I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen legge
frem nødvendige forslag for å begrense muligheten for gjenopptakelse
av utlendingssaker slik at et endelig vedtak er endelig og ikke
kan gjenopptas.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem
de nødvendige forslag som muliggjør opprettelse av en forvaltningsdomstol
som behandler blant annet klager i utlendingssaker.»
I dokumentet gis en nærmere redegjørelse for hvordan
saksbehandlingen er organisert i utlendingsforvaltningen. Det gis
blant annet en oversikt over hvilke klagemuligheter som finnes,
nasjonalt og internasjonalt. I gjennomgangen pekes det på utvik-lingstrekk
og ulike hensyn bak dagens ordning.
Forslagsstillerne viser til at det hvert år
behandles et stort antall klager. Forslagsstillerne bemerker i dokumentet
noen tendenser for saker innkommet i årene 2008–2009. Det første
er andelen klager på avslag angitt i prosent når det gjelder asylsaker.
For begge årene ligger disse i størrelsesorden 95 pst. For saker
innkommet i 2008 innebærer det 5 600–5 700 klager, mens for innkomne
saker i 2009, er tilsvarende tall 9 500–10 000 klager på avslag.
Forslagsstillerne har med stor interesse merket seg
at adgangen til omgjøring utgjør en stor utford-ring for utlendingsforvaltningen,
og at også justisminister Knut Storberget til Aftenposten 10. februar 2009
uttrykte dyp frustrasjon over at antallet negative vedtak ble begjært
omgjort i så godt som samtlige tilfeller.
Forslagsstillerne viser til at ettersom behandling av
asylsøknader som ender i negative vedtak begjæres omgjort, er det
grunn til å forvente at den veksten man de senere år har hatt med
hensyn til ankomne asylsøkere, vil resultere i en økning av omgjøringsbegjæringer,
og som i neste runde får oppsettende effekt.
Forslagsstillerne peker på at en slik praksis
i en allerede presset utlendingsforvaltning er svært uheldig og
utgjør en forvaltningsmessig utfordring som ikke gjør at dette presset
avtar.
Forslagsstillerne ønsker at saker som omhandler arbeidsinnvandring
skilles ut fra den øvrige saksbehandlingen i utlendingsforvaltningen,
da arbeidsinnvandringssaker unødig forsinkes som følge av store restanser
i asylsaker.
Forslagsstillerne viser til UDIs egne tall for
2009 som viser at kun 1 753 asylsøknader av totalt 4 508 innvilgede
søknader (ca. 38,8 pst.) ble gjort på bakgrunn av at vedkommende
søker fikk flyktningstatus etter flyktningkonvensjonen.
Det pekes i dokumentet på at det i dette tidsrommet
ble registrert 15 686 asylsøknader. Ettersom forslagsstillerne vil
mene at et så vidt lite antall kvalifiserer for flyktningstatus
i henhold til nevnte konvensjon, fremstår det som åpenbart at klageadgangen
er for vid.
Forslagsstillerne mener det er et stort behov
for endringer i gjenopptakelsesbehandlingen av utlendingssaker,
og at antallet saker som prøves om og om igjen er ødeleggende for
både utlendingsforvaltningens og politikkens autoritet og mål.
Forslagsstillerne peker på at det er viktig
å ha en reell mulighet til klagesaksbehandling og beholde prinsippet
om at saker skal behandles i to instanser for å ivareta rettssikkerheten
til den enkelte, men like viktig er det å ivareta en forsvarlig
og fornuftig saksbehandling. Forslagsstillerne mener det ikke er
fornuftig ressursbruk å la enkeltsaker behandles et ubegrenset antall
ganger, og at dette forringer Utlendingsnemda (UNE) som forvaltningsorgan.
Enhver avgjørelse i et forvaltningsorgan kan påklages, og det er
ingen begrensninger på antall omgjøringsbegjæringer som kan fremmes.
Forslagsstillerne vil derfor legge ned Utlendingsnemnda
(UNE), og overføre klagebehandlingen til en forvaltningsdomstol.
Det vises for øvrig til dokumentet for nærmere omtale
av forslaget.
Komiteen ba i brev av 13. juni 2012 om justis-
og beredskapsminister Grete Faremos vurdering av forslaget. Statsrådens
svarbrev av 10. august 2012 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, deler forslagsstillernes og statsrådens
oppfatning av at det høye antallet omgjøringsanmodninger er en alvorlig
utfordring. Komiteen deler forslagsstillernes oppfatning
om at det er viktig å ha en reell mulighet til klagesaksbehandling
og beholde prinsippet om at saker skal behandles i to instanser for
å ivareta rettssikkerheten til den enkelte, men like viktig er det
å ivareta en forsvarlig og fornuftig saksbehandling.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev av 10. august 2012 der det presiseres at det å fremme en omgjøringsanmodning
ikke gir automatisk rett til å bli værende i Norge, og at det bare
er i de tilfellene hvor UNE finner at omgjøringsanmodningen inneholder
vesentlig nye opplysninger at det blir truffet beslutning om utsatt
utreiseplikt. Komiteen merker seg statsrådens forsikring
om at UNE har stor bevissthet rundt vurderingen av hvordan arbeidet
med omgjøringsanmodninger skal legges opp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at utfordringene med
omgjøringsanmodninger var en del av mandatet for det utvalget som
ble nedsatt i 2009 for å vurdere organiseringen av klagesaksbehandlingen
på utlendingsfeltet (Klagesaksutvalget), og at departementet for
tiden arbeider med oppfølgingen av innstillingen fra utvalget (NOU
2010:12 Ny klageordning for utlendingssaker) som var på høring frem
til oktober 2011.
Flertallet viser til at forvaltningen
i mange tilfeller har en plikt etter internasjonale konvensjoner til
å vurdere nye bevis eller andre nye opplysninger før utsendelse
finner sted. Også norske regler som for eksempel utlendingsforskriftens
bestemmelse om den særlige betydningen av barns tilknytning, kan
gi en plikt til å vurdere omgjøringsanmodninger.
Flertallet viser til at statsråden
oppgir å være opptatt av å finne tiltak som kan begrense dagens
ressursbruk og hindre at omgjøringsanmodninger kan forsinke arbeidet
med returer. Flertallet imøteser statsrådens forslag
om hvordan Klagesaksutvalgets innstilling skal følges opp, og anmoder
om at dette skjer i inneværende periode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til brevet fra Justis- og beredskapsdepartementet av 10. august
2012 hvor det fremgår at antallet som hadde rett til internasjonal
beskyttelse i 2009, var enda høyere enn det tallet disse
medlemmer la til grunn da representantforslaget ble utformet.
I representantforslaget var kun tallet på asyl i henhold til flyktningkonvensjonen
referert. Det endelige antallet innvilgelser av beskyttelsesgrunner
blir da 6 140.
Tatt i betraktning at systemet, som det fortoner seg
i dag, kan minne om en tre-instansbehandling i stedet for en to-instansbehandling
som forutsatt, og at rettssikkerhetsgarantiene må anses som fullt
ut ivaretatt gjennom en to-instansbehandling, vil disse medlemmer fastholde
at omgjøringsbegjæringer ikke må tillates. Det er ikke holdbart
at antallet omgjøringsbegjæringer nå er på over 5 000 årlig, nærmere
bestemt 5 450 i 2011.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at det høye antallet omgjøringsbegjæringer er et symptom på sendrektighet
i utlendingsforvaltningen, således at utlendinger med endelig avslag
ikke blir omgående returnert til hjemlandet eller et annet land
i medhold av Dublin-konvensjonen. Disse medlemmer vil videre
bemerke at det ikke synes å foreligge noen tidsplan for departementets
arbeid med oppfølging av NOU 2010:12 Ny klageordning for utlendingssaker.
Sakens alvorlighetsgrad og implikasjoner tilsier at det videre arbeidet
med innstillingen burde ha vært høyt prioritert.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem nødvendige forslag
for å begrense muligheten for gjenopptakelse av utlendingssaker
slik at et endelig vedtak er endelig og ikke kan gjenopptas.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem de nødvendige
forslag som muliggjør opprettelse av en forvaltningsdomstol som
behandler blant annet klager i utlendingssaker.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:127 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Morten Ørsal Johansen, Gjermund Hagesæter
og Åge Starheim om å begrense mulighetene for gjenopptakelse av
utlendingssaker – vedlegges protokollen.
Jeg viser til komiteens brev 13. juni 2012 ved
komitésekretæren, hvor det bes om departementets vurdering av forslaget
fra stortingsrepresentantene Morten Ørsal Johansen, Gjermund Hagesæter
og Åge Starheim om å begrense muligheten for gjenopptakelse av utlendingssaker.
Forslaget lyder:
1. Stortinget ber regjeringen
legge frem nødvendige forslag for å begrense muligheten for gjenopptakelse
av utlendingssaker slik at et endelig vedtak er endelig og ikke
kan gjenopptas.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem
de nødvendige forslag som muliggjør opprettelse av en forvaltningsdomstol
som behandler blant annet klager i utlendingssaker.
Jeg vil understreke at jeg i likhet med forslagsstillerne
er svært opptatt av å se på den ressursbruk som i dag går med til
å behandle omgjøringsanmodninger i Utlendingsnemnda (UNE). UNE har
opplyst at de i 2011 mottok ca. 5 450 omgjøringsanmodninger.
Det høye antallet omgjøringsanmodninger er en alvorlig
utfordring. Jeg finner derfor grunn til å presisere at å fremme
en omgjøringsanmodning gir ikke automatisk rett til å bli værende
i Norge. Det er bare i de tilfellene hvor UNE finner at omgjøringsanmodningen
inneholder vesentlige nye opplysninger at det blir truffet beslutning
om utsatt utreiseplikt. En omgjøringsbegjæring gir ikke i seg selv
en rett til forlenget opphold.
Det er også grunn til å presisere at det er
UNE selv som vurderer hvordan arbeidet med omgjøringsanmodninger
skal legges opp. Jeg vet at UNE har stor bevissthet rundt dette
spørsmålet.
Utfordringene med omgjøringsanmodninger var også
ett av de temaene som Regjeringen fremhevet i mandatet for det utvalget
som ble nedsatt i 2009 for å vurdere organiseringen av klagesaksbehandlingen på
utlendingsfeltet (Klagesaksutvalget). Klagesaksutvalgets innstilling
var på en bred høring frem til oktober 2011, og departementet arbeider
nå med oppfølgingen.
Både utvalgets innstilling og de merknadene
som har innkommet i høringen viser at det er mange vanskelige dilemmaer
knyttet til disse sakene. Som utvalget har pekt på, har forvaltningen
i mange tilfeller en plikt etter internasjonale konvensjoner til
å vurdere nye bevis eller andre nye opplysninger før utsendelse
finner sted. Også norske regler som for eksempel utlendingsforskriftens
bestemmelse om den særlige betydningen av barns tilknytning, kan
gi en plikt til å vurdere omgjøringsanmodninger. Jeg viser også til
dom 2. mai i år, hvor Høyesterett la til grunn at norske myndigheter
i mange tilfeller vil ha en plikt til å vurdere omgjøringsanmodninger.
Når det gjelder spørsmålet om selve organiseringen
av klageorganet, er dette også blant de spørsmål som er drøftet
av Klagesaksutvalget. Utvalget har foreslått en oppdeling av Utlendingsnemnda
i to avdelinger, en nemndavdeling som skal behandle asylsaker hvor
det er gitt utsatt iverksettelse i klageomgangen, og en avdeling
for behandling av andre saker.
Jeg er opptatt av å finne tiltak som kan begrense dagens
ressursbruk og hindre at omgjøringsanmodninger kan forsinke arbeidet
med returer. Jeg vil derfor komme tilbake til Stortinget med forslag
om dette så snart departementet og Regjeringen har tatt stilling til
hvordan Klagesaksutvalgets innstilling skal følges opp.
Jeg har merket meg at forslagsstillerne har
vist til at det av de 4 508 personene som fikk innvilget opphold
etter en asylsøknad i 2009, var 1 753 personer som fikk flyktningstatus
med grunnlag i flyktningkonvensjonen. Jeg finner grunn til å presisere
at vedtaksstatistikken viser at det i tillegg var ytterligere 1 632
personer som fikk opphold på grunn av beskyttelsesbehov dette året.
Andelen som hadde rett til internasjonal beskyttelse var derfor
høyere enn det forslagsstillerne har lagt til grunn.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 30. oktober 2012
Aksel Hagen |
Geir Jørgen Bekkevold |
leder |
ordfører |