En måte å kontrollere om kommunene oppfyller sine
plikter etter introduksjonsloven på, er den enkeltes adgang til
å påklage enkeltvedtak som er truffet etter loven. Fylkesmannen
er klageinstans, jf. introduksjonsloven § 22.
Andre kontrollmekanismer er sivilombudsmannsordningen,
i tillegg til domstolskontroll.
Departementet foreslår å innføre statlig tilsyn med
kommunens virksomhet etter introduksjonsloven.
Evalueringer av introduksjonsloven viser at
ikke alle kommuner oppfyller de minstekrav som loven stiller.
Brudd på introduksjonsloven har rettssikkerhetsmessige
konsekvenser for deltakerne. Kommunale lovbrudd kan også ha samfunnsøkonomiske konsekvenser
ved at forsinkelser i den enkelte deltakers overgang til arbeid
og utdanning gjør at det tar lengre tid før deltakeren blir økonomisk selvstendig.
Et statlig tilsyn vil kunne bidra til å redusere
risikoen for lovbrudd, og til å styrke rettssikkerheten for den
enkelte deltaker, samt til å redusere risikoen for negative samfunnsøkonomiske
konsekvenser.
Departementet viser også til lov 18. desember 2009
nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Den nye loven omfatter blant annet innføring av statlig tilsyn og
en kommunal plikt til internkontroll for forvaltningsområdene som
gjelder økonomisk stønad og kvalifiseringsprogram. Departementet
mener at introduksjonsprogrammet bør ha de samme kontrollmekanismene
som kvalifiseringsprogrammet.
Departementet viser til at det også foreslås
å innføre en plikt for kommunene til å føre internkontroll med de
samme forvaltningsområdene som vil bli underlagt statlig tilsyn.
En plikt til å føre internkontroll vil styrke kommunens egenkontroll
og sikre bedre styring med viktige integreringstiltak ved å tilrettelegge
for et mer effektivt system for tilsyn. Internkontroll vil være
et middel for kommunene til å sikre bedre styring med sine oppgaver etter
introduksjonsloven. En særskilt plikt for kommunene til å føre internkontroll
av forvaltningen av introduksjonsloven vil kunne bidra til at kommunene
får økt oppmerksomhet rundt styringen av tjenestene etter denne
loven. Departementet mener at kommunal internkontroll vil bidra
til å forbedre kommunenes tjenester. Videre vil tilsynsmyndigheten
kunne innrette tilsynet mot kommunens internkontroll og bidra til
at egenkontrollen forbedres.
Departementet mener det er viktig at forslaget gjennomføres
snarest mulig.
Det er beregnet at 60 årlige tilsyn/systemrevisjoner
vil innebære merutgifter på 5 mill. kroner årlig. Merutgiftene ved
innføring av tilsyn dekkes innenfor departementets gjeldende budsjettramme.
Innføring av plikt for kommunen til å føre internkontroll
vurderes samlet sett ikke å medføre vesentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for kommunene. Gode systemer med internkontroll vil
dessuten kunne bidra til god kvalitet og bedre resultatoppnåelse
i kommunene.
Komiteen støtter forslaget
om en rask innføring av statlig tilsyn og kommunal internkontroll.
I den forbindelse vises til den varslede stortingsmeldinga om forholdet
mellom stat og kommune, der et av temaene som vil bli drøftet, er
dagens manglende koordinering av tilsyn og mulighetene for at tilsyn
i framtida får mer innslag av veiledning. Komiteen forutsetter
at denne nye tilsynsordningen også tas med i vurderingene av et
mer helhetlig system for tilsyn med kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til regjeringens vurdering av at innlemmelse av kommunenes plikter
etter introduksjonsloven i systemene for internkontroll ikke medfører
vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser. Flertallet forutsetter
samtidig at bedre koordinering av statlige tilsyn kan gi en mer
effektiv ressursbruk og føre til besparelser for både stat og kommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at innføringen kan bidra
til å bedre kvaliteten på oppfølgingen av introduksjonsloven, men
samtidig medføre kostnader for kommunene både i etableringsfasen
og senere. Disse medlemmer viser til at det ikke
gis noen anslag over økonomiske og administrative konsekvenser for
kommunene.