Fylkesmannsembetene rapporterer årlig
om saksbehandling utført på oppdrag fra Kommunal-
og regionaldepartementet på utvalgte områder.
Departementet presenterer i proposisjonen resultatene fra rapporteringen
for 2003 på fire områder:
– Behandling
av kommunale budsjettvedtak.
I 2003 ble 19 budsjetter opphevet av fylkesmennene. I 2002 ble ti
budsjetter opphevet og 13 i 2001.
– Godkjenning av kommunale låneopptak.
I 2003 ble det behandlet 307 søknader om låneopptak
mot 239 søknader i 2002. Ni av søknadene i 2003
ble ikke godkjent.
– Godkjenning av kommunale garantier.
I 2003 behandlet fylkesmannen 246 garantisaker. I 235 av disse tilfellene
godkjente fylkesmannen kommunens garantivedtak. Tallet på antallet garantisaker
som behandles er relativt stabilt over flere år. I 2003
var det 11 kommunale garantivedtak fylkesmannen ikke godkjente.
– Lovlighetskontroll.
I 2003 fikk vi en oppgang i antall saker fra 84 i 2002 til 97 saker
i 2003. Imidlertid var fylkesmannen mindre aktiv i 2003 enn i 2002
med hensyn til å ta opp saker etter eget initiativ. Av
de 97 sakene totalt som fylkesmannsembetene hadde oppe til lovlighetskontroll
i 2003, ble 21 vedtak erklært ulovlig. Økningen
i antall saker fra 2002 til 2003 kan ha noe av sin forklaring i
at det var valg til kommune- og fylkesting i 2003. Konstitueringen etter
valget genererer normalt noen flere saker til lovlighetskontroll.
Vi ser den samme tendensen i 1999 som også var et valgår.
Det folkevalgte organet Longyearbyen lokalstyre trådte
i funksjon 1. januar 2002. Lokalstyret velges av Longyearbyens stemmeberettigede
innbyggere etter regler fastsatt i svalbardloven og i forskrift
om lokalstyrevalg i Longyearbyen. Valget holdes som direkte valg
og finner sted i oktober hvert fjerde år, samme år
som kommunevalget på fastlandet. Ordningen i valgloven
for fastlandet er lagt til grunn. Det vil innen neste valg (høsten
2007) bli vurdert å knytte lokalstyrevalget enda nærmere
opp mot valglovgivningen for fastlandet.
Resultater fra lokalvalget i Longyearbyen høsten 2003
refereres også i proposisjonen.
Komiteen har med interesse
merket seg informasjonen om fylkesmennenes virksomhet og lokaldemokratiet
på Svalbard, og har ikke ytterligere merknader. Komiteen er
opptatt av at Fylkesmannen primært utøver lovlighetskontroll,
og at saker som krever skjønnsutøvelse ivaretas
av folkevalgte organer. Komiteen vil understreke
betydningen av et helhetlig og samordnet statlig tilsyn overfor
kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til merknader under behandlingen
av oppgavefordelingsmeldingene i 2001 og 2002 der disse medlemmer foreslo å rendyrke
fylkesmannen som tilsyns- og kontrollmyndighet.