Det vises til brev av 13. mars 2012 fra Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité til statsrådene Kristin Halvorsen og Tora
Aasland om tilskuddsforvaltningen på Kunnskapsdepartementets ansvarsområder.
Som grunnlag for denne gjennomgangen vises det
til Finansdepartementets brev av 21. mars 2012. Finansdepartementet
gir i dette brevet en redegjørelse for noen bestemmelser med betydning
for tilskuddsforvaltningen i økonomiregelverket, bevilgningsreglementet
og forvaltningsloven og beskriver rammene for departementenes oppfølging
av disse. Kunnskapsdepartementet har i dette svaret valgt å avgrense
svaret til i hovedsak å gjelde de tilskudd som tildeles direkte
av departementet, de rammer som følger av kap. 6.3 og 6.4 i Bestemmelser
for økonomistyring i staten, bruk av budsjettposter og habilitetsbestemmelsene.
Komiteen ber om at departementet informerer
om praktisering av økonomireglementet, bevilgningsreglementet og
forvaltningsloven ved håndtering av tilskuddsforvaltningen.
Kunnskapsdepartementet har etablert et opplegg for
forvaltning av tilskuddsordninger som bygger på:
Reglement for økonomistyring
i staten
Bestemmelser om økonomistyring i staten,
i denne sammenheng spesielt kap. 6
Veilederen ”Om etablering og forvaltning
av tilskuddsordninger i staten”
Departementet har på dette grunnlag gitt instruks og
retningslinjer som fastlegger nærmere hvordan forvaltningsutøvelsen
skal gjennomføres:
Hovedinstruks for
økonomiforvaltningen i KD
Retningslinjer for forvaltningen av den
enkelte tilskuddsordning
Retningslinjer for tilskuddskontroll
Retningslinjer om evalueringer
Enkelte tilskuddsordninger er hjemlet i særlov,
jf. folkehøyskoleloven, privatskoleloven, universitets- og høyskoleloven,
fagskoleloven, studentsamskipnadsloven og voksenopplæringsloven.
Forskrifter til lovene gir retningslinjer av betydning for forvaltningen
av tilskudd.
En vesentlig del av tilskuddsforvaltningen er
delegert til underliggende virksomheter som Utdanningsdirektoratet,
Norgesuniversitetet og Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk.
Senter for internasjonalisering av utdanning forvalter også større utdanningsprogrammer
på vegne av EU, Utenriksdepartementet/Norad og Nordisk ministerråd.
Departementet har fastsatt økonomiinstrukser for virksomhetene,
med bestemmelser som har betydning for tilskuddsforvaltningen.
For de fleste av de 78 tilskuddsordningene på Kunnskapsdepartementets
budsjett for 2011 er det fastsatt eksplisitte retningslinjer for
forvaltningen av disse. Retningslinjene inneholder en utførlig gjennomgang,
som er tilpasset den enkelte ordning, av de ulike elementer som
skal ivaretas i henhold til regelverket. Det er under arbeid å utforme
retningslinjer for de sist etablerte ordningene.
Rutinen for tilskuddskontroll har retningslinjer om
gjennomføring og dokumentasjon fra tilskuddsmottaker. Evaluering
av tilskuddsordninger omfattes av departementets retningslinjer
om evalueringer. Formålet med evalueringer er å gi informasjon om tilskuddsordningene
er effektive i forhold til ressursbruk, organisering og fastsatte
mål.
Enkelte tilskudd har blitt behandlet i henhold
til bestemmelser om økonomistyring i staten pkt. 6.4.2 bokstav b
om forenklede prosedyrer for relativt små bidrag. For disse tilskuddene
er det satt opp krav til mottakeren i egne tilskuddsbrev. Jeg viser
for øvrig til nærmere redegjørelse under del II.
Bestemmelsene om tilskuddsforvaltning i økonomiregelverket
er utformet slik at de skal sikre at også annet sentralt regelverk
etterleves, for eksempel bestemmelser i Stortingets bevilgningsreglement. Hjemmelen
for utbetalinger over statsbudsjettet er Stortingets bevilgningsvedtak.
I medhold av Stortingets bevilgningsreglement har Finansdepartementet
i rundskriv R-101 gitt bestemmelser om postinndelingen i statsbudsjettet,
som fastsetter at tilskudd skal budsjetteres på postene 60 – 85.
Tilskudd nevnes eksplisitt i § 10 2. ledd, som
stiller krav om at tilskuddsforvalteren skal sikre kontrolladgang.
Dette er ivaretatt i retningslinjene for tilskuddsordningene og
i tilskuddsbrev til tilskuddsmottakerne.
Videre gir de overordnede prinsippene som reglementet
gir om disponeringen av statsbudsjettet, viktige føringer for tilskuddsforvaltningen.
Jf. spesielt § 4 Statsbudsjettets inndeling, § 5 Bevilgningsvedtak
og § 10 Disponering av gitte bevilgninger.
Kunnskapsdepartementet har lagt til grunn at
tilskuddsutbetalinger i regelen skal ha hjemmel i bevilgningen på
en tilskuddspost. Noen tilskudd er gitt på 01-poster og 21-poster,
med samlet sett små beløp. Reglene for tilskuddsforvaltning gjelder
også for tilskudd utbetalt fra slike poster. Flertallet av disse tilskuddene
er utbetalt over kap. 226 post 21, hvor om lag 1 pst. av bevilgningen
(10 mill. kroner av drøyt 1 mrd. kroner) er benyttet av departementet
til mindre tilskudd til private og kommunesektoren.
For oversikt over departementets tilskuddsutbetalinger
i 2011 til private, og hvilke poster disse er utbetalt fra, samt
for departementets tilskuddsordninger forvaltet av underliggende
etater, vises det til eget vedlegg.
All forvaltningsutøvelse i departementet skal skje
under ivaretakelse av forvaltningslovens bestemmelser om habilitet.
Departementets oppfølging bygger videre på ”Etiske retningslinjer
for statstjenesten” (Fornyings- administrasjons- og kirkedepartementet).
Når det særskilt gjelder håndteringen av habilitet knyttet til politisk
ledelse blir den ivaretatt med grunnlag i ”Håndbok for politisk
ledelse” (Statsministerens kontor) og ”Om statsråd” (Statsministerens
kontor).
Enhver som er omfattet av reglene om habilitet har
et selvstendig ansvar for å vurdere egen habilitet og å opplyse
om det foreligger forhold som gjør at det kan reises tvil om deres
habilitet. Dersom politisk ledelse anser seg som inhabile eller
er i tvil om dette, tas spørsmålet opp med embetsverket. Departementet
gir råd om vurdering i den konkrete saken. Dersom departementet
er i tvil, forelegges saken for Justisdepartementets lovavdeling
til uttalelse. I tilfeller der statsråden vurderes å være inhabil,
blir det oppnevnt settestatsråd.
Det bes videre om at departementet foretar
en gjennomgang av alle tilskudd som er gitt i 2011, med sikte på
å undersøke om relevant regelverk er fulgt, og rapportere dette
til komiteen.
Kunnskapsdepartementet har en omfattende tilskuddsportefølje.
På 70-poster ble det i 2011 bevilget over 12 mrd. kroner. Holdes
EUs rammeprogrammer og stipender mv. til studenter utenfor, ble
det bevilget over 6 mrd. kroner over 70-poster som tilskudd, dessuten
enkelte tilskudd fra andre poster. De største mottakerne er private
skoler, private høyskoler, folkehøyskoler, studieforbund og studentsamskipnader. Disse
tilskuddene tildeles i tråd med fastsatte retningslinjer for hver
enkelt ordning hvor hovedelementene er vedtatt av Stortinget gjennom
lov eller presentert for Stortinget gjennom budsjettproposisjonen.
En betydelig andel av departementets tilskudd går
til kommuner og fylkeskommuner, og omfattes ikke av forutsetningen
om kunngjøring i Bestemmelser om økonomistyring i staten.
For en del tilskudd er tilskuddsmottakerne direkte
omtalt i budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddsbevilgningen
må anses øremerket for vedkommende. Andre tilskudd har bare hatt
én mulig mottaker, og departementet har hatt direkte kontakt med
mottakeren.
Videre har Kunnskapsdepartementet en rekke tilskudd
som gis fordi Norge er medlem av en internasjonal organisasjon,
eller lignende. I disse tilfellene er ikke tilskuddet kunngjort,
i tråd med unntaksbestemmelsen for dette i Bestemmelser om økonomistyring
i staten.
Noen tilskudd har blitt behandlet i henhold
til bestemmelser om økonomistyring i staten pkt. 6.4.2 bokstav b
om forenklede prosedyrer for relativt små bidrag. For disse tilskuddene
settes det krav til bruken av midlene i tilskuddsbrevene for hver
enkelt mottaker, samt krav til rapportering.
Det er også i enkelte tilfeller tildelt små
tilskuddsmidler fra budsjettposter hvor kunngjøringen ikke har vært
eksplisitt på budsjettposten, men hvor sektorens sentrale aktører
(for eksempel relevante paraplyorganisasjoner mv) har vært kjent
med at det er mulig å søke departementet om midler. Dette gjenspeiler
seg i at departementet mottar en rekke søknader i løpet av et år
og har dialog med sentrale aktører og relevante mottakere av tilskudd
og tilskuddordninger.
Riksrevisjonen gjennomførte i 2010 kontroll
av Kunnskapsdepartementets overordnede ansvar for tilskuddsforvaltning,
jf Dokument 1 (2011-2012):
”Revisjonen har hatt særskilt oppmerksomhet på departementets
rutiner og budsjettering av tilskudd og rutiner for rapportering
av måloppnåelse. Formålet med revisjonen har vært å kontrollere
at departementet og underliggende virksomheter forvalter tilskuddsordninger
i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger samt gjeldende
regelverk.”
Når det gjelder budsjettering og regnskapsføring av
tilskuddsordninger konkluderer Riksrevisjonen slik (s. 175):
”Revisjonen viser at tilskuddsordningene i det alt vesentlige
er budsjettert og regnskapsført på riktige kapitler og poster.”
Departementet har merket seg Riksrevisjonens generelle
konklusjon om budsjettering og regnskapsføring.
Kunnskapsdepartementet mener at det opplegget departementet
har etablert for tilskuddsforvaltning generelt ivaretar kravene
i økonomireglementet, bevilgningsreglementet og forvaltningsloven.
Risiko- og vesentlighetsvurderinger tilsier
at departementet skal ha størst oppmerksomhet om tilskuddsordningene.
Departementet ser likevel behov for å rette økt oppmerksomhet mot
tilskudd gitt gjennom året, jf. svar på del III nedenfor. Vi ser
også behov for at Finansdepartementet oppdaterer sitt veiledningsmateriell
på dette feltet.
Vi viser for øvrig igjen til eget vedlegg som
inneholder oversikt over alle tilskudd fra departementet i 2011
til private, samt oversikt over tilskuddsordninger forvaltet av
underliggende etater.
Departementet bes videre om å redegjøre for hva
man vil gjøre for å sikre en tilskuddsforvaltning som er i tråd
med økonomiregelverket fremover, herunder om rutiner, kontrollordninger
mv, dersom undersøkelsene avdekker feil eller mangler.
Departementet har under denne gjennomgangen sett
at enkelte av våre tilskudd blant annet kan kunngjøres på en mer
hensiktsmessig måte enn det ble gjort i 2011. Departementet vil
gjennomgå rutinene og vurdere endringer knyttet til følgende:
Navngi flere tilskuddsmottakere
i budsjettproposisjonen, der det er relevant.
Mer utfyllende informasjon i rapporteringsdelen i
kommende budsjettproposisjoner, der det er relevant.
Kunngjøring av KDs tilskudd utover dagens
omtale i budsjettproposisjoner og kontakt og dialog med potensielle
tilskuddsmottakere, der det er behov for det.