Brev fra Syklistenes Landsforening v/generalsekretær Rune Gjøs til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 5. februar 2010

Behandling av Dokument nr. 3:16 (2008-2009) Riksrevisjonens undersøking av drift og vedlikehold av vegnettet.

Syklistenes Landsforening er en landsomfattende og ideell organisasjon som arbeider for å fremme sykling i Norge. Syklistenes Landsforening arbeider for bedre forhold for syklister i Norge. Vårt mål er at flere sykler og økt respekt og sikkerhet for syklister i trafikken.

Det er et stort potensial for mer sykkeltrafikk i Norge. Nasjonal sykkelstrategi, som ble lagt fram som et underlag til transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019, fastslår at det er et potensial for 50 % mer sykkeltrafikk, forutsatt at det tilrettelegges for sykling.

Drift og vedlikehold er en sentral del av tilretteleggingen for økt og tryggere sykkeltrafikk i Norge. Stortinget har vedtatt at sykkeltrafikkens andel av de daglige reiser skal økes til 8 prosent. En slik økning av sykkeltrafikken krever blant annet bedre drift og vedlikehold.

Syklistenes Landsforening synes det er bra at Kontroll- og konstitusjonskomiteen tar fatt i Riksrevisjonens undersøkelse av drift og vedlikehold av vegnettet. Drift og vedlikehold er et tema som opptar mange av våre 13.000 medlemmer. Vi gjennomførte høsten 2008 en undersøkelse i 20 utvalgte byer i Norge blant 6 000 medlemmer. Våre medlemmer ble spurt om hvordan det var å sykle i byen deres. Resultatet fra alle byene var entydig, vintervedlikehold er det tema som syklister er absolutt minst fornøyd med.

Vi stiller oss bak hovedkonklusjonene i Riksrevisjonens undersøkelse og rapport. Vi vil supplere Riksrevisjonen med noen momenter som vedrører sykkeltrafikken spesifikt.

Med drift forstås alle oppgaver og rutiner som er nødvendig for at et veganlegg skal fungere godt i forhold til trafikantenes daglige bruk. For sykkeltrafikk er aktiviteter som brøyting, strøing, oppmerking, rengjøring/ feiing, oppretting av skilt, reparasjon av defekt belysning, trafikantinformasjon og siktrydding i kryss de mest sentrale.

Vedlikehold innebærer tiltak for at den fysiske infrastrukturen blir tatt vare på i forhold til langsiktige mål for bruken av den. Reparasjon av dekker, hull og sprekker er sentralt.

Riksrevisjonen har i sin rapport begrenset vurderingene for sykkeltrafikken til brøyting og strøing på gang- og sykkelveg. Vi kan dokumentere at tilstanden på drift og vedlikehold av sykkelvegnettet langs riksveg har vært meget dårlig. I Nasjonal sykkelstrategi, som er et grunnlagsdokument for St. meld nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019, konstateres det at brukerundersøkelser som Statens vegvesen har gjennomført gir indikasjoner på at syklende er relativt misfornøyd med drift og vedlikehold, både sommer som vinter. Brukerundersøkelsene viser også at de syklende er markert mer misfordøyd med vedlikeholdet sommer og vinter enn de motoriserte trafikantene.

En vesentlig del av riksvegnettet har vært og er uten et separat tilbud til sykkeltrafikk. Den 31.12.2009 var det 27.000 km med riksveg i Norge, og 3.500 km med gang- og sykkelveg og andre separate sykkelanlegg langs dette vegnettet. Dette vil si at det var et separat sykkelanlegg langs 13 prosent av riksvegnettet. Det viser at drift og vedlikehold av vegnettet generelt har en meget stor betydning for sykkeltrafikken siden sykkelvegnettet i hovedsak består av sykling i kjørebanen, i blandet trafikk.

Vi vil spesielt nevne dekkevedlikehold. For sykkeltrafikk er standarden på vegdekker, både på det separate sykkelvegnettet (gang- og sykkelveger), egne sykkelfelt i kjørebanen og der sykkeltrafikk må gå blandet med biltrafikk meget viktig.

Trafikanter på to hjul i kjørebanen er av flere åpenbare grunner ekstra sårbare for dårlige vegdekker. Vegdekker er som regel dårligst ved kantlinjene der syklister vanligvis ferdes i kjørebanen. Vegdekkenes tilstand følges opp gjennom målinger av spor og ujevnheter, og hvordan dette utvikler seg over tid. Registreringer viser at andelen av vegnett et som klassifiseres til standard dårlig eller svært dårlig med hensyn til spor og/eller ujevnheter har økt hvert år fra 2000 til 2008. Om lag 1/3 av riksvegnettet har en dekkestandard som ligger under minstekravet satt av Statens vegvesen. Vi vil gjøre komiteen oppmerksom på at innsatsen i vegdekker ikke vil øke i årene 2010-2103 (jamfør Handlingsprogram for Statens vegvesen 2010-2013), men snarere reduseres.

Det er videre alarmerende når Statens vegvesen fastslår at rammen til drift og vedlikehold i handlingsprogrammet ikke er stor nok til å kunne gjennomføre optimale drifts- og vedlikeholdsstandarder. Dette betyr at det blir mindre attraktivt og trolig mindre trygt å sykle. Ny kunnskap om sykkeltrafikkulykker viser at mangelfullt drift og vedlikehold er en faktor i ulykker der syklister skades og dør. En undersøkelse utført av Statens vegvesen viser at minst 18 % av ulykker med drepte syklister er påvirket av manglende drift og vedlikehold.

I byer og tettsteder blir sykkelfelt mer og mer en vanlig tilrettelegging for sykkeltrafikken, og er som regel en del av et hovednett for transportsykling. Det er per i dag ingen sykkelfelt som driftes i vinterhalvåret i henhold til Statens vegvesens håndbok 111, Standard for drift og vedlikehold. Sykkelfeltene blir dermed et veganlegg som ikke fungerer i deler av året, og dette bryter med premissene i nevnte håndbok. Et sykkelanlegg som ikke fungerer i vinterhalvåret bidrar ikke spesielt til verken økt eller sikrere sykling.

Avslutningsvis vil vi gjøre Kontroll- og konstitusjonskomiteen oppmerksom på at Staten har et særskilt ansvar for å være en pådriver for bedre drift og vedlikehold av sykkelvegnettet, både på riksvegnettet og mot andre vegholdere (i henhold til Nasjonal transportplan).