Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
1. Stortinget
ber regjeringen kartlegge behov og legge frem en opptrappingsplan
for legedekning i primærhelsetjenesten generelt, og fastlegeordningen
spesielt.
2. Stortinget ber regjeringen utrede modeller
for hvordan kommunene skal kunne, og stimuleres til å, opprette
flere utdanningsstillinger innen allmennmedisinsk spesialisering.
3. Stortinget ber regjeringen fremme tiltak
som kan gjøre det mer attraktivt å opprette legestillinger dedikert
til sykehjem og bidra til rekruttering av disse.
4. Stortinget ber regjeringen stille krav
om at alle nye fastleger skal være – eller utdanne seg til å bli –
spesialister i allmennmedisin.
5. Stortinget ber regjeringen gjøre det
obligatorisk at alle fastleger deltar i kollegagrupper med fastleger
i egen, og eventuelt nærliggende, kommuner.
6. Stortinget ber regjeringen styrke allmennmedisinsk
forskning, herunder bruk av insentivordninger, finansiering og faglig
tilrettelegging. Finansieringen bør legge til rette for et samarbeid mellom
kommunene, fastlegene, det allmennmedisinske kompetansesenteret
og universitet/høgskolene.
7. Stortinget ber regjeringen trappe opp
innsatsen for å utarbeide en kvalitetsindikator og -rapporteringssystem,
herunder brukererfaringer, for kvalitetsutvikling i fastlegetjenesten.
8. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om nødvendige endringer i regelverk og finansieringsordninger for
å legge til rette for mer bruk av annet helsepersonell enn leger
i og tilknyttet fastlegekontorene, herunder refusjonssystemet, for
å gjøre det mer attraktivt å bruke sykepleiere, psykologer og jordmødre,
i tilknytning til fastlegekontorets arbeid.
9. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å etablere tilbud av allmennpsykologer i kommunene, gjennom endringer
i lovverk, etablering av plan for utvikling og endrede finansieringsordninger.
Finansieringsordningen bør legge til rette for samlokalisering med
fastlegene.
10. Stortinget ber regjeringen utrede behov
for og muligheter for å styrke primærhelsetjenesten og fastlegeordningen
gjennom utdanning av og bruk av kliniske ekspertsykepleiere.
11. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
refusjonssystemet i fastlegeordningen med sikte på å fremme forslag
om endringer som gjør at systemet i større grad bidrar til realisering
av de helsepolitiske målsettinger for helsetjenesten.
12. Stortinget ber regjeringen vurdere
tiltak for å styrke de lokale samarbeidsutvalgene som en arena for
samarbeid, samhandling og dialog mellom fastleger og kommunene.
13. Stortinget ber regjeringen videreutvikle
ordningen med praksiskonsulenter, bidra til at denne etableres flere
steder og blir gjenstand for evaluering.
14. Stortinget ber regjeringen gi en statusrapport
i statsbudsjettet for 2013 om oppfølging av NKLMs Nasjonal handlingsplan
for legevakt og legge frem plan om videre oppfølging av forslagene.
15. Stortinget ber regjeringen sørge for
IKT-løsninger som kan gi bedre kommunikasjon mellom pasienter, fastleger,
kolleganettverk, kommune og spesialisthelsetjenesten, herunder modeller for
organisering, ansvar, finansiering og implementering.
16. Stortinget ber regjeringen utvikle
og pilotere IKT-systemer for implementering hos fastlegekontorene
som muliggjør trygg elektronisk dialog og kommunikasjon mellom fastlege
og listepasienter. I denne sammenheng må refusjonssystemet tilpasses
slik at denne teknologien brukes faglig hensiktsmessig.»
Det uttales at fastlegeordningen, siden den
ble innført i 2001, har vært en suksess, men forslagsstillerne mener
det er utfordringer i ordningen som kan og bør rettes på, for eksempel
å sikre bedre tilgjengelighet og raskere timeavtale. Det framholdes
at siden fastlegeordningen trådte i kraft, har nye oppgaver kommet
til, og at kapasiteten i ordningen er under press. Forslagsstillerne
mener det må iverksettes tiltak for å sørge for fag- og kvalitetsutvikling
i allmennmedisinen og blant fastlegene, og at de utfordringer legetjenesten
i kommunene vil møte i årene framover, tilsier tiltak for å sikre
stabilitet og nødvendig rekruttering til primærhelsetjenesten.
Forslagsstillerne mener utfordringene kan oppsummeres
under overskriftene rekruttering, organisering og kvalitetsforbedring.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig at
regjeringen utformer en plan for hvordan de vil stimulere rekrutteringen
av leger til primærhelsetjenesten.
Det framholdes at det er behov for å se om den politiske
målsettingen om å øke rekrutteringen til primærhelsetjenesten blir
understøttet i dagens medisinstudium ved de norske universitetene.
Forslagstillerne peker på betydningen av samarbeid
mellom fastlegene og annet helsepersonell og framhever i denne forbindelse
særlig psykologer og sykepleiere. De lokale samarbeidsutvalgene
(LSU) framholdes som særlig viktige for å forbedre det lokale samarbeidet.
Ellers legger forslagsstillerne vekt på at ordningen med praksiskonsulenter
videreutvikles, og at IKT-systemene støtter opp under fastlegens
arbeid og kommunikasjon med kolleger, øvrig helsetjeneste og pasienter.
Refusjonssystemet bør etter forslagsstillernes syn
gjennomgås med tanke på å endre det, slik at det støtter opp under
de oppgaver og prioriteringer som helsepolitiske føringer tilsier.
De mener videre at det bør etableres flere legestillinger som i
hovedsak er knyttet opp mot legevaktordningen, og at kvalitetsarbeidet
i legevakten må styrkes.
Det påpekes at forskrifter om internkontroll
og akuttmedisin må følges opp bedre fra kommunens side, at det bør
utvikles administrative og kliniske kvalitetsindikatorer, og at
det bør være kvalifiserte leger med spesialisering i allmennmedisin
på enten vakt eller bakvakt.
Det understrekes at det er viktig at allmennlegetjenesten
i kommunene tilbyr kort ventetid på konsultasjoner for prioriterte
henvendelser, men også for ikke-prioriterte, ettersom fastlegen
også skal kunne gi rask og tilgjengelig hjelp i forebyggende øyemed.
Det vises til at mange pasienter har etterlyst
IKT-verktøy som gjør det lettere å konsultere og kommunisere med
fastlegen sin elektronisk, og forslagsstillerne mener at et system
som muliggjør dette, bør utvikles på nasjonalt nivå med sikte på
lokal implementering.
Forslagsstillerne mener det må ansettes flere
dedikerte leger i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, særlig
med sikte på sykehjemsarbeid.
Forslagsstillerne mener at alle nye fastleger
bør være, eller utdanne seg til å bli, spesialister i allmennmedisin.
Det framholdes at det er nødvendig å se på hvordan
forskning innen allmennmedisin kan styrkes, og hvordan det kan rekrutteres
flere forskere innenfor allmennmedisin gjennom bruk av insentivordninger og
faglig tilrettelegging.
Behovet for kontinuerlig kvalitetsarbeid fra
fastlegenes side understrekes.
Forslagsstillerne mener at det bør være obligatorisk
for leger å delta i kollegagrupper.