Brev fra Norges Automobil-Forbund v/direktør NAF Rådgivning til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 4. februar 2010

Innspill til Dokument 3:16 (2008-2009) Riksrevisjonens undersøking av drift og vedlikehold av vegnettet

Vi viser til komiteens brev av 25.01.2010 hvor komiteen ber om innspill fra NAF.

Nedenfor følger en kortfattet oversikt over noen av de punktene NAF er opptatt av:

Mangler ved drift og vedlikehold av vegnettet og ansvar for dette:

Med dagens distriktspolitikk og mangelfulle kollektivtilbud bør fremkommelighet og sikkerhet på vegene prioriteres. NAF mener det er for mange eksempler på dårlig kvalitet ved driftsarbeidet på vegen til at fremkommelighet og sikkerhet ivaretas godt nok. Trafikkantene undrer for eksempel hvorfor det tar så lang tid før brøyting og snørydding skjer, hvorfor brøyting uteblir og hvorfor det tar lang tid før mangler på veg, defekte rekkverk, lysstolper etc blir utbedret.

Etter innføring av funksjonskontrakter reduserer Statens Vegvesen sitt ansvar for mangler ved drift og vedlikehold av vegnettet. Dette stiller NAF spørsmålstegn ved. I tillegg er det kjent at forbrukere har opplevd å bli "kasteball" mellom Statens Vegvesen og entreprenøren når manglende vedlikehold er årsaken til skade på kjøretøy, og erstatning kreves.

Svak og mangelfull rapportering som medfører at departementet og Statens vegvesen ikke har styring og oversikt over driftstilstanden:

Dette er i seg selv uholdbart all den tid Statens vegvesen har ansvar for drift og vedlikehold av vegnettet.

At departementet ikke innhenter rapportering om hvordan styringssignalene om å prioritere ulykkesforebyggende tiltak på ulykkesutsatte vegstrekninger blir fulgt opp er uakseptabelt, spesielt gjelder dette med tanke på visjonen om null alvorlig skadde og drepte i trafikken.

Mangelfull rapportering har i flere tilfeller vært påpekt i ulike variasjoner av Havarikommisjonen for Transport (VEI nr 2009/08, 2009/09, 07/04-1, 2008/05, 2008/06, 2008/09).

Anbudsprosesser og konkurranse i relasjon til kostnadsvekst:

For få aktører kan medføre unaturlig kostnadsvekst. Hvis så skjer vil trafikkantene kunne hevde at drift og vedlikehold er blitt dårligere og dyrere, hvilket vel må være i strid med intensjonen om å privatisere deler av Statens vegvesen.

Konsekvenser for trafikksikkerhet og fremkommelighet på vegene:

Mangelfullt vintervedlikehold kombinert med smale veier uten midtdeler og uten forsvarlige avkjøringssoner er truende for trafikksikkerheten og fremkommeligheten på vegene.

Det er mange ulykker som skjer på fortauer, gangveier og lignende og som ender med personskader som ikke blir rapportert som trafikkulykker. At spesielt eldre og funksjonshemmede får sin fremkommelighet redusert er en kjent sak.

Fremtidige konsekvenser som følge av regionreform og fylkeskommunenes økte ansvar:

NAF frykter at regionreformen vil medfører større forskjeller i drift og vedlikehold av vegnettet. Det stilles også spørsmålstegn ved den pulverisering av ansvar dette kan medføre og med det resultat at drift og vedlikeholdsarbeidet kan bli lidende.

Vi takker for anledningen til å komme med ytterligere synspunkter til denne saken.