Transportinfrastrukturen er ikke utformet og
tilrettelagt godt nok for alle. Selv om det har vært rettet
fokus mot hindringer som personer med nedsatt funksjonsevne møter,
og det også er blitt iverksatt en rekke tiltak, er det
først i de siste årene at innsatsen for å øke tilgjengeligheten
for alle er blitt mer systematisert.
På transportområdet er det
viktig å redusere gapet mellom intensjoner om tilgjengelighet
og praksis, blant annet ved krav gjennom lover, forskrifter og standarder.
Internasjonalisering, privatisering og konkurranseutsetting
medfører også nye utfordringer knyttet til tilgjengelighetskrav
i arbeidet for å bedre forholdene for personer med nedsatt
funksjonsevne.
Departementet vil at prinsippet om universell utforming
skal stå sentralt i utviklingen av et tilgjengelig transportsystem.
Strategien universell utforming er en
presisering og tydeliggjøring av at alle skal kunne benytte
seg av det ordinære tilbudet i så stor utstrekning
som mulig, uten behov for bistand. Ved å fjerne for eksempel
hindringer for rullestolbrukere vil også andre, som personer
med barnevogn, gåstoler o.l., få et mer tilgjengelig
transportsystem
Regjeringen vil gjøre transport mer
tilgjengelig for alle ved å:
– styrke
krav og retningslinjer for tilgjengelighet i utforming av infrastruktur,
ved tildeling av transportløyver og ved offentlig kjøp
av transporttjenester
– gjennomføre tilgjengelighetsprogrammet
BRA (Bedre infrastruktur, Rullende materiell, Aktiv logistikkforbedring)
med formål å forbedre tilgjengelighet for alle
i transportsektoren.
For å styrke fokus på universell
utforming vil Samferdselsdepartementet få utarbeidet et
tilgjengelighetsprogram med det formål å forbedre
tilgjengeligheten for alle i transportsektoren, særlig
innen kollektivtransport. Programmet vil supplere pågående
arbeider og forsterke disse innenfor infrastruktur, rullende materiell
og transportlogistikk. Tilgjengelighetsprogrammet BRA vil omfatte
følgende områder:
– Bedre transportinfrastruktur tilrettelagt
slik at den blir tilgjengelig for alle.
– Rullende
materiell tilrettelagt for transport med jernbane, T-bane,
trikk og buss slik at det er tilgjengelig for alle.
– Aktiv logistikkforbedring skal
innebære en forbedring av hele reisekjeden innen offentlig
kollektivtransport for personer med nedsatt funksjonsevne.
Departementet vil gjennomføre tilgjengelighetsprogrammet
BRA i perioden 2006-2009. Det vil bli avsatt midler som skal disponeres
av berørte underliggende etater og virksomheter.
Komiteen er samd i
at det står att store utfordringar når det gjeld
utforming og tilrettelegging av infrastrukturen, og at gapet mellom
intensjonar om tilgjenge og praksis må reduserast monaleg.
Komiteen støttar BRA-programmet. Komiteen meiner
at tilgjenge for alle bør vera eit hovudmål for transportpolitikken. Komiteen viser
til forslag om dette i kapittel 1.2.
Komiteen vil peika på at
ein i arbeidet med utforming av nasjonal standard for transportteneste
for funksjonshemma, legg til grunn at ordninga må vera tilstrekkeleg
til at det gjev dei funksjonshemma høve til å leva
eit aktivt liv.
Komiteen understrekar at kollektivnettet
må utformast slik at det vert tilgjengeleg for alle grupper av
reisande. Dette gjeld og utforming av haldeplassar og trafikkterminalar.
Komiteen ser det som viktig at
vilkår knytt til tilgjengelegheit vert teke inn i konsesjonsvilkåra
ved anbod, og at alvorlege brot på slike vilkår
bør føra til tilbakekalling av konsesjonen.
Komiteen vil peika på at
dei som sjølv ikkje kan ta seg fram i trafikken utan hjelpemiddel,
bør få slike hjelpemiddel, og at det i transportutforminga
vert lagt til rette for dette. Eit døme på dette
er førarhundar. Komiteen vil og peika på at
TT-ordninga for dei som ikkje kan gjera seg nytte av offentleg kommunikasjon, må ha
eit slik omfang at det sikrar funksjonshemma rett til deltaking
og eit aktivt liv.
Komiteen viser til at ved behandlinga
av Innst. S. nr. 162 (2003-2004), jf. St.meld. nr. 40 (2002-2003) Om
nedbygging av funksjonshemmende barrierer, vart vedteke:
"Stortinget ber Regjeringa om å utarbeide
en handlingsplan for å øke funksjonshemmedes tilgjengelighet
for transport, bygg, informasjon og andre viktige samfunnsområder.
Planen må inneholde klare tidsfrister for når
ulike tiltak skal være gjennomført, samt en forpliktelse
fra statens side knytta til finansieringa av handlingsplanen."
Komiteen føreset at
dette vert fulgt opp når det gjeld transport, og ber om å verta
halden løpande orientert om arbeidet.