Til Stortinget
Det er i proposisjonen lagt fram forslag om endringer i merverdiavgiftsregelverket
på kultur- og idrettsområdet.
I en utredning ble det foreslått en bred utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget
på kultur- og idrettsområdet, se NOU 2008:7 Kulturmomsutvalget –
Utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget på kultur- og idrettsområdet.
Utredningen ble sendt på alminnelig høring 2. april 2008. Departementet
mottok mange høringsinnspill. I statsbudsjettet for 2010 ble det
som ledd i oppfølgningen av utvalgets arbeid, skissert en endring
av merverdiavgiftsregelverket på kultur- og idrettsområdet, se avsnitt
3.2.2 i Prop. 1 S (2009–2010) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
På bakgrunn av bl.a. innspill i høringsrunden og senere dialog
med Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF)
ble det skissert en mer begrenset reform på kultur- og idrettsområdet enn
det utvalget foreslo. Fordi skissen avvek fra utvalgets forslag
ble det varslet en ny høring før lovforslag fremmes for Stortinget.
Det ble uttalt at en tok sikte på ikrafttredelse fra 1. juli 2010.
Finansdepartementet har hatt et nytt forslag på høring. Høringsinnspillene
har ført til noen justeringer av forslaget. Videre har departementet
kommet til at deler av forslaget ikke er aktuelt å fremme nå. Det
gjelder forslaget om merverdiavgift på betaling for trening.
På denne bakgrunn har departementet utarbeidet forslag til endringer
i merverdiavgiftsloven og i Stortingets vedtak om merverdiavgift
for budsjetterminen 2010. Det foreslås at endringene skal tre i
kraft 1. juli 2010.
I Prop. 1 S (2009–2010) Skatte-, avgifts- og tollvedtak ble det
anslått at forslaget til utvidet merverdiavgiftsgrunnlag på kultur
og idrett ville gi et provenytap på 500 mill. kroner årlig, 250
mill. kroner påløpt og 168 mill. kroner bokført i 2010. På grunn
av endringene nevnt ovenfor, vil anslått provenytap bli noe redusert
i forhold til anslagene i Prop. 1 S (2009–2010) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak. Det anslås at forslaget i denne proposisjonen gir
et provenytap på om lag 335 mill. kroner årlig, om lag 170 mill.
kroner påløpt og om lag 110 mill. kroner bokført i 2010. Den budsjettmessige
håndteringen av endringene vil skje i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2010.
I proposisjonens kapittel 1 er det gjort rede for hovedinnholdet
i proposisjonens videre kapitler.
I kapittel 2 gis det en oversikt over merverdiavgiftssystemet
og det gis en forklaring av enkelte sentrale begreper. Videre gis
det en kort gjennomgang av merverdiavgiftsregelverket på kultur-
og idrettsområdet samt for frivillig sektor.
I kapittel 3 gis det en kort gjennomgang av EUs merverdiavgiftsdirektiv
med hovedvekt på hvilke satser medlemslandene tillates å benytte
samt relevante unntak for kultur- og idrettssektoren, herunder for
frivillig sektor. Det gis også en kort gjennomgang av hvordan Sverige
har implementert direktivet på kultur- og idrettsområdet, samt frivillig
sektor, i sitt nasjonale merverdiavgiftsregelverk.
I kapittel 4 gis det en kort gjennomgang av bakgrunnen for hvorfor
det ble nedsatt et utvalg som skulle vurdere merverdiavgiftsregelverket
på kultur- og idrettsområdet, en kort gjennomgang av utredningen
og utvalgets anbefalinger. Det gis også en beskrivelse av oppfølgingen
av utvalgets utredning.
I kapittel 5 gis det en kort gjennomgang av Finansdepartementets
høringsnotat av 16. februar 2010 og det gis en oversikt over hvilke
høringsinstanser som har avgitt realitetsuttalelser til forslaget.
I kapittel 6 redegjøres det for departementets forslag om en
utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget på kulturområdet. Det foreslås
en avgiftsplikt med 8 pst. for inngangspenger til museer, gallerier,
fornøyelsesparker og opplevelsessentre. Det foreslås at unntaket
for scenekunst videreføres (adgang til teater, konserter, opera
mv.).
Det uttales videre at når det gjelder omvisningstjenester som
guiding og lignende er det behov for noe lengre tid til å vurdere
innspillene fra høringsrunden. Det uttales også at departementet
vil komme tilbake til saken i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet
for 2011.
Videre foreslås det at det innføres avgiftsplikt med en sats
på 8 pst. ved formidling av de tjenestene på kulturområdet som nå
foreslås å bli avgiftspliktige. Ved at hovedtjenestene som formidles
foreslås avgiftsbelagt, er det ikke lenger avgiftsmessige grunner
for å unnta formidlingen av disse tjenestene. Det foreslås fritak
fra avgiftsplikt for formidlingstjenester når hovedtjenesten forbrukes
i utlandet.
Museer og gallerier som oppkrever inngangspenger av de besøkende
til utstillinger, samlinger mv., vil i tråd med det alminnelige
regelverket kunne fradragsføre inngående merverdiavgift på kostnader knyttet
til utstillingene, samlingene mv., dersom vilkårene for øvrig er
oppfylt.
Museer og gallerier som har gratis adgang til sine utstillinger
mv. vil ikke kunne registreres i Merverdiavgiftsregisteret for denne
delen av virksomheten. Dette medfører at fradragsretten er avskåret
for anskaffelser til bruk i utstillingsvirksomheten.
Dersom museet eller galleriet tar inngangspenger til bare enkelte
avdelinger innenfor museet eller galleriet, følger det av hovedregelen
om fradragsrett i merverdiavgiftsloven at fradragsretten er avskåret
for anskaffelser til bruk i den eller de deler av museet eller galleriet
hvor det er gratis adgang.
I kapittel 7 redegjøres det for departementets forslag om endringer
av merverdiavgiftsregelverket på idrettsområdet.
Det foreslås ikke nå å utvide merverdiavgiftsgrunnlaget til å
omfatte tjenester i form av rett til å utøve idrett (idrettstjenester).
Dermed vil adgang til treningsstudioer, golf, bowling og svømmehaller
mv. fortsatt unntas. Kommersielle idrettstjenester er etter departementets
syn i utgangspunktet godt egnet for forbruksbeskatning gjennom merverdiavgiftssystemet.
Behovet for skjerming av frivillig sektor samt avgrensningsproblemer
mot de generelle unntakene for undervisningstjenester og fast eiendom,
gjør imidlertid at en innlemmelse av disse tjenestene i merverdiavgiftsregelverket
ikke kan gjennomføres uten at regelverket samtidig kompliseres.
Denne negative effekten må ses i sammenheng med at utvidelsen med
en lav sats vil gi staten et negativt proveny.
Det foreslås å innføre avgiftsplikt med en sats på 8 pst. ved
omsetning av inngangsbilletter til idrettsarrangementer. For å sikre
at bare den mer profesjonelle delen av idretten med stor publikumstilstrømning og
store billettinntekter blir omfattet av avgiftsplikten, foreslås
det at avgiftsplikten skal omfatte aktørene i de to øverste divisjonene
i fotball for menn og øverste divisjon i ishockey for menn samt
aktører som gjennomgående har minst 3 mill. kroner i billettinntekter
i løpet av en 12 måneders periode.
Omsetning av tjenester i form av adgang til enkeltstående idrettsarrangementer,
foreslås som hovedregel unntatt.
Det foreslås å innsnevre unntaket for medlemskontingenter slik
at det ikke skal omfatte rett til å overvære idrettsarrangementer.
Endringen er avgiftsteknisk begrunnet. Departementet legger til
grunn at det kun unntaksvis vil være samme subjekt som omsetter
tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer
og som oppkrever medlemskontingent. Departementet antar derfor at
endringen vil få et snevert virkeområde.
Utleie av fast eiendom er i utgangspunktet ikke omfattet av merverdiavgiftsloven.
Fordi en rekke idrettsanlegg også omfatter losjer, møtelokaler mv. som
benyttes til møter, kurs og konferanser mv., foreslår departementet
at slik utleie skal omfattes av avgiftsplikten med redusert sats.
Endringen medfører en administrativ forenkling.
Videre foreslås det i likhet med formidling på kulturområdet
å innføre avgiftsplikt med en sats på 8 pst. ved formidling av adgang
til å overvære idrettsarrangementer. Ved at hovedtjenesten som formidles foreslås
avgiftsbelagt, er det ikke lenger avgiftsmessige grunner for å unnta
formidlingen av denne tjenesten. Det foreslås som hovedregel fritak
fra avgiftsplikt for formidlingstjenester når hovedtjenesten forbrukes
i utlandet.
Formidling av rett til å benytte idrettsutøvere er avgiftspliktig
(spilleragenter). Når det gjelder omsetning og utleie av retten
til å benytte idrettsutøvere, er det imidlertid lagt til grunn at
slik omsetning ikke er avgiftspliktig. Departementet anser at rettsoppfatningen
om at omsetning og utleie av retten til å benytte idrettsutøvere
ikke er avgiftspliktig, ikke har forankring i loven.
Finansdepartementet anser at det er behov for en klargjøring
i loven. Departementet foreslår derfor en presisering av at omsetning
og utleie av retten til å benytte idrettsutøvere er avgiftspliktig
med en sats på 25 pst.
Det foreslås at den frivillige delen av idretten skjermes. Med
den frivillige delen av idretten menes lag og foreninger mv. hvor
den frivillige innsatsen må utgjøre 80 pst. eller mer av grunnlaget
for det totale tilbudet. Departementet antar at det i hovedsak vil
si den kretsen som i dagligtale omtales som idrettslag. Departementet
antar at idrettslag kun unntaksvis har omsetning av slike rettigheter
i en grad som gjør at det generelle vilkåret til næring vil være oppfylt.
Departementet legger derfor til grunn at forslaget vil få et snevert
virkeområde.
I kapittel 8 gis det en omtale av Finansdepartementets vurderinger
knyttet til Norges forpliktelser etter statsstøtteregelverket i
EØS-avtalen.
I kapitlene 9 og 10 gis det en nærmere redegjørelse for de økonomiske
og administrative konsekvensene som følge av forslagene. Det totale
provenytapet for staten anslås til om lag 335 mill. kroner årlig.
I kapittel 11 gis det en drøftelse knyttet til spørsmålet om
overgangsordninger. Det foreslås ingen overgangsordninger når det
gjelder fradragsrett for inngående merverdiavgift. Det foreslås
imidlertid at det ikke skal kreves betaling eller etterfakturering
av utgående merverdiavgift for billetter, sesongkort, årskort og
lignende som gjelder for perioden fra og med 1. juli til og med
31. desember 2010 og som er solgt før lovvedtaket treffes.
I kapittel 12 gis det en oversikt over lovtekniske endringer
som følger av at henvisninger til de berørte bestemmelsene i forslaget,
må endres.
Kapittel 13 inneholder merknader til de enkelte bestemmelsene
i lovforslaget.
For en nærmere omtale vises det til Prop. 119 LS (2009–2010).
En utvidelse av merverdiavgiftsplikten til å omfatte kultur-
og idrettsområdet får økonomiske konsekvenser for flere aktører.
Innenfor kultur- og fritidsområdet er det i hovedsak museer, fornøyelsesparker
og opplevelsessentre som vil bli omfattet av den utvidede avgiftsplikten.
Innenfor idrettssektoren vil det i hovedsak være arrangører av idrettsarrangementer
med høye billettinntekter som vil bli omfattet av den utvidede avgiftsplikten.
Det foreslås avgiftsplikt for adgang til idrettsarrangementer
for de aktørene som har størst publikumstilstrømning. Dette er de
to øverste divisjonene i fotball for menn og den øverste divisjonen
i ishockey for menn. Andre lagidretter har gjennomgående lavere
publikumstilstrømning og foreslås ikke omfattet. Samtidig foreslås
det at alle aktører med over 3 mill. kroner i årlige billettinntekter
fra idrettsarrangement blir omfattet av den utvidede avgiftsplikten. Dette
sikrer at arrangementer med stor publikumstilstrømning også utenfor
divisjonssystemet omfattes av avgiftsplikt, se Prop. 119 LS (2009–2010)
avsnitt 7.2.3.3. Med avgrensningene unngår en i stor grad at ulike
lag i samme divisjon behandles forskjellig, slik en del høringsinstanser
pekte på. Avgrensningen innebærer at alle lagene i Tippeligaen,
Adeccoligaen og eliteserien i ishockey for menn blir avgiftspliktige.
Noen årlige idrettsarrangementer for eliteutøvere kan ha tilstrekkelig
store billettinntekter til å bli omfattet av den utvidede avgiftsplikten.
I tillegg vil enkelte særforbund kunne ha billettinntekter over
registreringsgrensen fra arrangementer.
De fleste av aktørene som vil bli omfattet av den utvidede avgiftsplikten,
vil komme godt ut. Samlet sett vil alle sektorer få en positiv økonomisk
effekt av endringen. Fordi de enkelte aktørene vil være i noe ulik
økonomisk situasjon vil ikke gjennomsnittsanslaget være representativt
for alle. I tabell 9.1 i Prop. 119 LS (2009–2010) er det gitt en
oversikt over anslått provenytap for staten fra de ulike sektorene. Provenytapet
for staten motsvares av en tilsvarende gevinst for virksomhetene
og/eller deres kunder. I tabellen oppgis helårsvirkningen av endringen.
Ved en innføring av avgiftsplikt fra 1. juli 2010 vil gevinsten i
2010 for sektorene være om lag halvparten av helårsvirkningen.
Tabell 9.1 i proposisjonen viser anslag over totale inntekter
og utgifter for de ulike sektorene. Tabellen viser også anslag på
inntekter som vil bli merverdiavgiftsbelagt og kostnader og investeringer
som kan fradragsføres ved innføring av utvidet merverdiavgiftsplikt.
Anslag over hvor store endringer sektorene vil få i utgående og
inngående merverdiavgift framgår også av tabellen. Tallene for utgående
merverdiavgift øker som følge av 8 pst. merverdiavgift på vederlaget
for de tjenestene som blir avgiftspliktige. Tallene for inngående
merverdiavgift øker fordi det blir gitt fradrag for merverdiavgift
som etter gjeldende regelverk ikke er fradragsberettiget. Anskaffelsene
til disse sektorene er belagt med både alminnelig merverdiavgiftssats
på 25 pst. og reduserte merverdiavgiftssatser. Samlede provenykonsekvenser
for staten fremkommer ved å summere endringene i utgående merverdiavgift
og endringene i inngående merverdiavgift. Negative provenyeffekter
for staten tilsvarer en gevinst for sektorene. Kolonnen «Pst. av
totale inntekter» viser størrelsen på gevinsten for sektorene, målt
i prosent av de totale inntektene. Tabellen viser eksempelvis at
museene samlet sett vil få en gevinst på om lag 235 mill. kroner
årlig, noe som tilsvarer om lag 6 pst. av de totale inntektene.
Det totale provenytapet av de endringene som foreslås, anslås
til om lag 335 mill. kroner årlig. Dette tilsvarer et provenytap
på om lag 170 mill. kroner påløpt og om lag 110 mill. kroner bokført
i 2010, ved innføring fra 1. juli 2010. I forhold til anslaget som ble
lagt fram i Prop. 1 S (2009–2010) Skatte-, avgifts- og tollvedtak
tilsvarer dette en nedjustering av provenytapet på 80 mill. kroner
påløpt og 58 mill. kroner bokført.
Tabell 9.1 i Prop. 119 LS (2009–2010) er beregnet på grunnlag
av data innsamlet av Kulturmomsutvalget i arbeidet med NOU 2008:7
Kulturmomsutvalget – Utvidelse av merverdiavgiftsgrunnlaget på kultur-
og idrettsområdet. Utvalget samlet inn data fra regnskapsåret 2006.
Disse dataene er framskrevet til 2010 bl.a. ved hjelp av indekser
for pris- og konsumvekst. For museene som får støtte av Kulturdepartementet
er det for framskrivingen til 2010 lagt til grunn tall fra St.meld.
nr. 49 (2008–2009) Framtidas museum. I meldingen er det oppgitt
vekst i ulike inntekts- og kostnadskategorier for perioden 2005–2008 for
museer som får støtte av Kulturdepartementet. Den årlige veksten
for denne perioden er lagt til grunn for framskrivingen fra 2006
til 2010. Alle tallene i tabellen er også justert for endringer
i forslaget i forhold til utvalgets anbefalinger, samt enkelte andre
justeringer. Det kan her nevnes at det for museer som får støtte
av Kulturdepartementet er gjort en mindre nedjustering av provenyanslaget.
Nedjusteringen er basert på en nærmere gjennomgang av provenyanslagene
fra Kulturmomsutvalget. Gjennomgangen er utført av Deloitte på oppdrag
av Kulturdepartementet.
I høringsuttalelsene har det kommet fram at det anslåtte inntektstapet
for staten knyttet til innføring av merverdiavgift på billettinntekter
for museene kan være overvurdert, se avsnitt 6.2.2 i proposisjonen. Norges
museumsforbund mener at de økonomiske beregningene i høringsnotatet,
som viser at museene samlet vil få en årlig økonomisk gevinst på
245 mill. kroner, er for høye. Norges museumsforbund viser i denne
sammenheng bl.a. til en tidligere beregning foretatt av PricewaterhouseCoopers,
som ifølge forbundet gir mer sikre anslag. Departementet har vurdert
anslagene i denne rapporten og finner ikke på denne bakgrunn grunnlag
for å nedjustere provenyanslagene fra høringsnotatet.
Norges museumsforbund viser også til høringsuttalelser fra Norsk
Folkemuseum og Maihaugen. Disse museene har foretatt beregninger
av konsekvensene av forslagene i høringsnotatet for sine egne virksomheter.
Norsk folkemuseum har beregnet et provenytap for staten på om lag
3 mill. kroner. Beregninger fra Kulturdepartementet, foretatt av
Deloitte, viste et provenytap på om lag 9,4 mill. kroner i 2006.
Norsk Folkemuseum viser til at tallet i 2006 kan være spesielt høyt
på grunn unormalt høye prosjektkostnader. Maihaugen har foretatt
tilsvarende beregninger basert på regnskapstallene for 2008. Beregningene
viser et provenytap for staten på om lag 1,7 mill. kroner, mot Kulturdepartementets
beregninger på om lag 3,6 mill. kroner i 2006. På bakgrunn av at
Norsk Folkemuseum og Maihaugen finner at deres bidrag til provenytap
for staten er betydelig mindre enn beregningene foretatt av Kulturdepartementet,
mener Finansdepartementet det er grunnlag for å nedjustere det beregnede
provenytapet i høringsnotatet. Avviket mellom museenes og Kulturdepartementets
beregninger er om lag 8,3 mill. kroner. Provenytapet for staten
knyttet til utvidet merverdiavgiftsplikt for museene nedjusteres
derfor fra om lag 245 mill. kroner til om lag 235 mill. kroner årlig.
I likhet med antagelsene som ble lagt til grunn av Kulturmomsutvalget,
er det i proposisjonens tabell 9.1 antatt at prisene som betales
av konsumentene ikke endres ved innføring av en redusert merverdiavgiftssats
på 8 pst. Hvis prisene ikke endres når avgiftsbelastningen reduseres,
vil det medføre en økonomisk gevinst for gjennomsnittsaktøren. Alternativt kan
aktørene tilpasse seg slik at den økonomiske situasjonen er uendret,
mens prisene på tjenestene går ned.
Det ble i skissen til utvidelsen av merverdiavgiftsgrunnlaget
på kultur- og idrettsområdet i Prop. 1 S (2009–2010) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak, omtalt at mange idrettslag, som har store anleggskostnader, ønsker
fradragsrett for inngående merverdiavgift. Det ble uttalt at en
slik fradragsrett vil følge av en avgiftsplikt og det ble skissert
at en nærliggende løsning kunne være å tillate en ordning med frivillig
registrering. En slik frivillig registreringsordning ville innebære
en merverdiavgiftsplikt med 8 pst. for de nye avgiftspliktige tjenestene
og tilhørende fradragsrett.
Det bokførte provenytapet ble i høringsnotatet anslått til å
bli redusert med om lag 50 mill. kroner i 2010, som følge av at
det ikke innføres en frivillig registreringsordning fra 1. juli
2010. Reduksjonen i provenytapet skyldes hovedsakelig at idrettslagene ikke
kan la seg frivillig registrere og dermed ikke få fradrag for inngående
merverdiavgift på driftskostnader og investeringer. Regjeringen
har offentliggjort at det tas sikte på å foreslå en varig og rammestyrt momskompensasjonsordning
for anleggsinvesteringer i regi av idrettslag, se omtale i Prop.
119 LS (2009–2010) avsnitt 7.2.3.3. Det ble offentliggjort at ordningen
vil gjelde allerede fra 1. januar 2010. Regjeringen vil komme tilbake
til saken i revidert nasjonalbudsjett for 2010. Det vises i denne
forbindelse også til de økte bevilgningene på Kulturdepartementets
budsjett til momskompensasjon for frivillig sektor. Innenfor denne
ordningen vil idrettslagene kunne søke momskompensasjon for driftskostnader.
Utvidelsen av merverdiavgiftsplikten i tråd med forslaget antas
ikke å få store administrative kostnader for de avgiftspliktige.
En stor andel av de aktørene som omfattes av utvidet avgiftsplikt
vil allerede være registrert for deler av sin virksomhet i Merverdiavgiftsregisteret.
En utvidet avgiftsplikt vil i slike tilfeller ikke medføre vesentlig
økte administrative byrder. For mange av dem som allerede er delvis
avgiftspliktige vil de administrative byrdene derimot kunne bli
noe redusert, ved at avgiftsplikten blir utvidet og man vil i mindre
grad være avhengig av å ta stilling til om de enkelte anskaffelsene
inngår i den avgiftspliktige eller avgiftsunntatte del av virksomheten.
Flere av de nye avgiftspliktige virksomhetene må antas i stor grad
å benytte elektroniske systemer i regnskapsføringen, og en utvidelse
av avgiftsplikten vil nødvendiggjøre kun mindre tilpasninger.
I regjeringens skisse til reform som ble presentert i statsbudsjettet
for 2010, ble det lagt til grunn et anslag på administrative kostnader
for skatteetaten tilsvarende 8 mill. kroner årlig. Denne skissen
inkluderte muligheten for en ordning med frivillig registrering
i Merverdiavgiftsregisteret for idrettslag. Etter bl.a. en dialog
med idretten har departementet valgt å gå bort fra en slik ordning,
se omtalen i proposisjonens avsnitt 7.2.3.3. I stedet legges det
opp til en ny og varig, rammestyrt ordning med momskompensasjon
for anleggsinvesteringer i regi av idrettslag under Kulturdepartementets
budsjett.
I skissen var det videre lagt opp til at avgiftsplikten skulle
omfatte kommersielle idrettstjenester. Denne delen av forslaget
er nå bortfalt.
Forslaget som legges fram i denne proposisjonen antas å medføre
ubetydelige administrative merkostnader for skatteetaten.
Regjeringen varslet i Prop. 1 S (2009–2010) Skatte-, avgifts-
og tollvedtak avsnitt 3.2.2 at det tas sikte på å fremme en proposisjon
for Stortinget slik at endringen av merverdiavgiftsregelverket kan
tre i kraft 1. juli 2010.
Endringen av merverdiavgiftsregelverket vil bl.a. medføre at
flere næringsdrivende får utvidet fradragsrett for inngående merverdiavgift
på anskaffelser til den avgiftspliktige delen av virksomheten. En rekke
høringsinstanser har uttalt at de mener det bør innrømmes fradragsrett
for inngående merverdiavgift fra 1. januar 2010. Med unntak av innspill
knyttet til omvisningstjenester, er det ingen som har hatt merknader
til iverksettelsestidspunktet.
Det er nødvendig bl.a. av hensyn til de avgiftspliktige at det
går en viss tid fra endringer varsles og vedtas i Stortinget og
til de iverksettes. En ulempe ved iverksettelse noe tid etter at
forslaget er varslet, er imidlertid at det kan medføre tilpasninger
ved at flere aktører avventer større investeringer inntil merverdiavgiftsplikten
og fradragsretten inntrer. Aktører som ikke utsetter eller ikke
har mulighet til å utsette investeringene, vil måtte ta med merverdiavgiften
i kostnadsgrunnlaget for investeringene.
Dette kan reise spørsmål om overgangsordninger. Enhver overgangsordning
reiser imidlertid en rekke prinsipielle og praktiske spørsmål, bl.a.
om hvilke typer investeringer som eventuelt bør omfattes. En overgangsordning
vil nær sagt uansett hvordan den utformes gi de aktørene som vil
kunne dra nytte av overgangsordningen konkurransefordeler sammenliknet
med aktører som faller utenfor en slik ordning. I dette tilfellet
er det dessuten svært kort tid mellom tidspunktet for når proposisjonen
legges fram for Stortinget og tidspunktet for ikrafttredelse.
Etter departementets vurdering er behovet og eventuelle gevinster
av å etablere en overgangsordning samlet sett små. Departementet
viser også til at det ikke ble etablert overgangsordninger i forbindelse
med merverdiavgiftsreformen i 2001 da det ble innført generell merverdiavgiftsplikt
ved omsetning av tjenester.
Konsekvensene av å ikke innføre en overgangsordning er bl.a.
at inngående merverdiavgift for anskaffelser mv. foretatt før lovendringens
ikrafttredelse ikke gir rett til justering av inngående merverdiavgift,
jf. merverdiavgiftsloven § 9-2 første ledd annet punktum.
Det foreslås imidlertid at det ikke skal kreves betaling eller
etterfakturering av utgående merverdiavgift for billetter, sesongkort,
årskort, medlemskontingenter o.l. som gjelder for perioden fra og
med 1. juli til og med 31. desember 2010 og som er solgt før lovvedtaket
treffes. Det vises til forslag til overgangsbestemmelse til merverdiavgiftsloven
§ 3-7 første ledd, § 3-8 første ledd og § 3-13 første ledd.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas
Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
at regjeringens vurderinger og forslag er nærmere omtalt i Prop.
119 LS (2009–2010).
Komiteen viser videre til at forslag til lovendringer
(A) behandles i denne innstillingen. Forslag til endringer i Stortingets
vedtak om merverdiavgift for budsjetterminen 2010 (B) er inntatt
i Innst. 350 S (2009–2010).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil understreke viktigheten av gode og forutsigbare
rammer, for å sikre et mest mulig levende kultur- og idrettsliv. Disse
medlemmer er av den oppfatning at regjeringens proposisjon
innebærer en unødvendig komplisering av systemet, som også bidrar
til å gi dårligere rammevilkår for sektoren. Disse medlemmer er
videre av den oppfatning at kultur- og idrettssektoren vil være
bedre tjent med et mer forutsigbart og strømlinjeformet system,
og mener Stortinget bør få seg forelagt en helt ny sak før det gjøres endringer
på feltet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at det i proposisjonen foreslås
å utvide merverdiavgiftssystemet gjennom å innføre merverdiavgiftsplikt
med lav sats på kultur- og idrettsområdet fra 1. juli 2010, og at
forslaget sett under ett er anslått å gi de aktørene som blir omfattet,
en samlet årlig økonomisk gevinst på 335 mill. kroner på grunn av
fradragsretten.
Flertallet viser til at merverdiavgift (moms) er
innført i over 150 land. I Norge ble momsinntektene anslått til
rundt 190 mrd. kroner i 2010. Merverdiavgiften utgjør dermed en
viktig del av finansieringen av velferdsordningene.
Flertallet mener at det generelt er ønskelig med
et bredest mulig grunnlag for merverdiavgiftens virkeområde, blant
annet av hensyn til at de administrative kostnadene skal være lavest
mulig både for skattemyndighetene og ‑subjektene. Flertallet viser
til at merverdiavgiften i størst mulig grad skal være konkurransenøytral
og at registrerte avgiftssubjekter har rett til fradrag for inngående
merverdiavgift.
Flertallet viser til at det ble varslet en gjennomgang
av merverdiavgift på kulturområdet i forbindelse med 2006-budsjettet.
Regjeringen Bondevik II la fram forslaget, som ikke ble endret av
regjeringen Stoltenberg II etter regjeringsskiftet høsten 2005.
Av Kulturmomsutvalgets mandat framgår det at det er merverdiavgift
på færre tjenester i Norge enn i EU-landene, at det er omfattende
unntak fra avgiftsplikten innen kultur- og idrettsområdet, og at
dette har resultert i et komplisert og lite forutsigbart regelverk.
Kulturmomsutvalget foreslo i 2008 en bred utvidelse av avgiftsgrunnlaget
innen kultur- og idrettsområdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre mener at samlede merverdiavgiftsutgifter for
frivillig sektor vil være helt avhengig av hvordan sektoren defineres,
og kunnskapsgrunnlaget i dag er ikke tilstrekkelig presist til at
det er forsvarlig å operere med et pålitelig anslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
dessuten at hele frivillighets-Norge er samlet i sitt krav om at
fritak for merverdiavgift er en bedre ordning enn direkte tilskudd.
Disse medlemmer vil påpeke at regjeringens fremlegg
er vesentlig mindre omfattende enn det Kulturmomsutvalget foreslo.
Dette er uheldig, ettersom dette er noe det brede lag av Kultur-,
Idretts- og Frivillighets-Norge for øvrig har etterspurt helt siden
merverdiavgiftsreformen ble innført.
Disse medlemmer er klar over at føring av merverdiavgift
kan være en belastning for en liten organisasjon. Disse medlemmer mener
derfor en ordning med mulighet for denne typen organisasjoner bør
være frivillig, slik at den enkelte organisasjon selv kan vurdere
hva som er hensiktsmessig ut fra størrelse og omfang.
Disse medlemmer tar avstand fra at regjeringen
i det hele tatt skal kreve inn skatt i form av merverdiavgift av
frivillig virksomhet til finansiering av sitt sosialdemokratiske
prosjekt, og mener derfor satsen for utgående merverdiavgift må
settes til null (fritak).
Dette vil innebære et merverdiavgiftsfritak for kultur, idrett
og frivillighet for øvrig, men med fradrag for inngående merverdiavgift
ved innkjøp av varer og tjenester. Merverdiavgiftssatsen ved innkjøp
er normalt 25 pst., men er lavere for noen vare- og tjenestetyper. Disse
medlemmer viser til at dette blir en tilsvarende ordning
som man har innen merverdiavgiftsregelverket for bokhandlervirksomhet
i dag.
En ordning med nullsats vil også gjøre det enklere for kultur
og idrett ved at man ikke må fakturere merverdiavgift ved utgående
salg. En nullsats vil legge til rette for et lavere prisnivå på
slike aktiviteter. I tillegg vil fradrag for inngående merverdiavgift
bidra til betydelig senking av kostnadsnivået for slike aktører.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag ikke
i tilstrekkelig grad vil bidra til bedre rammebetingelser for idrett,
kultur og frivillighet. Disse medlemmer viser til
sitt forslag om nullsats på merverdiavgift for frivillige lag og
organisasjoner i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 2010. Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot
regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny sak om å innlemme
idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige lag og organisasjoner,
i merverdiavgiftssystemet, slik at disse får en sats på null for
utgående fakturering og fullt fradrag (normalt 25 pst.) for inngående
fakturaer.»
Komiteens medlem fra Venstre mener likevel
at regjeringens forslag til endringer på området i stort kan aksepteres,
men er uenig på to sentrale punkter. For det første mener dette
medlem at det fortsatt skal være mulig for museer, gallerier,
fornøyelsesparker og opplevelsessentra som i dag tilbyr gratis adgang,
å fortsette med dette og samtidig være en del av det nye merverdiavgiftsregimet
for sektoren. For det andre går dette medlem imot
forslaget om å innføre lav mva.-sats på billetter for fotball og
ishockey. Dette medlem finner denne grensedragning
søkt og mener at konsekvensene kun blir dyrere billetter og større
administrative byrder for de få klubbene/lagene dette gjelder.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en ny sak om å innlemme
idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige lag og organisasjoner,
i merverdiavgiftssystemet. Det nye forslaget må utformes slik at all
idrett blir unntatt moms på billettsalg, kjøp, utleie og salg av
spillere og at det for museer, gallerier, fornøyelsesparker og opplevelsessentra
må være mulig å ha gratis inngang, men allikevel komme inn i det nye
merverdiavgiftssystemet.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, merker seg at departementet foreslår en
lav sats på 8 pst. for adgang til museer og gallerier. I dag har
de fleste museer avgiftspliktig omsetning, f.eks. på kioskvirksomhet,
og siden det ikke er merverdiavgift på adgangen, må museene dele
opp regnskapene. En utvidelse av momsplikten vil dermed bidra til
at de museer som krever inngangspenger, i større grad kan drive
innenfor momsregelverket. På grunn av fradragsretten for inngående
moms vil museene samlet sett få en anslått årlig økonomisk gevinst
på 235 mill. kroner. Flertallet viser til at forslaget
i tillegg innebærer lettere håndtering av avgiftsplikten og færre
avgrensingsproblemer, og at museene i høringsrunden er positive til
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til høringsuttalelsene som
er kommet fra museer som i dag tilbyr gratis inngang for alle besøkende.
Disse kan ikke registreres i Merverdiavgiftsregisteret og faller
dermed ikke inn under merverdiavgiftsordningen. Disse medlemmer mener
regjeringen burde vært mer løsningsorientert for disse museene ettersom
gratisprinsippet har kulturpolitiske begrunnelser som har medført
store økninger i besøkstallet. Disse medlemmer mener
at brukerbetaling er et viktig element i finansiering også av kulturinstitusjoner,
men synes regjeringen kunne kommet opp med et bedre alternativ. Disse
medlemmer vil følge utviklingen nøye og vil vurdere endringer
i forbindelse med nasjonalbudsjettet for 2011 dersom utviklingen
går i feil retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
forslag under kap 2.2 om at det skal være mulig å videreføre gratisprinsippet
og samtidig komme inn under merverdiavgiftsordningen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at også de fleste av disse aktørene
allerede har avgiftspliktig omsetning, og at en utvidelse av avgiftsgrunnlaget
vil innebære at flere driver innenfor regelverket, i tillegg til færre
avgrensningsproblemer. Flertallet merker seg at omreisende
tivolier foreslås unntatt, siden disse antas å primært konkurrere
mot sirkus, og at sirkus foreslås unntatt fra momsplikten, i tråd
med innspill fra Norsk Cirkus- og Tivolieierforbund.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at Norges Guideforbund
og andre har avgitt høringsuttalelse og går imot moms på guiding.
Forslaget var ikke en del av Kulturmomsutvalgets innstilling. Flertallet støtter
at det ikke innføres moms på guiding nå, men at spørsmålet utredes
videre. Flertallet viser til at departementet vil
komme tilbake i forbindelse med statsbudsjettet for 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at guideyrket i Norge er relativt lite, bransjen har få investeringer,
yrket er preget av sesongsvingninger og små stillinger, konkurranse
fra reiseledere fra utenlandske turoperatører samt en økt fare for svart
arbeid dersom det blir et høyere prisnivå. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen i denne omgang ikke innfører avgiftsplikt, men varsler
en ny gjennomgang av denne gruppen i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2011.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
§ 3-7 første ledd første punktum skal lyde:
(1) Omsetning og formidling av tjenester i form av adgang til
teater-, opera- og ballettforestillinger, konserter, sirkus, omreisende
tivolier, omvisningstjenester, dansetilstelninger med levende musikk samt
datatreff og lignende arrangementer som er rettet mot barn og ungdom
er unntatt fra loven.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at det foreslås lav momssats,
8 pst., på formidlingstjenester, og at forslaget er justert etter
høringsrunden. I høringsbrevet ble det foreslått alminnelig sats
på 25 pst., men med lav sats blir det lik sats på formidling av
f.eks. hotellovernatting og inngangsbilletter til fornøyelsesparker,
som ofte formidles i tilknytning til hverandre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det foreslås momsplikt
for divisjonene innen lagidrett med størst publikumstilstrømning,
og at dette i praksis betyr de to øverste divisjonene i fotball
for menn, og den øverste divisjonen i ishockey for menn. I tillegg
foreslås en beløpsgrense på 3 mill. kroner, slik at ikke enkeltklubber
i lavere divisjoner skal bli avgiftspliktige. Flertallet vil
understreke at alle lagene (aktørene) i de to øverste divisjonene
i fotball for menn og i den øverste divisjonen i ishockey blir omfattet
av momsplikt med lav sats 8 pst., uavhengig av ovennevnte beløpsgrense,
og at dette gir en betydelig økonomisk indirekte støtte til disse. Flertallet registrerer
at kjøp, utleie og salg av spillere hos dem som nå får merverdiavgiftsplikt,
avgiftsbelegges med sats 25 pst.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser videre
til at Stortinget har vedtatt etableringen av en ny momskompensasjon
for frivillig sektor, og at regjeringen arbeider videre med sikte
på en varig, rammestyrt ordning for momskompensasjon for investeringer
i idrettsanlegg i regi av idrettslag. Dette flertallet støtter at
en slik ordning bør gjelde fra 1. januar 2010, slik at det ikke
skapes insentiver til å utsette investeringene i slike anlegg. Dette
flertallet mener også at et viktig argument for en slik
ordning er at den vil være enkel og ubyråkratisk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Norges
Idrettsforbund har anslått behovet til ca. 150 mill. kroner i året for
refusjon av moms på bygging av idrettsanlegg. Den nye ordningen
for kompensasjon av merverdiavgift ved bygging av idrettsanlegg
er en rammestyrt og søknadsbasert ordning. Det vil bli gitt kompensasjon innenfor
den rammen Stortinget bevilger for det enkelte år. Dersom bevilgningen
ikke rekker til full kompensasjon, vil den prosentvise avkortningen være
lik for alle godkjente søkere. Tildelingen vil være et engangsbeløp
på grunnlag av mottatt søknad.
Disse medlemmer viser til at mange idrettslag
og foreninger har startet bygging, og mange er forventet å starte
bygging i løpet av 2010. Mange vil være avhengige av mva.-refusjon
for å få finansieringen helt på plass, mens andre vil være avhengig
av den for å få driften til å gå rundt. Ettersom man ikke kan sende
inn søknad før anlegget er ferdigstilt, vil man med regjeringens
forslag til modell ikke vite hva man får i tilskudd før en god stund
etter at bygget er ferdig og byggelånet skal konverteres til vanlig
lån.
Hvis antall søkere da blir så mange at opprinnelig søknadssum
kanskje blir halvert når utbetaling skal skje, vil mange få en utfordring. Disse
medlemmer mener derfor at idrettslag må få vite om de får momsrefusjon
for hele investeringen knyttet til de anleggselementer som er berettiget
til tilskudd fra spillemidlene. I dag utbetales spillemidler til
tilsvarende anlegg over flere år. Disse medlemmer mener
derfor en tilsvarende ordning må benyttes også for momskompensasjonsordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil påpeke den vanskelige situasjonen norske
toppklubber i fotball og ishockey befinner seg i økonomisk. Fotball
er en stor idrett i norsk sammenheng, og fokus på ishockey er også
tiltagende, men økonomien har ført til store problemer for mange
klubber de siste årene. Disse medlemmer mener tilgang
til dyktige utøvere er et viktig ledd for å holde på, og øke, interessen
for norsk toppidrett. Disse medlemmer advarer derfor
om at en avgiftssats på 25 pst. for omsetning og utleie av retten
til å benytte idrettsutøvere vil gi norsk toppidrett en ytterligere
og vesentlig konkurranseulempe, og frykter at dette vil være ødeleggende
for så vel interessen for – som kvaliteten på – disse idrettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknaden fra en samlet opposisjon ovenfor i dette punktet,
og ber regjeringen legge dette til grunn når det endelige regelverket
for ordningen utformes, og viser samtidig til Høyres alternative
reviderte nasjonalbudsjett for 2010 der Høyre øker bevilgningene
til dette formålet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at det foreslås lav momssats,
8 pst., på formidlingstjenester. På samme måte som på kulturområdet
er forslaget justert etter høringsrunden. I høringsbrevet ble det
foreslått alminnelig sats på 25 pst., men med lav sats blir det
lik sats på formidling av f.eks. hotellovernatting og inngangsbilletter
til fotballkamper, som ofte formidles i tilknytning til hverandre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at det foreslås inntatt
en presisering i merverdiavgiftsloven om at omsetning og utleie
av retten til å benytte idrettsutøvere er avgiftspliktig med ordinær
sats på 25 pst., men at det foreslås en skjerming av den frivillige
delen av idretten ved slik omsetning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at intensjonen med å innføre
utvidet avgiftsplikt på kultur- og idrettsområdet er basert på et
ønske om å styrke frivillige organisasjoners økonomi og selvstyre,
samt å redusere byråkratiet. På idrettsområdet er svært mye av aktiviteten
dugnadsbasert, og regjeringen skriver selv at det administrative
arbeidet som regnskapsføring og lignende i betydelig grad utføres av
personer som ikke nødvendigvis utfører denne type arbeid som sin
profesjon. Merverdiavgiftsreglementet er utarbeidet for og av profesjonelle
aktører, og regelverket innebærer stort ansvar og strenge plikter. Disse
medlemmer mener på denne bakgrunn at regjeringens forslag
om å innføre et prinsipp om at idrettslag må dokumentere ved hver
momsoppgave at 80 pst. av innsatsen utføres frivillig, bryter med
intensjonen i hele forslaget. Det å måtte føre timelister over enkeltmedlemmers
bidrag i løpet av ett år er unødvendig byråkratiserende ettersom
verdiene tilfaller det enkelte idrettslag. Disse medlemmer støtter
høringsuttalelsen fra NIF om at det må være tilstrekkelig at sentralorganisasjonen
dokumenterer omfanget av den samlede medlemsmassen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget forutsetter at krav om dokumentasjon av dugnadsinnsats
på verdier og tjenester som tilfaller idrettslag, tas ut av ordningen,
og at det dermed blir sentralorganisasjonen som skal dokumentere omfanget
av den frivillige innsatsen på vegne av den samlede medlemsmassen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser også til brevet fra Norges idrettsforbund
og olympiske og paralympiske komité (NIF) til komiteen, datert 5. mai
2010, hvor det framgår at NIF ikke kan stille seg bak beskrivelsen
i regjeringens proposisjon om at Finansdepartementet har hatt en
god dialog med Kultur- og Idretts-Norge i denne saken.
Disse medlemmer deler helt NIFs beskrivelse av
at regjeringens forslag har i seg elementer som medfører usikkerhet
rundt de økonomiske virkningene, og som tegner til å bli et komplisert
momssystem og en betydelig mer byråkratisk hverdag for idrettens
organisasjonsledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlem fra Venstre deler NIFs
krav om likebehandling av medlemsorganisasjonene og finner forslaget
om grensedragning knyttet til mva. på billetter til kun å gjelde
de to øverste divisjoner for fotball, menn og ishockey, for kunstig. Dette
medlem viser til at de aller fleste – høyst sannsynlig alle
– av de involverte klubber og lag allerede er inne i merverdiavgiftssystemet,
og at deres eneste gevinst av regjeringens forslag er a) dyrere
billetter, b) dyrere spillere og c) større administrative byrder.
Samlet sett fører dette til at en allerede presset økonomisk situasjon
for disse klubbene blir forverret.
Dette medlem går således imot forslaget om mva
.på billettsalg og kjøp, salg og utleie av spillere, jf. merknad
og forslag framsatt under kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til forslaget i proposisjonen om en
overgangsordning hvor det fastsettes at det ikke skal kreves betaling
eller etterfakturering av utgående merverdiavgift for billetter,
sesongkort, årskort, medlemskontingenter o.l. som gjelder fra og
med 1. juli til og med 31. desember 2010 og som er solgt før lovforslaget
er vedtatt. Flertallet antar at praktiske hensyn
for de berørte aktørene tilsier at overgangsordningen bør gjøres
gjeldende for billetter, sesongkort, årskort, medlemskontingenter o.l.
som gjelder fra og med 1. juli til og med 31. desember 2010 og som
er solgt før 1. juli 2010. Endring antas å ha begrenset provenyvirkning.
Flertallet foreslår at romertall III i forslag
til lov om endringer i merverdiavgiftsloven mv. skal lyde:
«III
Loven gjelder fra og med 1. juli 2010.
Ved ikrafttredelse av endringene i merverdiavgiftsloven § 3-7
første ledd, § 3-8 første ledd og § 3-13 første ledd under del I
skal det ikke kreves betaling eller etterfakturering av utgående
merverdiavgift for billetter, sesongkort, årskort, medlemskontingenter
o.l. som gjelder fra og med 1. juli til og med 31. desember 2010
og som er solgt før 1. juli 2010.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Venstre, oppfatter at forslagene i proposisjonen
samlet sett vil gi et mindre komplisert regelverk, og merker seg
at de økonomiske konsekvensene innebærer økte kostnader over statsbudsjettet
på anslagsvis 335 mill. kroner i 2010, basert på 80 mill. i økte
inntekter fra utgående merverdiavgift, og 415 mill. i økte kostnader
fra inngående merverdiavgift. Flertallet merker seg
videre at den økonomiske virkningen vil gi en gevinst på anslagsvis
235 mill. kroner for museene i 2010, 10 mill. kroner for fornøyelsesparker
og opplevelsessentre, og 90 mill. kroner for idrettsarrangementer
med høye billettinntekter. For den enkelte aktør vil utslagene være
ulike.
Flertallet ser at lovendringene ikke kan løse all
avgrensningsproblematikk. Flertallet anser likevel
at en viss avgrensningsproblematikk er en naturlig konsekvens av
at momssystemet etter politiske ønsker har flere satser, og at ikke
alle omfattes av momsplikten.
Flertallet viser til at det følger av merverdiavgiftsloven
at det ikke skal betales uttaksmerverdiavgift når tjenester ytes
vederlagsfritt på veldedig grunnlag, og at dette følgelig er gjeldende
også på kultur- og idrettsområdet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, har for øvrig ingen merknader
og gir sin tilslutning til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer går imot regjeringens forslag,
og viser til disse medlemmers forslag om at regjeringen
fremmer en ny sak om å innlemme frivillige lag og organisasjoner
i merverdiavgiftssystemet slik at disse får en merverdiavgiftssats
på null, dvs. et såkalt fritak for merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til merknad under innstillingens
kapittel 2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter
seg til regjeringens lovforslag med unntak av forslag til endringer
i merverdiavgiftsloven § 3-7 første ledd første punktum, der disse
medlemmer foreslår omvisningstjenester inkludert under innstillingens
kapittel 2.3.
Komiteens medlem fra Venstre går imot
regjeringens forslag til endringer i merverdiavgiftsloven § 2-1
nytt annet ledd, § 5-11, § 6-29 annet ledd ny bokstav f, § 14-3
tredje ledd og § 15-1 sjette ledd.
Utkast til innstilling har vært forelagt familie- og kulturkomiteen,
som i brev av 7. juni 2010 viser til de respektive partiers merknader
i finanskomiteen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget forutsetter at krav om dokumentasjon av dugnadsinnsats
på verdier og tjenester som tilfaller idrettslag, tas ut av ordningen,
og at det dermed blir sentralorganisasjonen som skal dokumentere omfanget
av den frivillige innsatsen på vegne av den samlede medlemsmassen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en ny sak om å innlemme
idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige lag og organisasjoner,
i merverdiavgiftssystemet, slik at disse får en sats på null for
utgående fakturering og fullt fradrag (normalt 25 pst.) for inngående
fakturaer.
Forslag fra Høyre:
Forslag 3
Lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven)
§ 3-7 første ledd første punktum skal lyde:
(1) Omsetning og formidling av tjenester i form av adgang til
teater-, opera- og ballettforestillinger, konserter, sirkus, omreisende
tivolier, omvisningstjenester, dansetilstelninger med levende musikk samt
datatreff og lignende arrangementer som er rettet mot barn og ungdom,
er unntatt fra loven.
Forslag fra Venstre:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen legge fram en ny sak om å innlemme
idretts- og kulturvirksomheter, samt øvrige frivillige lag og organisasjoner,
i merverdiavgiftssystemet. Det nye forslaget må utformes slik at all
idrett blir unntatt moms på billettsalg, kjøp, utleie og salg av
spillere, og at det for museer, gallerier, fornøyelsesparker og
opplevelsessentra må være mulig å ha gratis inngang, men allikevel
komme inn i det nye merverdiavgiftssystemet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i merverdiavgiftsloven mv.
I
I lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjøres
følgende endringer:
§ 2-1 nytt annet ledd skal lyde:
(2) Ved omsetning av tjenester som gir noen rett til
å overvære idrettsarrangementer, er beløpsgrensen for registrering
3 millioner kroner. For de to øverste divisjonene i fotball for
menn og den øverste divisjonen i ishockey for menn gjelder første
ledd.
Nåværende annet til sjette ledd blir tredje til syvende ledd.§ 3-7 første ledd første punktum skal lyde:
(1) Omsetning og formidling av tjenester i form av adgang
til teater-, opera- og ballettforestillinger, konserter,
sirkus, omreisende tivolier, dansetilstelninger med levende
musikk samt datatreff og lignende arrangementer som er rettet mot
barn og ungdom er unntatt fra loven.
§ 3-8 skal lyde:§ 3-8 Idrett mv.
(1) Omsetning av tjenester i form av adgang til enkeltstående
idrettsarrangement er unntatt fra loven. Med enkeltstående idrettsarrangement
menes idrettsarrangement som av den enkelte arrangør ikke blir arrangert
mer enn én gang per år, og ikke i to eller flere år på rad. Det
er et vilkår at avgiftssubjektet ikke er registreringspliktig for
tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer.
(2) Omsetning av tjenester i form av
rett til å utøve idrettsaktiviteter er unntatt fra loven. Unntaket omfatter
ikke omsetning og utleie av retten til å benytte idrettutøvere fra
andre enn idrettslag mv. hvis idrettstilbud hovedsakelig er basert
på ulønnet innsats.
§ 3-11 annet ledd ny bokstav l skal lyde:
l)utleie av lokaler
som nevnt i § 5-11 annet ledd
§ 3-13 første ledd nytt tredje punktum skal lyde:
Unntaket omfatter ikke tjenester som gir noen rett
til å overvære idrettsarrangementer.
§ 5-1 annet ledd skal lyde:
(2) Loven §§ 5-2 til 5-11 gjelder i
den utstrekning det følger av Stortingets vedtak om merverdiavgift
at det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats.
Nye §§ 5-9 til 5-11 skal lyde:§ 5-9 Museer mv.
Det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats
ved omsetning, uttak og formidling av tjenester i form av adgang
til utstillinger i museer og gallerier.
§ 5-10 Fornøyelsesparker mv.
Det skal beregnes merverdiavgift med redusert sats
ved omsetning, uttak og formidling av tjenester i form av adgang
til fornøyelsesparker og opplevelsessentre.
§ 5-11 Idrettsarrangementer mv.
(1) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert
sats ved omsetning, uttak og formidling av tjenester som gir noen
rett til å overvære idrettsarrangementer.
(2) Det skal beregnes merverdiavgift med redusert
sats ved utleie av lokaler i idrettsanlegg til konferanser og møter
mv. fra avgiftssubjekter som er registreringspliktige etter § 2-1
annet ledd. Det samme gjelder ved formidling av slike utleietjenester.
§ 6-29 annet ledd nye bokstaver d, e og f skal lyde:
d)adgang til utstillinger
i museer og gallerier
e)adgang til fornøyelsesparker
og opplevelsessentre
f)rett til å overvære idrettsarrangementer
§ 8-3 første ledd bokstav c skal lyde:
c) kunst og antikviteter, med mindre kjøperen
omsetter varer av samme slag i sin virksomhet eller varene
er til bruk i virksomhet som nevnt i § 5-9.
§ 11-3 annet ledd skal lyde:
(2) Ved kjøp av elektroniske kommunikasjonstjenester omfattet
av § 3-30 fjerde og femte ledd, skal tilbyder som nevnt i § 2-1 tredje ledd
beregne og betale merverdiavgift.
§ 14-3 tredje ledd skal lyde:
(3) Dersom merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak er
falt under den til enhver tid gjeldende beløpsgrensen i § 2-1 første
til tredje ledd uten at virksomheten er slettet i medhold
av denne paragrafen, skal avgiftssubjektet forbli registrert i minst
to hele kalenderår. Det samme gjelder dersom avgiftssubjektet rykker
ned til en divisjon lavere enn angitt i § 2-1 annet ledd annet punktum
og omsetningen av tjenester som gir noen rett til å overvære idrettsarrangementer utgjør
mindre enn 3 millioner kroner.
§ 15-1 sjette ledd skal lyde:
(6) Avgiftssubjektet skal levere omsetningsoppgave selv
om merverdiavgiftspliktig omsetning og uttak er falt under beløpsgrensen
i § 2-1 første til tredje ledd .
II
I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling av skatte- og
avgiftskrav skal § 16-30 lyde:
§ 16-30. Ansvar for merverdiavgift
ved unnlatt
registrering
Departementet kan i forskrift bestemme at den som har mottatt
varen eller tjenesten, er ansvarlig for merverdiavgift av varer
og tjenester fra utenlandsk næringsdrivende som ikke er registrert
ved representant etter reglene i merverdiavgiftsloven § 2-1 sjette ledd.
III
Loven gjelder fra og med 1. juli 2010.
Ved ikrafttredelse av endringene i merverdiavgiftsloven § 3-7
første ledd, § 3-8 første ledd og § 3-13 første ledd under del I
skal det ikke kreves betaling eller etterfakturering av utgående
merverdiavgift for billetter, sesongkort, årskort, medlemskontingenter
o.l. som gjelder fra og med 1. juli til og med 31. desember 2010
og som er solgt før 1. juli 2010.
Oslo, i finanskomiteen, den 9. juni 2010
Torgeir Micaelsen |
Dag Ole Teigen |
leder |
ordfører |