Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Monica Carmen Gåsvatn og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til komiteens behandling av Prop. 1 S (2010–2011) og de respektive partiers merknader i Innst. 15 S (2010–2011), samt Stortingets behandling av revidert nasjonalbudsjett for 2011, jf. Innst. 420 S (2010–2011).

Når det gjelder kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteen viser for øvrig til de respektive partiers merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2011–2012) statsbudsjettet for 2012, kapitler under Arbeidsdepartementet, Barne-, inkluderings- og likestillingsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet (rammeområde 7), jf. Innst. 15 S (2011–2012).

2.1 Merknader til enkelte kapitler

2.1.1 Kap. 621 Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at alternativ jul er et årlig julearrangement som arrangeres flere steder i landet, og er et tilbud for alle de som faller utenfor den tradisjonelle familiejulen.

Disse medlemmer registrerer at tilbudet står i fare for å bli lagt ned i flere kommuner. Det vises til blant annet Florø kommune og Lørenskog kommune, hvor tilbudet står i fare for å bli lagt ned.

Disse medlemmer mener arrangementet alternativ jul er et meget godt tiltak og ønsker å legge til rette for at flere av de aller svakeste kan sikres et slikt tilbud, og vil derfor styrke bevilgningene til frivillige lag og organisasjoner slik at dette og lignede tilbudet kan gis til flere.

Disse medlemmer viser til at det er 6 500 barn som lever i fattige familier nå enn for noen år tilbake, og mener alternative julearrangementer også må ta høyde for at disse barna i større grad bli omfattet av et slikt tilbud.

Disse medlemmer foreslår på den bakgrunn å øke bevilgningene med 15 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett, og fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

621

Tilskudd til sosiale tjenester og sosial inkludering

70

Frivillig arbeid, kan overføres, økes med

15 000 000

fra kr 50 160 000 til kr 65 160 000»

Disse medlemmer ber videre om at det gis fullmakt til at bevilgningen kan overføres og benyttes i 2012.

2.1.2 Kap. 634 Arbeidsmarknadstiltak

Post 21 Forsøk, utviklingstiltak mv., kan overførast, ubrukte midlar vil overførast til 2012.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til sine merknader vedrørende Servicehunder i Innst. 15 S (2011–2012).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at dette er andre året på rad man ikke benytter de midlene som var planlagt brukt til formålet, og at de blir overført til neste års budsjett.

Med tanke på at det er brukere som står på Hundeskolens venteliste mener disse medlemmer at regjeringens oppfølging av forsøksprosjektet har vært alt for dårlig. Spesielt med tanke på at hovedbegrunnelsen for at pengene ikke er oppbrukt skyldes at det har vært problemer med å rekruttere et tilstrekkelig antall brukere til prosjektet.

Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at regjeringen har en aktiv oppfølging av samarbeidet med Hundeskolen Veiviseren, slik at man sikrer tilstrekkelig rekruttering av antall brukere.

Post 76 Tiltak for arbeidssøkjarar, kan overførast, foreslås redusert med 151,4 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at bevilgningen under kap. 634 post 76 reduseres med 151,4 mill. kroner, hvorav 82,7 mill. kroner skyldes at Arbeids- og velferdsetaten har benyttet rimeligere tiltak enn budsjettert. Beløpet utgjør en liten andel av totalbeløpet til arbeidsmarkedstiltak på om lag 7 mrd. kroner. Flertallet viser til at den resterende delen av bevilgningsreduksjonen, som utgjør 68,7 mill. kroner, skyldes justering av utbetalingen for det regnskapsmessige etterslepet for aktivitet i 2010 med utbetaling i 2011. Flertallet viser til at det forutsatte nivået for arbeidsmarkedstiltakene gjennomføres som planlagt i 2011.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringens foreslåtte reduksjon på 151,4 mill. kroner begrunnes med at Arbeids- og velferdsetaten har tatt i bruk relativt sett rimeligere tiltak enn hva som man opprinnelig var lagt til grunn.

Disse medlemmer viser videre til at den foreslåtte reduksjonen ikke vil føre til endringer når det gjelder det planlagte nivå for arbeidsmarkedstiltak i 2011.

Disse medlemmer mener at gode arbeidsmarkedstiltak er et viktig virkemiddel for å lykkes med å nå målsetningen om flere i arbeid og færre på trygd. Derfor vil disse medlemmer understreke viktigheten av at Arbeids- og velferdsetaten vektlegger kvalitet fremfor pris når det gjelder kjøp av tiltaksplasser.

2.1.3 Kap. 667 Supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg

Post 70 Tilskot, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 19 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Innst. 15 S (2011–2012) om bevilgninger på statsbudsjettet for 2012, kapitler under Arbeidsdepartementet, Barne-, inkluderings- og likestillingsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet (rammeområde 7), hvor det fremkommer at disse medlemmer mener ordningen med supplerende stønad bør overføres til kommunenes budsjettrammer.

2.1.4 Kap. 2541 Dagpengar

Post 70 Dagpengar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 700 mill. kroner til 11 400 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfreds med at antall helt ledige og delvis ledige som har rett til dagpenger er lavere enn de opprinnelige anslagene regjeringen la til grunn i statsbudsjettet for 2011.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011, og konstaterer nok en gang at partiets anslag for ledigheten var nærmere virkeligheten enn regjeringens opprinnelige anslag.

2.1.5 Kap. 2650 Sjukepengar

Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar m.m., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 890 mill. kroner.

Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 120 mill. kroner.

Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved sjukdom hos barn m.m., overslagsløyving, blir foreslått redusert med 45 mill. kroner.

Post 75 Feriepengar av sjukepengar, overslagsløyving, blir foreslått redusert med 8 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfreds med at tallet på sykepengedager per sysselsatt er redusert med 3 pst. fra 2010–2011, og at dette gir lavere sykepengeutbetalinger en hva man forutsatte i regjeringens statsbudsjett for 2011.

Disse medlemmer vil likevel påpeke viktigheten av at man opprettholder ambisjonene om at sykefraværet fortsatt skal reduseres.