Forslagsstilleren vil skape en næringskultur
og rammebetingelser som stimulerer til verdiskapende entreprenørskap
og et mangfold av innovasjoner som baner veien for at stadig flere norske
bedrifter vil lykkes i en åpen og dynamisk verden.
Norge har tradisjonelt vært et av de land i
den rike delen av verden som scorer høyest på sammenligninger over
andelen av befolkningen mellom 18 og 64 år som i løpet av det siste
året har deltatt i et forsøk på å starte ny virksomhet eller er
eier/leder av en bedrift som er yngre enn 42 måneder. Imidlertid
viser nye tall at antallet er redusert betydelig de siste årene.
Særlig er andelen kvinnelige gründere redusert markant. Noe kan
selvfølgelig tilskrives finanskrisen i 2008, men langt fra alt,
særlig fordi utviklingen viser en helt annen retning i sammenlignbare
land.
Det finnes ingen absolutt mangel på kapital
i verdens rikeste land, snarere tvert imot. Likevel er risikokapital
for gründere og innovasjonsprosjekter en tydelig mangelvare i Norge.
Dette paradokset og problemet er blitt påpekt gjentatte ganger i
en rekke rapporter og analyser av innovasjon, entreprenørskap og
konkurransekraft i norsk økonomi. Dette kapitalproblemet er nært forbundet
med et annet: Mange gründerideer viser seg å være for lite foredlet
og kvalitetssikret til å sannsynliggjøre markedsmessig og kommersiell
suksess, og mangler derfor ofte også det vesentlige løftet og hjelpen
som skal til for å bli verdiskapende.
Årsaken til det paradoksale norske kapitalproblemet
har mye å gjøre med hvordan skattesystemet favoriserer og premierer
investering i bolig og fast eiendom heller enn i bedrifter og norsk næringsliv.
Norge har over lang tid vært sultefôret på investeringer i tidlig
fase av innovasjonsprosjekter. Etter forslagsstillerens vurdering er
det derfor helt nødvendig å gjøre private investeringer i såkorn-,
oppstart- og tidligfasene for nye bedrifter mer attraktivt og lønnsomt
enn det fremstår i dag.
Forslagsstilleren foreslår derfor en kapitalreform –
for verdiskapende innovasjon og entreprenørskap. Forslagsstilleren
ser for seg to hovedelementer i en slik kapitalreform:
1. Økt tilgang på såkorn-
og oppstartskapital for alle gründere – Kapitalfunn og «gründerbørs».
2. Økt tilgang til venturekapital målrettet
for innovative ideer og prosjekter med et stort verdiskapende potensial.
Målet er å gjøre det vesentlig lettere for gründere å
lykkes med innovative satsinger basert på lettere tilgang til risikokapital
og lettere tilgang til kritisk forretnings- og kommersialiseringskompetanse.
Forslagsstilleren vil innføre en ordning med skattefradrag
for personer som skyter inn såkorn- og oppstartkapital i form av
egenkapitalinnskudd, aksjer eller konvertible avdragsfrie lån i
tidlig fase. Et målrettet skatteinsitament for private investorer
som stiller opp med kapital og kompetanse for gründere i tidlig
fase. Grunnbetingelsen er at kapitalinnskuddet blir værende i bedriften,
uten reduksjon, i minimum 2–3 år etter innskuddet. Ordningene gjøres
også gjeldende for foretakets gründer, når det gjelder egne kapitalinnskudd.
Maksimalt antall kapitalinnskytere med skattefradrag pr. foretak
er 3. Dessuten vil forslagsstilleren at alle Kapitalfunn-innskudd
registreres i et offentlig register (sortert etter foretaksnummer).
Det siste er en viktig betingelse for at kapitalinnskudd skal bli mer
interessant for flere private investorer. Et offentlige Kapitalfunn-register
kan bli begynnelsen til en «gründerbørs» i Norge.
Det foreslås videre å erstatte nåværende tilbud på
risikolån og garantier gjennom Innovasjon Norge med et offentlig
forsterket mangfold av private venturefond og tilførsel av lignende
forretningskompetanse. Hovedregel er at staten tilfører kapital
til kvalifiserte venturefond på 40/60 basis med et tak på offentlige
innskudd pr. fond på rundt 100 mill. kroner, for en nærmere bestemt
minimumsperiode.
Et resultat av den skisserte venturekapital-reformen
vil være å skape et utvidet tilbud på risikokapital som styrker
satsingsmulighetene for innovative gründere og småbedrifter med ambisjoner
og vilje til å satse stort. Reformen vil skape og stimulere et mangfold
av profesjonelle venturefond gjennom offentlig forsterkning av privat
kapital. Dette vil igjen gjøre det langt mer attraktivt å drive
venturefond i Norge, og skape et vesentlig større og bredere venturekapital-marked.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med fremleggingen av statsbudsjettet for 2013, fremme
forslag om en kapitalreform som sikrer økt tilgang på såkorn- og oppstartskapital
for alle gründere, etablering av en «gründerbørs» og økt tilgang
til venturekapital målrettet for innovative ideer og prosjekter med
et stort verdiskapende potensial.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag, Dokument
8:78 S (2011–2012) fra Ola Elvestuen om en kapitalreform for økt
innovasjon og entreprenørskap.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at langsiktige og forutsigbare rammevilkår samt trygg økonomisk
styring er dei viktigaste bærebjelkane for å skape og oppretthalde
arbeidsplassar.
Fleirtalet viser til at regjeringa
er opptatt av å stimulere til entreprenørskap og framvekst av vekstbedrifter,
noko som er viktig for å sikre framtidig verdiskaping og velferd. Fleirtalet viser
til at regjeringa sin politikk gir gode resultat, og at det er skapt
over 300 000 nye arbeidsplassar sidan 2005, der 2/3 av desse arbeidsplassane
er komne i privat sektor.
Fleirtalet merkar seg at forslagsstillaren
er bekymra for tilgangen på kapital til gründerbedrifter og viser
til at regjeringa har varsla nye såkornfond. Fleirtalet viser
vidare til at Innovasjon Norge og SIVA er regjeringas viktigaste bedriftsretta
verkemiddel, og at regjeringa vil legge fram ei stortingsmelding
om Innovasjon Norge og SIVA våren 2012.
Fleirtalet ber om at framlegget
ikkje vert vedteke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er enige med forslagsstilleren
i at det er bekymringsfullt at antallet gasellebedrifter og vekstbedrifter
er mer enn halvert fra de siste 3–4 årene, selv om finanskrisen
fra 2008 og utover gir noe av forklaringen på utviklingen.
Disse medlemmer vil understreke
at Norge tradisjonelt har hatt mange gründerbedrifter og ny-etableringer
og mange personer som har deltatt i oppstartsvirksomhet, og det
er derfor grunn til å se nærmere på rammebetingelsene for gründerbedrifter,
nyetableringer og situasjonen for SMB-bedrifter når internasjonale
undersøkelser nå viser at denne positive trenden er i ferd med å snu.
Disse medlemmer viser til at
mangel på kapital utvilsomt kan være et av hindrene for ny-etab-leringer
slik forslagsstilleren viser til, men disse medlemmer mener
at problemet med et redusert antall nyetableringer, vekstbedrifter
og gründerbedrifter også har en rekke andre årsaker enn mangel på
kapital.
Disse medlemmer mener at et redusert skatte-
og avgiftsnivå har betydning for igangsetting av virksomheter og
ikke minst for å kunne drive disse videre etter en vellykket etablering.
Skatteordninger for risikospredning slik at ansatte kan ha et medeierskap
uten at det blir skatt på verdistigninger, er eksempelvis sentralt
i en oppstartfase. Mindre forskjellsbehandling mellom enkeltpersonforetak,
som mange gründere etablerer, og mellom aksjeselskap, vil også redusere
belastningen for personer som satser på å skape først sin egen,
dernest andres arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser videre
til at forenkling og avbyråkratisering av prosesser rundt bedriftsetableringer
vil kunne gjøre inngangsbarrierene lavere med hensyn å etablere
sin egen virksomhet.
Disse medlemmer viser videre
til den ubyråkratiske Skattefunn-ordningen som gjør at også virksomheter
uten inntekter kan oppnå statlig støtte via skattesystemet til sine
forsknings- og utviklingsprosesser. En samlet opposisjon har over
lengre tid foreslått grensene for Skattefunn-ordningen utvidet,
ikke minst gjelder dette støtten til ulønnet egeninnsats i forskning
og utvikling i virksomheten.
Disse medlemmer viser også til
de landsdekkende såkornfondene som har vært en kapitalkilde for
de gode ideer uten tilstrekkelig kapitaltilgang. Kapitalen i fondene
er nå nær uttømt, og det har i lang tid vært bekymring for fondenes
evne til å støtte nyinvesteringer, uten at regjeringen synes å dele
en slik bekymring.
Disse medlemmer mener også at
reglene for offentlige innkjøp er viktige for nyetableringer, disse
medlemmer viser til regjeringens gjennomføring av EUs håndhevelsesdirektiv
hvor KOFA, klageorganet for offentlige anskaffelser, ble vingeklippet
og det ble innført en ordning som innfører svært tunge prosesser
for mindre virksomheter som vil klage på den offentlige håndteringen
ved anbudskonkurranser.
Disse medlemmer viser også til
at et næringsvennlig lokalmiljø er viktig for gründere og nyetableringer,
og at det er viktig på sikt å redusere statlig byråkrati og skjønnsutøvelse
som hindrer næringsetableringer.
Disse medlemmer er enig i at
økt tilgang på både egen og fremmed kapital gjennom flere kanaler
er en viktig faktor i næringsetablering, men mener at det foreliggende
forslag må sees i en større sammenheng og med vurdering av flere virkemidler
enn bare en økt tilgang til offentlig og privat kapital.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen i Meld. St. 22 (2011–2012) omsider varsler at den vil
legge frem forslag om nye landsdekkende såkornfond i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2012. Disse medlemmer viser
til at såkornfondene også må notifiseres til ESA, en prosess som
tar ytterligere tid, noe som viser at kritikken mot regjeringen
for treghet i etableringen av nye fond har vært svært berettiget.
Disse medlemmer viser også til
at stortingsmeldingen om Innovasjon Norge og SIVA SF som nettopp
er lagt frem, inneholder flere elementer som gjør det naturlig ytterligere
å drøfte betingelsene for økt innovasjon og entreprenørskap sett
i sammenheng med representantforslag Dokument 8:78 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti foreslår på denne bakgrunn at
«Dokument 8:78 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Ola Elvestuen om en kapitalreform for
økt innovasjon og entreprenørskap – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at støtte- og tilskuddsordninger gjennom for eksempel Innovasjon
Norge, må være landsdekkende samt basere seg på objektive kriterier
for tildeling, hvor det er den gode ideen som vil utløse støtte-
eller tilskuddsmidler. Tidligere kriterier basert på kjønn, type produkt
eller hvor man bor i landet, må ikke tillegges betydning.
Disse medlemmer vil bemerke viktigheten av
at en får et så smidig, effektivt og enkelt virkemiddelsystem som
mulig. Det må også vurderes når støtten skal kunne gis, over hvor
lang tid og når eventuell tilbakebetaling skal skje.
Disse medlemmer mener også at
kriteriene for å få hjelp skal nøye vurderes, slik at man ikke hjelper
en del av en type næring fremfor resten av næringen, det vil si
at man ikke forfordeler noen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med fremleggingen av statsbudsjettet for 2013, fremme
forslag om en kapitalreform som sikrer økt tilgang på såkorn- og oppstartskapital
for alle gründere, etablering av en «gründerbørs» og økt tilgang
til venturekapital målrettet for innovative ideer og prosjekter med
et stort verdiskapende potensial.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med fremleggingen av statsbudsjettet for 2013, fremme
forslag om en kapitalreform som sikrer økt tilgang på såkorn- og oppstartskapital
for alle gründere, etablering av en «gründerbørs» og økt tilgang
til venturekapital målrettet for innovative ideer og prosjekter med
et stort verdiskapende potensial.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Dokument 8:78 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Ola Elvestuen om en kapitalreform for
økt innovasjon og entreprenørskap – vedlegges protokollen.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:78 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Ola Elvestuen om en kapitalreform for
økt innovasjon og entreprenørskap – bifalles ikke.
Jeg viser til brev fra Næringskomiteen av 27. mars
2012 om representantforslag fra stortingsrepresentant Ola Elvestuen
om en kapitalreform for økt innovasjon og entreprenørskap.
Regjeringen er opptatt av å stimulere til entreprenørskap
og fremvekst av vekstbedrifter. Dette er viktig for å sikre fremtidig
verdiskaping, gode arbeidsplasser og fremtidig velferd. Gode og
forutsigbare rammebetingelser er det viktigste for å sikre at folk
er villige til å påta seg den risikoen det vil medføre å etablere
en bedrift. Dette handler blant annet om et enkelt og oversiktlig
regelverk, gode systemer for rapportering, forutsigbare skatte-
og avgiftsnivåer og tilgang på kompetent arbeidskraft.
I tillegg har både SIVA og Innovasjon Norge målrettede
ordninger for å stimulere entreprenørskap. Dette består i tilrettelagt
infrastruktur og ordninger som etablerertilskudd og innovasjonslån
som kan være relevante for nyetablerere. Felles for ordningene er
at de stiller krav til innovasjonshøyde. Ordningene skal også sikre
addisjonalitet, det vil si at man ikke skal finansiere prosjekter
som uansett ville blitt gjennomført. En utfordring med rettighetsbaserte ordninger
er at de kan bli svært dyre og at mange av prosjektene som blir
finansiert uansett ville blitt gjennomført. Dette vil gi en lite
effektiv bruk av offentlige midler for å fremme entreprenørskap.
Dagens ordninger skal også ivareta hensynet
til det private initiativ som stortingsrepresentanten er opptatt
av. Dette gjøres ved at Innovasjon Norge ikke fullfinansierer prosjektene,
men krever at private gründere eller banker er med og deler på risikoen.
Dette bidrar som regel til en ekstern vurdering av prosjektene i
tillegg til Innovasjon Norge sin vurdering og det utnytter det private
initiativ på en god måte fordi gründerne selv vil ha noe å tape
om prosjektet mislykkes.
Representantforslaget trekker fram to argumenter
for at det offentlige skal gå inn med kapital, mangelen på privat
risikovillig kapital og at mange gründerideer er lite foredlet.
Selv om mange gode ideer sliter med å få finansiering, noe dagens
ordninger skal avhjelpe, kan også lite foredlede ideer forklare
mangel på risikovillig kapital ved at prosjektene ikke anses som
gode nok til å forsvare investeringen. I verste fall kan en skattesubsidiering
føre til at dårlige utviklede prosjekter får bedre finansiering
uten at kvaliteten i prosjektene blir bedre. Man bør være forsiktige
med å kompensere med mer offentlig kapital eller økt grad av skattesubsidiering
hvis forklaringen på mangel på finansiering er at prosjektet ikke
er godt nok.
I 2012 er det bevilget om lag 1,5 milliarder
kroner til tilskudd, nettverk og kompetanse-hevende tiltak over
Nærings- og handelsdepartementets budsjett til Innovasjon Norges
ordinære ordninger. I tillegg ble Innovasjon Norges rammer for nye
utlån videreført, med en samlet ramme på 3 milliarder kroner. Investinor
får tilført 1,5 milliarder kroner i ny egenkapital. Investinor vil dermed
få en samlet innskutt kapital på 3,7 milliarder kroner. Regjeringen
vil, som oppfølging av den fremlagte Eierskapsmeldingen, på egnet måte
legge frem et forslag om nye landsdekkende såkornfond for Stortinget.
I 2012 er det bevilget 126,35 mill. kroner til kommersialisering
av forsk-ningsresultater og nettverkstiltak over Nærings- og handelsdepartementets
budsjett. Satsingen på kommersialisering av forskningsresultater
gjennom FORNY2020-programmet ble styrket med 10 mill. kroner.
SIVAs tilskudd fra Nærings- og handelsdepartementet
ble økt med 5,9 mill. kroner i 2012 til totalt 44,5 mill. kroner.
Dette skal styrke SIVA som nasjonal virkemiddelaktør og gi økt satsing på
inkubasjon som virkemiddel for nyskaping og kommersialisering av
gode forretningsideer fra FoU-miljøer og industri. I tillegg kommer
betydelige midler over Kommunal- og regionaldepartementets budsjett.
Innovasjon Norge og SIVA er regjeringens viktigste
bedriftsrettede virkemiddelaktører. I 2009 og 2010 fikk Nærings-
og handelsdepartementet utført evalueringer av både Innovasjon Norge
og SIVA. Evalueringene ble varslet i St. meld. nr. 7 (2008-2009)
Et nyskapende og bærekraftig Norge. Begge evalueringene ble sendt
på brede, åpne høringsrunder og departementet har mottatt et stort
antall høringsinnspill. Nærings- og handelsdepartementet tar sikte
på å legge frem en stortingsmelding om Innovasjon Norge og SIVA før
sommeren 2012. Målet for meldingen er å legge til rette for et offentlig
virkemiddelapparat som er tilpasset næringslivets behov i årene
som kommer.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. mai 2012
Terje Aasland |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |