3.1 Sammendrag

Kap. 1320 Statens vegvesen

Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.

Flaum

Flaum fleire stader i landet i 2011 har ført til store skadar på riksvegnettet. Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med 104 mill. kroner.

Omdisponering mellom postar

Statens vegvesen reknar med at det vil bli eit meirforbruk på post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m., i 2011. Årsakene til meirforbruket er m.a. utbetring av betydelege skadar etter telehiv vinteren 2010/2011 og trafikktryggleikstiltak i Oslofjordtunnelen etter brann.

Samferdselsdepartementet foreslår derfor å auke løyvinga på kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med til saman 150 mill. kroner ved å omdisponere i alt 150 mill. kroner frå kap. 1320, post 36 E16 over Filefjell (50 mill. kroner) og post 37 E6 vest for Alta, (100 mill. kroner).

Realistisk budsjettering av inntekter

På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320, post 2 Diverse gebyr, foreslår departementet å auke løyvinga på kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med 112 mill. kroner.

Oppsummering

Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320, post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med i alt 366 mill. kroner.

Post 25 (Ny) Betalingar for arbeid utført før 2010 på dei nye fylkesvegane

Samferdselsdepartementet foreslår å løyve 25 mill. kroner på kap. 1320, ny post 25 Betalingar for arbeid utført før 2010 på dei nye fylkesvegane.

Post 30 Riksveginvesteringar

Nasjonal transportplan 2010–2019 legg opp til ein vesentleg auke i rammene til riksveginvesteringar. For å sikre framdrift i prosjekta er det nødvendig med meir midlar til planlegging. Samferdselsdepartementet foreslår derfor å auke løyvinga på kap. 1320, post 30 Riksveginvesteringar, med 50 mill. kroner.

Post 62 Tilskot til rassikring på fylkesvegar

Det er vanskeleg å anslå presist forbruket i det einskilde budsjettår på dei ulike rassikringsprosjekta. Samferdselsdepartementet foreslår derfor at kap. 1320 Statens vegvesen, post 62 Tilskot til rassikring på fylkesvegar, får tilføydd stikkordet «kan overførast», jf. forslag til romartalsvedtak.

Kap. 4320 Statens vegvesen

Post 1 Diverse gebyr

Statens vegvesen har inntekter frå ulike gebyr som gebyr for førarkort, teoriprøve, dagprøvekjennemerke, påskilting, kontroll og myndigheitskontrollar. Det er knytt utgifter til desse inntektene. Det er knytt ei meirinntektsfullmakt til posten.

Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga på kap. 4320, post 2 Diverse gebyr, med 112 mill. kroner, jf. kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.

Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS

Post 90 Avdrag på lån

For å tilpasse løyvinga til dei planane for nedbetaling som ligg føre for låna, foreslår Samferdselsdepartementet å redusere løyvinga på kap. 4322, post 90 Avdrag på lån, med 21 mill. kroner.

3.2 Komiteens merknader til vegformål

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til proposisjonen og støtter regjeringens forslag.

Omdisponering mellom poster

Komiteen merker seg at 150 mill. kroner i bevilgningsøkning på kap. 1320 post 23 dekkes inn ved å omdisponere tilsvarende fra kap. 1320, post 36 E16 over Filefjell (50 mill. kroner) og post 37 E6 vest for Alta (100 mill. kroner), og at dette skyldes forsinkelser på prosjektene under post 36 og post 37.

Komiteen ber regjeringen sørge for god fremdrift i prosjektene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til forslaget om omdisponering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2012 foreslår å opprette statsforestaket Riksvei SF til nye riksveiinvesteringer, og at selskapet tilføres 11,6 mrd. kroner i egenkapital. Disse medlemmer viser til at kapitalen blant annet vil kunne brukes til investeringer på E16 over Filefjell og E6 Vest for Alta. Disse medlemmer ser derfor i motsetning til Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet ingen grunn til å redusere kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., med 150 mill. kroner for økt satsing på E16 over Filefjell og E6 Vest for Alta.

Flom

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012, der det er satt av 201 mill. kroner til uforutsette skred-, ras- og flomhendelser. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til sine merknader og sitt bevilgningsforslag på statsbudsjettets kap. 1320 post 32 i Innst. 13 S (2011–2012). Disse medlemmer mener at det er bedre allerede å ha satt av en pott med penger til formålet, istedenfor å finansiere tiltak i etterkant gjennom tilleggsbevilgninger. Disse medlemmer mener at det er uheldig at regjeringen i 2012 ikke engang har greid å bruke midlene regjeringspartiene selv har satt av til rassikring på fylkesveier.

Disse medlemmer har merket seg regjeringens forslag om å dekke kostnadene ved å utbedre og reparere skadene på riksveinettet etter flom i juni 2011 i Hedmark og Oppland og flom i perioden juli–september 2011 en rekke andre steder. Disse medlemmer har merket seg enstemmig uttalelser fra fylkesutvalget i Oppland om at staten ikke engang vil ta halve ekstraregningen. Disse medlemmer har spesielt merket seg henvisning fra fylkesordfører Lundby (Ap):

«Vi synes ikke det rimer med det samferdselsministeren og statsministeren sa da de besøkte Oppland under flommen. Den gang lovet de at dette ikke skulle gå ut over planlagte samferdselsprosjekter.»

Disse medlemmer har merket seg at det i saken henvises til Kommunal- og regionaldepartementets proposisjon, Prop. 21 S (2011–2012), og der det heter:

«Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner

Post 64 Skjønnstilskudd, kan nyttes under kap. 572, post 64

Store deler av landet har vært rammet av flom våren og sommeren 2011. Dette har medført store skader på kommunal og fylkeskommunal infrastruktur. For å kunne gi en delvis kompensasjon til kommunene og fylkeskommunene som har fått store uforutsette utgifter som følge av flom, foreslås det å øke bevilgningen med 100 mill. kroner, til 2 302 mill. kroner.»

Disse medlemmer konstaterer derfor at regjeringen heller ikke når det gjelder opprydning av flomskader følger opp sine egne løfter avgitt i full offentlighet.

Disse medlemmer viser videre til samferdselsministerens svar på skriftlig spørsmål, Dokument 15:38 (2011–2012), fra representanten Bård Hoksrud, Fremskrittspartiet, besvart: 18. oktober 2011 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa:

«Spørsmål: Bård Hoksrud (FrP): I 2011 har flom, ras og kraftig nedbør flere ganger skapt uforutsette utfordringer for både vei og jernbane. Hva har det kostet å reparere infrastrukturen etter disse hendelsene, hvor har disse midlene blitt hentet fra, og har noen av disse hendelsene ført til forsinkelser på spesifikke vedlikeholds- eller investeringsprosjekter?

Svar: Magnhild Meltveit Kleppa: Behovet for evt. tilleggsbevilgninger for veg og jernbane vil bli vurdert i forbindelse med nysalderingen av statsbudsjettet 2011 som legges fram for Stortinget i november.»

Disse medlemmer mener det selvsagt må være slik at staten tar hele ekstraregningen når veinettet må ryddes etter flom og ras. Det må gjelde så vel kommunale som fylkeskommunale veier, samt statens egne veier. Disse medlemmer mener regjeringen må legge frem fullstendig oversikt over de påløpte skadene på samlet veinett fra flom og ras i 2011 sammen med forslag til full statlig finansiering av nødvendige reparasjons- og utbedringsarbeid så snart som mulig og senest i forbindelse med revidert budsjett for 2012. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om de samlede ekstraordinære skader på samlet veinett i 2011 grunnet flom og ras samt statlig fullfinansiering.»

Trafikksikkerhet

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker på at strekningen Trengereid–Voss på E16 fremstår som trafikkfarlig vei. Stor trafikk i forhold til veiens kapasitet og kvalitet har gitt en situasjon med mange dødsulykker og alvorlige ulykker. Disse medlemmer er kjent med at det er utarbeidet plan med strakstiltak innenfor årets budsjett 2011 og foreslått budsjett for 2012 med kortsiktige tiltak. Disse medlemmer peker på at det også trengs tiltak ut over dette spesielt for å finansiere nødvendige trafikksikringstiltak på mellomlang sikt – spesielt fysiske midtdeler og foreslår derfor en ekstra bevilgning på 15 mill. kroner i 2011 som gjøres overførbar til 2012. Disse medlemmer viser til at det i proposisjonen foreslås betydelig bevilgning til å reparere skader på riksveinettet etter flom og ras og at midlene gjøres overførbare til 2012. Disse medlemmer mener samme løsning må brukes for å finansiere trafikksikringstiltak i 2012 på riksveistrekninger som har en spesiell negativ ulykkesutvikling i 2011. Disse medlemmer vil derfor øke forslaget under kap. 1320 post 23 med øremerket trafikksikringstiltak på denne veistrekningen. Disse medlemmer legger til grunn at ytterligere nødvendige midler til trafikksikkerhetstiltak på strekningen Trengereid–Voss på E16 på – mellomlang sikt og spesifikt til fysiske midtdelere – legges inn i revidert budsjett for 2012. Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2012 der beløp avsatt til trafikksikkerhetstiltak er foreslått økt med 800 mill. kroner utover regjeringens forslag

Disse medlemmer foreslår:

«I statsbudsjettet for 2011 blir det gjort følgjande endringar:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

1320

Statens vegvesen:

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m., kan overførast, kan nyttast under post 29, post 30, post 31 og post 72, blir auka med

381 000 000

frå kr 7 170 100 000 til kr 7 551 100 000»