Til Stortinget
Det legges i proposisjonen frem forslag til endringer i:
lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd
(folketrygdloven)
lov 5. juni 2009 nr. 32 om endringer i folketrygdloven (ny
alderspensjon)
lov 11. desember 2009 nr. 112 om endringer i folketrygdloven
mv. (tilpasninger i folketrygdens regelverk som følge av pensjonsreformen).
I lov 5. juni 2009 nr. 32 ble det blant annet innført nye opptjeningsregler,
levealdersjustering, fleksibelt uttak fra 62 år og nye regler for
regulering av alderspensjon i folketrygden. Ny regulering innføres
fra 2011 med virkning for alle alderspensjonister.
Innføring av fleksibel alderspensjon i folketrygden krever tilpasninger
i folketrygdens uførepensjon. Et lovforslag om ny uførestønad og
ny alderspensjon til uføre planlegges fremmet i 2010, og ny uførestønad
vil dermed ikke kunne tre i kraft samtidig med fleksibel alderspensjon
fra 2011.
I tillegg foreslås det enkelte presiseringer i folketrygdloven
og i lov 5. juni 2009 nr. 32 om endringer i folketrygdloven (ny
alderspensjon) når det gjelder:
Fastsetting av minstepensjonsnivå
pr. 1. januar 2011
Regulering av pensjonsbeholdning i 2010
Forskriftshjemmel om regulering
Forskriftshjemmel om omregning av pensjon for personer født
i 1943.
Disse er nærmere redegjort for i proposisjonens kapittel 5 og
er ikke gjengitt i innstillingen.
Det vises til proposisjonens kapittel 7 hvor merknader til de
enkelte paragrafene i lovforslaget er nærmere redegjort for.
Endringene i lov 5. juni 2009 nr. 32, jf. Ot.prp. nr. 37 (2008–2009))
Lov om endringer i folketrygdloven (ny alderspensjon) og Innst.
O. nr. 67 (2008–2009), innebærer at det innføres nye opptjeningsregler,
levealdersjustering, fleksibelt uttak fra 62 år og nye regler for
regulering av alderspensjon. Pensjonen kan tas ut helt eller delvis,
og den kan kombineres med arbeid uten at pensjonen avkortes.
Det vises til proposisjonens kapittel 2 for nærmere redegjørelse
av dagens system og ny alderspensjon/nye opptjeningsregler.
Pensjonsreformen omfatter hele pensjonssystemet, og det er nødvendig
å gjøre tilpasninger i andre lover og i folketrygdens øvrige regelverk.
Det arbeides med et lovforslag om ny uførestønad og ny alderspensjon
til uføre, som planlegges fremmet i 2010. Ny uførestønad kan ikke
innføres fra 2011. I proposisjonen foreslås det derfor midlertidige
regler som skal gjelde fra fleksibelt uttak av alderspensjon innføres
1. januar 2011, samt opptjeningsregler for uførepensjonister i ny
alderspensjon fra 2010. Departementet kommer tilbake til varige
regler i forbindelse med lovforslaget om ny uførestønad og ny alderspensjon
til uføre.
Det vises til proposisjonens kapittel 3.1 hvor hovedtrekkene
ved dagens uførepensjon er nærmere redegjort for.
Med fleksibelt uttak av alderspensjon fra 62 år må det tas stilling
til om overgangen fra uførepensjon til alderspensjon fortsatt skal
skje ved 67 år. I prinsippet kan overgangen skje allerede ved 62
år. Når alderspensjon skal kunne tas ut fra 62 år og hvis uførepensjon
ytes til 67 år, må det tas stilling til om en kan motta begge disse
ytelsene samtidig.
Forslaget har vært ute til høring.
Det foreslås at dagens regler for alderspensjon til uføre videreføres.
Spørsmålet må vurderes på ny i forbindelse med arbeidet med nye
regler om ytelser til uføre.
Det foreslås at det ikke skal kunne tas ut alderspensjon sammen
med hel (ugradert) uførepensjon fra fylte 62 år da dette i realiteten
innebære at en vil motta doble ytelser.
Når det gjelder personer med gradert uførepensjon foreslås det
at disse skal kunne benytte seg av muligheten til å ta ut delvis
alderspensjon før 67 år, men slik at samlet pensjonsgrad ikke overstiger
100 prosent.
Ved fylte 67 år opphører uførepensjonen, og uføre omfattes fra
dette tidspunktet av det allmenne regelverket for alderspensjon
i folketrygden.
For personer som kombinerer gradert uførepensjon med gradert
alderspensjon, foreslås det at eventuelle rettigheter etter avdød
ektefelle medregnes i den graderte uførepensjonen. Fra 67 år, når
uførepensjonen opphører, regnes rettighetene med i alderspensjonen.
Fleksibel alderspensjon innebærer at det i 2011 må gjøres tekniske
tilpasninger i reglene for alderspensjon til personer som har blitt
uføre grunnet yrkesskade.
For personer som ved fylte 67 år mottar uførepensjon på grunn
av yrkesskade, beregnes alderspensjonen i dag etter særlige regler
dersom dette gir høyere pensjon (yrkesskadefordel). Det foreslås
at denne garantien fortsatt skal gjelde fra 67 år og tilpasses fleksibel
alderspensjon.
For en person som får alderspensjon beregnet med rettigheter
etter en ektefelle som døde på grunn av yrkesskade, beregnes etterlatterettighetene
etter reglene for yrkesskade. Det foreslås at bestemmelsene videreføres
fra 2011.
Det kan være behov for enkelte videre presiseringer av beregningen
av alderspensjon ved yrkesskade, herunder omregning av alderspensjon
når det skal medregnes gjenlevenderettigheter etter at alderspensjon
er tatt ut. Det foreslås derfor at departementet gis hjemmel til
å fastsette nærmere regler om beregning og omregning av alderspensjon
ved yrkesskade i forskrift.
Ny fleksibel alderspensjon i folketrygden og levealdersjustering
innføres fra 2011, jf. lov 5. juni 2009 nr. 32 om endringer i folketrygdloven
(ny alderspensjon).
På grunnlag av uføreutvalgets utredning (NOU 2007:4 Ny uførestønad
og ny alderspensjon til uføre) og høringssvarene til denne vil det
bli fremmet et lovforslag om ny uførestønad og ny alderspensjon
til uføre. Spørsmålet om levealdersjustering vil her bli vurdert.
Det foreslås at uførepensjonister fra 2011 og inntil videre skal
overføres til alderspensjon ved 67 år og omfattes av de generelle
reglene om levealdersjustering.
Effekten av levealdersjusteringen vil være liten i de første
årene fordi det er vedtatt at levealdersjusteringen skal fases gradvis
inn, jf. Ot.prp. nr. 37 (2008–2009).
Opptjeningsreglene for ny alderspensjon trer i kraft fra 2010.
Lovforslag om ny uførestønad og ny alderspensjon til uføre, som
er planlagt fremmet i 2010, vil blant annet inneholde regler for
opptjening til alderspensjon mens man mottar ny uførestønad. Opptjening
til alderspensjon etter nye regler mens man mottar dagens uførepensjon
vil derfor bare ha virkning til ny uførestønad trer i kraft.
Uførepensjonister får i dag opptjening av alderspensjon ved at
det godskrives antatte fremtidige pensjonspoeng beregnet etter tidligere
inntekt. Det blir tatt hensyn til uføregraden og eventuell annen
samtidig opptjening.
Det vises til proposisjonens kapittel 4.2 hvor det er redegjort
nærmere for dagens regler for opptjening til alderspensjon når man
mottar uførepensjon.
Personer født fra og med 1954 vil få sin alderspensjon beregnet
helt eller delvis etter nye opptjeningsregler. En del personer i
disse årskullene har mottatt dagens uførepensjon og det er derfor
nødvendig å tilpasse dagens regler til nye opptjeningsregler i folketrygdens
alderspensjon.
Ved overgang til nye opptjeningsregler i 2010 for alle født fra
og med 1954, skal pensjonsgivende inntekt og pensjonsopptjening
på grunnlag av ulønnet omsorgsarbeid til og med 2009 omgjøres til
pensjonsbeholdning. Det foreslås at godskrevne og opptjente pensjonspoeng
i år man har mottatt uførepensjon regnes om til inntekt og tilføres
pensjonsbeholdningen.
For personer født fra og med 1954 skal årlig pensjonsopptjening
på grunnlag av pensjonsgivende inntekt, førstegangstjeneste, mottak
av dagpenger og ulønnet omsorgsarbeid fra 2010 tilføres pensjonsbeholdningen.
Det foreslås at årlig pensjonsopptjening også skal skje på grunnlag
av mottak av dagens uførepensjon. Det foreslås at dagens regler
videreføres, men tilpasses nye opptjeningsregler for alderspensjon
i folketrygden.
Forslagene vedrørende opptjeningsreglene i folketrygdloven kapittel
20 (ny alderspensjon) skal gjelde fra og med 2010. Det foreslås
derfor at endringene trer i kraft straks, og med virkning fra 1. januar
2010. Endringene i §§ 3-23, 19-4, 19-10, og 19-20, foretas i endringslover
til folketrygdloven (lov 5. juni 2009 nr. 32 og lov 11. desember
2009 nr. 112) og foreslås å tre i kraft straks. Endringen i folketrygdloven
§ 3-30 foreslås å tre i kraft 1. januar 2011.
De foreslåtte presiseringene i folketrygdloven og i lov 5. juni
2009 nr. 32 om endringer i folketrygdloven (ny alderspensjon) foreslås
å tre i kraft straks. Endringen i § 20-18 gis virkning fra 1. januar
2010, som de øvrige endringene i kapittel 20.
Forslagene har ikke økonomiske konsekvenser for de første årene
fra 2011 sammenliknet med de beregningene som ble gjort i forbindelse
med Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Lov om endringer i folketrygdloven
(ny alderspensjon), jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009), og har heller
ikke konsekvenser for de langsiktige økonomiske effektene av pensjonsreformen. Forslagene
har ikke varige administrative konsekvenser av betydning.
Som ledd i komiteens behandling av proposisjonen ble det 15. april
2010 avholdt åpen høring i saken. Følgende deltok på høringen:
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove
Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Vigdis Giltun,
Laila Marie Reiertsen og Endre Skjervø, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder
Karin Andersen, fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 82 L (2009–2010) der
regjeringen la frem forslag til endringer i lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), lov 5. juni 2009 nr. 32
om endringer i folketrygdloven (ny alderspensjon) og lov 11. desember 2009
nr. 112 om endringer i folketrygdloven mv. (tilpasninger i folketrygdens
regelverk som følge av pensjonsreformen).
Komiteen viser videre til at Stortinget ved behandlingen
av lov 5. juni 2009 nr. 32, jf. Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Lov om
endringer i folketrygdloven (ny alderspensjon) og Innst. O. nr.
67 (2008–2009), ga nye regler for opptjening av pensjonsrettigheter, levealdersjustering,
fleksibelt uttak av pensjon fra 62 år og regulering av alderspensjonen.
Komiteen er på det rene med at innføringen av fleksibel
alderspensjon i folketrygden også krever tilpasninger i folketrygdens
uførepensjon. Komiteen har merket seg at regjeringen
tar sikte på å fremme forslag om ny uførepensjon og ny alderspensjon
til uføre i løpet av 2010. Den nye uførepensjonsordningen vil derfor
ikke kunne tre i kraft samtidig med fleksibel alderspensjon pr.
1. januar 2011.
Komiteen understreker at den foreliggende proposisjonen
omfatter tilpasninger av alderspensjon til de som mottar dagens
uførepensjon og bare skal gjelde frem til ny uførepensjon trer i
kraft.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, vil likevel gi uttrykk for at de bærende
prinsippene i ny alderspensjon også må gjenspeiles i utformingen
av en ny uførestønad. Dette gjelder blant annet opptjening av pensjonsrettigheter
og fleksibilitet. Det er også viktig at reglene for å kombinere
uførestønad med arbeid utformes slik at den enkelte kan bruke sin
restarbeidsevne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at regjeringen foreslår at personer med gradert uførepensjon
kan ta ut alderspensjon ved 62 år samtidig med at de mottar uførepensjon.
Dette begrunnes med at denne gruppen, som bruker sin restarbeidsevne,
vil ha samme behov som andre arbeidstakere for å avslutte/trappe ned
sitt arbeidsforhold ved 62 år. Disse medlemmer støtter
en slik innretning.
Disse medlemmer har videre merket seg at dersom
det ikke blir anledning for denne gruppen til å trappe ned sitt
arbeidsengasjement fra 62 år vil dette kunne føre til økt press
for å øke uføregraden.
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
er det eneste partiet i Stortinget som har gått imot innføringen
av pensjonsreformen.
Disse medlemmer har gått inn for å beholde dagens
system med enkelte justeringer/forbedringer.
Disse medlemmer vil understreke at Fremskrittspartiet
har vært for en fleksibel pensjonsordning med adgang til å kombinere
arbeidsinntekt og pensjon fra fylte 62 år, uten avkorting i pensjonsytelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er svært kritiske til at regjeringen
har satt seg i en situasjon hvor de er nødt til å fremme et forslag
om en midlertidig overgangsordning frem til ny uførepensjon trer
i kraft. Disse medlemmer viser til at utvalget som
skulle utrede ny uførepensjonsordning ble nedsatt i august 2005
og avga innstilling i mai 2007. Utredningen ble sendt på høring
i juni 2007 med frist 1. oktober samme år. Regjeringen har etter
denne tid hatt mer enn 2 1/2 år på seg til å legge frem et forslag
til ny uførepensjonsordning for Stortinget.
Disse medlemmer mener regjeringens lange behandlingstid
skaper betydelig usikkerhet for mottakere av uførepensjon som nå
må leve med en midlertidig ordning uten visshet om hvilket system som
vil komme. Disse medlemmer konstaterer at det tidligere
har vært uenighet mellom regjeringspartiene i denne saken, men anser
det som svært uheldig dersom en slik uenighet har ført til usikkerhet
for ordningens brukere.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti støtter
forslagene i proposisjonen med unntak av forslaget om levealdersjustering. Dette medlem vil
imidlertid understreke at beslutningene er midlertidige, og at Kristelig
Folkeparti med dette ikke har tatt standpunkt til hvordan den nye
uførepensjonsordningen bør være.
Komiteen viser til regjeringens forslag
om at dagens uførepensjon fortsatt skal ytes frem til 67 år og at
personer med gradert uførepensjon skal kunne benytte seg av muligheten
til å ta ut delvis alderspensjon før 67 år. Det betyr at uførepensjonen
opphører ved fylte 67 år, slik at alle uføre fra dette tidspunktet går
over på alderspensjon i folketrygden. Det betyr også at det opptjenes
pensjonspoeng til dette tidspunkt. Komiteen er enig
i dette.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, understreker i den forbindelse at uføre
som etter den tid ønsker å kombinere pensjon og arbeid, skal ha
samme rettigheter som andre alderspensjonister.
Komiteen har videre merket seg at etterlatte som
kombinerer gradert uførepensjon med alderspensjon kan ha rettigheter
etter avdød ektefelle. I dagens uførepensjon er ektefellens opparbeidete
rettigheter regnet med. Men her er det ikke tatt hensyn til at uførepensjonen
kan være gradert. Komiteen slutter seg til at rettigheter
etter avdød ektefelle skal regnes med i den graderte uførepensjonen.
Etter 67 år regnes rettighetene med i alderspensjonen.
Komiteen viser også til at alderspensjonen til personer
som frem til fylte 67 år har hatt uførepensjon på grunn av yrkesskade,
beregnes etter særlige regler, dersom dette gir høyere pensjon (yrkesskadefordel). Komiteen er
tilfreds med at denne garantien fortsatt skal gjelde og tilpasses
fleksibel alderspensjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at flertallet legger opp til at uføre kan kombinere arbeid og
pensjon uten avkorting fra fylte 67 år når de går over på alderspensjon. Disse
medlemmer mener en slik utforming av regelverket kan oppfattes
som uheldig. Personer som har vært 100 prosent uføre kan ikke forventes
å gå ut i arbeid etter fylte 67 år. Disse medlemmer anser
også at det vil virke urimelig at en som har vært uføretrygdet i
mange år, plutselig gjenvinner sin arbeidsevne ved overgang til
alderspensjon.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at levealdersjustering, altså
at pensjonsytelsene reguleres etter befolkningens gjennomsnittlige
levealder, er et hovedelement i den nye pensjonsordning som trer
i kraft fra 2011. Dersom levealderen øker, må fremtidens pensjonister
arbeide noe lenger for å oppnå samme pensjon. Levealdersjusteringen
sikrer pensjonssystemets bærekraft over tid.
Komiteen vil peke på at personer som
helt eller dels står utenfor arbeidslivet, ikke har samme mulighet
som andre til å kompensere økt levealder med å stå lenger i arbeid.
Komiteen viser til at utvalget som har utredet ny
uførepensjon, foreslår at personer som har mottatt uførestønad,
skal omfattes av levealdersjusteringen på samme måte som yrkesaktive
de første årene etter 2010. Imidlertid antas levealdersjusteringen
over tid å kunne føre til at uførepensjonister sakker etter i inntektsutviklingen.
På kort sikt antas dette imidlertid å ha liten betydning. Komiteen tar
ikke stilling til hvordan den permanente ordningen skal utformes
nå og vil komme tilbake til dette ved behandlingen av en ny uførepensjonsordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
gått imot innføringen av levealdersjustering. Disse medlemmer konstaterer at
stortingsflertallet har valgt å innføre dette som et bærende prinsipp
i det nye pensjonssystemet. Når flertallet har fattet vedtak om
levealdersjustering, mener disse medlemmer at også
alderspensjonen for uføretrygdede må levealderjusteres når man nå
iverksetter de midlertidige reglene. Dersom dette ikke blir gjort,
vil uførepensjonister kunne få høyere alderspensjon enn andre med
tilsvarende opptjening og det ville kunne føre til økt press på
overgang til uførepensjon.
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
har avvist modernisert folketrygd ved to tidligere behandlinger
og ønsket å beholde dagens pensjonssystem. På bakgrunn av dette
standpunktet gikk også disse medlemmer imot å innføre levealdersjustering
på dagens pensjonssystem.
Disse medlemmer viser videre til sine merknader
i forbindelse med Stortingets behandling av lov 5. juni 2009 nr.
32, jf. Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Lov om endringer i folketrygden
(ny alderspensjon) og Innst. O. nr. 67 (2008–2009).
Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil også påpeke
at svært mange med uførepensjon bruker muligheten til å tjene opptil
1 G uten å få avkortning av utbetalingene. Flertallet vil
understreke at det finnes mange som ikke har uførepensjon, men som
allikevel ikke vil finne det gunstig eller mulig å arbeide etter
fylte 67 år. Flertallet vil også understreke at med
ny alderspensjon vil, ifølge proposisjonen, realverdien av alderspensjonene
øke med om lag 50 pst. frem til 2050 selv om uttakstidspunktet ikke utsettes.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmet fra
Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag om at
uførepensjonister fra 2011 og inntil videre skal overføres til alderspensjon
ved 67 år og omfattes av de generelle reglene om levealdersjustering.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil
peke på at personer med full og varig uførepensjon frem til 67 år
ikke har samme mulighet som andre til å forlenge yrkesaktiviteten
utover 67 år for å motvirke levealdersjustering. Det kan derfor
anføres gode argumenter for å unnta disse.
Dette medlem mener spørsmålet om levealdersjustering
av alderspensjonen til uføre ikke er tilstrekkelig belyst i den
foreliggende proposisjon og bør vurderes i en større sammenheng.
Dersom levealdersjustering nå innføres midlertidig vil det automatisk
legge press på at det også skal være slik i den fremtidige ordningen. Dette
medlem vil derfor gå imot at det innføres levealdersjustering
av alderspensjonen til uføre i den midlertidige ordningen, og utsette
beslutningen om dette spørsmålet til den endelige uførepensjonsordningen
skal fastsettes.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«I lov 5. juni 2009 nr. 32 om endringer i folketrygdloven (ny
alderspensjon) gjøres følgende endring:
I del I skal ny § 19-5 a lyde:
§ 19-5 a Alderspensjon til tidligere uførepensjonister – kompensering
for
levealdersjustering
Ved overgang fra uførepensjon til alderspensjon skal det beregnes
et tillegg til alderspensjonen som tilsvarer differansen mellom
uførepensjonen og alderspensjon etter dette kapitlet.
Departementet gir forskrifter om beregning av tillegg etter denne
bestemmelsen, herunder når uførepensjonen var gradert.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at den nye alderspensjon fører
til at årskull født fra og med 1954 får sin alderspensjon helt eller
delvis opptjent etter nye regler. Pensjonsgivende inntekt og år
med ulønnet omsorgsarbeid før 1. januar 2010 skal legges til grunn
for fastsetting av pensjonsbeholdningen på samme tidspunkt. Flertallet slutter
seg til at år med mottak av uførepensjon skal medregnes i pensjonsbeholdningen
og at dagens regler for opptjening av pensjonspoeng for uførepensjonister
skal tilpasses ny alderspensjon og gjelde inntil ny uførepensjonsordning
trer i kraft. Reglene for uførepensjonisters opptjening må blant
annet tilpasses det forhold at ny alderspensjon tjenes opp i form
av en pensjonsbeholdning.
Flertallet forutsetter at tilpasningene gir en opptjening
tilsvarende den opptjeningen den enkelte uføre antas å ville hatt
som arbeidsfør og at uførepensjonister får om lag samme forholdsmessige
opptjening som arbeidsføre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at regjeringen foreslår at også uførepensjon skal legges
til grunn for opptjening av pensjonsformue og at det således er nødvendig
å tilpasse reglene for opptjening av alderspensjon for uføretrygdede
født etter 1954. Dette skal gjøres ved at opptjent og beregnede
poeng under uførhet skal omregnes til «pensjonsformue».
Disse medlemmer har videre registrert at i omregningen
skal regler for poengberegning i det aktuelle opptjeningsåret legges
til grunn. Det vil si at besteårsregelen fravikes og at alle år
skal telle.
Disse medlemmer konstaterer at dette vil bety
at grunnlaget for beregning av alderspensjon blir en annen enn den
som ligger til grunn for den uførepensjonen man har mottatt frem
til 2010, og alderspensjonen vil kunne bli lavere enn uføreytelsen.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag om
at summen av opptjent og beregnede poeng under uførhet skal omregnes
til «pensjonsformue» er å gi nye regler tilbakevirkende kraft.
Disse medlemmer vil derfor gå inn for at pensjonspoeng
som er tjent opp før 2010 skal regnes om til pensjon etter de nåværende
regler.
Disse medlemmer viser for øvrig til at man har
vært imot fjerning av besteårsregelen.
Disse medlemmer viser videre til sine merknader
i forbindelse med Stortingets behandling av lov 5. juni 2009 nr.
32, jf. Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Lov om endringer i folketrygden
(ny alderspensjon) og Innst. O. nr. 67 (2008–2009).
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige endringer slik
at pensjonspoeng som er opptjent før 2010 skal regnes om til pensjon
etter gamle regler, og at besteårsreglen ikke fravikes.»
Komiteen viser til at Arbeidsdepartementet
i proposisjonen ber om flere forskriftshjemler. Det gjelder:
Hjemler til å fastsette regler for
beregning av alderspensjon når hele eller deler av uførepensjonen
er beregnet etter reglene om yrkesskade.
Hjemmel til å fastsette satsene for minste pensjonsnivå
pr. 1. januar 2011.
Utvidet hjemmel til konvertering og omregning av pensjon
for personer født i 1943 som tar ut pensjon i 2010.
Hjemler til å fastsette regler om beregning av effekten
av levealdersjustering i forbindelse med regulering.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, gjør oppmerksom på at forskriftshjemlene
eventuelt må fornyes ved overgang til ny uførepensjon. Flertallet har
ingen innvendinger til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med at det i folketrygdloven er gitt regler om regulering
av satsene for henholdsvis minste pensjonsnivå og garantipensjon,
og at satsene skal reguleres i samsvar med lønnsvekst justert for
effekten av levealdersjustering for 67-åringer i reguleringsåret.
Disse medlemmer viser til at regjeringen mener
det er mest hensiktsmessig at reglene for hvordan effekten av levealdersjustering
skal fastsettes i forskrift, og foreslår at det gis slik forskriftshjemmel i
loven om ny alderspensjon.
Disse medlemmer vil gå imot innføringen av forskriftshjemmel
og mener reglene for fremgangsmåten ved beregning av levealdersjustering skal
fastsettes i loven slik at eventuelle endringer må besluttes av
Stortinget.
Disse medlemmer har konsekvent gått imot de nye
reguleringsprinsippene for hvordan pensjonen skal reguleres i utbetalingstiden,
og viser for øvrig til sine merknader i forbindelse med Stortingets
behandling av lov 5. juni 2009 nr. 32, jf. Ot.prp. nr. 37 (2008–2009)
Lov om endringer i folketrygden (ny alderspensjon) og Innst. O.
nr. 67 (2008–2009).
På den bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette for at reglene for
fremgangsmåten ved beregning av levealdersjustering skal fastsettes
i loven slik at eventuelle endringer må besluttes av Stortinget.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige endringer slik
at pensjonspoeng som er opptjent før 2010 skal regnes om til pensjon
etter gamle regler, og at besteårsreglen ikke fravikes.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at reglene for
fremgangsmåten ved beregning av levealdersjustering skal fastsettes
i loven slik at eventuelle endringer må besluttes av Stortinget.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 3
I lov 5. juni 2009 nr. 32 om endringer i folketrygdloven (ny
alderspensjon) gjøres følgende endring:
I del I skal ny § 19-5 a lyde:
§ 19-5 a Alderspensjon til tidligere uførepensjonister – kompensering
for
levealdersjustering
Ved overgang fra uførepensjon til alderspensjon skal det beregnes
et tillegg til alderspensjonen som tilsvarer differansen mellom
uførepensjonen og alderspensjon etter dette kapitlet.
Departementet gir forskrifter om beregning av tillegg etter denne
bestemmelsen, herunder når uførepensjonen var gradert.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i folketrygdloven mv.
(pensjonsreformen – tilpasninger i reglene for alderspensjon til
mottakere av dagens uførepensjon)
I
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 3-30 tredje ledd første punktum
skal lyde:
Den som ved fylte 67 år mottok uførepensjon på grunn av
yrkesskade, får alderspensjonen beregnet etter særbestemmelsene
i første ledd og deretter utmålt
etter reglene i kapittel 19.
§ 20-4 første ledd bokstav d og e og andre ledd skal lyde:
d) antatt inntekt ved mottak av uførepensjon
(§ 20-7 a)
e) omsorgsarbeid (§ 20-8).
Summen av årlig pensjonsopptjening etter første ledd bokstavene
a til d kan ikke overstige 18,1 prosent av et
beløp tilsvarende 7,1 ganger grunnbeløpet.
Ny § 20-7 a skal lyde:
§ 20-7 a Pensjonsopptjening for uførepensjonister
Et medlem som mottar uførepensjon med tilleggspensjon
beregnet på grunnlag av framtidige pensjonspoeng (§§ 3-17, 3-18
og 3-21), får for hvert kalenderår han eller hun har mottatt slik
pensjon en pensjonsopptjening på grunnlag av en antatt inntekt. Se
også femte ledd.
Antatt inntekt skal tilsvare den pensjonsgivende inntekten
som etter § 3-13 ville gitt et opptjent pensjonspoeng lik det framtidige
pensjonspoenget etter §§ 3-17, 3-18 og 3-21 for kalenderåret. Det
regnes bare med inntekt opp til 7,1 ganger grunnbeløpet. Ved mottak
av gradert uførepensjon skal inntekten reduseres forholdsmessig.
Årlig pensjonsopptjening tilsvarer 18,1 prosent av antatt inntekt.
Dersom medregning av framtidige pensjonspoeng er redusert etter
§ 3-18 første ledd andre punktum, gis det pensjonsopptjening etter
paragrafen her til og med det siste året vedkommende har fått framtidige
pensjonspoeng for.
For år da et medlem har mottatt hel uførepensjon,
kan han eller hun få medregnet opptjening etter §§ 20-5, 20-6 og
20-7 med 18,1 prosent av et halvt grunnbeløp. Det kan likevel bare
medregnes en så stor del at summen av slik opptjening og opptjening etter
første ledd ikke overstiger 18,1 prosent av et beløp tilsvarende
fem ganger grunnbeløpet.
For år da et medlem har mottatt gradert uførepensjon,
kan han eller hun få medregnet opptjening etter §§ 20-5, 20-6 og
20-7. Summen av slik opptjening og opptjening etter første ledd
skal ikke overstige 18,1 prosent av antatt inntekt uten reduksjon
for uføregrad. Samlet opptjening kan likevel utgjøre opp til 18,1
prosent av et beløp tilsvarende fem ganger grunnbeløpet.
For det året inntektsevnen/arbeidsevnen ble nedsatt
og fram til og med det året uførepensjon blir utbetalt gis det pensjonsopptjening
tilsvarende det høyeste av 18,1 prosent av antatt inntekt uten reduksjon for
uføregrad og pensjonsopptjening etter §§ 20-5, 20-6 og 20-7.
Departementet gir forskrifter om beregning av pensjonsopptjening
når uførepensjonen er beregnet etter § 3-30.
§ 20-8 tredje ledd skal lyde:
Beløpet som opptjenes etter første ledd, reduseres med
pensjonsopptjening for det enkelte år etter §§ 20-5, 20-6, 20-7
og 20-7 a.
§ 20-18 tiende ledd skal lyde:
Departementet gir forskrifter med nærmere regler om framgangsmåten
ved regulering som nevnt i tredje og sjuende
ledd.
§ 20-21 nytt fjerde ledd skal lyde:
For år der vedkommende har mottatt uførepensjon,
skal summen av opptjente og godskrevne pensjonspoeng, se §§ 3-14
og 3-19, omregnes til inntekt og tilføres pensjonsbeholdningen.
Nåværende fjerde ledd blir nytt femte ledd.
II
I lov 5. juni 2009 nr. 32 om endringer i folketrygdloven
(ny alderspensjon) gjøres følgende endringer:
I del I skal endringen av folketrygdloven
§ 19-4 nytt tredje punktum lyde:
Det gis ikke alderspensjon til en person som mottar
hel uførepensjon eller hel foreløpig uførepensjon.
I del I skal endringen av folketrygdloven § 19-10 tredje
ledd nytt fjerde og femte punktum lyde:
Dersom vedkommende mottar gradert uførepensjon,
kan det gis gradert alderspensjon. Summen av uføregrad og graden
av alderspensjon skal ikke overstige 100 prosent.
I del I skal endringen av folketrygdloven § 19-14 tiende
ledd lyde:
Departementet gir forskrifter med nærmere regler om framgangsmåten
ved regulering som nevnt i tredje og sjuende
ledd.
Setningen «§ 19-16 skal lyde:» endres til «Någjeldende
§ 19-7 blir ny § 19-16 og skal lyde:».
Setningen «Någjeldende §§ 19-7 og 19-8 blir nye §§ 19-16
og 19-17.» endres til «Någjeldende § 19-8 blir ny § 19-17.».
Setningen «Någjeldende §§ 19-10 og 19-11 blir nye §§ 19-19
og 19-20.» endres til:
«Någjeldende § 19-10 blir ny § 19-19.
Någjeldende § 19-11 blir ny § 19-20 og skal lyde:
§ 19-20 Alderspensjon ved yrkesskade
Den som ved fylte 67 år mottok uførepensjon på grunn av
yrkesskade, får fra 67 år basispensjonen etter § 19-5
beregnet etter bestemmelsene for uførepensjon ved yrkesskade, se
§ 3-30. Minste pensjonsnivå etter § 19-8 og pensjonstillegg
etter § 19-9 reduseres ikke selv om vedkommende har mindre enn 40 års
trygdetid.
Den som har rett til pensjon som gjenlevende ektefelle
etter dødsfall på grunn av yrkesskade, får alderspensjonen beregnet
etter bestemmelsene for etterlattepensjon ved yrkesskade, se § 3-30
fjerde ledd, med de tillempninger som følger av bestemmelsene
i § 19-16.
Departementet gir forskrifter om beregning og omregning
av alderspensjon etter paragrafen her.»
Del II Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser tredje ledd
nye andre til fjerde punktum skal lyde:
Departementet fastsetter satser for minste pensjonsnivå
etter § 19-8 pr. 1. januar 2011 tilsvarende satsene for minstepensjon
etter § 3-4, jf. §§ 3-2 og 3-3. § 20-18 første ledd gis virkning
fra 1. januar 2011. I 2010 reguleres pensjonsbeholdningen i samsvar med
endringen i grunnbeløpet.
Del II Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser sjette ledd
skal lyde:
For personer født i 1943 som tar ut pensjon i 2010,
gir departementet regler om hvordan omregning skal skje.
III
I lov 11. desember 2009 nr. 112 om endringer i folketrygdloven
mv. (tilpasninger i folketrygdens regelverk som følge av pensjonsreformen)
del I skal § 3-23 nytt fjerde ledd lyde:
Bestemmelsene i tredje
ledd gjelder ikke dersom alderspensjonisten mottar gradert uførepensjon.
IV
Del I trer i kraft straks og gis virkning fra 1. januar 2010.
Endringen i folketrygdloven § 3-30 trer likevel i kraft 1. januar
2011.
Del II og III trer i kraft straks.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 11. mai 2010
Karin Andersen |
Steinar Gullvåg |
fung. leder |
ordfører |