I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med lønnsoppgjøret
2011 iverksette tiltak som sikrer et lønnsløft for lavlønnsyrkene
med fokus på utdanningsgruppene i offentlig sektor, og som følge
av det sikre at kommunene blir fullt ut økonomisk kompensert for
et slikt lønnsløft.»
I representantforslaget vises det til at lønnsoppgjøret
er partenes ansvar. Det er en underliggende forutsetning for dagens arbeidslivspolitikk
i Norge. I dokumentet pekes det på at staten likevel ved flere anledninger
har gjort grep for å sikre at politiske mål nås.
Staten eller kommunene er arbeidsgiver for de aller
fleste innen de såkalte lavlønnsyrkene i offentlig sektor. Forslagsstillerne
peker på at den tilnærmet monopolliknende situasjonen hvor hovedvekten
av tjenestene disse yrkesgruppene utfører, skjer i offentlige virksomheter,
fører til at en ikke ser samme dynamikk i lønnsdannelsen som en
ser i privat sektor.
Forslagsstillerne peker videre på at den til
enhver tid sittende regjering i mange år har argumentert med at
det er partenes ansvar å fremforhandle lønns- og arbeidsbetingelser,
og dermed unnlatt å forholde seg til at disse yrkesgruppene gjennom
flere år har sakket akterut i lønnsutviklingen i samfunnet. Samtidig
ser man en utvikling hvor det blir stadig mer krevende å rekruttere
personell til disse svært samfunnsviktige oppgavene.
Mangelen på sykepleiere, lærere og førskolelærere
er ifølge forslagsstillerne den største trusselen mot tilgangen
på velferdstjenenestene og kvaliteten på tilbudet de neste tiårene.
En rapport som Telemarkforskning nylig har utarbeidet for KS, viser
at ansatte med kompetanse som fysioterapeuter, spesialsykepleiere,
ergoterapeuter, sosionomer og andre med høyere utdanning gir høyere
kvalitet og lavere kostnader i eldreomsorgen.
Det vises i dokumentet til at en enstemmig helse- og
omsorgskomité uttalte i budsjettbehandlingen (Innst. 11 S (2010–2011))
at:
«det må være et klart mål at de ansatte i hjemmesykepleien
skal være faglærte og at andelen med treårig helse- og sosialfaglig
høgskole økes.»
Det vises også til at regjeringen har gitt uttrykk for
en målsetting om at maks 10 pst. skal være ufaglærte i primærhelsetjenesten.
Det vises videre til at stortingsrepresentant
Siv Jensen i 2009 fremmet et representantforslag om blant annet
å iverksette tiltak som sikret et lønnsløft for lavlønnsyrkene i
offentlig sektor, jf. Dokument nr. 8:99 (2008–2009) Representantforslag
fra stortingsrepresentant Siv Jensen om sikring av økt lønn i kvinnedominerte
lavlønnsyrker og endringer i arbeidstidsbestemmelsene. Regjeringspartiene
ville ikke gå inn på forslaget under henvisning til at problemstillingen
burde overlates til de to andre partene.
Den 20. februar 2011 la Det tekniske beregningsutvalget
for inntektsoppgjørene (TBU) frem tallene som viser resultatet av
fjorårets lønnsvekst. Mens lønnsveksten i offentlig sektor ble mellom 3,5–3,75
pst., fikk industrien en vekst på 4 pst.
Kommuneansatte hadde en lønnsvekst i 2010 på 3,66
pst. Undervisningspersonell i kommunesektoren hadde en lønnsvekst
på 3,5 pst. Ansatte i spesialisthelsetjenesten hadde en lønnsvekst
på 3,1 pst. (ifølge SSB). Ansatte i staten hadde en lønnsvekst på
4,5 pst., hvor 0,6 prosentpoeng av denne veksten skyldes politipakken
fra 2009.
Forslagsstillerne peker på at resultatene av lønnsoppgjørene
de siste to årene og utviklingen de siste 25 år tilsier at den politikk
og praksis som føres, ikke fører frem for å sikre utdanningsgrupper
i offentlig sektor et lønnsnivå som bidrar til å rekruttere og beholde
kompetent arbeidskraft og samtidig gir mulighet til å styrke kvaliteten
på tjenestene.
Et lønnsløft for de nevnte gruppene kan ikke gjennomføres
med mindre kommunene fullt ut kompenseres for økte utgifter knyttet
til lønnsløftet.
Forslagsstillerne viser til slutt til en merknad
fra medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre i Innst. S nr. 364 (2008–2009), under behandlingen av
Dokument nr. 8:99 (2008–2009):
«Disse medlemmer mener at det er behov for å ta i
bruk virkemidlene fra Likelønnskommisjonen slik forslagsstilleren
legger opp til. Disse medlemmer mener derfor at det må etableres
en kompetansepott i oppgjørene i offentlig sektor i årene fremover
som fører til et lønnsløft for utdanningsgruppene. Denne potten
må være utenfor de ordinære rammene for lønnsoppgjøret. Disse medlemmer
slutter seg til forslagsstillerens vurdering av at en slik strategi
innebærer at det er nødvendig med et samarbeid mellom staten og
kommunesektoren slik at kommunesektorens andel av dette blir kompensert
av staten.»
Kommunal- og forvaltningskomiteen ba i brev av
30. mars 2011 om kommunal- og regionalministerens vurdering av forslaget.
Statsrådens svarbrev av 5. mai 2011 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslaget om å sikre økt lønn i lavlønnsyrker
med hovedfokus på utdanningsgruppene i offentlig sektor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til statsrådens svarbrev av 5. mai 2011 og støtter statsrådens
vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at ett av tiltakene for effektiv
oppfølging av retten til likelønn må være en likelønnspott. Partene
i arbeidslivet må sammen med myndighetene komme til enighet for
å gi kvinnedominerte yrker et varig løft. Det er viktig at kvinnedominerte yrker
gis større lønnstillegg enn mannsdominerte yrker. Disse medlemmer viser
til at regjeringen på dette punktet skapte store forventninger foran
lønnsoppgjøret våren 2010, og at disse ikke ble fulgt opp med konkret
handling.
Disse medlemmer viser til Likestillings-
og diskrimineringsombudets høringsuttalelse i forbindelse med Meld.
St. 6 (2010–2011) Likestilling for likelønn, og sier seg enig i
at regjeringen må bidra med friske midler til kvinnedominerte yrker
i offentlig sektor, og at partene må forplikte seg til å prioritere
denne gruppen fremover.
Disse medlemmer viser til Likelønnskommisjonens
flertallsforslag om at arbeidstakere i foreldrepermisjon skal ha
rett til gjennomsnittlig lønnsvekst. Flertallet anbefalte at det
på et senere tidspunkt bør vurderes om en slik rettighet trenger
lovstøtte, slik at de ikke-tariffdekkede områdene av privat sektor
også dekkes. Disse medlemmer mener det rettferdige
ville være at alle fikk ta del i lønnsutviklingen som skjer på deres
arbeidsplass mens de er i permisjon. En slik automatisk rett til
lønnsjustering kan være et viktig virkemiddel for å jevne ut de
negative lønnseffektene av foreldrepermisjon. Disse medlemmer mener
at arbeidstakere ikke skal få svekkede lønns- og arbeidsvilkår som
følge av at de tar foreldrepermisjon, og at dette bør omfattes av
lovverket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin argumentasjon i forslaget og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret
2011 å iverksette tiltak som sikrer et lønnsløft for lavlønnsyrkene
med fokus på utdanningsgruppene i offentlig sektor, og som følge
av det sikre at kommunene blir fullt ut økonomisk kompensert for
et slikt lønnsløft.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
lønnsoppgjøret er partenes ansvar, og at aktørene på de ulike tariffområdene
selv må få anledning til å finne løsninger på lønnsspørsmål. Høyre
har tidligere foreslått en kompetansepott for utdanningsgruppene
i offentlig sektor.
Disse medlemmer viser til partenes
tradisjon for gode prosesser for å komme til enighet, både på området
som gjelder utjevning av lønnsforskjeller såvel som andre områder.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til tidligere forslag fra Kristelig Folkeparti
om en likelønnspott.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i forlengelsen av lønnsoppgjøret
2011 å iverksette tiltak som sikrer et lønnsløft for lavlønnsyrkene
med fokus på utdanningsgruppene i offentlig sektor, og som følge
av det sikre at kommunene blir fullt ut økonomisk kompensert for
et slikt lønnsløft.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:116 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Per Arne Olsen,
Kari Kjønaas Kjos, Bente Thorsen og Gjermund Hagesæter om å sikre
økt lønn i lavlønnsyrker med hovedfokus på utdanningsgruppene i
offentlig sektor – vedlegges protokollen.
Jeg viser til oversending av nevnte dokument
fra Kommunal- og forvaltningskomiteen datert 30.03.11.
Representantforslaget lyder som følger:
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med lønnsoppgjøret 2011 iverksette tiltak som sikrer et
lønnsløft for lavlønnsyrkene med fokus på utdanningsgruppene i offentlig
sektor, og som følge av det sikre at kommunene blir fullt ut økonomisk
kompensert for et slikt lønnsløft.
Lønnsoppgjøret er partenes ansvar, som det også innledningsvis
fremgår i bakgrunnen for forslaget.
Forslagsstillerne viser til endringer i lærernes
arbeidstidsbestemmelser under Regjeringen Stoltenberg I. Jeg vil
i den forbindelse presisere at lønnsøkningen i skolesektoren i perioden
2000-2002, kom som et resultat av forhandlinger partene imellom.
Når forslagsstillerne viser til de såkalte kvinnedominerte
lavlønnsyrkene, er dette primært grupper som hører inn under kommunesektoren,
hvor arbeidsgiver er representert enten av KS eller Oslo kommune,
eller i helseforetakene hvor arbeidsgiver er representert av Spekter.
Det er regjeringens syn at partene i de ulike tariffområdene selv
må finne løsninger på alle lønnsspørsmål.
I det statlige tariffområdet er det Fornyings-,
administrasjons- og kirkeministeren og hovedsammenslutningene som
finner løsningene på spørsmål om lønns- og arbeidsvilkår. Jeg finner grunn
til å peke på at denne regjeringen har lagt særlig vekt på likelønn
og lavlønn i de siste års lønnsoppgjør, senest i mellomoppgjøret
2011.
Mellomoppgjøret 2011 bidrar til å videreføre prioriteringen
på likelønn som partene hadde i hovedoppgjøret 2010. Det generelle
tillegget som alle ansatte mottar, sikrer gjennom fordelingsprofilen
en høyere andel til kvinner.
I det statlige tariffområdet har kvinner i gjennomsnitt
94 prosent av menns regulativlønn. Korrigert for alder, utdanning,
yrkeserfaring, ansiennitet og arbeidstid har kvinner 98-99 prosent
av menns regulativlønn.
Partene i det statlige tariffområdet har gode
prosesser for å komme til enighet om tiltak som skal utjevne lønnsforskjellene
mellom kvinner og menn. Regjeringen legger til grunn at det samme skjer
i de øvrige forhandlingsområdene i offentlig sektor.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 9. juni 2011
Heikki Holmås |
Eirik Sivertsen |
leder |
ordfører |