Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti,
Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, viser
til Stortingets ombudsmann for forvaltningens undersøkelse av ligningsbehandlingen
for 2005 og 2006 av krav om særfradrag for ekstra store sykdomsutgifter
som følge av diabetes (Dokument nr. 4:1 (2007–2008)).
Komiteen viser i denne sammenheng
til Ot.prp. nr. 1 (2004–2005) hvor Regjeringen foreslo at diabetikere
i utgangspunktet måtte dokumentere eller sannsynliggjøre merutgifter
på minimum 9 180 kroner for å kunne oppnå særfradrag for store sykdomsutgifter.
Stortinget vedtok endringen, jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 (2004–2005).
Endringen som fikk virkning fra og med skatteåret 2005, innebar
at ordningen med et sjablongbasert fradrag basert på legeerklæring
falt bort, og at diabetikere måtte sannsynliggjøre og dokumentere
sine utgifter i forbindelse med at de krevde særfradrag.
Komiteen viser videre til at
ordningen med at diabetikere ikke måtte dokumentere krav om særfradrag,
var basert på langvarig ligningspraksis.
Komiteen har merket seg Sivilombudsmannens
konklusjon – som bekrefter det mange klagere og Norges Diabetesforbund
har gjort gjeldende – om at det synes å ha funnet sted en uensartet
behandling av ligningen for diabetikere etter regelendringen i 2005. Komiteen har videre
merket seg at ombudsmannen påpeker at årsaken til denne forskjellsbehandlingen
er at de retningslinjer som sentrale skattemyndigheter ga for rettsanvendelsen,
ga et alt for stort rom for lokalt skjønn ved kontrollen av den
enkelte skattyters krav om særfradrag på grunn av diabetes.
Komiteen merker seg at ovennevnte
budsjettvedtak i 2004 dermed har forårsaket mange uheldige virkninger
og tilfeldigheter i ligningsbehandlingen for de 265 000 personer
med diabetes i Norge – virkninger som er med på å gjøre hverdagen
vanskeligere for mange i denne pasientgruppen.
Komiteen minner om de store utfordringer
som både ligningsmyndigheter og denne gruppen skattytere står overfor,
og på viktigheten av at skatteloven og ligningsloven anvendes enhetlig, uavhengig
av hvor i landet skattyterne bor og hvilket skattekontor og hvilken
saksbehandler som forestår ligningsbehandlingen.
Komiteen støtter Sivilombudsmannens
forhåpning om at de nye retningslinjene i Lignings-ABC vil legge
til rette for en enhetlig anvendelse av skattelovens § 6-83 første
ledd på merutgifter for diabetikere.
Komiteen ser med stor tilfredshet
at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2008–2009) Skatte-, avgifts- og
tollvedtak, griper tak i problematikken med særfradrag for store
sykdomsutgifter med det mål å få til et mer hensiktsmessig og rettferdig system.
Det blir her varslet at det vil bli satt ned en interdepartemental
arbeidsgruppe for å vurdere ordningen i sin helhet og komiteen antar at
en ny ordning tidligst kan bli satt i verk fra skatteåret 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ordningen med et sjablongbasert fradrag for store sykdomsutgifter
som følge av diabetes, som en fordel for skattyter og skatteetat,
samtidig som det kan bidra til en rettferdig og effektiv ligningsbehandling.
Av denne grunn foreslår disse medlemmer at det
for pasienter med ekstra store sykdomsutgifter som følge av diabetes,
åpnes for at ordningen med et sjablongfradrag som tidligere ble praktisert,
gjeninnføres som en overgangsordning frem til en ny ordning er vedtatt. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre det som er nødvendig
for midlertidig å gjeninnføre ordningen med sjablongmessig særfradrag
for store sykdomsutgifter for diabetikere. Ordningen må vurderes
på nytt i forbindelse med oppfølging av innstilling fra arbeidsgruppen
som skal vurdere ordningen med særfradrag for store sykdomsutgifter."