Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, viser
til Dokument nr. 8:50 (2007–2008), representantforslag fra stortingsrepresentantene
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim, Ib Thomsen og Jørund Rytman, om
endringer i kommunevalgordningen med bakgrunn i erfaringer fra kommunevalget
i 2007.
Forslagsstillerne viser til at kommunene er
selve grunnmuren i det norske demokratiet, og at de ønsker å styrke
grunnmuren i takt med utviklingen i samfunnet for øvrig. Forslagsstillerne
viser til at folk må ha tillit til at deres stemmer teller og at
valgprosessen er rettferdig.
Komiteen er enig i at det er
viktig at folk har tillit til at valgene, både lokalvalg og stortingsvalg,
går rett og riktig for seg. All erfaring tilsier at valgene i Norge
ser ut til å nyte stor tillit i befolkningen. Etter komiteens mening
er valgordningen en av hovedpilarene i demokratiet. Det må ikke
være noen tvil om at valgordningen og selve gjennomføringen av valget
sikrer folks demokratiske rettigheter, samt at fordelingen og valgte
representanter gjenspeiler folkemeningen slik den kommer til uttrykk
ved valgresultatet. Det er derfor viktig at valgordningen fremmer
en slik helhet og ikke bygger på mer partitaktiske avveininger.
Bare et slikt opplegg kan sikre valget legitimitet i befolkningen.
Politikk og politisk virksomhet er avhengig av bred folkelig tillit.
Tilliten til det politiske system er derfor først og fremst et resultat
av hvordan politikken utøves. I det representative folkestyret vil
imidlertid også en bred tillit til selve valgordningen være avgjørende.
Komiteen viser til at valgordningen
ble endret ved behandlingen av Ot.prp. nr. 45 (2001–2002). Utgangspunktet
for de endringene som ble gjennomført var det omfattende arbeidet
som ble lagt ned av Valglovutvalget og presentert i NOU 2001:3 Velgere,
valgordning, valgte. Alle partier var representert i valglovutvalget,
og utvalgets mandat hadde tre hoveddeler: 1) Spørsmål knyttet til
valg, demokrati og deltakelse, 2) en lovteknisk gjennomgang og 3)
en vurdering av praktiseringen av valgloven. I denne offentlige utredningen
beskrives også at demokrati, i vid forstand, ikke kan knyttes til
spesifikke valgsystemer. Utvalget la vekt på at hemmelig stemmegivning
må stå helt sentralt i valghandlingen og er trolig den beste måten
å unngå utilbørlig press både i og utenfor valglokalet. Klare regler som
følger internasjonale standarder er helt sentralt i en valgprosess.
Komiteen viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av endringene i valgloven, la vekt
på at valgordningen bør evalueres fortløpende. Komiteen vil
vise til at den nye valgloven foreløpig har virket i få valg, og
at det ble foretatt enkelte mindre, tekniske justeringer foran lokalvalget
i 2007.
Komiteen vil videre peke på at
under behandlingen av Innst. S. nr. 110 (2007–2008) fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen, viste kommunal- og regionalminister Magnhild
Meltveit Kleppa til at Regjeringa vil legge fram en stortingsmelding
om lokaldemokrati våren 2008. Valgordningen vil være et viktig tema
i denne meldingen. Statsråden viste i sitt innlegg også til at Rokkan-senteret
har fått i oppdrag å evaluere personvalgordningen m.m. ved kommunestyre- og
fylkestingsvalget i 2007. Endelig resultat av dette arbeidet vil
foreligge ved utgangen av 2008.
Komiteen finner det derfor naturlig
å avvente en bredere gjennomgang av erfaringene før det foretas
så omfattende endringer i valgloven som representantforslaget, Dokument
nr. 8:50 (2007–2008), innebærer og anbefaler at forslaget vedlegges
protokollen.
Komiteen finner derfor ikke grunnlag
for å gå nærmere inn på en vurdering av de konkrete forslag til
endringer som ligger i representantforslaget.