Eiendomsforvaltningsutvalget ble oppnevnt i november
2003 og er bedt om å foreta en gjennomgang av den kommunale
og fylkeskommunale eiendomsforvaltningen. Utvalget leverte i mars
2004 en statusrapport som viser utvalgets vurdering av tilstanden
på den kommunale bygningsmassen.
Statusrapporten bygde på en spørreundersøkelse
i kommunene og fylkeskommunene. Hovedpunkter fra statusrapporten
er:
– Om lag
70 pst. av kommunene og nær 80 pst. av fylkeskommunene
mener at tilstanden for de ulike bygningstypene (inklusive kirkene)
er tilfredsstillende eller svært god.
– Blant annet som en følge
av satsingen innenfor eldreomsorgen i de senere årene,
er det kommunenes helsebygninger (i hovedsak sykehjem) som er i
best stand.
– Kommunens skolebygninger er
også vurdert til å være i bedre stand
enn de øvrige kommunale bygningene. Rundt 70 pst. av kommunene
hevder at tilstanden er god/tilfredsstillende eller meget
bra innenfor skole. Inneklima og bygningsmessig tilstand gis dårligst
karakter.
– For kommunens øvrige
bygninger, det vil si alle unntatt skolebygninger og helsebygninger,
vurderes tilstanden som noe dårligere.
– En større andel fylkeskommuner
vurderer sine bygninger til å være i god stand
enn tilsvarende andel i kommunene. Mellom 80 og 100 pst. av fylkeskommunene
har meldt om god/tilfredsstillende eller svært
bra tilstand for de ulike variablene.
Komiteen viser til
Eiendomsforvaltningsutvalgets statusrapport, der kommuner og fylkeskommuner gjennom
spørreundersøkelser har svart at tilstanden for om
lag 70 pst. av kommunenes bygningsmasse og nær 80 pst.
av fylkeskommunenes bygningsmasse, er tilfredsstillende eller svært
god. Samtidig gir rapporter og undersøkelser som utvalget
har gjennomgått, klare indikasjoner på at det
ikke brukes tilstrekkelige midler til vedlikehold.
Komiteen avventer utvalgets innstilling
høsten 2004.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til egne merknader og forslag under kapittel 1, 2 og 3.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietviser til tall
fra KS som viser at etterslepet for vedlikehold og opprusting i
kommunesektoren er stort og ikke vil bedres uten at en plan for
oppretting av underskuddet er på plass. I tillegg må rammene økes
med ca. 3,5 mrd. kroner pr. år i en 10-20-årsperiode.
Disse medlemmer viser til at
offentlig sektor har en særlig forpliktelse til å sørge
for universell utforming og full samfunnsmessig likestilling for
funksjonshemmede. Dette er ikke mulig uten en tidfesting av en slik
målsetting og økonomiske ressurser til å følge
opp. Disse medlemmer viser til egne forslag og merknader
i Innst. S. nr. 162 (2003-2004) Nedbygging av funksjonshemmedes
barrierer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til St.meld. nr. 23 (2003-2004)
der en av hovedprioriteringene fra Regjeringens side er å øke
antallet miljøvennlige og universelt utformede boliger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på at flere kommuner sliter med å vedlikeholde
bygningsmassen. Disse medlemmer vil understreke at
stykkprissystemet ville kunne bidra til å løse
problemet innen en rekke områder, da bruker i større
grad enn i dag vil kunne sette krav til kvaliteten på bygget
hvor tjenestene skal utføres.