Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas
Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at regjeringens vurderinger og forslag er nærmere omtalt i Prop.
119 LS (2009–2010).
Komiteen viser videre til at forslag til lovendringer
(A) behandles i denne innstillingen. Forslag til endringer i Stortingets
vedtak om merverdiavgift for budsjetterminen 2010 (B) er inntatt
i Innst. 350 S (2009–2010).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil understreke viktigheten av gode og forutsigbare
rammer, for å sikre et mest mulig levende kultur- og idrettsliv. Disse
medlemmer er av den oppfatning at regjeringens proposisjon
innebærer en unødvendig komplisering av systemet, som også bidrar
til å gi dårligere rammevilkår for sektoren. Disse medlemmer er
videre av den oppfatning at kultur- og idrettssektoren vil være
bedre tjent med et mer forutsigbart og strømlinjeformet system,
og mener Stortinget bør få seg forelagt en helt ny sak før det gjøres endringer
på feltet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at det i proposisjonen foreslås
å utvide merverdiavgiftssystemet gjennom å innføre merverdiavgiftsplikt
med lav sats på kultur- og idrettsområdet fra 1. juli 2010, og at
forslaget sett under ett er anslått å gi de aktørene som blir omfattet,
en samlet årlig økonomisk gevinst på 335 mill. kroner på grunn av
fradragsretten.
Flertallet viser til at merverdiavgift (moms) er
innført i over 150 land. I Norge ble momsinntektene anslått til
rundt 190 mrd. kroner i 2010. Merverdiavgiften utgjør dermed en
viktig del av finansieringen av velferdsordningene.
Flertallet mener at det generelt er ønskelig med
et bredest mulig grunnlag for merverdiavgiftens virkeområde, blant
annet av hensyn til at de administrative kostnadene skal være lavest
mulig både for skattemyndighetene og ‑subjektene. Flertallet viser
til at merverdiavgiften i størst mulig grad skal være konkurransenøytral
og at registrerte avgiftssubjekter har rett til fradrag for inngående
merverdiavgift.
Flertallet viser til at det ble varslet en gjennomgang
av merverdiavgift på kulturområdet i forbindelse med 2006-budsjettet.
Regjeringen Bondevik II la fram forslaget, som ikke ble endret av
regjeringen Stoltenberg II etter regjeringsskiftet høsten 2005.
Av Kulturmomsutvalgets mandat framgår det at det er merverdiavgift
på færre tjenester i Norge enn i EU-landene, at det er omfattende
unntak fra avgiftsplikten innen kultur- og idrettsområdet, og at
dette har resultert i et komplisert og lite forutsigbart regelverk.
Kulturmomsutvalget foreslo i 2008 en bred utvidelse av avgiftsgrunnlaget
innen kultur- og idrettsområdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre mener at samlede merverdiavgiftsutgifter for
frivillig sektor vil være helt avhengig av hvordan sektoren defineres,
og kunnskapsgrunnlaget i dag er ikke tilstrekkelig presist til at
det er forsvarlig å operere med et pålitelig anslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
dessuten at hele frivillighets-Norge er samlet i sitt krav om at
fritak for merverdiavgift er en bedre ordning enn direkte tilskudd.
Disse medlemmer vil påpeke at regjeringens fremlegg
er vesentlig mindre omfattende enn det Kulturmomsutvalget foreslo.
Dette er uheldig, ettersom dette er noe det brede lag av Kultur-,
Idretts- og Frivillighets-Norge for øvrig har etterspurt helt siden
merverdiavgiftsreformen ble innført.
Disse medlemmer er klar over at føring av merverdiavgift
kan være en belastning for en liten organisasjon. Disse medlemmer mener
derfor en ordning med mulighet for denne typen organisasjoner bør
være frivillig, slik at den enkelte organisasjon selv kan vurdere
hva som er hensiktsmessig ut fra størrelse og omfang.
Disse medlemmer tar avstand fra at regjeringen
i det hele tatt skal kreve inn skatt i form av merverdiavgift av
frivillig virksomhet til finansiering av sitt sosialdemokratiske
prosjekt, og mener derfor satsen for utgående merverdiavgift må
settes til null (fritak).
Dette vil innebære et merverdiavgiftsfritak for kultur, idrett
og frivillighet for øvrig, men med fradrag for inngående merverdiavgift
ved innkjøp av varer og tjenester. Merverdiavgiftssatsen ved innkjøp
er normalt 25 pst., men er lavere for noen vare- og tjenestetyper. Disse
medlemmer viser til at dette blir en tilsvarende ordning
som man har innen merverdiavgiftsregelverket for bokhandlervirksomhet
i dag.
En ordning med nullsats vil også gjøre det enklere for kultur
og idrett ved at man ikke må fakturere merverdiavgift ved utgående
salg. En nullsats vil legge til rette for et lavere prisnivå på
slike aktiviteter. I tillegg vil fradrag for inngående merverdiavgift
bidra til betydelig senking av kostnadsnivået for slike aktører.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag ikke
i tilstrekkelig grad vil bidra til bedre rammebetingelser for idrett,
kultur og frivillighet. Disse medlemmer viser til
sitt forslag om nullsats på merverdiavgift for frivillige lag og
organisasjoner i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2010. Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot
regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny sak om å innlemme
idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige lag og organisasjoner,
i merverdiavgiftssystemet, slik at disse får en sats på null for
utgående fakturering og fullt fradrag (normalt 25 pst.) for inngående
fakturaer.»
Komiteens medlem fra Venstre mener likevel
at regjeringens forslag til endringer på området i stort kan aksepteres,
men er uenig på to sentrale punkter. For det første mener dette
medlem at det fortsatt skal være mulig for museer, gallerier,
fornøyelsesparker og opplevelsessentra som i dag tilbyr gratis adgang,
å fortsette med dette og samtidig være en del av det nye merverdiavgiftsregimet
for sektoren. For det andre går dette medlem imot
forslaget om å innføre lav mva.-sats på billetter for fotball og
ishockey. Dette medlem finner denne grensedragning
søkt og mener at konsekvensene kun blir dyrere billetter og større
administrative byrder for de få klubbene/lagene dette gjelder.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en ny sak om å innlemme
idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige lag og organisasjoner,
i merverdiavgiftssystemet. Det nye forslaget må utformes slik at all
idrett blir unntatt moms på billettsalg, kjøp, utleie og salg av
spillere og at det for museer, gallerier, fornøyelsesparker og opplevelsessentra
må være mulig å ha gratis inngang, men allikevel komme inn i det nye
merverdiavgiftssystemet.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, merker seg at departementet foreslår en
lav sats på 8 pst. for adgang til museer og gallerier. I dag har
de fleste museer avgiftspliktig omsetning, f.eks. på kioskvirksomhet,
og siden det ikke er merverdiavgift på adgangen, må museene dele
opp regnskapene. En utvidelse av momsplikten vil dermed bidra til
at de museer som krever inngangspenger, i større grad kan drive
innenfor momsregelverket. På grunn av fradragsretten for inngående
moms vil museene samlet sett få en anslått årlig økonomisk gevinst
på 235 mill. kroner. Flertallet viser til at forslaget
i tillegg innebærer lettere håndtering av avgiftsplikten og færre
avgrensingsproblemer, og at museene i høringsrunden er positive til
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til høringsuttalelsene som
er kommet fra museer som i dag tilbyr gratis inngang for alle besøkende.
Disse kan ikke registreres i Merverdiavgiftsregisteret og faller
dermed ikke inn under merverdiavgiftsordningen. Disse medlemmer mener
regjeringen burde vært mer løsningsorientert for disse museene ettersom
gratisprinsippet har kulturpolitiske begrunnelser som har medført
store økninger i besøkstallet. Disse medlemmer mener
at brukerbetaling er et viktig element i finansiering også av kulturinstitusjoner,
men synes regjeringen kunne kommet opp med et bedre alternativ. Disse
medlemmer vil følge utviklingen nøye og vil vurdere endringer
i forbindelse med nasjonalbudsjettet for 2011 dersom utviklingen
går i feil retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
forslag under kap 2.2 om at det skal være mulig å videreføre gratisprinsippet
og samtidig komme inn under merverdiavgiftsordningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at også de fleste av disse aktørene
allerede har avgiftspliktig omsetning, og at en utvidelse av avgiftsgrunnlaget
vil innebære at flere driver innenfor regelverket, i tillegg til færre
avgrensningsproblemer. Flertallet merker seg at omreisende
tivolier foreslås unntatt, siden disse antas å primært konkurrere
mot sirkus, og at sirkus foreslås unntatt fra momsplikten, i tråd
med innspill fra Norsk Cirkus- og Tivolieierforbund.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at Norges Guideforbund
og andre har avgitt høringsuttalelse og går imot moms på guiding.
Forslaget var ikke en del av Kulturmomsutvalgets innstilling. Flertallet støtter
at det ikke innføres moms på guiding nå, men at spørsmålet utredes
videre. Flertallet viser til at departementet vil
komme tilbake i forbindelse med statsbudsjettet for 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at guideyrket i Norge er relativt lite, bransjen har få investeringer,
yrket er preget av sesongsvingninger og små stillinger, konkurranse
fra reiseledere fra utenlandske turoperatører samt en økt fare for svart
arbeid dersom det blir et høyere prisnivå. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen i denne omgang ikke innfører avgiftsplikt, men varsler
en ny gjennomgang av denne gruppen i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2011.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
§ 3-7 første ledd første punktum skal lyde:
(1) Omsetning og formidling av tjenester i form av adgang til
teater-, opera- og ballettforestillinger, konserter, sirkus, omreisende
tivolier, omvisningstjenester, dansetilstelninger med levende musikk samt
datatreff og lignende arrangementer som er rettet mot barn og ungdom
er unntatt fra loven.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at det foreslås lav momssats,
8 pst., på formidlingstjenester, og at forslaget er justert etter
høringsrunden. I høringsbrevet ble det foreslått alminnelig sats
på 25 pst., men med lav sats blir det lik sats på formidling av
f.eks. hotellovernatting og inngangsbilletter til fornøyelsesparker,
som ofte formidles i tilknytning til hverandre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det foreslås momsplikt
for divisjonene innen lagidrett med størst publikumstilstrømning,
og at dette i praksis betyr de to øverste divisjonene i fotball
for menn, og den øverste divisjonen i ishockey for menn. I tillegg
foreslås en beløpsgrense på 3 mill. kroner, slik at ikke enkeltklubber
i lavere divisjoner skal bli avgiftspliktige. Flertallet vil
understreke at alle lagene (aktørene) i de to øverste divisjonene
i fotball for menn og i den øverste divisjonen i ishockey blir omfattet
av momsplikt med lav sats 8 pst., uavhengig av ovennevnte beløpsgrense,
og at dette gir en betydelig økonomisk indirekte støtte til disse. Flertallet registrerer
at kjøp, utleie og salg av spillere hos dem som nå får merverdiavgiftsplikt,
avgiftsbelegges med sats 25 pst.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser videre
til at Stortinget har vedtatt etableringen av en ny momskompensasjon
for frivillig sektor, og at regjeringen arbeider videre med sikte
på en varig, rammestyrt ordning for momskompensasjon for investeringer
i idrettsanlegg i regi av idrettslag. Dette flertallet støtter at
en slik ordning bør gjelde fra 1. januar 2010, slik at det ikke
skapes insentiver til å utsette investeringene i slike anlegg. Dette
flertallet mener også at et viktig argument for en slik
ordning er at den vil være enkel og ubyråkratisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norges
Idrettsforbund har anslått behovet til ca. 150 mill. kroner i året for
refusjon av moms på bygging av idrettsanlegg. Den nye ordningen
for kompensasjon av merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg
er en rammestyrt og søknadsbasert ordning. Det vil bli gitt kompensasjon innenfor
den rammen Stortinget bevilger for det enkelte år. Dersom bevilgningen
ikke rekker til full kompensasjon, vil den prosentvise avkortningen være
lik for alle godkjente søkere. Tildelingen vil være et engangsbeløp
på grunnlag av mottatt søknad.
Disse medlemmer viser til at mange idrettslag
og foreninger har startet bygging, og mange er forventet å starte
bygging i løpet av 2010. Mange vil være avhengige av mva.-refusjon
for å få finansieringen helt på plass, mens andre vil være avhengig
av den for å få driften til å gå rundt. Ettersom man ikke kan sende
inn søknad før anlegget er ferdigstilt, vil man med regjeringens
forslag til modell ikke vite hva man får i tilskudd før en god stund
etter at bygget er ferdig og byggelånet skal konverteres til vanlig
lån.
Hvis antall søkere da blir så mange at opprinnelig søknadssum
kanskje blir halvert når utbetaling skal skje, vil mange få en utfordring. Disse
medlemmer mener derfor at idrettslag må få vite om de får momsrefusjon
for hele investeringen knyttet til de anleggselementer som er berettiget
til tilskudd fra spillemidlene. I dag utbetales spillemidler til
tilsvarende anlegg over flere år. Disse medlemmer mener
derfor en tilsvarende ordning må benyttes også for momskompensasjonsordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil påpeke den vanskelige situasjonen norske
toppklubber i fotball og ishockey befinner seg i økonomisk. Fotball
er en stor idrett i norsk sammenheng, og fokus på ishockey er også
tiltagende, men økonomien har ført til store problemer for mange
klubber de siste årene. Disse medlemmer mener tilgang
til dyktige utøvere er et viktig ledd for å holde på, og øke, interessen
for norsk toppidrett. Disse medlemmer advarer derfor
om at en avgiftssats på 25 pst. for omsetning og utleie av retten
til å benytte idrettsutøvere vil gi norsk toppidrett en ytterligere
og vesentlig konkurranseulempe, og frykter at dette vil være ødeleggende
for så vel interessen for – som kvaliteten på – disse idrettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknaden fra en samlet opposisjon ovenfor i dette punktet,
og ber regjeringen legge dette til grunn når det endelige regelverket
for ordningen utformes, og viser samtidig til Høyres alternative
reviderte nasjonalbudsjett for 2010 der Høyre øker bevilgningene
til dette formålet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at det foreslås lav momssats,
8 pst., på formidlingstjenester. På samme måte som på kulturområdet
er forslaget justert etter høringsrunden. I høringsbrevet ble det
foreslått alminnelig sats på 25 pst., men med lav sats blir det
lik sats på formidling av f.eks. hotellovernatting og inngangsbilletter
til fotballkamper, som ofte formidles i tilknytning til hverandre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det foreslås inntatt
en presisering i merverdiavgiftsloven om at omsetning og utleie
av retten til å benytte idrettsutøvere er avgiftspliktig med ordinær
sats på 25 pst., men at det foreslås en skjerming av den frivillige
delen av idretten ved slik omsetning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at intensjonen med å innføre
utvidet avgiftsplikt på kultur- og idrettsområdet er basert på et
ønske om å styrke frivillige organisasjoners økonomi og selvstyre,
samt å redusere byråkratiet. På idrettsområdet er svært mye av aktiviteten
dugnadsbasert, og regjeringen skriver selv at det administrative
arbeidet som regnskapsføring og lignende i betydelig grad utføres av
personer som ikke nødvendigvis utfører denne type arbeid som sin
profesjon. Merverdiavgiftsreglementet er utarbeidet for og av profesjonelle
aktører, og regelverket innebærer stort ansvar og strenge plikter. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at regjeringens forslag
om å innføre et prinsipp om at idrettslag må dokumentere ved hver
momsoppgave at 80 pst. av innsatsen utføres frivillig, bryter med
intensjonen i hele forslaget. Det å måtte føre timelister over enkeltmedlemmers
bidrag i løpet av ett år er unødvendig byråkratiserende ettersom
verdiene tilfaller det enkelte idrettslag. Disse medlemmer støtter
høringsuttalelsen fra NIF om at det må være tilstrekkelig at sentralorganisasjonen
dokumenterer omfanget av den samlede medlemsmassen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget forutsetter at krav om dokumentasjon av dugnadsinnsats
på verdier og tjenester som tilfaller idrettslag, tas ut av ordningen,
og at det dermed blir sentralorganisasjonen som skal dokumentere omfanget
av den frivillige innsatsen på vegne av den samlede medlemsmassen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser også til brevet fra Norges idrettsforbund
og olympiske og paralympiske komité (NIF) til komiteen, datert 5. mai
2010, hvor det framgår at NIF ikke kan stille seg bak beskrivelsen
i regjeringens proposisjon om at Finansdepartementet har hatt en
god dialog med Kultur- og Idretts-Norge i denne saken.
Disse medlemmer deler helt NIFs beskrivelse av
at regjeringens forslag har i seg elementer som medfører usikkerhet
rundt de økonomiske virkningene, og som tegner til å bli et komplisert
momssystem og en betydelig mer byråkratisk hverdag for idrettens
organisasjonsledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlem fra Venstre deler NIFs
krav om likebehandling av medlemsorganisasjonene og finner forslaget
om grensedragning knyttet til mva. på billetter til kun å gjelde
de to øverste divisjoner for fotball, menn og ishockey, for kunstig. Dette
medlem viser til at de aller fleste – høyst sannsynlig alle
– av de involverte klubber og lag allerede er inne i merverdiavgiftssystemet,
og at deres eneste gevinst av regjeringens forslag er a) dyrere
billetter, b) dyrere spillere og c) større administrative byrder.
Samlet sett fører dette til at en allerede presset økonomisk situasjon
for disse klubbene blir forverret.
Dette medlem går således imot forslaget om mva
.på billettsalg og kjøp, salg og utleie av spillere, jf. merknad
og forslag framsatt under kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til forslaget i proposisjonen om en
overgangsordning hvor det fastsettes at det ikke skal kreves betaling
eller etterfakturering av utgående merverdiavgift for billetter,
sesongkort, årskort, medlemskontingenter o.l. som gjelder fra og
med 1. juli til og med 31. desember 2010 og som er solgt før lovforslaget
er vedtatt. Flertallet antar at praktiske hensyn
for de berørte aktørene tilsier at overgangsordningen bør gjøres
gjeldende for billetter, sesongkort, årskort, medlemskontingenter o.l.
som gjelder fra og med 1. juli til og med 31. desember 2010 og som
er solgt før 1. juli 2010. Endring antas å ha begrenset provenyvirkning.
Flertallet foreslår at romertall III i forslag
til lov om endringer i merverdiavgiftsloven mv. skal lyde:
«III
Loven gjelder fra og med 1. juli 2010.
Ved ikrafttredelse av endringene i merverdiavgiftsloven § 3-7
første ledd, § 3-8 første ledd og § 3-13 første ledd under del I
skal det ikke kreves betaling eller etterfakturering av utgående
merverdiavgift for billetter, sesongkort, årskort, medlemskontingenter
o.l. som gjelder fra og med 1. juli til og med 31. desember 2010
og som er solgt før 1. juli 2010.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Venstre, oppfatter at forslagene i proposisjonen
samlet sett vil gi et mindre komplisert regelverk, og merker seg
at de økonomiske konsekvensene innebærer økte kostnader over statsbudsjettet
på anslagsvis 335 mill. kroner i 2010, basert på 80 mill. i økte
inntekter fra utgående merverdiavgift, og 415 mill. i økte kostnader
fra inngående merverdiavgift. Flertallet merker seg
videre at den økonomiske virkningen vil gi en gevinst på anslagsvis
235 mill. kroner for museene i 2010, 10 mill. kroner for fornøyelsesparker
og opplevelsessentre, og 90 mill. kroner for idrettsarrangementer
med høye billettinntekter. For den enkelte aktør vil utslagene være
ulike.
Flertallet ser at lovendringene ikke kan løse all
avgrensningsproblematikk. Flertallet anser likevel
at en viss avgrensningsproblematikk er en naturlig konsekvens av
at momssystemet etter politiske ønsker har flere satser, og at ikke
alle omfattes av momsplikten.
Flertallet viser til at det følger av merverdiavgiftsloven
at det ikke skal betales uttaksmerverdiavgift når tjenester ytes
vederlagsfritt på veldedig grunnlag, og at dette følgelig er gjeldende
også på kultur- og idrettsområdet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, har for øvrig ingen merknader
og gir sin tilslutning til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter
seg til regjeringens lovforslag med unntak av forslag til endringer
i merverdiavgiftsloven § 3-7 første ledd første punktum, der disse
medlemmer foreslår omvisningstjenester inkludert under innstillingens
kapittel 2.3.
Komiteens medlem fra Venstre går imot
regjeringens forslag til endringer i merverdiavgiftsloven § 2-1
nytt annet ledd, § 5-11, § 6-29 annet ledd ny bokstav f, § 14-3
tredje ledd og § 15-1 sjette ledd.