Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 25. mai. 2007 fra Samferdselsdepartementet i saken.

Flertallet mener at å sikre trygg ferdsel langs vegene må være en prioritert oppgave for vegmyndighetene.

Flertallet har merket seg at det i etterkant av raset i Hanekleivtunnelen er avdekket en rekke forhold som har svekket tilliten til sikkerheten i norske tunneler. Flertallet er kjent med etterslepet i vedlikehold av tunneler, og vil vise til at store deler av dette er knyttet til installasjoner og anlegg som ikke er direkte knyttet til sikkerheten for bilistene.

Flertallet vil for øvrig vise til at midler til vedlikehold av tunneler er en budsjettsak, og imøteser i den forbindelse at Regjeringen sørger for nødvendige bevilgninger til oppfylling av nye krav som følge av innlemming i EØS-avtalen av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2004/EF om minimum sikkerhetskrav til vegtunneler.

Flertallet vil peke på at det er naturlig å behandle spørsmål knyttet til vedlikeholdsetterslep i tunneler i forbindelse med arbeidet med kommende Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019. Flertallet vil også peke på at raset i Hanekleivtunnelen, sikring av tunnelene i nordre Vestfold, tunnelinspeksjoner generelt og spørsmålet om å opprette et uavhengig vegtilsyn, vil bli behandlet av Stortinget i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 68 (2006-2007).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Magnhild Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser til at etterslep i vedlikehold av tunneler på riks- og fylkesvegnettet er på ca. 2 mrd. kroner. Disse medlemmer fester ikke lit til uttalelser i offentligheten fra Vegdirektoratet om: "at etterslepet gjør at tunnelene ikke er driftssikre, men at dette ikke utgjør noen fare for den enkelte trafikant".

Disse medlemmer viser til at Vegdirektoratets vurdering av sikkerheten i norske vegtunneler møtes med forståelig skepsis som gir betydelig usikkerhet hos vegbrukerne. Opplysningene om at det i tillegg til uklarhet og usikkerhet knyttet til rassikring av norske vegtunneler også er et etterslep i vedlikehold på ca. 2 mrd. kroner, etterlater et samlet inntrykk av betydelig usikkerhet og tilhørende risiko knyttet til bruk av no­rske vegtunneler som en integrert del av riks- og fylkesveinettet. Disse medlemmer understreker at dette er en uheldig og beklagelig situasjon som heller ikke bør fortsette.

Disse medlemmer vil peke på at kombinasjonen av dårlig vegdekke, dårlig lys, manglende varslingsmuligheter, ventilasjon som ikke virker og rømningsveger som ikke er merket, og/eller ikke virker, inngir ikke tillit til at sikkerheten er ivaretatt for bilistene. Etter disse medlemmers syn er det helt klart at tunneler som ikke er driftssikre, heller ikke er bruks­sikre for den enkelte trafikant. Disse medlemmer viser til at vedlikeholdsetterslepet for 974 tunneler beløper seg til totalt 2 050 mill. kroner, hvorav 55,7 mill. kroner gjelder fylkesveger. Dette iht. oppdatering utført av Opplysningsrådet for Veitrafikken basert på Statens vegvesens etatsprosjekt "Vegkapital" fra 2003. Forslagsstillerne viser til at dagens bevilgninger til vegvedlikehold på ingen måte er tilstrekkelige til å ta inn forsømt vedlikehold, langt mindre gi rom for ekstra innsats til tunneloppgradering som imøtekommer behovene dokumentert i nedenstående tabell:

Vedlikeholdsetterslep på tunneler på riks- og fylkesvegnettet pr. 31. desember 2006. (Tall i mill. kroner)

fv-tunnel

rv-tunnel

Sum tunnel

Antall tunneler

Hordaland

16,0

664,3

680,3

233

Sogn og Fjordane

8,7

224,2

232,9

171

Rogaland

9,3

218,0

227,3

97

Oslo

0,0

195,1

195,1

47

Nordland

2,0

151,1

153,2

102

Akershus

2,5

145,3

147,8

39

Møre og Romsdal

4,6

118,3

122,9

72

Vest-Agder

1,2

66,4

67,6

36

Telemark

0,6

47,7

48,4

25

Troms

8,2

35,3

43,5

34

Aust-Agder

1,0

39,4

40,4

22

Buskerud

0,6

29,1

29,7

16

Sør-Trøndelag

0,6

27,0

27,6

15

Østfold

0,0

10,4

10,4

5

Vestfold

0,0

9,1

9,1

22

Nord-Trøndelag

0,1

5,8

5,9

16

Oppland

0,1

4,2

4,3

12

Finnmark

0,1

3,7

3,8

10

Hedmark

0,0

0,0

0,0

0

Totalt

55,7

1 994,5

2 050,2

974

Disse medlemmer viser til at med rammen avsatt i NTP 2006-2015 årlig til sikkerhetsmessig oppgradering og utskiftning av gammelt tunnelutstyr som er på 170 mill. kroner per år, vil det ta 12 år å foreta nødvendig arbeid basert på dagens etterslep.

I motsetning til Regjeringen, slik det fremkommer gjennom statsrådens svarbrev til komiteen datert 25. mai 2007, finner disse medlemmer det hensiktsmessig at det blir lagt frem egen stortingsproposisjon om vedlikeholdsetterslepet på vegtunneler. På denne måten kan Stortinget fatte vedtak om forpliktende finansieringsplan for å gjennomføre nødvendig vedlikehold av vegtunnelene på fylkes- og riksvegnettet innenfor kortere tid enn 12 år. Disse medlemmer ønsker at en slik helt nødvendig opprustning av vegtunnelene skal gjennomføres innenfor en tidsramme på 2 år. Disse medlemmer vil sterkt understreke at nåværende plansystem med nasjonale transportplaner er modent for forbedringer, modernisering og fornyelse. Disse medlemmer understreker også at det ikke må og skal være slik at prosessen rundt rullering av Nasjonal transportplan utelukker andre nødvendige og fornuftige tiltak for å skaffe landet effektive, sikre og miljøvennlige veger, tunneler og broer, samt annen samferdselsmessig infrastruktur med god kapasitet og med moderne utstyr. Områder der utfordringene er særlig knyttet til forhold som har med vegsikring å gjøre, bør kunne behandles spesielt.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsproposisjon om innen utgangen av 2009 å ta igjen vedlikeholdsetterslepet i vegtunnelene. Vedlikeholdstiltakene skal gjennomføres over 2 år og med en økonomisk ramme på 2 mrd. kroner.

  • 2. De nødvendige bevilgninger tilpasses kapasitet og praktisk gjennomføring ved at det beregnede totalbeløpet gjøres overførbart."