Etter introduksjonsloven § 17 har personer med oppholdstillatelse
som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, rett og/eller
plikt til deltakelse i 300 timer opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Departementet foreslår i proposisjonen at de
innvandrere som i dag omfattes av rett og plikt til opplæring i
norsk og samfunnskunnskap, får utvidet timerammen fra 300 timer
til 600 timer opplæring. Dette betyr at innvandrere som har fått en
oppholdstillatelse som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
og som er mellom 16 og 55 år, vil få rett og plikt til å gjennomføre 600
timer opplæring i norsk og samfunnskunnskap, 550 timer norskopplæring
og 50 timer opplæring i samfunnskunnskap. Departementet understreker
at kommunen har en tilsvarende plikt til å tilby 550 timer norskopplæring og
50 timer samfunnskunnskap på et språk innvandreren forstår.
Det fremkommer i proposisjonen at formålet med
å utvide omfanget på opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne
innvandrere er å legge til rette for at deltakerne kan få grunnleggende
kunnskaper i norsk og om norske samfunnsforhold. Opplæringen bør
være av et slikt omfang at det gir flere deltakere mulighet til
å bestå avsluttende prøver når disse gjøres obligatoriske, slik
som det foreslås i denne proposisjonen.
Departementet foreslår at arbeidsinnvandrere
fra land utenfor EØS-/EFTA-området og deres familiemedlemmer som
i dag har plikt til å delta i 300 timer norskopplæring uten krav
på å få opplæringen gratis, unntas fra pliktutvidelsen til 600 timer.
Videre foreslås det at personer som består avsluttende prøve før
hun eller han har gjennomført 600 timer pliktig opplæring eller
på annen måte dokumenterer kunnskaper i norsk, etter søknad skal
fritas fra plikten.
Departementet vurderer at dagens treårsfrist
for å gjennomføre den pliktige opplæringen bør opprettholdes, ettersom
det vil være mulig å gjennomføre 600 timer i løpet av de tre første
årene etter at en har fått rett og plikt til opplæring, forutsatt
at opplæringen starter i løpet av de første tolv månedene. Departementet
ser likevel at det er grunn til å følge med på om timeutvidelsen
vil påvirke deltakernes mulighet til å gjennomføre opplæringen innen
tre år.
Departementet mener at en utvidelse av timetallet
i opplæring i norsk og samfunnskunnskap fra 300 til 600 timer ikke
vil medføre økte økonomiske forpliktelser for kommunene som ikke dekkes
gjennom dagens statstilskudd. Timeutvidelsen ligger innenfor det
kommunene er forpliktet til å tilby etter introduksjonsloven og
under det gjennomsnittlige timeantallet som er forutsatt ved utforming
av dagens tilskuddsordning (1 500). Beregningen av kommunenes faktiske utgifter
viser at de ikke vil gå med underskudd.
Introduksjonsloven § 18 pålegger kommunene å tilby
dem som omfattes av rett til 300 timer opplæring, inntil 2 700 timer
ytterligere opplæring ved behov. Evalueringen av kommunenes norskopplæring
viser at 85 pst. av kommunene tilbyr alle som har behov for det,
mer enn 300 timer opplæring. Store kommuner tilbyr dette i større grad
enn små kommuner. I underkant av 10 pst. av kommunene opplyser at
de ikke tilbyr mer enn 300 timer til alle som har behov for det.
Satsene i gjeldende tilskuddsordning bygger
på tidligere erfaringer om hvor mye det koster kommunene å tilby
norskopplæring. Da tilskuddssatsen ble fastsatt, var 1 500 timer gjennomsnittsberegningen
for tilskuddet og dermed ligger 600 timer innenfor rammen av tilskuddet.
For 2009 kom Beregningsutvalget frem til at
utvalgskommunene i gjennomsnitt gikk med overskudd i norskopplæringen,
basert på statens utgiftsbegrep. Etter en gjennomgang av kommunene
som inngår i Beregningsutvalgets kartlegging, legger departementet
til grunn at kommunenes utgifter og inntekter vil være tilnærmet
like store etter innføring av rett og plikt til 600 timer opplæring
i norsk og samfunnskunnskap. I den vurderingen har departementet
gått ut fra at flere elevtimer ikke nødvendigvis fører til flere
lærertimer i alle kommuner.
Komiteen viser til
at dagens ordning med 300 timers undervisning vurderes som utilstrekkelig til
å lære norsk på et grunnleggende nivå og støtter derfor forslaget
om en dobling av timetallet til 600 timer for dem med rett og plikt
til deltakelse i undervisningen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til brev av 28. april 2009 fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
v/statsråden til kommunal- og forvaltningskomiteen, gjengitt i Innst.
S. nr. 267 (2008–2009) til Dokument nr. 8:57 (2008–2009). Statsråden
var blant annet bedt om å vurdere Høyres forslag om en utvidelse
av språkopplæringen til 500 timer, og informerte Stortinget i den
forbindelse om at regjeringen ville komme tilbake med en odelstingsproposisjon
med forslag om utvidelse til 600 timer.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til tidligere forslag fra representanter fra Høyre om å utvide timetallet
i språkopplæringen (Dokument nr. 8:57 (2008–2009)).
Komiteen viser til
regjeringens vurdering av at utvidelsen av timetallet ikke vil medføre
økte økonomiske forpliktelser for kommunene og at beregningsutvalgets
kartlegging i 2009 viste at utvalgskommunene da i gjennomsnitt gikk
i overskudd basert på statens utgiftsbegrep.
Komiteen viser samtidig til høring
i Stortinget 3. mai 2011, der Kommunenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
(KS) mente at den foreslåtte utvidelsen av timetallet i norsk og samfunnskunnskap
kunne medføre ekstra kostnader for noen kommuner, spesielt for større kommuner
uten ledig kapasitet. I e-post 9. mai 2011 til komiteen sendte KS
over noen eksempler som de hadde mottatt fra aktuelle kommuner.
Komiteen er, gjennom vedlagte
brev fra barne-, likestillings- og inkluderingsministeren, datert 24. mai
2011, kjent med at det har vært avholdt et møte mellom BLD og KS
om dette temaet 23. mai 2011. Det var i møtet enighet om at det skulle
avholdes et nytt møte mellom partene når beregningsutvalgets rapport
om kostnader i 2010 knyttet til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
og rapport fra Agenda Kaupang om utviklingen i økonomien i opplæringen
i norsk og samfunnskunnskap i perioden 2002–2009 foreligger, og
at grunnlaget for departementets beregninger formidles til aktuelle
kommuner på egnet måte.
Komiteen viser til høringen og
til den kontakten som allerede er etablert mellom KS og regjeringen
om dette spørsmålet, og ber om at eventuelle budsjettmessige konsekvenser
følges nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er positive til utvidelsen,
men viser til høringssvar fra blant annet KS, som understreker utfordringene
kommunene møter med hensyn til finansiering av det økte antallet
timer, samt usikkerheten rundt beregningene av kostnadene. Regjeringen
hevder at utvidelsen ikke medfører økonomiske konsekvenser, mens
KS mener det vil kunne slå uheldig ut for noen kommuner.
Disse medlemmer mener derfor
det må foretas en kostnadsberegning av konsekvensene ved utvidelsen
som grunnlag for å øke tilskuddet til voksenopplæring.
Disse medlemmer understreker
at en økning fra 300–600 timer betyr økt omfang av undervisning
for flere kommuner. Disse medlemmer mener at det
i kommuner med ledig kapasitet sannsynligvis ikke vil utgjøre store
økonomiske endringer, mens det for større kommuner vil bli nødvendig
å utvide timeantallet for en del grupper, noe som igjen vil bidra
til økte utgifter.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid med
KS utarbeide konkrete kostnadsberegninger for utvidelsen av timetallet
fra 300 til 600 timer i opplæring i norsk og samfunnskunnskap, samt innføring
av ny tilsynsordning og plikt for kommunene til å føre internkontroll.»