Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Monica Carmen Gåsvatn og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til komiteens behandling av Prop. 1 S (2010–2011)
og de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2010–2011), samt
Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2011, jf.
Innst. 420 S (2010–2011).
Når det gjelder kapitler og poster som ikke
er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader
og slutter seg til de fremlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteen viser for øvrig til
de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av
Prop. 1 S (2011–2012) statsbudsjettet for 2012, kapitler under Arbeidsdepartementet, Barne-,
inkluderings- og likestillingsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet
(rammeområde 7), jf. Innst. 15 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at alternativ jul er et årlig julearrangement som arrangeres
flere steder i landet, og er et tilbud for alle de som faller utenfor
den tradisjonelle familiejulen.
Disse medlemmer registrerer at
tilbudet står i fare for å bli lagt ned i flere kommuner. Det vises
til blant annet Florø kommune og Lørenskog kommune, hvor tilbudet
står i fare for å bli lagt ned.
Disse medlemmer mener arrangementet
alternativ jul er et meget godt tiltak og ønsker å legge til rette
for at flere av de aller svakeste kan sikres et slikt tilbud, og
vil derfor styrke bevilgningene til frivillige lag og organisasjoner
slik at dette og lignede tilbudet kan gis til flere.
Disse medlemmer viser til at
det er 6 500 barn som lever i fattige familier nå enn for noen år
tilbake, og mener alternative julearrangementer også må ta høyde
for at disse barna i større grad bli omfattet av et slikt tilbud.
Disse medlemmer foreslår på den
bakgrunn å øke bevilgningene med 15 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
621 | | Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering | |
| 70 | Frivillig arbeid, kan overføres,
økes med | 15 000 000 |
| | fra kr 50 160 000 til kr 65 160 000» | |
Disse medlemmer ber videre om
at det gis fullmakt til at bevilgningen kan overføres og benyttes
i 2012.
Post 21 Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overførast,
ubrukte midlar vil overførast til 2012.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine merknader vedrørende Servicehunder i Innst. 15 S
(2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dette er andre året på rad man ikke benytter de midlene som
var planlagt brukt til formålet, og at de blir overført til neste
års budsjett.
Med tanke på at det er brukere som står på Hundeskolens
venteliste mener disse medlemmer at regjeringens
oppfølging av forsøksprosjektet har vært alt for dårlig. Spesielt
med tanke på at hovedbegrunnelsen for at pengene ikke er oppbrukt
skyldes at det har vært problemer med å rekruttere et tilstrekkelig
antall brukere til prosjektet.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at regjeringen har en aktiv oppfølging av samarbeidet
med Hundeskolen Veiviseren, slik at man sikrer tilstrekkelig rekruttering
av antall brukere.
Post 76 Tiltak for arbeidssøkjarar, kan overførast,
foreslås redusert med 151,4 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at bevilgningen under kap. 634 post 76 reduseres med 151,4 mill.
kroner, hvorav 82,7 mill. kroner skyldes at Arbeids- og velferdsetaten
har benyttet rimeligere tiltak enn budsjettert. Beløpet utgjør en
liten andel av totalbeløpet til arbeidsmarkedstiltak på om lag 7
mrd. kroner. Flertallet viser til at den resterende
delen av bevilgningsreduksjonen, som utgjør 68,7 mill. kroner, skyldes
justering av utbetalingen for det regnskapsmessige etterslepet for
aktivitet i 2010 med utbetaling i 2011. Flertallet viser
til at det forutsatte nivået for arbeidsmarkedstiltakene gjennomføres
som planlagt i 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringens foreslåtte reduksjon på 151,4 mill. kroner begrunnes
med at Arbeids- og velferdsetaten har tatt i bruk relativt sett
rimeligere tiltak enn hva som man opprinnelig var lagt til grunn.
Disse medlemmer viser videre
til at den foreslåtte reduksjonen ikke vil føre til endringer når
det gjelder det planlagte nivå for arbeidsmarkedstiltak i 2011.
Disse medlemmer mener at gode
arbeidsmarkedstiltak er et viktig virkemiddel for å lykkes med å
nå målsetningen om flere i arbeid og færre på trygd. Derfor vil disse
medlemmer understreke viktigheten av at Arbeids- og velferdsetaten
vektlegger kvalitet fremfor pris når det gjelder kjøp av tiltaksplasser.
Post 70 Tilskot, overslagsløyving, blir foreslått redusert
med 19 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Innst. 15 S
(2011–2012) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2012, kapitler
under Arbeidsdepartementet, Barne-, inkluderings- og likestillingsdepartementet
og Fiskeri- og kystdepartementet (rammeområde 7), hvor det fremkommer
at disse medlemmer mener ordningen med supplerende
stønad bør overføres til kommunenes budsjettrammer.
Post 70 Dagpengar, overslagsløyving, blir foreslått
redusert med 700 mill. kroner til 11 400 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med at antall helt ledige og delvis ledige som har rett
til dagpenger er lavere enn de opprinnelige anslagene regjeringen
la til grunn i statsbudsjettet for 2011.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011, og konstaterer nok en gang at
partiets anslag for ledigheten var nærmere virkeligheten enn regjeringens
opprinnelige anslag.
Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar m.m., overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 890 mill. kroner.
Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.
Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved sjukdom hos
barn m.m., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 45 mill.
kroner.
Post 75 Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving,
blir foreslått redusert med 8 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med at tallet på sykepengedager per sysselsatt er redusert
med 3 pst. fra 2010–2011, og at dette gir lavere sykepengeutbetalinger
en hva man forutsatte i regjeringens statsbudsjett for 2011.
Disse medlemmer vil likevel påpeke
viktigheten av at man opprettholder ambisjonene om at sykefraværet
fortsatt skal reduseres.