og nitrogendioksid innen
2010, uten at det iverksettes nye tiltak.
Disse medlemmer viser til at
Luftovervåkingsprogrammer viser at en rekke norske byer
har høye måleresultater for svevestøv
og svekket luftkvalitet.
Disse medlemmer viser til at
hver vinter overskrides grenseverdiene og kravene til det nasjonale målet
for 2010. Figuren nedenfor viser antall dager i Oslo med helsefarlig
luftforurensning i 2000 og 2001:
[Figur:]
Kilde: Statens forurensningstilsyn
(www.miljostatus.no)
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til beregninger for 2001 som viser at flere enn tidligere antas å være
utsatt for helsefarlig luftforurensning i Oslo og Trondheim. For eksempel
ble i 2001 rundt 200 000 av Oslos innbyggere utsatt for svevestøvnivåer
over nasjonalt mål for 2010. Tilsvarende tall for Trondheim
var over 15 000. Beregningene er gjort av Norsk institutt for luftforskning
(NILU) og Statistisk sentralbyrå (SSB) på oppdrag
fra Statens forurensningstilsyn.
Disse medlemmer viser til at
veitrafikk er den dominerende kilden til lokal luftforurensning
(NO2 og svevestøv) ut fra årlige
utslippsmengder, både gjennom piggdekkbruk og eksosutslipp.
Disse medlemmer viser til at
skal luftforurensningen reduseres må kollektivtransporten
bli ryggraden i transportsystemet i de store byene. Det er også avgjørende
for utviklingen at det ikke bygges kapasitetsøkende veier
som leder mer trafikk inn mot områder som allerede er tungt
belastet.
Disse medlemmer er positive til
at Regjeringen vil legge til rette for innføring av miljøsoner
og lavutslippssoner i byområder.
Disse medlemmer har registrert
at en samordnet transport- og arealplanlegging er nødvendig
for å skape en mer bærekraftig utvikling i områder
plaget av luftforurensning. Disse medlemmer har også registrert
at nye transportøkende tiltak som etablering av kjøpesentre,
lokalisering av transportbedrifter, nye motorveier og næringsområder
i dag skjer i områder som allerede er tungt belastet eller
nærmer seg tiltaksgrensene for dårlig luftkvalitet. Disse
medlemmer mener det er viktig at myndighetene hindrer at
prosjekter som vil bidra til en negativ utvikling blir iverksatt.
Disse medlemmer mener at ingen
nye prosjekter/tiltak som medfører økt
luftforurensning i områder som overskrider SFT sine kriterier
for helseskadelig luftforurensning kan gjennomføres uten
forutgående konsekvensutredning. Viser konsekvensutredningen
at prosjektet/tiltaket medfører økt belastning
kan det kun gjennomføres hvis det samtidig gjennomføres
avbøtende tiltak som fullt ut kompenserer de negative konsekvensene.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen påse
at forskriften om luftforurensning presiserer at prosjekter, og/eller
tiltak som vil øke luftforurensningen i allerede belastede områder,
ikke kan gjennomføres uten forutgående konsekvensanalyse
og kompenserende tiltak."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har registrert at ca. 80 pst.
av støyplagene i Norge skyldes veitrafikken.
[Figur:]
Det er knyttet usikkerhet
til tallmaterialet. Usikkerheten er størst for de små støykildene.
Kilde: Beregninger vha SSBs nasjonale støymodell
Disse medlemmer har registrert
at hvis ikke nye tiltak settes i verk vil antallet støyutsatte
i Norge kun reduseres med 3-4 pst. innen år 2010. Det nasjonale målet
er 25 pst.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er
overrasket over at Regjeringen bare slår fast at det nasjonale
støymålet ikke blir nådd. Disse
medlemmer understreker at det nasjonale støymålet
er faglig begrunnet, og ble fremmet av miljøvernminister
Guro Fjellanger i regjeringen Bondevik I. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en handlingsplan for å redusere støybelastningene
fra veisektoren.
Det nasjonale målet for reduksjon av
støy er at i 2010 skal 25 pst. færre være
utsatt for støyplager."
Komiteens medlemmer frå Sosialistisk Venstreparti peker
på at utbygging av infrastruktur må skje uten
at verdifull natur og arters leveområder går tapt.
Vei- og jernbaneutbygginger har kommet i konflikt med viktige våtmarksområder.
Våtmarksområder ligger blant annet ved
utløp av elver og derfor ofte tett inntil byer og tettsteder.
Ramsarkonvensjonen trådte i kraft i 1975, og har som formål å beskytte
våtmarksområder, særlig som levested
for vannfugler. Norge har ratifisert konvensjonen, og har hittil
utpekt 38 våtmarksområder som er beskyttet av
konvensjonen, hvorav fem ligger på Svalbard.
Disse medlemmer viser til at
sekretariatet for Ramsar-konvensjonen har lagt fram rapporten "Nordic wetland
conservation, Tema Nord Report 2004/506". Disse
medlemmer viser til at rapporten peker på at transport
er den største trusselen mot våtmarksområder
i Norge, og at inngrep i buffersonene rundt Ramsar-områdene
er en trussel.
Disse medlemmer viser til at
fjellet kanskje er den naturtypen i Norge som er mest urørt.
Likevel er artsmangfoldet også i fjellet sterkt påvirket
av menneskenes aktivitet. Villreinen er blant de artene som Norge
har et internasjonalt ansvar for å verne om og som har
sitt leveområde i fjellet. Disse medlemmer viser
til at Sør-Norge opprinnelig har hatt 1-3 større
leveområder for villrein. Disse er i dag som en følge
av inngrep og forstyrrelser delt opp i 23 forvaltningsenheter. Veier,
vannkraftutbygging og kraftledninger har delt opp de store fjellområdene. Villreinen
er dermed stengt inne i små områder og har mindre
mulighet til å utnytte beitene på den ellers mest hensiktsmessige
måten. Disse medlemmer mener dette gjør
at det må vises særlig varsomhet overfor villreinen,
og at villreinen må ha fortrinnsrett på Hardangervidda.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å begrense
veitrafikken på en slik måte at villreinen ikke
hindres i sin naturlige ferdsel til og fra beiteområder.
Dette innebærer vinterstenging av rv 7 over Hardangervidda."
Komiteen vil understreke
betydningen av å styrke oljevernberedskapen langs kysten.
Komiteen vil peke på de
unike miljøverdier Norge har et ansvar for å forvalte
langs norskekysten.
Komiteen vil understreke Norges
internasjonale ansvar for å verne om miljøressursene
i Barentshavet.
Komiteen vil peke på at
Barentshavet har noen av verdens aller største og viktigste
fiskerier. Noen av verdens viktigste gyteområder for kommersielle
fiskesorter er konsentrert langs kysten av Nord-Norge og Murmansk. Komiteen vil
understreke betydningen av å forvalte Barentshavet på en
slik måte at det også i framtiden vil være
et av verdens viktigste matfat.
Komiteen medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke Barentshavet sin betydning for sjøfuglene.
Kysten av Finnmark, Bjørnøya og vestkysten av
Novaja Zemlja er blant områdene i verden med aller høyest
tetthet av sjøfugl.
Disse medlemmer vil peke på at
Barentshavet er det arktiske havområdet som har de mest
artsrike bunndyrsamfunnene vi kjenner. Verdens største dyphavskorallrev,
Røstrevet, ble oppdaget så sent som i 2002. Disse
medlemmer er tilfreds med at regjeringen har vernet korallrevet.
Disse medlemmer vil også peke
på at Grønlandshvalen i Barentshavet er en av
verdens aller mest truede hvalbestander. Antakeligvis er det kun
et titalls individer igjen, til tross for at bestanden har vært
fredet i over 150 år.
Disse medlemmer vil understreke
at summen av disse miljøverdiene gjør Barentshavet
unikt. Barentshavet må forvaltes på en slik måte
at miljøressursene vernes om, også for kommende
generasjoner.
Disse medlemmer viser til at
den økte frakten av olje fra oljeterminalen i Murmansk
vil føre til økt trussel for en ulykke langs den
sårbare norskekysten.
Disse medlemmer mener Norge må gjøre
alt som står i vår makt til å begrense
miljøtrusselen frakt av olje i disse svært spesielle
og rike havområdene representerer.
Disse medlemmer har i sine økonomiske
prioriteringer for Kystverket satt av 1 mrd. kroner mer til økt oljevernberedskap
i perioden.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, peikar og
på hydrogen som ein av dei viktigaste energiberarane i
framtida. Fleirtalet føreset at dette vert
fulgt opp av Regjeringa og ber om å verta haldne løpande
orientert om utviklinga.
Flertallet viser til at Regjeringen
våren 2003 nedsatte et offentlig utvalg med mandat å fremme
forslag til videre norsk satsing på hydrogen som energibærer gjennom
utforming av et nasjonalt hydro-genprogram, og at Samferdselsdepartementet
samme vår nedsatte en egen ekspertgruppe for bruk av hydrogen
i transportsektoren. Flertallet er kjent med at både
det offentlige utvalget og ekspertgruppa nylig har lagt fram sine
innstillinger, og at disse gir et solid grunnlag for en videre satsing
på bruk av hydrogen i transportsektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det regjeringsoppnevnte
Hydrogenutvalget nettopp har lagt fram sin innstilling. Disse
medlemmer viser til at utvalget mener at det er innen transportsektoren
at hydrogen vil kunne bli brukt i utstrakt grad i Norge. Disse
medlemmer viser til at utvalget anbefaler at det opprettes
et hydrogenprogram for forskning, utvikling og demonstrasjon. Programmet
må ta utgangspunkt i eksisterende virkemiddelapparat, i
første rekke i Norges forskningsråd og det nye
innovasjonsselskapet i Grenland, men også Vegdirektoratet
og Innovasjon Norge.
Disse medlemmer viser også til
at utvalget går inn for at hydrogenprogrammet bør
inngå i en overordnet hydrogenstrategi som blant annet
inkluderer incentiver for bruk av hydrogenkjøretøy,
informasjon og opplæring, sikkerhet og sertifisering av
hydrogenteknologi, med videre. Disse medlemmer er
positive til disse ideene og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med konkrete forslag som følger opp utvalgets arbeid. I
denne forbindelse ønsker disse medlemmer spesielt
en vurdering av muligheten av å skape verdens første
sammenhengende hydrogenvei, med fyllestasjoner, teknisk støtte
og markedsføring på strekningen Stavanger-Kristiansand-Grenland-Oslo. Disse
medlemmer understreker at dette vil være et svært
interessant prosjekt for å utvide og konkretisere samarbeidet
med EUs hydrogeninitiativer.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
videre til Dokument nr. 8:11 (2002-2003) fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti om tiltak for å legge til rette for økt
bruk av 0-utslippsbiler i Norge. Disse medlemmer vil
legge til rette for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge.
Disse medlemmer mener myndighetene
bør ta en mer aktiv rolle for å legge til rette
for økt bruk av 0-utslippsbiler i Norge. Regjeringen bør
i den forbindelse vurdere tiltak som offentlig innkjøp, økt
fremkommelighet, firmabilbeskatning og andre innkjøpsincentiver, samt
krav om at en viss andel av totalsalget av biler i Norge skal være
0-utslippsbiler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under kap. 1.2.3 i denne innstilling.