Jeg viser til brev fra Stortingets Kontroll-
og konstitusjonskomité av 13.03.2012 der komiteen ber om en gjennomgang
av tilskuddsordninger som departementet (NHD) forvalter selv.
Jeg vil innledningsvis vise til Finansministerens brev
til Kontroll- og konstitusjonskomiteen av 21.03.2012 om hvordan
forvaltningsloven, bevilgningsreglementet og økonomireglement skal
forstås og er praktisert ved håndtering av tilskuddsforvaltningen.
NHD har lagt den samme forståelsen til grunn for sin tilskuddsforvaltning
og redegjørelsen i dette brevet vil ha dette som utgangspunkt.
NHDs utgiftsbevilgninger for 2011 (saldert budsjett)
utgjorde 7,46 mrd. kroner eksklusiv lånetransaksjoner. 5,7 mrd.
kroner var tilskuddsordninger. Av disse var 4,95 mrd. kroner midler
til tilskuddsbevilgninger hvor forvaltning er delegert til underliggende virksomheter
- herunder samtlige søknadsbaserte tilskuddsordninger på NHDs budsjett.
Oversikt over tilskuddsordningene hvor forvaltning er delegert til underliggende
virksomheter er vedlagt (vedlegg 1).
De resterende tilskuddsordningene utgjorde 760,2
mill. kroner, og ble forvaltet av departementet selv. Disse omfatter
følgende kapitler og poster:
| | (i mill. kroner) |
Kap./post | Postbetegnelse | Saldert 2011 |
900/70 | Nærings- og handelsdepartementet (NHD),
Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 20,1 |
900/72 | NHD, Tilskudd til beredskapsordninger | 3,1 |
900/73 | NHD, Tilskudd til Ungt Entreprenørskap | 11,0 |
913/70 | Standardisering, Tilskudd (til Standard
Norge) | 28,0 |
924/70 | Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer,
Tilskudd | 40,0 |
929/70 | Norsk Designråd; Tilskudd | 36,0 |
937/71 | Svalbard Reiseliv AS, Tilskudd | 2,1 |
953/70 | Kings Bay AS, Tilskudd | 15,0 |
2421/70 | Innovasjon Norge, Bedriftsutvikling
og administrasjon | 292,6 |
2421/71 (delvis) | Innovasjon Norge, Reiseliv, nettverks-
og kompetanseprogrammer | 273,7 |
2426/70 | SIVA SF, Tilskudd | 38,6 |
Sum1) | | 760,2 |
1) Departementet hadde fullmakt til å utgiftsføre refusjoner
for miljøtiltak etter virksomheten til Raufoss ASA under kap. 960,
post 71. Den ble utnyttet med 8,4 mill. kroner i 2011. For 2011
ble det også gitt en særskilt bevilgning under kap. 950, post 70
Utbetaling – garantiordning, Eksportfinans ASA, gjennom Stortingets
behandling av Prop. 120 S og Innst. 420 S (2010-2011), jf. nærmere
omtale av ordningen i disse dokumentene Det ble utgiftsført 106,4 mill.
kroner under denne ordningen.
Samtlige av disse tilskuddsordningene er til navngitte
mottakere, dvs. tilskudd til mottakere som er navngitte i bevilgningsvedtaket
eller må anses øremerket i budsjettproposisjonen. De er dermed unntatt fra
kravene i økonomiregelverket om å formulere tildelingskriterier,
kunngjøring og utforming av regelverk for forvaltning av ordningene.
NHD har likevel valgt å utarbeide interne tilskuddsregelverk for
hver ordning. Regelverkene gir informasjon, retningslinjer og krav
knyttet til mål med ordningene, kriterier for måloppnåelse, tildelingskriterier
der det er aktuelt, krav til rapportering, oppfølging og kontroll, økonomiforvaltning,
evaluering m.m. i henhold til kap. 6 i Finansdepartementets bestemmelser.
Departementet har gjennomgått forvaltningen
av alle slike tilskudd som ble utbetalt i 2011. Gjennomgangen har
basert seg på å sjekke ut at nødvendige dokumenter foreligger og
at oppgaver er utført i henhold til krav for den enkelte ordning.
Det er ikke funnet vesentlige avvik på disse punktene.
NHD har videre gått gjennom andre utbetalinger fra
departementet i 2011 som kan karakteriseres som tilskudd over departementets
eget budsjettkap. 900, post 21 Spesielle driftsutgifter. I henhold
til omtale i Prop. 1 S (2010-2011) kan posten nyttes til å dekke utgifter
knyttet til tjenester, oppdrag, støtte og prosjekter som er vesentlige
i Nærings- og handelsdepartementets arbeid med nærings- og handelspolitikken.
Videre går det fram at bevilgningen kan brukes til å finansiere
større utredningsutvalg og tiltak til oppfølging av bl.a. regjeringens
maritime strategi og prosjektmidler til reiselivsformål.
I 2011 ble det regnskapsført om lag 52 mill.
kroner under kap. 900, post 21 Spesielle driftsutgifter. Av midlene
ble om lag 36,8 mill. kroner benyttet til anskaffelser eller drift
i NHD eller i etatene. De resterende midlene, 15,2 mill. kroner,
var utbetalinger knyttet til 24 enkeltsaker som kan kategoriseres
som støtte. Oversikt over disse sakene er vedlagt (vedlegg 2).
Støtten i disse sakene har vært rettet mot profesjonelle
aktører som må forutsettes å være kjent med departementets virksomhet
innenfor de aktuelle områdene. NHD har på sin side videre god kjennskap
til og for en del også profesjonell kontakt med mange av de aktuelle
mottakerne av støtte. Departementet har derfor lagt til grunn at
kunngjøring av mulighet for å søke på tilskudd har vært ivaretatt
gjennom omtalen som er gitt i Prop. 1 S.
Det er etablert praksis at departementet behandler sakene
på grunnlag av søknad fra mottakerne, og at departementet sender
tilskuddsbrev med krav til bruk av midlene og til rapportering.
Omfang av krav til rapportering vurderes i den enkelte sak tilpasset
risiko og vesentlighet. Rapportene gjennomgås av departementet og
utgjør hovedgrunnlaget for departementets kontroll av om støtten
er brukt i henhold til forutsetningene.
En gjennomgang viser at tildelingene i disse
sakene er i tråd med formålet med bevilgningen. Sakene fordeler
seg i hovedsak på følgende formål:
Slike samarbeidsarenaer er brukt som arbeidsform
mellom departement og næringslivet på flere områder, som for eksempel
Maritim utvikling og Forum for kultur og næring. Gjennom disse arenaene har
departementet fått viktige innspill som grunnlag for politikkutformingen
på de aktuelle områdene. Departementet har også gitt støtte til
andre typer arenaer, som for eksempel støtte til NHOs prosjekt Global
Future, som skal mobilisere personer med minoritetsbakgrunn til
å tre inn i sentrale stillinger.
Departementet har bidratt med støtte til noen
relevante forskningsprosjekter som vil bedre kunnskapsgrunnlaget
for utforming av næringspolitikken. For eksempel har NHD, sammen
med flere andre bidragsytere, gitt støtte til prosjektet «Krise,
omstilling og vekst» i regi av Samfunns- og næringslivsforskning
AS ved Norges Handelshøgskole.
NHD har gitt støtte til noen informasjonstiltak, for
eksempel til prosjektet Symposium i tilknytning til markering av
Trygve Haavelmos 100-årsjubileum. Symposiet formidlet informasjon
om forskning relevant for økonomisk politikk og forståelsen av den.
Departementet støtter enkeltprosjekter i internasjonale
organisasjoner der Norge er tilsluttet basert på Stortingsvedtak.
Et eksempel på støtte er til bistandsprosjekter i regi av FNs sjøfartsorganisasjon IMO.
NHD bidro i 2011 med delfinansiering av tiltak, blant
annet sammen med andre departement, som skal legge til rette for
grenseoverskridende samarbeid. Sakene gjelder støtte til etablering
av Norway House i Houston og støtte til drift av en nordisk informasjonstjeneste.
Også for sakene der det er tildelt støtte over
post 21, har gjennomgangen basert seg på å sjekke ut at nødvendige
dokumenter foreligger, og at oppgaver er utført i henhold til krav
for det enkelte tilskudd. Det er her ikke funnet vesentlige avvik.
Forvaltningslovens grunnprinsipper om likebehandling
og saklighet samt bestemmelsene om habilitet ligger til grunn for
departementets håndtering av tilskudd. Spørsmål om habilitet håndteres
ut fra reglene i forvaltningsloven. Den enkelte – så vel i politiske
ledelse som de øvrige ansatte i departementet – har et eget ansvar
for selv å vurdere sin habilitet. Dersom det foreligger tvil, konsulteres
Lovavdelingen.
Departementets tilskuddsordninger følges opp løpende
med fokus på kontinuerlig forbedring og for å oppnå best mulig resultater.
Blant annet omfatter dette gjennomganger for å vurdere målsettinger
med ordningene og kriterier for måloppnåelse. Departementet gjennomfører
systematisk evalueringer av tilskuddsordninger.
Når det gjelder departementets praksis for å
utbetale støtte i enkeltsaker over kap. 900, post 21 Spesielle driftsutgifter,
vil departementet vurdere om det kan være hensiktsmessig å skille
tydeligere mellom anskaffelser, drift og støtte. Herunder vil det
bli vurdert å etablere en ny 70-post for å føre det som skilles ut
som støtte av det som føres på post 21 i dag.