Jeg viser til brev av 17. april 2012 fra transport og
kommunikasjonskomiteen med forespørsel om uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til Dokument 8:90 S (2011-2012) om graderte parkeringsbøter.
Gjeldende rammer for offentlig og privat parkeringsregulering
er ikke gode nok. Samferdselsdepartementet har derfor i lengre tid
arbeidet med å få på plass forslag til endringer. Viktige formål i
dette arbeidet er å gjøre reglene mer brukervennlige, i tillegg
til å ivareta konkurransehensyn mellom offentlige og private aktører
og gi større klarhet i kommunenes ulike roller innen parkering.
En bredt sammensatt arbeidsgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet
foreslo i 2006 at dagens forskjellige ordninger innen offentlig
og privat virksomhet erstattes med en felles parkeringsordning som
skal gjelde for alle som vil tilby parkering til allmennheten, enten mot
betaling eller på andre vilkår.
Samferdselsdepartementet har arbeidet videre med
saken og en ny, bredt sammensatt arbeidsgruppe har hjulpet Samferdselsdepartementet
i utarbeidelsen av konkrete forslag til hvordan en slik ordning
kan gjennomføres. Jeg vil så snart nødvendige avklaringer er gjort
med berørte departementer, sende forslag på høring.
Det ligger i dette at jeg mener det er for snevert å
begrense seg til å se på reaksjonene som ilegges ved brudd på parkeringsreglene,
slik forslagsstillerne i hovedsak gjør. Publikum som parkerer har
grunn til gjennomgående å vente bedre kvalitet og brukervennlighet
i alle deler av parkeringstjenesten som tilbys. Dette gjelder alt fra
skilting, oppmerking og betalingsordninger til håndheving, klagemuligheter,
inndriving m.v.
De problemstillinger som forslagsstillerne er opptatt
av er i all hovedsak vurdert i det arbeid som nå gjøres, og de hensyn
som ligger bak forslagene er søkt ivaretatt, om enn til dels på
en noe annen måte. Siden prosessen ikke er ferdig kan jeg ikke nå
gå i detalj om de forslag som ventes fremmet. Dette vil det bli
redegjort for i høringen når den kommer. Jeg kan derfor på dette
tidspunkt ikke kommentere de fem forslagene mer konkret.
Jeg vil likevel generelt peke på at det i dag
kun er den offentlige parkeringsvirksomheten som er særskilt regulert,
altså den virksomhet som utøves av kommuner ved bruk av offentlige
skilt. Privat parkeringsvirksomhet er ikke særskilt regulert. En
felles regulering av offentlig og privat parkeringsvirksomhet vil
derfor forutsette lovendringer. Det arbeides med forslag til nødvendige
lovendringer, særlig endringer i vegtrafikkloven. Jeg vil derfor
etter at høring er gjennomført komme til Stortinget med forslag
til lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre et nytt og
bedre regelverk for offentlig og privat parkeringsvirksomhet. Regjeringen
kan derfor ikke uten lovendringer fastsette en del av de endringer
som det foreslås at Stortinget skal be regjeringen om å fastsette.
Jeg vil også presisere at reaksjoner ved overtredelser
av parkeringsreglene ikke er bøter, slik begrepet brukes i strafferetten.
Reaksjonene er avkriminaliserte og er således ikke straff. Det
er derfor noe misvisende når det i forslaget brukes begrepet «parkeringsbot».
Beskrivelsen av de ulike reaksjoner er heller ikke helt dekkende.
Innen det offentlige regulerte systemet kan det ilegges «tilleggsavgift»
ved overtredelse av reglene knyttet til avgiftsparkering, jf. parkeringsforskriften
(forskrift 1. oktober 1993 nr. 921 om offentlig parkeringsregulering
og parkeringsgebyr) § 13. Det vil typisk være manglende betaling,
utløpt billett, parkering i strid med oppmerking eller billett ligger
ikke synlig for kontroll. Det offentlige kan også ilegge «parkeringsgebyr»,
jf parkeringsforskriften § 14. Dette ilegges typisk ved overtredelser
av skiltede parkerings- og stanseforbud eller ved overtredelser av
trafikkreglenes alminnelige regler for stans og parkering.
Jeg vil i den forbindelse understreke at det
er reglene knyttet til parkering mot betaling eller på andre vilkår
som har vært vurdert av de arbeidsgrupper som er nevnt. Dagens regler
for håndheving av parkerings- og stanseforbud, som sanksjoneres
med gebyr, er i svært liten grad berørt. I lys av det arbeidet som
nå gjøres, vil det imidlertid være aktuelt også å gå gjennom reglene
for gebyrhåndheving.