Vi viser til komiteens brev av 25.01.2010 hvor komiteen
ber om innspill fra NAF.
Nedenfor følger en kortfattet oversikt over
noen av de punktene NAF er opptatt av:
Med dagens distriktspolitikk og mangelfulle kollektivtilbud
bør fremkommelighet og sikkerhet på vegene prioriteres. NAF mener
det er for mange eksempler på dårlig kvalitet ved driftsarbeidet
på vegen til at fremkommelighet og sikkerhet ivaretas godt nok.
Trafikkantene undrer for eksempel hvorfor det tar så lang tid før
brøyting og snørydding skjer, hvorfor brøyting uteblir og hvorfor
det tar lang tid før mangler på veg, defekte rekkverk, lysstolper
etc blir utbedret.
Etter innføring av funksjonskontrakter reduserer Statens
Vegvesen sitt ansvar for mangler ved drift og vedlikehold av vegnettet.
Dette stiller NAF spørsmålstegn ved. I tillegg er det kjent at forbrukere
har opplevd å bli "kasteball" mellom Statens Vegvesen og entreprenøren
når manglende vedlikehold er årsaken til skade på kjøretøy, og erstatning
kreves.
Dette er i seg selv uholdbart all den tid Statens vegvesen
har ansvar for drift og vedlikehold av vegnettet.
At departementet ikke innhenter rapportering om
hvordan styringssignalene om å prioritere ulykkesforebyggende tiltak
på ulykkesutsatte vegstrekninger blir fulgt opp er uakseptabelt, spesielt
gjelder dette med tanke på visjonen om null alvorlig skadde og drepte
i trafikken.
Mangelfull rapportering har i flere tilfeller
vært påpekt i ulike variasjoner av Havarikommisjonen for Transport
(VEI nr 2009/08, 2009/09, 07/04-1, 2008/05, 2008/06, 2008/09).
For få aktører kan medføre unaturlig kostnadsvekst.
Hvis så skjer vil trafikkantene kunne hevde at drift og vedlikehold
er blitt dårligere og dyrere, hvilket vel må være i strid med intensjonen
om å privatisere deler av Statens vegvesen.
Mangelfullt vintervedlikehold kombinert med smale
veier uten midtdeler og uten forsvarlige avkjøringssoner er truende
for trafikksikkerheten og fremkommeligheten på vegene.
Det er mange ulykker som skjer på fortauer, gangveier
og lignende og som ender med personskader som ikke blir rapportert
som trafikkulykker. At spesielt eldre og funksjonshemmede får sin
fremkommelighet redusert er en kjent sak.
NAF frykter at regionreformen vil medfører større
forskjeller i drift og vedlikehold av vegnettet. Det stilles også
spørsmålstegn ved den pulverisering av ansvar dette kan medføre
og med det resultat at drift og vedlikeholdsarbeidet kan bli lidende.
Vi takker for anledningen til å komme med ytterligere
synspunkter til denne saken.