Et styrket lokaldemokrati og økt kommunal
handlefrihet vil gi kommunene mulighet til å utforme tjenestetilbudet
i tråd med lokale forhold og brukernes samlede behov. På bakgrunn
av dette har Regjeringen lagt til grunn at rammefinansiering skal
være hovedfinansieringsmodell for kommunesektoren. Antallet
og omfanget av øremerkede tilskudd bør derfor
begrenses.
Regjeringen mener at øremerkede tilskudd
bør være forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder
som befinner seg i en oppstartsfase, eller brukes til finansiering
av oppgaver som et fåtall kommuner har ansvar for.
Som en oppfølging av forslag i kommuneproposisjonen
for 2004 (St.prp. nr. 66 (2002-2003)) foreslås det å delvis
innlemme vertskommunetilskuddet i 2005. Som følge av innlemmingen
vil kriteriet for psykisk utviklingshemmede bli vektet
opp i kostnadsnøklene i inntektssystemet. Kriteriet vektes
opp slik at alle nye brukere gir et tilskudd på vel 420
000 kroner gjennom inntektssystemet, samlet om lag 435 mill. kroner.
Med en slik delvis innlemming vil kriteriet psykisk utviklingshemmede
i inntektssystemet gi en lik utbetaling per psykisk utviklingshemmet,
også for de psykisk utviklingshemmede som omfattes av vertskommunetilskuddet.
Den resterende delen av vertskommunetilskuddet
vil fremdeles bli tildelt vertskommunene, slik at disse kommunene
både får fordelt midler knyttet til de psykisk
utviklingshemmede gjennom inntektssystemet, og gjennom den gjenværende
bevilgningen på kap. 621 post 61 Tilskudd til vertskommuner.
Statens samlede overføring per psykisk utviklingshemmet
til vertskommunene vil dermed ligge på samme nivå som i
2004.
Slik som foreslått i St.prp. nr. 1
(2001-2002) legges det videre opp til at vertskommunetilskuddet
fra 2005 reduseres i takt med at antall personer som omfattes av ordningen
faller fra.
Øremerket tilskudd til lavterskel helsetiltak
tildeles kommuner med mange rusmiddelmisbrukere med omfattende helseproblemer
og høy forekomst av overdosedødsfall.
Innlemmingen må sees i sammenheng med
ny kostnadsnøkkel for sosiale tjenester i inntektssystemet, samt
bruk av skjønnsmidler til kommuner med særskilte
utgiftsbehov på rusområdet som ikke fanges opp av
den nye kostnadsnøkkelen.
Fra 1. januar 2002 har fylkeskommunene hatt
det finansielle ansvaret for lærlingeordningen, med unntak
av tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger med særskilte
behov.
En evaluering av tilskuddsordningen som ble
foretatt i 2003 viser at om lag 60 pst. av lærlingene med
særskilte behov består fag-/svenneprøve
eller oppnår kompetansebevis. Både fylkeskommuner
og bedrifter synes å være klar over behovet for
og nytten av ekstra ressurser til bedrifter som tar inn lærlinger
med særskilte behov. Fylkeskommunene bør ha det
fulle finansielle ansvaret for lærlingeordningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener
at kommunesektoren må ha reell handlefrihet. Dermed legges også grunnlaget
for et styrket lokaldemokrati. For å oppnå dette
må det være samsvar mellom de oppgaver kommunene
skal utføre og de økonomiske ressurser de har
til rådighet. Flertallet vil påpeke
at det er dette som er den største utfordringen i kommunesektoren
i dag. Flertallet mener at regjeringen Bondevik II
sin manglende prioritering av økonomien i kommunesektoren,
er en viktig årsak til at det politiske handlingsrommet
i kommunene er blitt betydelig redusert de siste årene.
Dette har ført til at det lokale demokratiet er blitt svekket.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener at et styrket lokaldemokrati
og økt kommunal handlefrihet vil gi kommunene mulighet
til å utforme tjenestetilbudet i tråd med lokale
forhold og brukernes samlede behov. På bakgrunn av dette
er disse medlemmer positive til at rammefinansiering
skal være hovedfinansieringsmodell for kommunesektoren.
Antallet og omfanget av øremerkede tilskudd bør
derfor begrenses.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at i 2004 kommer om lag 70 pst. av kommunesektorens inntekter
som frie inntekter. Disse medlemmer er av det syn
at det er riktig at hovedfinansieringen av kommunene skjer gjennom frie
rammeoverføringer slik at man opprettholder et sterkt selvstyre
i kommunene. Disse medlemmer vil likevel understreke
at dette må skje etter at alle innbyggerne er sikret forsvarlige
tjenester forbundet med skole, helse og omsorg. Disse medlemmer vil
videre understreke at gjennom stykkprisfinansieringen vil kommunenes
rammefinansiering dekke færre oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil gi kommunene reell frihet og sikre
finansiering av de oppgavene kommunen har og fremmer derfor forslag
som ville bety mye for økonomisk handlefrihet, frihet for
de som er mest avhengig av fellesskapsløsninger for å kunne
fungere optimalt og større frihet for kommunene til å påvirke
egne inntekter. Disse medlemmer viser til forslag
om forsøk med friere kommunalt skattøre ellers
i innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at kommunesektoren i all hovedsak skal være rammefinansiert. Øremerkede
tilskudd skal som hovedregel være forbeholdt viktige nasjonale
prioriteringsområder i en oppstartsperiode eller finansiering
av oppgaver som få kommuner har ansvar for. Flertallet er
derfor prinsipielt for innlemming av øremerkede tilskudd
for å øke det lokale selvstyret.
Flertallet mener imidlertid at
de øremerkede ordninger som skal innlemmes, må være
fullfinansiert. Flertallet frykter at en underfinansiering
vil føre til at tilbudet kan forsvinne eller i beste fall
forringes. Flertallet kan derfor ikke støtte
forslag om innlemming av tilskudd som ikke er fullfinansiert.
På bakgrunn av dette kan ikke flertallet støtte Regjeringens
forslag til innlemming av tilskudd i 2005.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at i 2004 kommer om lag
70 pst. av kommunesektorens inntekter som frie inntekter. For å sikre
kommuner og fylkeskommuner størst mulig grad av frihet
til å tilpasse tjenesteytingen til brukernes behov, mener disse
medlemmer at rammetilskudd skal være hovedfinansieringsmodellen for
kommunesektoren. Øremerkede tilskudd bør etter disse
medlemmers mening forbeholdes viktige nasjonale prioriteringsområder
i en oppstartfase, eventuelt til å finansiere oppgaver
som bare enkelte kommuner har ansvaret for.
For å styrke det kommunale selvstyre, ønsker disse medlemmer å ytterligere
redusere antallet og omfanget av øremerkede tilskudd i årene
fremover.
Disse medlemmer viser til at
de fleste øremerkede ordninger er finansiert ved en kombinasjon
av øremerking og rammeoverføring, og stiller seg
derfor undrende til argumentet om at øremerkede ordninger som
skal innlemmes, må være fullfinansiert. Disse medlemmer viser
til at en innlemming vanligvis vil medføre at kommunen
selv kan disponere hele overføringen i samsvar med lokale
og individuelle behov uten å ta hensyn til detaljstyrte
statlige rapporteringskrav og tilpasninger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at det er Regjeringens
opplegg for kommunenes økonomi gjennom flere år,
og ikke øremerking, som er den største trussel
mot lokaldemokratiet og friheten. En hovedoppgave for lokalpolitikere
blir å lete etter ting å kutte i og noen å si
opp, framfor å gi folk bedre skoler, omsorg og full barnehagedekning.
Inntektene holder ikke følge med oppgavene og befolkningsveksten,
og det kompenseres ikke engang for sviktende skatteinntekter. Innlemmingene
blir en frihet for staten til å fraskrive seg finansieringsansvaret. Disse
medlemmer viser til at ubalansen i kommunesektoren må rettes
opp først. Uten samsvar mellom inntekter og utgifter, kan
innlemming av øremerkede tilskudd være en måte
Regjeringen skyver fra seg ansvaret for finansieringen av oppgaver
på.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
bidra til å innlemme øremerkede tilskudd i rammene
og forenkle kommunale regler, men viktigste jobb er å øke
rammene slik at folk kan være sikre på at kommunene
kan tilby gode skoler og omsorg.
Disse medlemmer viser til egne
programformuleringer der det står:
"Staten skal fastsette minimumsstandarder som er grunnleggende
for folks velferd, uansett hvilken kommune de bor i. Utover dette
bør storting og regjering gi kommunene frihet. Grunnleggende
rettigheter først, deretter mest mulig frihet til lokale
prioriteringer. Statlige reformer og pålegg skal fullfinansieres."
Disse medlemmer vil gi kommunesektoren råderett
over en langt større andel av landets totalressurser enn
det Regjeringen vil, fordi disse medlemmer mener
at kommunesektoren er bedre egnet enn staten til å disponere
midlene rett. Inntektsøkningen blir lagt inn i hovedsak
som frie inntekter. Dette vil gi kommunesektoren både større
ansvar og større frihet til å foreta lokale prioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er opptatt av å styrke
lokaldemokratiet og øke den lokale handlefriheten for at
tjenestetilbudet skal kunne utformes og tilpasses lokale og individuelle behov.
Av hensyn til valgfriheten og mangfoldet mener disse medlemmer det
er viktig å legge til rette for valgfrihet også innenfor
skole- og barnehagesektoren. Disse medlemmer finner
det oppsiktsvekkende at Sosialistisk Venstreparti tar til orde for
en sterk sentral styring, noe som må tolkes dithen at de
vurderer lokalpolitikere og innbyggerne for øvrig til å være
uskikket til å gjøre hensiktsmessige lokalpolitiske
beslutninger eller gode personlige valg.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at i Innst. S. nr. 253 (2001-2002) Kommuneproposisjonen
for 2003 skrev Sosialistisk Venstrepartiom
prinsipper for øremerking og rammefinansiering. I korthet
går dette ut på:
– Økning
i ramma betyr mest for økt handlefrihet.
– Tilskudd til oppgaver som skal
videreføres og til oppgaver som alle kommuner har tilnærmet
likt ansvar for, innlemmes, ikke avvikles. Innlemming må følges
av en justering av kriteriene.
– Tilskuddet må oppreguleres
til å dekke utgiftene før innlemming.
– Øremerkinger som gjelder
oppgaver noen og ikke alle kommuner har, eller som skal dekke nasjonale behov,
videreføres.
– Øremerking av tilskudd
i oppbyggingsfaser.
– Øremerkinger av tilskudd
til tiltak for funksjonshemmede må sikres som en rettighet
før innlemming eventuelt sikres annen statlig fullfinansiering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i utgangspunktet svært kritiske til innlemmingen av flere øremerkede
tilskudd inn i det ordinære rammetilskuddet. Omleggingen
av flere øremerkede tilskudd er ikke tilrådelig
innenfor det inntektssystemet som finnes i dag. Argumentasjonen om
at innlemmingen er basert på antagelse om at lokale politikere
vet best å prioritere er svært betegnende, nettopp
fordi de tiltakene som nå faller utenfor øremerking
vil bli satt opp mot andre viktige, men dessverre underfinansierte
oppgaver. Det betyr at når det øremerkede tilskuddet
overføres til rammefinansieringen, så må disse
institusjonene konkurrere om kronene til andre også viktige
tilbud, med det resultat at et av tilbudene vil tape kampen om kronene. Disse
medlemmer konstaterer at dette allerede har skjedd i flere kommuner,
og at den friheten Regjeringen har proklamert at kommunene nå får,
er en fiktiv frihet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,går imot at tilskudd til vertskommuner
delvis skal innlemmes i ramma. Flertallet er kjent
med at tilskuddet gjelder for 33 kommuner som hadde store HVPU-institusjoner,
og der mange av beboerne ikke flyttet tilbake til sin opprinnelige
hjemkommune etter at institusjonen ble lagt ned som følge
av reformen.
Flertallet frykter at forslaget
om delvis innlemming av tilskuddet til vertskommuner vil få negative økonomiske
virkninger og skape en uforutsigbar situasjon for de kommunene som
berøres. Flertallet mener for øvrig
at innlemming av tilskuddet til vertskommuner må sees i
sammenheng med en helhetlig gjennomgang av kommunesektorens inntektssystem.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Tilskuddet til vertskommuner innlemmes
ikke i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enige i at øremerkede
tilskudd til flyktninger, asylsøkere og arbeidsmarkedstiltak
ikke medregnes i rammen for kommuneopplegget.
Disse medlemmer viser til at
det meste av statlige midler til tiltak for psykisk utviklingshemmede overføres
gjennom inntektssystemet, der antallet psykisk utviklingshemmede
i kommunene er eget beregningskriterium. Målet med tilskuddet
til vertskommuner har vært å skjerme 33 vertskommuner
for sentralinstitusjoner for psykisk utviklingshemmede mot omfordelingsvirkninger
i inntektssystemet. Disse medlemmer viser til at
det i 2004 var registrert 1 038 psykisk utviklingshemmede i vertskommunene
som ble omfattet av ordningen.
Disse medlemmer viser til departementets
forslag om å overføre til inntektssystemet om
lag 84,4 mill. kroner som følge av reduksjonen i antall
psykisk utviklingshemmede som omfattes av vertskommunetilskuddet.
I proposisjonen er det ikke vurdert om disse midlene skal inngå i
overgangsordningen i inntektssystemet. Disse medlemmer vil
be departementet komme tilbake med en nærmere vurdering
av dette i statsbudsjettet for 2005. Dette for å følge
opp avtalen mellom Sosialdepartementet og vertskommunene inngått
i 2001.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter Regjeringens plan om å innlemme
tre tilskudd helt eller delvis i 2005, herunder tilskudd til vertskommuner.
Disse medlemmer er positive til
delvis innlemming av vertskommunetilskuddet i 2005, der kriteriet for
psykisk utviklingshemmede blir vektet opp i kostnadsnøklene
i inntektssystemet slik at alle nye brukere gis et tilskudd på vel
420 000 kroner. Med en slik delvis innlemming vil kriteriet psykisk
utviklingshemmet gi en lik utbetaling per psykisk utviklingshemmet,
også for de som omfattes av vertskommunetilskuddet. Disse
medlemmer er enig i at den resterende delen av tilskuddet
fremdeles skal tildeles vertskommunene, slik at disse kommunene
både får fordelt midler knyttet til de psykisk
utviklingshemmede gjennom inntektssystemet, og gjennom den gjenværende
bevilgningen på kap. 621 post 61 Tilskudd til vertskommuner.
Det er viktig for disse medlemmer å understreke
at statens samlede overføringer per psykisk utviklingshemmede
til vertskommunene vil være på samme nivå som
i 2004 og at ingen av vertskommunene kommer samlet dårligere
ut per psykisk utviklingshemmet som følge av omleggingen. Disse medlemmer viser
til at brukerne som omfattes av vertskommunetilskuddet også kommer
inn under toppfinansieringsordningen for ressurskrevende brukere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet påpeker at tilskuddet sist ble
endret i forbindelse med budsjett for 2002 og at denne endringen
ikke får full virkning før 2005. Før
en endring er gjennomført, endres systemet igjen. Dette
gir stor uforutsigbarhet for vertskommunene, noe som Stortinget
ved omleggingen selv la vekt på ikke skulle skje. Vekten
for antall voksne psykisk utviklingshemmede i kostnadsnøkkelen økes for å ivareta
utgiftsbehovet, men erfaring fra de siste år viser at vekten
imidlertid raskt kan endres når andre behov oppstår.
Disse medlemmer har ment at tilskudd
som går til noen kommuner med særlige oppgaver
andre ikke har, fortsatt kan øremerkes. Vertskommunetilskuddet
vil bli borte av seg selv ettersom disse personene faller fra.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, understreker behovet for å få en
bedre vekting av kriteriene for rusomsorg og psykiatri ved fordeling
av midler til kommunene. Videre viser flertallet til
at Regjeringen, slik Stortinget har bedt om, vil foreta en evaluering
av rusreformen etter 3 års virketid. En slik evaluering
må også vurdere innsatsbehovet og hvordan ressursene
skal fordeles. På denne bakgrunn mener flertallet at
overføringene til kommunenes rusarbeid bør øremerkes
inntil evalueringen er gjennomført.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Tilskuddet til rehabilitering, helsetiltak
for rusmisbrukere innlemmes ikke i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
dette er midler som går til lavterskeltilbud i kommuner
med mange overdose-dødsfall, og at ordningen har vært
vellykket. Pengene er målrettet til kommuner med spesielle
behov. Disse medlemmer viser til endringer av kriteriene
for rus og psykiatri, men mener allikevel at dette tilskuddet bør
beholdes som øremerket fordi det møter behov i enkeltkommuner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til departementets forslag om å innlemme tilskudd
til bedrifter som tar inn lærlinger med særskilte
behov.
Flertallet er kjent med at tilskuddet
kompenserer bedrifter for ekstra arbeid og utgifter de har i forbindelse
med tilrettelegging for lærlinger med særskilte behov.
Flertallet viser til at evalueringen
av tilskuddsordningen, som ble foretatt i 2003, viste at om lag
60 pst. av lærlingene med særskilte behov besto
fag /svenneprøve eller oppnådde
kompetansebevis.
Flertallet viser til at det generelt
er behov for lærlingplasser, og at det enkelte steder i
landet er til dels sterkt behov for flere plasser. Flertallet vil
understreke at det øremerkede tilskuddet har en viktig betydning
overfor en til dels sårbar ungdomsgruppe. Flertallet frykter
at en innlemming av tilskuddet kan føre til at tilbudet
kan forsvinne eller forringes. På denne bakgrunn støtter
ikke flertallet at tilskudd til bedrifter som tar
inn lærlinger med særskilte behov skal innlemmes
i rammetilskuddet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Tilskuddet til bedrifter som tar
inn lærlinger med særskilte behov, innlemmes ikke
i rammetilskuddet."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til merknader og forslag i Innst. S. nr. 259 (2002-2003) om
innlemming av driftstilskudd til barnehager. Flertallet viser
dessuten til omtale i St.prp. nr. 64 (2003-2004) om andre tilskudd
som planlegges innlemmet eller avviklet i 2006. På det
nåværende tidspunkt vil flertallet ikke
ta stilling til Regjeringens forslag om innlemming eller avvikling
av tilskudd for 2006 fordi en ikke har oversikt over kommunenes økonomiske
situasjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti slutter seg til de planlagte innlemminger
og avviklinger av øremerkede tilskudd i 2006.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartietviser også til
at noen tjenester er av en slik karakter at det ikke er akseptabelt
eller ønskelig at kvaliteten varierer for mye, eller at
tilbud ikke gis. Dette gjelder særlig tilbud til innbyggere
som ikke selv kan påvirke sin egen situasjon, slik som
utsatte barn og unge, pleietrengende funksjonshemmede. Det er et
ansvar for staten at basale tjenester finnes i hele landet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknaden fra Sosialistisk Venstreparti i Innst. S. nr. 259
(2002-2003) Kommuneproposisjonen for 2004, der det heter:
"Disse medlemmer viser til barnehageavtalen, og vil ikke
ta stilling til tidspunktet for innlemming etter 2005. Disse medlemmer
støtter intensjonen og mener at innlemming bør
skje når full dekning, maksimalpris og rett til plass er
gjennomført."
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet vil
vise til eigne merknader i Innst. S. nr. 259 (2002-2003) der det
heiter:
"Medlemen i komiteen frå Senterpartiet stør
innlemming av øyremerka driftstilskot til barnehagar når målet
om full behovsdekking er nådd."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstrepartiviser til merknader og forslag i Innst. S.
nr. 258 (2002-2003).
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti ved flere anledninger har foreslått å innlemme tilskudd
til kirkelig fellesråd i rammetilskuddet, jf. innstilling
fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, Innst. S. nr. 149
(2000-2001) om Børs og katedral. Om økonomien
i Den norske kirke, skriver komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti at:
"... selv om statstilskuddet til diakoni, undervisning og
kirkemusikk ble innført for å styrke den offentlige innsatsen
på disse områdene, medfører ordninga
ei faktisk styring av den lokale ressursbruken. Intensjonen i kirkeloven
er at prioriteringen av de kirkelige oppgavene og prioriteringen
mellom dem, herunder diakoni, barne- og ungdomsarbeid, undervisning
og kirkemusikk, skal skje lokalt i et samarbeid mellom kirken og
kommunen. Disse medlemmer mener en innlemming i rammetilskuddet
vil være et riktig tiltak for å øke både
det kirkelige og kommunale lokale selvstyre."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
negative til at tilskudd til rusmiddeltiltak og driftstilskudd til
barnehager skal innlemmes fra 2006. Disse medlemmer viser
ellers til sine merknader under kapittel 4.2.2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, er kjent med at Morsa-prosjektet,
ifølge SFT, har oppnådd gode resultater på kort
tid. Flertallet har merket seg signaler fra de ulike
parter i samarbeidet om at tilskuddet til helhetlig vannforvaltning
bør gjenopprettes som øremerket tilskudd. Flertallet forstår
at det i det første året etter innlemming kan
være omstillingsproblemer når et tilskudd innlemmes
i rammen. Slik flertallet vurderer det, vil slike
utfordringer avta over tid. Flertallet vil understreke
betydningen av at samarbeidspartnerne i prosjektet, uavhengig av statlig
tilskuddsform, må arbeide aktivt for å sikre nødvendig
finansiering av prosjektet slik at det kan videreføres. Flertallet vil
følge utviklingen i Morsa-prosjektet i tiden framover.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti gikk
imot innlemming av det øremerkede tilskuddet til helhetlig
vannforvaltning under behandlingen i 2003. Disse medlemmer viser
til at bevilgningen gikk til Morsa-prosjektet som er et helhetlig
vannforvaltningsprosjekt for å redusere forurensning
som truer drikkevannet til nærmere 60 000 mennesker. Disse
medlemmer påpeker at samarbeids-kommunene, fylkeskommunene,
fylkesmennene og faglagene som gjennomførere dette viktige
arbeidet ber om at tilskuddet gjenopprettes som øremerket
tilskudd igjen. Disse medlemmer viser til at finansieringsformene
nå er mindre egnet til slike prosjekt og at det må tillegges
sterk vekt hva som tjener prosjektet og samarbeidspartene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Tilskudd til helhetlig vannforvaltning
trekkes ut av rammetilskuddet og gjenopprettes som øremerket tilskudd."
Medlemen i Senterpartiet vil
vise til Budsjett-innst. S. nr. 5 (2001-2002) der denne medlemen gjekk
imot innlemming av tilskot til vassforvaltning.