Flaum fleire stader i landet i 2011 har ført
til store skadar på riksvegnettet. Samferdselsdepartementet foreslår
å auke løyvinga på kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald
av riksvegar m.m., med 104 mill. kroner.
Statens vegvesen reknar med at det vil bli eit meirforbruk
på post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.,
i 2011. Årsakene til meirforbruket er m.a. utbetring av betydelege skadar
etter telehiv vinteren 2010/2011 og trafikktryggleikstiltak i Oslofjordtunnelen
etter brann.
Samferdselsdepartementet foreslår derfor å auke løyvinga
på kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar
m.m., med til saman 150 mill. kroner ved å omdisponere i alt 150
mill. kroner frå kap. 1320, post 36 E16 over Filefjell (50 mill.
kroner) og post 37 E6 vest for Alta, (100 mill. kroner).
På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320, post
2 Diverse gebyr, foreslår departementet å auke løyvinga på kap.
1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.,
med 112 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 1320, post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med
i alt 366 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet foreslår å løyve 25 mill.
kroner på kap. 1320, ny post 25 Betalingar for arbeid utført før
2010 på dei nye fylkesvegane.
Nasjonal transportplan 2010–2019 legg opp til ein
vesentleg auke i rammene til riksveginvesteringar. For å sikre framdrift
i prosjekta er det nødvendig med meir midlar til planlegging. Samferdselsdepartementet
foreslår derfor å auke løyvinga på kap. 1320, post 30 Riksveginvesteringar,
med 50 mill. kroner.
Det er vanskeleg å anslå presist forbruket i
det einskilde budsjettår på dei ulike rassikringsprosjekta. Samferdselsdepartementet
foreslår derfor at kap. 1320 Statens vegvesen, post 62 Tilskot til
rassikring på fylkesvegar, får tilføydd stikkordet «kan overførast»,
jf. forslag til romartalsvedtak.
Statens vegvesen har inntekter frå ulike gebyr som
gebyr for førarkort, teoriprøve, dagprøvekjennemerke, påskilting,
kontroll og myndigheitskontrollar. Det er knytt utgifter til desse inntektene.
Det er knytt ei meirinntektsfullmakt til posten.
Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga
på kap. 4320, post 2 Diverse gebyr, med 112 mill. kroner, jf. kap.
1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.
For å tilpasse løyvinga til dei planane for
nedbetaling som ligg føre for låna, foreslår Samferdselsdepartementet
å redusere løyvinga på kap. 4322, post 90 Avdrag på lån, med 21
mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til proposisjonen og støtter
regjeringens forslag.
Komiteen merker seg
at 150 mill. kroner i bevilgningsøkning på kap. 1320 post 23 dekkes
inn ved å omdisponere tilsvarende fra kap. 1320, post 36 E16 over
Filefjell (50 mill. kroner) og post 37 E6 vest for Alta (100 mill.
kroner), og at dette skyldes forsinkelser på prosjektene under post
36 og post 37.
Komiteen ber regjeringen sørge
for god fremdrift i prosjektene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, slutter seg til forslaget om omdisponering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2012
foreslår å opprette statsforestaket Riksvei SF til nye riksveiinvesteringer,
og at selskapet tilføres 11,6 mrd. kroner i egenkapital. Disse
medlemmer viser til at kapitalen blant annet vil kunne brukes
til investeringer på E16 over Filefjell og E6 Vest for Alta. Disse
medlemmer ser derfor i motsetning til Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet ingen grunn til å redusere kap. 1320
post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., med
150 mill. kroner for økt satsing på E16 over Filefjell og E6 Vest
for Alta.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012, der det
er satt av 201 mill. kroner til uforutsette skred-, ras- og flomhendelser. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til sine merknader
og sitt bevilgningsforslag på statsbudsjettets kap. 1320 post 32
i Innst. 13 S (2011–2012). Disse medlemmer mener
at det er bedre allerede å ha satt av en pott med penger til formålet,
istedenfor å finansiere tiltak i etterkant gjennom tilleggsbevilgninger. Disse
medlemmer mener at det er uheldig at regjeringen i 2012
ikke engang har greid å bruke midlene regjeringspartiene selv har satt
av til rassikring på fylkesveier.
Disse medlemmer har merket seg
regjeringens forslag om å dekke kostnadene ved å utbedre og reparere
skadene på riksveinettet etter flom i juni 2011 i Hedmark og Oppland
og flom i perioden juli–september 2011 en rekke andre steder. Disse
medlemmer har merket seg enstemmig uttalelser fra fylkesutvalget
i Oppland om at staten ikke engang vil ta halve ekstraregningen. Disse
medlemmer har spesielt merket seg henvisning fra fylkesordfører
Lundby (Ap):
«Vi synes ikke det rimer med det samferdselsministeren
og statsministeren sa da de besøkte Oppland under flommen. Den gang
lovet de at dette ikke skulle gå ut over planlagte samferdselsprosjekter.»
Disse medlemmer har merket seg
at det i saken henvises til Kommunal- og regionaldepartementets
proposisjon, Prop. 21 S (2011–2012), og der det heter:
«Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner
Post
64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572, post 64
Store
deler av landet har vært rammet av flom våren og sommeren 2011.
Dette har medført store skader på kommunal og fylkeskommunal infrastruktur.
For å kunne gi en delvis kompensasjon til kommunene og fylkeskommunene
som har fått store uforutsette utgifter som følge av flom, foreslås
det å øke bevilgningen med 100 mill. kroner, til 2 302 mill. kroner.»
Disse medlemmer konstaterer derfor
at regjeringen heller ikke når det gjelder opprydning av flomskader
følger opp sine egne løfter avgitt i full offentlighet.
Disse medlemmer viser videre
til samferdselsministerens svar på skriftlig spørsmål, Dokument
15:38 (2011–2012), fra representanten Bård Hoksrud, Fremskrittspartiet,
besvart: 18. oktober 2011 av samferdselsminister Magnhild Meltveit
Kleppa:
«Spørsmål: Bård Hoksrud (FrP): I 2011 har flom, ras
og kraftig nedbør flere ganger skapt uforutsette utfordringer for
både vei og jernbane. Hva har det kostet å reparere infrastrukturen
etter disse hendelsene, hvor har disse midlene blitt hentet fra,
og har noen av disse hendelsene ført til forsinkelser på spesifikke
vedlikeholds- eller investeringsprosjekter?
Svar:
Magnhild Meltveit Kleppa: Behovet for evt. tilleggsbevilgninger
for veg og jernbane vil bli vurdert i forbindelse med nysalderingen
av statsbudsjettet 2011 som legges fram for Stortinget i november.»
Disse medlemmer mener det selvsagt
må være slik at staten tar hele ekstraregningen når veinettet må
ryddes etter flom og ras. Det må gjelde så vel kommunale som fylkeskommunale veier,
samt statens egne veier. Disse medlemmer mener regjeringen
må legge frem fullstendig oversikt over de påløpte skadene på samlet veinett
fra flom og ras i 2011 sammen med forslag til full statlig finansiering
av nødvendige reparasjons- og utbedringsarbeid så snart som mulig
og senest i forbindelse med revidert budsjett for 2012. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem egen
sak om de samlede ekstraordinære skader på samlet veinett i 2011
grunnet flom og ras samt statlig fullfinansiering.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at strekningen Trengereid–Voss på E16 fremstår som trafikkfarlig
vei. Stor trafikk i forhold til veiens kapasitet og kvalitet har
gitt en situasjon med mange dødsulykker og alvorlige ulykker. Disse
medlemmer er kjent med at det er utarbeidet plan med strakstiltak
innenfor årets budsjett 2011 og foreslått budsjett for 2012 med
kortsiktige tiltak. Disse medlemmer peker på at det
også trengs tiltak ut over dette spesielt for å finansiere nødvendige trafikksikringstiltak
på mellomlang sikt – spesielt fysiske midtdeler og foreslår derfor
en ekstra bevilgning på 15 mill. kroner i 2011 som gjøres overførbar
til 2012. Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen
foreslås betydelig bevilgning til å reparere skader på riksveinettet etter
flom og ras og at midlene gjøres overførbare til 2012. Disse
medlemmer mener samme løsning må brukes for å finansiere
trafikksikringstiltak i 2012 på riksveistrekninger som har en spesiell
negativ ulykkesutvikling i 2011. Disse medlemmer vil
derfor øke forslaget under kap. 1320 post 23 med øremerket trafikksikringstiltak
på denne veistrekningen. Disse medlemmer legger til
grunn at ytterligere nødvendige midler til trafikksikkerhetstiltak
på strekningen Trengereid–Voss på E16 på – mellomlang sikt og spesifikt
til fysiske midtdelere – legges inn i revidert budsjett for 2012. Disse
medlemmer viser også til Fremskrittspartiets alternative
forslag til statsbudsjett for 2012 der beløp avsatt til trafikksikkerhetstiltak
er foreslått økt med 800 mill. kroner utover regjeringens forslag
Disse medlemmer foreslår:
«I statsbudsjettet for 2011 blir det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
1320 | | Statens vegvesen: | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m., kan overførast,
kan nyttast under post 29, post 30, post 31 og post 72, blir
auka med | 381 000 000 |
| | frå kr 7 170 100 000 til kr 7 551 100 000» | |