Gjeldende regler

Registeret for stortingsrepresentantenes økonomiske interesser ble etablert 1. januar 1991. Bakgrunnen for opprettelsen var et ønske om å få økt åpenhet omkring representantenes og regjeringsmedlemmenes økonomiske tilknytning til, eller verv i organisasjoner, selskaper, institusjoner mv., med de mulige bindinger slike interesser kunne innebære.

Deltakelse i registreringsordningen er frivillig og omfatter alle stortingsrepresentanter og regjeringens medlemmer. Bare eksistensen og arten av de forskjellige interesser skal oppgis, ikke beløp, verdi eller mengde. Reglene for dagens ordning lyder:

"Registrering av økonomiske interesser

Stortingets presidentskap anbefaler at stortingsrepresentantene registrerer de økonomiske interesser som er spesifisert nedenfor under punktene 1-11 i avsnitt I – på den måte og under de vilkår som er beskrevet i avsnittene II, III og IV. Det samme gjelder vararepresentanter som blir fast møtende eller som i realiteten må anses som fast møtende i forbindelse med permisjoner av lengre varighet.

Medlemmer av Regjeringen har anledning til å registrere sin økonomiske interesser i Stortingets register etter de regler som her er gitt for stortingsrepresentanter.

Bare eksistensen og arten av de forskjellige interesser skal oppgis, ikke beløp, verdi eller mengde.

I. Registreringspliktige interesser

  • 1. Verv i private eller offentlige selskapers og interesseorganisasjoners styrende organer. For det enkelte verv opplyses om det mottas godtgjørelse for vervet. Vervets art og selskapets navn oppgis.

  • 2.Lønnet stilling eller engasjement, herunder konsulentoppdrag, som kommer i tillegg til vervet som representant. Stilling/engasjement og arbeids-/oppdragsgiver oppgis.

  • 3. Selvstendig inntektsbringende virksomhet som utøves i tillegg til stortingsarbeidet, herunder f.eks. virksomhet som gårdbruker, lege, advokat, journalist etc. Arten av virksomheten oppgis.

  • 4. Navn på selskaper, organisasjoner, institusjoner eller enkeltpersoner som yter vedkommende representant økonomisk støtte, herunder materielle fordeler, sekretærbistand o.l., og som kommer i tillegg til de midler Stortinget eller vedkommende parti stiller til rådighet.

  • 5. Reiser/besøk til utlandet hvor utgiftene ikke i sin helhet bestrides av statlige midler, av det parti representanten tilhører eller av representanten privat, når reisen/besøket har tilknytning til vedkommendes virksomhet som representant. Hvem som bar utgiftene, navn på besøkslandet og tidspunkt for reisen oppgis.

  • 6. Gave eller annen økonomisk ytelse eller fordel, verd mer enn kr 2 000, mottatt fra offentlig myndighet, organisasjon eller enkeltperson i annet land, når ytelsen har tilknytning til vedkommendes virksomhet som representant. Giverens navn, ytelsens art og tidspunktet for ytelsen oppgis.

  • 7. Fast eiendom som har betydelig verdi og som benyttes i næringsvirksomhet. Eiendommens betegnelse og i hvilken kommune den ligger, oppgis.

    Eiendom som i det vesentlige tjener som bolig eller fritidsbolig, registreres ikke etter dette punkt. Det samme gjelder våningshus og driftsbygning på gårdsbruk.

  • 8. Gave verd mer enn kr 2 000 fra innenlandsk giver, når gaven har tilknytning til vedkommendes virksomhet som representant. Giverens navn, gavens art og tidspunktet for gaven oppgis.

  • 9. Selskapsinteresser (aksjer, andeler m.v.) som overskrider én prosent av selskapskapitalen, og som vedkommende selv eier. Selskapets navn oppgis. Utbytte av selskapsinteressene oppgis ikke.

  • 10. Avtaler av økonomisk karakter med tidligere arbeidsgiver, herunder avtaler om fortsatt lønnsutbetaling eller opprettholdelse av velferdsfordeler, pensjonsrettigheter og lignende i den tid vedkommende er medlem av Stortinget.

  • 11. Ansettelse, engasjement eller lignende avtale med fremtidige arbeidsgivere eller oppdragsgivere – selv om ansettelsen, engasjementet eller oppdraget først vil få virkning etter at vedkommende representant har trådt ut av Stortinget.

II. Gjennomføringen av registreringsordningen

  • 1. Registreringen skal foretas innen én måned etter at nyvalgt Storting har trådt sammen.

    Nye registreringspliktige opplysninger, eller endring av tidligere registrerte opplysninger, skal registreres innen én måned etter at de nye opplysninger forelå.

  • 2. Registrering skal skje overfor den tjenestemann som utpekes av Stortingets presidentskap. De skjemaer som forutsettes benyttet ved registreringen, skal godkjennes av Presidentskapet.

  • 3. Når det registreres nye opplysninger eller endringer i den tidligere foretatte registrering (nr. 1 annet ledd), skal vedkommende representants tidligere registrerte data arkiveres samtidig som registeret oppdateres med de nye opplysninger. Denne oppdateringen skal gjennomføres innen ti dager etter at representanten har registrert nye opplysninger.

  • 4. De registrerte opplysninger skal makuleres og slettes fra registeret etter fire år fra den tid vedkommende trådte ut av sitt siste verv på Stortinget eller i Regjeringen.

  • 5. Ønsker en person som er registrert, å tre ut av registeret, skal alle opplysninger vedrørende denne makuleres og slettes innen en måned.

III. Offentlighet

Innen 20 dager etter at registreringsfristen er utløpt etter nyvalg, skal registeret være tilgjengelig for allmennheten ved henvendelse til den tjenestemann som forestår registreringen (avsnitt II nr. 2), eller ved gjennomsyn av et eksemplar av registeret som til enhver tid skal være utlagt ved Stortingets ekspedisjonskontor."