Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 2. mai 2012

Vedrørende Dokument 8:90 S (2011-2012) om graderte parkeringsbøter

Jeg viser til brev av 17. april 2012 fra transport og kommunikasjonskomiteen med forespørsel om uttalelse fra Samferdselsdepartementet til Dokument 8:90 S (2011-2012) om graderte parkeringsbøter.

Gjeldende rammer for offentlig og privat parkeringsregulering er ikke gode nok. Samferdselsdepartementet har derfor i lengre tid arbeidet med å få på plass forslag til endringer. Viktige formål i dette arbeidet er å gjøre reglene mer brukervennlige, i tillegg til å ivareta konkurransehensyn mellom offentlige og private aktører og gi større klarhet i kommunenes ulike roller innen parkering. En bredt sammensatt arbeidsgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet foreslo i 2006 at dagens forskjellige ordninger innen offentlig og privat virksomhet erstattes med en felles parkeringsordning som skal gjelde for alle som vil tilby parkering til allmennheten, enten mot betaling eller på andre vilkår.

Samferdselsdepartementet har arbeidet videre med saken og en ny, bredt sammensatt arbeidsgruppe har hjulpet Samferdselsdepartementet i utarbeidelsen av konkrete forslag til hvordan en slik ordning kan gjennomføres. Jeg vil så snart nødvendige avklaringer er gjort med berørte departementer, sende forslag på høring.

Det ligger i dette at jeg mener det er for snevert å begrense seg til å se på reaksjonene som ilegges ved brudd på parkeringsreglene, slik forslagsstillerne i hovedsak gjør. Publikum som parkerer har grunn til gjennomgående å vente bedre kvalitet og brukervennlighet i alle deler av parkeringstjenesten som tilbys. Dette gjelder alt fra skilting, oppmerking og betalingsordninger til håndheving, klagemuligheter, inndriving m.v.

De problemstillinger som forslagsstillerne er opptatt av er i all hovedsak vurdert i det arbeid som nå gjøres, og de hensyn som ligger bak forslagene er søkt ivaretatt, om enn til dels på en noe annen måte. Siden prosessen ikke er ferdig kan jeg ikke nå gå i detalj om de forslag som ventes fremmet. Dette vil det bli redegjort for i høringen når den kommer. Jeg kan derfor på dette tidspunkt ikke kommentere de fem forslagene mer konkret.

Jeg vil likevel generelt peke på at det i dag kun er den offentlige parkeringsvirksomheten som er særskilt regulert, altså den virksomhet som utøves av kommuner ved bruk av offentlige skilt. Privat parkeringsvirksomhet er ikke særskilt regulert. En felles regulering av offentlig og privat parkeringsvirksomhet vil derfor forutsette lovendringer. Det arbeides med forslag til nødvendige lovendringer, særlig endringer i vegtrafikkloven. Jeg vil derfor etter at høring er gjennomført komme til Stortinget med forslag til lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre et nytt og bedre regelverk for offentlig og privat parkeringsvirksomhet. Regjeringen kan derfor ikke uten lovendringer fastsette en del av de endringer som det foreslås at Stortinget skal be regjeringen om å fastsette.

Jeg vil også presisere at reaksjoner ved overtredelser av parkeringsreglene ikke er bøter, slik begrepet brukes i strafferetten. Reaksjonene er avkriminaliserte og er således ikke straff. Det er derfor noe misvisende når det i forslaget brukes begrepet «parkeringsbot». Beskrivelsen av de ulike reaksjoner er heller ikke helt dekkende. Innen det offentlige regulerte systemet kan det ilegges «tilleggsavgift» ved overtredelse av reglene knyttet til avgiftsparkering, jf. parkeringsforskriften (forskrift 1. oktober 1993 nr. 921 om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr) § 13. Det vil typisk være manglende betaling, utløpt billett, parkering i strid med oppmerking eller billett ligger ikke synlig for kontroll. Det offentlige kan også ilegge «parkeringsgebyr», jf parkeringsforskriften § 14. Dette ilegges typisk ved overtredelser av skiltede parkerings- og stanseforbud eller ved overtredelser av trafikkreglenes alminnelige regler for stans og parkering.

Jeg vil i den forbindelse understreke at det er reglene knyttet til parkering mot betaling eller på andre vilkår som har vært vurdert av de arbeidsgrupper som er nevnt. Dagens regler for håndheving av parkerings- og stanseforbud, som sanksjoneres med gebyr, er i svært liten grad berørt. I lys av det arbeidet som nå gjøres, vil det imidlertid være aktuelt også å gå gjennom reglene for gebyrhåndheving.