Registeret for stortingsrepresentantenes økonomiske
interesser ble etablert 1. januar 1991. Bakgrunnen for opprettelsen
var et ønske om å få økt åpenhet omkring representantenes og regjeringsmedlemmenes
økonomiske tilknytning til, eller verv i organisasjoner, selskaper,
institusjoner mv., med de mulige bindinger slike interesser kunne
innebære.
Deltakelse i registreringsordningen er frivillig og
omfatter alle stortingsrepresentanter og regjeringens medlemmer.
Bare eksistensen og arten av de forskjellige interesser skal oppgis, ikke
beløp, verdi eller mengde. Reglene for dagens ordning lyder:
"Registrering av økonomiske interesser
Stortingets
presidentskap anbefaler at stortingsrepresentantene registrerer
de økonomiske interesser som er spesifisert nedenfor under punktene
1-11 i avsnitt I – på den måte og under de vilkår som er beskrevet
i avsnittene II, III og IV. Det samme gjelder vararepresentanter
som blir fast møtende eller som i realiteten må anses som fast møtende
i forbindelse med permisjoner av lengre varighet.
Medlemmer
av Regjeringen har anledning til å registrere sin økonomiske interesser
i Stortingets register etter de regler som her er gitt for stortingsrepresentanter.
Bare
eksistensen og arten av de forskjellige interesser skal oppgis,
ikke beløp, verdi eller mengde.
I. Registreringspliktige
interesser
1. Verv
i private eller offentlige selskapers og interesseorganisasjoners
styrende organer. For det enkelte verv opplyses om det mottas godtgjørelse
for vervet. Vervets art og selskapets navn oppgis.
2.Lønnet stilling eller engasjement, herunder konsulentoppdrag,
som kommer i tillegg til vervet som representant. Stilling/engasjement
og arbeids-/oppdragsgiver oppgis.
3. Selvstendig inntektsbringende virksomhet som
utøves i tillegg til stortingsarbeidet, herunder f.eks. virksomhet
som gårdbruker, lege, advokat, journalist etc. Arten av virksomheten
oppgis.
4. Navn på selskaper, organisasjoner, institusjoner
eller enkeltpersoner som yter vedkommende representant økonomisk
støtte, herunder materielle fordeler, sekretærbistand o.l., og som
kommer i tillegg til de midler Stortinget eller vedkommende parti
stiller til rådighet.
5. Reiser/besøk til utlandet hvor utgiftene
ikke i sin helhet bestrides av statlige midler, av det parti representanten
tilhører eller av representanten privat, når reisen/besøket har
tilknytning til vedkommendes virksomhet som representant. Hvem som
bar utgiftene, navn på besøkslandet og tidspunkt for reisen oppgis.
6. Gave eller annen økonomisk ytelse eller fordel,
verd mer enn kr 2 000, mottatt fra offentlig myndighet, organisasjon
eller enkeltperson i annet land, når ytelsen har tilknytning til vedkommendes
virksomhet som representant. Giverens navn, ytelsens art og tidspunktet
for ytelsen oppgis.
7. Fast eiendom som har betydelig verdi
og som benyttes i næringsvirksomhet. Eiendommens betegnelse og i
hvilken kommune den ligger, oppgis.
Eiendom som i det vesentlige tjener som bolig eller
fritidsbolig, registreres ikke etter dette punkt. Det samme gjelder
våningshus og driftsbygning på gårdsbruk.
8. Gave verd mer enn kr
2 000 fra innenlandsk giver, når gaven har tilknytning til vedkommendes
virksomhet som representant. Giverens navn, gavens art og tidspunktet
for gaven oppgis.
9. Selskapsinteresser (aksjer, andeler
m.v.) som overskrider én prosent av selskapskapitalen, og som vedkommende
selv eier. Selskapets navn oppgis. Utbytte av selskapsinteressene
oppgis ikke.
10. Avtaler av økonomisk karakter med tidligere arbeidsgiver,
herunder avtaler om fortsatt lønnsutbetaling eller opprettholdelse
av velferdsfordeler, pensjonsrettigheter og lignende i den tid vedkommende
er medlem av Stortinget.
11. Ansettelse, engasjement eller lignende
avtale med fremtidige arbeidsgivere eller oppdragsgivere – selv
om ansettelsen, engasjementet eller oppdraget først vil få virkning
etter at vedkommende representant har trådt ut av Stortinget.
II.
Gjennomføringen av registreringsordningen
1. Registreringen skal foretas innen én
måned etter at nyvalgt Storting har trådt sammen.
Nye registreringspliktige opplysninger, eller
endring av tidligere registrerte opplysninger, skal registreres
innen én måned etter at de nye opplysninger forelå.
2. Registrering skal skje
overfor den tjenestemann som utpekes av Stortingets presidentskap. De
skjemaer som forutsettes benyttet ved registreringen, skal godkjennes
av Presidentskapet.
3. Når det registreres nye opplysninger
eller endringer i den tidligere foretatte registrering (nr. 1 annet
ledd), skal vedkommende representants tidligere registrerte data
arkiveres samtidig som registeret oppdateres med de nye opplysninger. Denne
oppdateringen skal gjennomføres innen ti dager etter at representanten
har registrert nye opplysninger.
4. De registrerte opplysninger skal makuleres
og slettes fra registeret etter fire år fra den tid vedkommende
trådte ut av sitt siste verv på Stortinget eller i Regjeringen.
5. Ønsker en person som er registrert,
å tre ut av registeret, skal alle opplysninger vedrørende denne
makuleres og slettes innen en måned.
III.
Offentlighet
Innen 20 dager etter at registreringsfristen
er utløpt etter nyvalg, skal registeret være tilgjengelig for allmennheten
ved henvendelse til den tjenestemann som forestår registreringen
(avsnitt II nr. 2), eller ved gjennomsyn av et eksemplar av registeret
som til enhver tid skal være utlagt ved Stortingets ekspedisjonskontor."