Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 18. april 2012

Gjennomgang av departementets tilskuddsforvaltning

Jeg viser til brev fra Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomité av 13.03.2012 der komiteen ber om en gjennomgang av tilskuddsordninger som departementet (NHD) forvalter selv.

Jeg vil innledningsvis vise til Finansministerens brev til Kontroll- og konstitusjonskomiteen av 21.03.2012 om hvordan forvaltningsloven, bevilgningsreglementet og økonomireglement skal forstås og er praktisert ved håndtering av tilskuddsforvaltningen. NHD har lagt den samme forståelsen til grunn for sin tilskuddsforvaltning og redegjørelsen i dette brevet vil ha dette som utgangspunkt.

NHD’s tilskuddspraksis

NHDs utgiftsbevilgninger for 2011 (saldert budsjett) utgjorde 7,46 mrd. kroner eksklusiv lånetransaksjoner. 5,7 mrd. kroner var tilskuddsordninger. Av disse var 4,95 mrd. kroner midler til tilskuddsbevilgninger hvor forvaltning er delegert til underliggende virksomheter - herunder samtlige søknadsbaserte tilskuddsordninger på NHDs budsjett. Oversikt over tilskuddsordningene hvor forvaltning er delegert til underliggende virksomheter er vedlagt (vedlegg 1).

De resterende tilskuddsordningene utgjorde 760,2 mill. kroner, og ble forvaltet av departementet selv. Disse omfatter følgende kapitler og poster:

(i mill. kroner)

Kap./post

Postbetegnelse

Saldert 2011

900/70

Nærings- og handelsdepartementet (NHD), Tilskudd til internasjonale organisasjoner

20,1

900/72

NHD, Tilskudd til beredskapsordninger

3,1

900/73

NHD, Tilskudd til Ungt Entreprenørskap

11,0

913/70

Standardisering, Tilskudd (til Standard Norge)

28,0

924/70

Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer, Tilskudd

40,0

929/70

Norsk Designråd; Tilskudd

36,0

937/71

Svalbard Reiseliv AS, Tilskudd

2,1

953/70

Kings Bay AS, Tilskudd

15,0

2421/70

Innovasjon Norge, Bedriftsutvikling og administrasjon

292,6

2421/71 (delvis)

Innovasjon Norge, Reiseliv, nettverks- og kompetanseprogrammer

273,7

2426/70

SIVA SF, Tilskudd

38,6

Sum1)

760,2

1) Departementet hadde fullmakt til å utgiftsføre refusjoner for miljøtiltak etter virksomheten til Raufoss ASA under kap. 960, post 71. Den ble utnyttet med 8,4 mill. kroner i 2011. For 2011 ble det også gitt en særskilt bevilgning under kap. 950, post 70 Utbetaling – garantiordning, Eksportfinans ASA, gjennom Stortingets behandling av Prop. 120 S og Innst. 420 S (2010-2011), jf. nærmere omtale av ordningen i disse dokumentene Det ble utgiftsført 106,4 mill. kroner under denne ordningen.

Samtlige av disse tilskuddsordningene er til navngitte mottakere, dvs. tilskudd til mottakere som er navngitte i bevilgningsvedtaket eller må anses øremerket i budsjettproposisjonen. De er dermed unntatt fra kravene i økonomiregelverket om å formulere tildelingskriterier, kunngjøring og utforming av regelverk for forvaltning av ordningene. NHD har likevel valgt å utarbeide interne tilskuddsregelverk for hver ordning. Regelverkene gir informasjon, retningslinjer og krav knyttet til mål med ordningene, kriterier for måloppnåelse, tildelingskriterier der det er aktuelt, krav til rapportering, oppfølging og kontroll, økonomiforvaltning, evaluering m.m. i henhold til kap. 6 i Finansdepartementets bestemmelser.

Departementet har gjennomgått forvaltningen av alle slike tilskudd som ble utbetalt i 2011. Gjennomgangen har basert seg på å sjekke ut at nødvendige dokumenter foreligger og at oppgaver er utført i henhold til krav for den enkelte ordning. Det er ikke funnet vesentlige avvik på disse punktene.

Utbetalinger av støtte/enkelttilskudd

NHD har videre gått gjennom andre utbetalinger fra departementet i 2011 som kan karakteriseres som tilskudd over departementets eget budsjettkap. 900, post 21 Spesielle driftsutgifter. I henhold til omtale i Prop. 1 S (2010-2011) kan posten nyttes til å dekke utgifter knyttet til tjenester, oppdrag, støtte og prosjekter som er vesentlige i Nærings- og handelsdepartementets arbeid med nærings- og handelspolitikken. Videre går det fram at bevilgningen kan brukes til å finansiere større utredningsutvalg og tiltak til oppfølging av bl.a. regjeringens maritime strategi og prosjektmidler til reiselivsformål.

I 2011 ble det regnskapsført om lag 52 mill. kroner under kap. 900, post 21 Spesielle driftsutgifter. Av midlene ble om lag 36,8 mill. kroner benyttet til anskaffelser eller drift i NHD eller i etatene. De resterende midlene, 15,2 mill. kroner, var utbetalinger knyttet til 24 enkeltsaker som kan kategoriseres som støtte. Oversikt over disse sakene er vedlagt (vedlegg 2).

Støtten i disse sakene har vært rettet mot profesjonelle aktører som må forutsettes å være kjent med departementets virksomhet innenfor de aktuelle områdene. NHD har på sin side videre god kjennskap til og for en del også profesjonell kontakt med mange av de aktuelle mottakerne av støtte. Departementet har derfor lagt til grunn at kunngjøring av mulighet for å søke på tilskudd har vært ivaretatt gjennom omtalen som er gitt i Prop. 1 S.

Det er etablert praksis at departementet behandler sakene på grunnlag av søknad fra mottakerne, og at departementet sender tilskuddsbrev med krav til bruk av midlene og til rapportering. Omfang av krav til rapportering vurderes i den enkelte sak tilpasset risiko og vesentlighet. Rapportene gjennomgås av departementet og utgjør hovedgrunnlaget for departementets kontroll av om støtten er brukt i henhold til forutsetningene.

En gjennomgang viser at tildelingene i disse sakene er i tråd med formålet med bevilgningen. Sakene fordeler seg i hovedsak på følgende formål:

Samarbeidsarenaer mellom viktige aktører i næringslivet:

Slike samarbeidsarenaer er brukt som arbeidsform mellom departement og næringslivet på flere områder, som for eksempel Maritim utvikling og Forum for kultur og næring. Gjennom disse arenaene har departementet fått viktige innspill som grunnlag for politikkutformingen på de aktuelle områdene. Departementet har også gitt støtte til andre typer arenaer, som for eksempel støtte til NHOs prosjekt Global Future, som skal mobilisere personer med minoritetsbakgrunn til å tre inn i sentrale stillinger.

Samfinansiering av utredninger som skal bidra til bedre kunnskapsgrunnlag for næringspolitikken:

Departementet har bidratt med støtte til noen relevante forskningsprosjekter som vil bedre kunnskapsgrunnlaget for utforming av næringspolitikken. For eksempel har NHD, sammen med flere andre bidragsytere, gitt støtte til prosjektet «Krise, omstilling og vekst» i regi av Samfunns- og næringslivsforskning AS ved Norges Handelshøgskole.

Informasjonstiltak:

NHD har gitt støtte til noen informasjonstiltak, for eksempel til prosjektet Symposium i tilknytning til markering av Trygve Haavelmos 100-årsjubileum. Symposiet formidlet informasjon om forskning relevant for økonomisk politikk og forståelsen av den.

Internasjonale organisasjoner:

Departementet støtter enkeltprosjekter i internasjonale organisasjoner der Norge er tilsluttet basert på Stortingsvedtak. Et eksempel på støtte er til bistandsprosjekter i regi av FNs sjøfartsorganisasjon IMO.

Delfinansiering av tjenester for grenseoverskridende samarbeid:

NHD bidro i 2011 med delfinansiering av tiltak, blant annet sammen med andre departement, som skal legge til rette for grenseoverskridende samarbeid. Sakene gjelder støtte til etablering av Norway House i Houston og støtte til drift av en nordisk informasjonstjeneste.

Også for sakene der det er tildelt støtte over post 21, har gjennomgangen basert seg på å sjekke ut at nødvendige dokumenter foreligger, og at oppgaver er utført i henhold til krav for det enkelte tilskudd. Det er her ikke funnet vesentlige avvik.

Habilitet

Forvaltningslovens grunnprinsipper om likebehandling og saklighet samt bestemmelsene om habilitet ligger til grunn for departementets håndtering av tilskudd. Spørsmål om habilitet håndteres ut fra reglene i forvaltningsloven. Den enkelte – så vel i politiske ledelse som de øvrige ansatte i departementet – har et eget ansvar for selv å vurdere sin habilitet. Dersom det foreligger tvil, konsulteres Lovavdelingen.

Oppfølgingstiltak

Departementets tilskuddsordninger følges opp løpende med fokus på kontinuerlig forbedring og for å oppnå best mulig resultater. Blant annet omfatter dette gjennomganger for å vurdere målsettinger med ordningene og kriterier for måloppnåelse. Departementet gjennomfører systematisk evalueringer av tilskuddsordninger.

Når det gjelder departementets praksis for å utbetale støtte i enkeltsaker over kap. 900, post 21 Spesielle driftsutgifter, vil departementet vurdere om det kan være hensiktsmessig å skille tydeligere mellom anskaffelser, drift og støtte. Herunder vil det bli vurdert å etablere en ny 70-post for å føre det som skilles ut som støtte av det som føres på post 21 i dag.