Mange begreper i debattene om flerkultur og
integrering innbyr til uklarhet. Det avspeiler at virkeligheten er
kompleks. Det er en utfordring å skille problemstillinger
fra hverandre, forenkle og samtidig se nødvendige sammenhenger.
Meldingens kapittel 3 tar for seg hvordan en del sentrale begreper
har vært brukt de siste årene. Gjennomgangen drøfter
den politiske og faglige bakgrunnen for forslagene til nye mål
i meldingens kapittel 4, for innvandrere, etterkommere og alle som bor
i Norge. Regjeringens mål er et inkluderende samfunn der
alle skal gis mulighet for å oppleve sosial tilhørighet,
og gjennom deltakelse i arbeids- og samfunnsliv, jf. St.meld. nr.
6 (2002-2003) Tiltaksplan mot fattigdom.
I meldingen pekes det på at det ikke
finnes en enhetlig oppfatning eller definisjon av hva integrering
betyr. Begrepet gir forskjellige assosiasjoner, og brukes i ulik mening.
Regjeringen mener at spørsmålet
om tilpasning i større grad bør ses på som
en utfordring for demokratiet og velferdspolitikken. Hvordan skal
man avgrense flertallets makt i forhold til mindretallets rettigheter
og interesser? Dessuten ønsker Regjeringen å anlegge
et brukerperspektiv på spørsmålet om
gjensidighet i tilpasningsprosessene.
Regjeringen mener at alle former for rasisme
og diskriminering bør forebygges og reageres mot. Rasisme og
diskriminering er uforenlig med ideen om likeverdighet og like muligheter.
I meldingen påpekes det at politikk
for mangfold gjennom inkludering og deltakelse er noe annet og mer enn
integreringspolitikk. I stedet for å rette seg mot personer
som har innvandret, retter mangfoldspolitikken seg mot alle borgere
i samfunnet, og legger større vekt på forholdet
mellom individuelle rettigheter og hensynet til fellesskapet, mellom
flertallsinteresser og mindretallsinteresser, og på vilkårene
for harmonisk sameksistens. Stortingsmeldingen legger et grunnlag for
videre utvikling av denne politikken.
Hva som skal høre til samfunnets felles,
grunnleggende verdier, og hva som skal aksepteres og respekteres
som del av mangfoldet når det gjelder levesett og verdistandpunkt,
må drøftes i forhold til konkrete spørsmål
over tid. Et standpunkt er å søke bredest mulig
enighet - at vi kulturelt og verdimessig prøver å nærme
oss hverandre. Et annet standpunkt er å definere et minimumssett
av menneskerettslige og politiske spilleregler som alle må respektere.
Meldingen legger seg nærmest den siste forståelsen,
en minimumsløsning som i større grad verner om
retten til å være forskjellig, selv om menneskerettighetene
og politiske spilleregler setter grenser for forskjelligheten.
Komiteen mener at
integrering og inkludering handler om at alle skal ha de samme muligheter,
rettigheter og plikter til deltakelse i det norske samfunn, enten
dette er i arbeidslivet, skolen, i bomiljøet eller organisasjonslivet.
Komiteen viser til at personer
med innvandrerbakgrunn har de samme formelle rettighetene som den øvrige
befolkningen. Komiteen mener likevel det er nødvendig å sette
i verk tiltak for at alle skal ha de samme muligheter til å delta
i samfunnet og bruke sine ressurser. Undersøkelser viser
at minoritetsbefolkningen systematisk kommer dårligere
ut på en rekke levekårsvariabler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener en politikk
for utjamning av disse forskjellene er nødvendig for at
innvandrerbefolkningen reelt sett skal ha like muligheter til aktiv deltakelse
i samfunnet.
Komiteen vil bemerke
at mange begreper i debattene om flerkultur og integrering innbyr
til uklarhet. Komiteen er enig i at det er en utfordring å skille problemstillingene
fra hverandre, forenkle og samtidig se de nødvendige sammenhenger. Komiteen viser
til meldingens bruk av begreper og støtter målsettingen om
et inkluderende samfunn der alle skal gis like muligheter for å oppleve
sosial tilhørighet og være likeverdige deltakere
i arbeids- og samfunnslivet.
Komiteen viser til at alle har
ansvar for å bekjempe rasisme og diskriminering. Hverdagsrasisme bidrar
til å legitimere trakassering og vold, og undergrave de
verdier vårt samfunn er bygget på. Vi må verne
om grunnleggende verdier som toleranse, medmenneskelighet og solidaritet. Komiteen mener
at det viktigste holdningsskapende arbeidet skjer i hverdagen; på skolene,
arbeidsplassen og i nærmiljøet.
Komiteen vil hevde at en effektiv
innsats mot rasisme og diskriminering krever kontinuerlig, fokusert
og langsiktig arbeid. Rasisme forekommer også mellom ulike
minoritetsgrupper, og dette er heller ikke akseptabelt.
Komiteen viser til at rettslige
og formelle reguleringer primært bør brukes for å sikre
at grunnleggende rettigheter og beskyttelse av enkeltindivider ivaretas.
I et fleretnisk samfunn må man akseptere grader av forskjellighet
i valg av livsform. Komiteen mener det er et klart
skille mellom private preferanser og forhold som det offentlige
skal ha rett til å gripe inn i.
Komiteen viser til sine respektive
merknader i Innst. O. nr. 69 (2004-2005) om lov om forbud mot diskriminering
på grunn av etnisitet, religion mv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Stortingets flertall ikke gikk inn for en aktivitetsplikt
i den nye diskrimineringsloven. En slik aktivitetsplikt ville være viktig
både for å synliggjøre diskriminering
og skape en bevisstgjøring og ansvarliggjøring
hos partene for å styrke vern mot diskriminering. Flertallet mener
det i et integrerings- og mangfoldsperspektiv er spesielt viktig
med tiltak som kan styrke mangfoldet og minske enhver forskjellsbehandling
og diskriminering.
Flertallet vil vise til at det
nå er vedtatt lovbestemmelser mot diskriminering på boligmarkedet. Flertallet vil
understreke betydningen av at der finnes tilstrekkelig tilskudds-
og startlånmidler slik at det gis mulighet til etablering
med egen bolig. I tillegg er det viktig med et stort ikke-kommersielt
tilbud i boligmarkedet som gjør det lettere for folk med
minoritetsbakgrunn å få tilgang på leiebolig.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, viser til at mange innvandrere
og etterkommere opplever diskriminering på boligmarkedet.
Dette flertallet viser for øvrig
til sine respektive merknader og forslag i Innst. S. nr. 229 (2003-2004)
til Boligmeldingen og Budsjett-innst. S. nr. 5 (2004-2005).