2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at regjeringen foreslår å etablere en forskriftshjemmel som gir grunnlag for å regulere krav om politiattest for ansatte i bedrifter som tilbyr tiltaket varig tilrettelagt arbeid (VTA). Forslaget innebærer at arbeidsområdet og oppgaveporteføljen for hver enkelt stilling må vurderes konkret, og at det vil være et arbeidsgiveransvar å foreta en slik vurdering.

Komiteen viser videre til at krav om politiattest for ansatte i VTA-bedrifter skal omfatte saker der person er siktet, tiltalt, har vedtatt forelegg eller er dømt for seksualforbrytelser, fortsettlig drap, grov voldskriminalitet, samt rans- og narkotikakriminalitet. Dette innebærer de samme straffebestemmelser som fremgår i politiregisterloven § 39 første ledd. Med ansatte menes i denne sammenheng ordinært ansatte i de aktuelle bedriftene.

Komiteen er kjent med at regjeringen i sitt høringsnotat vurderte om kravet om politiattest også skulle gjelde for dem som allerede er i et etablert ansettelsesforhold, det vil si om kravet skal ha tilbakevirkende kraft.

Komiteen er videre kjent med at regjeringen har kommet til at kravet om politiattest ikke bør gjelde for etablerte ansettelsesforhold.

Komiteen understreker at det forebyggende arbeidet i bedriftene vil være det aller viktigste tiltaket for å forhindre overgrep også etter at krav om politiattest er innført. Innføring av krav til politiattest er i seg selv ikke en garanti for at ikke overgrep kan skje, men er ett av flere nødvendige og viktige tiltak for å forhindre overgrep på arbeidsplassen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det i regjeringens høringsnotat ble foreslått å regulere kravet om politiattest i loven.

Disse medlemmer er videre kjent med at regjeringen ikke følger opp dette i proposisjonen, men i stedet fremmer forslag om at det etableres en forskriftshjemmel med sikte på å gi utfyllende regler om politiattest.

Disse medlemmer mener det vil være et langt sterkere og et mer riktig tiltak å ta inn en ny bestemmelse i arbeidsmarkedsloven som regulerer krav om politiattest for ansatte i bedrifter som tilbyr VTA.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige lovendringer slik at krav om politiattest for ansatte i bedrifter som tilbyr VTA, gis lovhjemmel i arbeidsmarkedsloven.»

Disse medlemmer viser til oppslag i Bergensavisen, tirsdag 17. januar 2012, hvor det fremkommer at 15 barnehager i Bergen fikk avvik om politiattester etter at det var gjennomført tilsyn.

Disse medlemmer vil understreke viktigheten av at arbeidsgiver har gode nok systemer i forhold til politiattester, slik at det ikke skapes utrygghet blant tiltaksutøverne og deres pårørende.

Disse medlemmer vil videre understreke at formålet med å innføre politiattest er primært å forhindre at personer som er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for seksuelle overgrep, får tilgang til stillinger eller posisjoner hvor de kan begå nye overgrep mot utviklingshemmede.

Disse medlemmer kan ikke utelukke at det også per i dag jobber personer (ordinære ansatte) i enkelte VTA-bedrifter som er dømt for overgrep mot utviklingshemmede.

Disse medlemmer har derfor etter en helhetsvurdering kommet til at kravet om politiattest også bør gjelde for etablerte ansettelsesforhold.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjøre kravet om politiattest gjeldende for etablerte ansettelsesforhold.»

Komiteen vil understreke at spørsmålet om politiattest for tiltaksdeltakere reiser en vanskelig avveining mellom beskyttelses- og tillitshensynet og resosialiseringshensynet.

Komiteen registrerer at regjeringen ønsker å utrede nærmere om kravet om politiattest også skal omhandle tiltaksdeltakere, og at en slik utredning er i tråd med hva flere av høringsinstansene påpekte vedrørende dette spørsmålet.

Komiteen støtter regjeringens vurdering i at dette er et komplisert spørsmål som må utredes nærmere.

Komiteen ser frem til å få seg forelagt en egen sak når dette spørsmålet er utredet, og ber regjeringen om at en slik utredning gjennomføres så snart som mulig.

Komiteen merker seg at politiregisterloven § 36 nr. 1 likestiller politiattester fra andre EØS-land med norsk attest. Dette innebærer at man som følge av EØS-avtalen skal godta attester utstedt i andre EØS-land. Komiteen er kjent med at EQUASS som kvalitetssikringssystem nå er under implementering ved de aller fleste vekst- og attføringsbedrifter, men mener likevel det er viktig å presisere at attester utstedt i andre EØS-land blir gjort og ber derfor regjeringen sørge for at en har rutiner for at dette skjer automatisk.

Komiteen merker seg at regjeringen ikke foreslår krav om botid for utlendinger utenfor EØS-området.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Prop. 40 L (2010–2011) Endringer i barnevernloven (krav til politiattester mv.) der høringsnotatet til lovforslaget inneholdt en drøfting av spørsmålet om vandelskontroll av utlendinger fra utenfor EØS-området. Flertallet mener dette spørsmålet må vurderes nærmere i samarbeid med øvrige departementer med ansvar for sektorer med tilsvarende utfordringer, slik at disse bestemmelsene blir like på alle områdene der det er behov for politiattester.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at hensynet bak kravet om politiattest er at en skal forsikre seg om at de personer som betros roller og oppgaver skal være skikket til oppgaven.

Disse medlemmer erkjenner at det er utfordringer knyttet til manglende mulighet for vandelskontroll av utlendinger utenfor EØS-området. Disse medlemmer registrerer også at høringsinstansene er delt både i spørsmålet om det bør innføres et krav om botid og hvor langt et eventuelt krav om botid bør være.

Disse medlemmer vil derfor foreslå at det for personer som ikke har vært bosatt i EØS-området tas inn krav om botid i Norge på fem år.

Disse medlemmer vil understreke at innføringen av en slik botid må kunne praktiseres fleksibelt. Det bør kunne gjøres unntak fra botidskravet i de tilfeller man kan hente inn relevant vandelsattest.

Disse medlemmer viser til at dette vil harmonisere med andre bestemmelser som for eksempel kravet om botid for å erverve kjøreseddel.

I disse tilfeller mener disse medlemmer at hensynet til å beskytte utviklingshemmede må veie tyngre enn hensynet til et inkluderende arbeidsliv.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige lovendringer slik at det innføres et krav om fem års botid i Norge for personer som ikke har vært bosatt i EØS-området.»